recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fortrydelsesret før varen er modtaget?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fortrydelsesret før varen er modtaget?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Fortrydelsesret før varen er modtaget?
    Sendt: 28-Maj-2021 kl. 17:52
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Hvis det er en vare som skal fremstilles, så er der andre regler end 14 dages fortrydelsesret.
De burde dog skrive det mere tydeligt på hjemmesiden.



Nej. Kun special vare og kunden(forbrugeren) skal være særligt oplyst omkring fortrydelsesret bortfalder. 
.....
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2021 kl. 17:51
Oprindeligt skrevet af Vilstrup Vilstrup skrev:

tænker lidt at hvis varen bliver produceret til den enkelte ordre, så har du fortrydelsesret inden varen går i produktion, derefter bortfalder fortrydelsesretten, da der er tale om en speciel bestillingsvare. Det var noget andet hvis der var tale om en normal lagervare og ikke en bestillingsvare.

Hvornår varen bliver produceret ændre ikke på om man har fortrydelsesret.
Du er som forbruger ikke bundet af hvordan og hvornår en vare bliver produceret og lagt på lager. 


.....
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2021 kl. 17:38
Men iflg forbrug EU forholder det sig anderledes.


Her fremgår det at sælger ikke bør hæve pengene men at de godt må.
Til top
Donkey87 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-December-2015
Status: Offline
Point: 59
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Donkey87 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2021 kl. 14:02
RIP $$$$$
Til top
Clemen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Februar-2006
Status: Offline
Point: 605
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Clemen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2021 kl. 13:43
Se mit link igen:

HVis vi antager at det er en specialfremstillede vare, (selvom det ikke er da den falder ud for kategorien her (se linket) så gælder følgende regler.



Betaling af specialfremstillede varer

Som udgangspunkt må en webshop ikke hæve kundens penge, før varen er afsendt til kunden. Dog kan der, når det kommer til specialfremstillede varer, indgås en udtrykkelig aftale med forbrugeren, således det er muligt at tage forudbetaling – betaling med det samme, når aftalen indgås og ordren gennemføres.

En udtrykkelig aftale med forbrugeren forudsætter at du laver en tjekboks, hvor kunden accepterer forudbetalingen, eller at du på anden måde får kundens udtrykkelige samtykke hertil. Det er ikke nok, at det fremgår af de generelle betingelser, som kunden godkender ved købet. Vær’ dog opmærksom på, at det kan være i strid med markedsføringsloven at kræve forudbetaling, hvis ikke der er en saglig begrundelse for dette. Eksempelvis, hvis ikke varen kan kategoriseres som værende specialfremstillet.

Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2021 kl. 13:03
Oprindeligt skrevet af DanishCanadian DanishCanadian skrev:

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Oprindeligt skrevet af DanishCanadian DanishCanadian skrev:

2. de trækker penge for varen før den er modtaget.

Det må de godt. Hvad de ikke må er at trække penge for varen før den er afsendt.

Det må de så også godt da deres take på varen er at den er special produceret til mig har jeg lige fundet ud af....


Så skal du også have givet speciel samtykke til dette.

Dvs. der skal være en checkbox du skulle klikke af:

https://www.emaerket.dk/blog/specialfremstillet-jeg-er-ligeglad-jeg-vil-have-mine-penge-igen-eller-hvad


Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2021 kl. 12:59
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Oprindeligt skrevet af DanishCanadian DanishCanadian skrev:

2. de trækker penge for varen før den er modtaget.

Det må de godt. Hvad de ikke må er at trække penge for varen før den er afsendt.

Det må de så også godt da deres take på varen er at den er special produceret til mig har jeg lige fundet ud af....
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4795
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2021 kl. 12:04
Oprindeligt skrevet af DanishCanadian DanishCanadian skrev:

2. de trækker penge for varen før den er modtaget.

