recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Savner ikke atmos
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Savner ikke atmos

 Besvar Besvar Side  <1 23456>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6059
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2021 kl. 08:36
Jeg har for nylig set Planet of the Apes-trilogien (Rise/Dawn/War) på UHD
Kun War havde Dolby Atmos, og det gav lyden et tydeligt løft
Men ja, Atmos-effekten svinger meget fra film til film
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2021 kl. 20:50
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Er ikke sikker på, at jeg forstår dit indlæg. Er du enig i at matrixing fra 5.1 til 7.1 er ok? Eller siger du det er skidt?

Jeg skriver at det er fint at nogen er "purister" og andre gerne vil manipulere med signalet.
Min egen holdning er lidt ind mellem de to punkter.



Klaus

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4413
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2021 kl. 20:36
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Der er nok nogle der synes det er fy-fy fordi man roder ved det originale signal... Men hos mig lyder det stort set altid bedre.

Loudness er også fedt.....


Klaus
Er ikke sikker på, at jeg forstår dit indlæg. Er du enig i at matrixing fra 5.1 til 7.1 er ok? Eller siger du det er skidt?

Det er meget nemmere at debattere på et forum hvis man skriver ting klart og tydeligt...
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2021 kl. 19:52
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Der er nok nogle der synes det er fy-fy fordi man roder ved det originale signal... Men hos mig lyder det stort set altid bedre.


Loudness er også fedt.....


Klaus
kun når det er variabelt 😉
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
LofterPalle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Marts-2020
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LofterPalle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2021 kl. 19:52
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Der er nok nogle der synes det er fy-fy fordi man roder ved det originale signal... Men hos mig lyder det stort set altid bedre.

Loudness er også fedt.....


Klaus

Enig, det er et fedt band. 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2021 kl. 19:23
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Der er nok nogle der synes det er fy-fy fordi man roder ved det originale signal... Men hos mig lyder det stort set altid bedre.

Loudness er også fedt.....


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2021 kl. 13:23
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af Morten HL Morten HL skrev:

Men ud af de flere hundrede BR film jeg lejede i den periode, var det maks. en 5- 10 stykker, der havde 7.1 lydspor. Og jeg gik specifikt efter de film, der havde HD lydspor. 

Så efter jeg flyttede, så droppede jeg 7.1 og gik tilbage til 5.1. Har også overvejet Atmos, men har droppet igen fordi der er få film, der udnytter potentialet.

Der findes nogle meget intelligente måder at få 7.1 ud af anlægget selvom filmen er 5.1. Dolby Pro Logic II gør et fantastisk arbejde. 

Ift. Atmos-film, så synes jeg det er mere reglen end undtagelsen at nye folk kommer i Atmos. (Og hvis ikke, er der ligeledes funktioner som kan upmixe til Atmos. Det har meget ofte forbedret det hos mig)

Der er nok nogle der synes det er fy-fy fordi man roder ved det originale signal... Men hos mig lyder det stort set altid bedre.
nej det er ikke fy fy. Vi gjorde det sammen da inden vi flyttede væggen.
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
TvHomer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-August-2009
Status: Offline
Point: 756
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TvHomer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2021 kl. 13:04
Oprindeligt skrevet af LofterPalle LofterPalle skrev:

Oprindeligt skrevet af TvHomer TvHomer skrev:

Jeg vil gerne lige præcisere, at da jeg gik fra 5.1 til 5.1.2, så oplevede jeg, at jeg fik et mere fyldigt lydbillede, så jeg fortryder på ingen måde mine sidste 2 height højtalere.

Jeg får bare IMO en bedre lyd med Neural X end med ren Atmos.

Så hører du jo tv lyd i mono?

DTS Neural:X, a mono signal for ceiling speakers or upfiring speakers

DTS Neural:X is the equivalent of the new Dolby Surround. Note: for certain receivers, DTS Neural:X post-processing cannot be applied to Dolby sources. Only PCM and DTS signals can benefit from DTS Neural:X remixing. Contrary to Dolby Sound, DTS Neutral:X can process incoming mono signals (1.0) and remix them for 7, 9 or 11 speakers, including ceiling or upfiring speakers. DTS Neural:X replaces DTS Neo and guarantees an audibly wider dynamic range.


DTS Neural:X is similar to the Dolby Surround feature in Dolby Atmos processors in that it upmixes regular 2-channel, 5.1-channel, or 7.1-channel soundtracks to add overhead sound information when overhead speakers are detected in your system
Til top
LofterPalle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Marts-2020
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LofterPalle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2021 kl. 12:26
Ah, ja mono signal til 7,9 eller 11 højtalere. Det jo smart.

Det skal jeg da lige afprøve.


Redigeret af LofterPalle - 01-Juni-2021 kl. 12:27
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4413
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2021 kl. 12:20
Oprindeligt skrevet af Morten HL Morten HL skrev:

Men ud af de flere hundrede BR film jeg lejede i den periode, var det maks. en 5- 10 stykker, der havde 7.1 lydspor. Og jeg gik specifikt efter de film, der havde HD lydspor. 

Så efter jeg flyttede, så droppede jeg 7.1 og gik tilbage til 5.1. Har også overvejet Atmos, men har droppet igen fordi der er få film, der udnytter potentialet.
Der findes nogle meget intelligente måder at få 7.1 ud af anlægget selvom filmen er 5.1. Dolby Pro Logic II gør et fantastisk arbejde. 

Ift. Atmos-film, så synes jeg det er mere reglen end undtagelsen at nye folk kommer i Atmos. (Og hvis ikke, er der ligeledes funktioner som kan upmixe til Atmos. Det har meget ofte forbedret det hos mig)

Der er nok nogle der synes det er fy-fy fordi man roder ved det originale signal... Men hos mig lyder det stort set altid bedre.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2021 kl. 12:19
Oprindeligt skrevet af LofterPalle LofterPalle skrev:

Oprindeligt skrevet af TvHomer TvHomer skrev:

Jeg vil gerne lige præcisere, at da jeg gik fra 