Det må de godt. Hvad de ikke må er at trække penge for varen før den er afsendt.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Brian M Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 28-Oktober-2007
Status: Offline
Point: 37
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brian M Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2021 kl. 12:01
Tror muligvis man oplever en del firmer som køre så stramt som overhovedet muligt mht retur af varer, af den simple grund der findes alt for mange useriøse kunder som bestiller inden de nu er HELT sikre på at det er præcist det de ønsker. Firmaerne drukner simpelthen i uønskede returvarer hvis ikke de skruer bissen på. Der er har jo også været historer om tøjbutikker som simpelthen var begyndt at blokere visse personer helt fra at handle i deres onlineshop. Fordi disse personer tilsyneladende havde gjort det til en hygge hobby at bestille en masse tøj bare for prøve det og derefter sende det hele retur, pga firmaets kundevenlige returregler.
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2021 kl. 11:49
Det bliver mere og mere underligt. 

Jeg bestiller mine reol ben (som efter min mening klart er en standardvarer) den 25. maj, altså for 3 dage siden. Har efterfølgende haft en dialog med firmaets kundeservice om det med de 14 dages returret hvor de tilbyder mig 14 dages returret efter modtagelse af varen. Mine reol ben er først til levering omkring 1. juli men pengene er allerede trukket fra kontoen. 

SÅ er vi nu ikke ude i at firmaet reelt bryder loven på to områder. 1. de behandler deres vare som specialvare hvilket ikke fremgår nogen steder. 2. de trækker penge for varen før den er modtaget.

Men de trækker vel pengene da de selv mener de laver special vare ..... Confused


Redigeret af DanishCanadian - 28-Maj-2021 kl. 11:52
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2021 kl. 11:21
Oprindeligt skrevet af Clemen Clemen skrev:

Se denne:


Specialfremstilling: Hvor går grænsen?

Der vil være tale om en specialfremstillet varer, hvis en webshop tilbyder at fremstille eller tilpasse varen til kundens behov, så længe tilpasningen ikke indgår i de standardvalg, der befinder sig på webshoppen.

Eksempler på varer, hvor der efter Forbrugerombudsmandens opfattelse er tale om en specialfremstilling eller tilpasning, som ikke baserer sig på standardvalg, kan nævnes;

  • Tøj syet efter kundens egne mål.
  • Visitkort trykt med kundens navn.
  • Plakater lavet efter fotografier, som kunden selv har taget.
  • Smykker med personlig indgravering.
  • Beklædning med personligt tryk.

Altså er der som udgangspunkt IKKE tale om en specialfremstillet vare, hvis tilpasningen af varen sker på baggrund af standardvalg, og varen kan derfor ikke undtages fortrydelsesretten.


Præcis min pointe. Forretningen har skrevet at jeg har 14 dages returret EFTER varerne er modtaget pga min henvendelse. Havde jeg ikke skrevet til dem havde jeg ikke fået den lovpligtigede returret.
Til top
Clemen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Februar-2006
Status: Offline
Point: 605
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Clemen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2021 kl. 09:06
Se denne:


Specialfremstilling: Hvor går grænsen?

Der vil være tale om en specialfremstillet varer, hvis en webshop tilbyder at fremstille eller tilpasse varen til kundens behov, så længe tilpasningen ikke indgår i de standardvalg, der befinder sig på webshoppen.

Eksempler på varer, hvor der efter Forbrugerombudsmandens opfattelse er tale om en specialfremstilling eller tilpasning, som ikke baserer sig på standardvalg, kan nævnes;

  • Tøj syet efter kundens egne mål.
  • Visitkort trykt med kundens navn.
  • Plakater lavet efter fotografier, som kunden selv har taget.
  • Smykker med personlig indgravering.
  • Beklædning med personligt tryk.

Altså er der som udgangspunkt IKKE tale om en specialfremstillet vare, hvis tilpasningen af varen sker på baggrund af standardvalg, og varen kan derfor ikke undtages fortrydelsesretten.

Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu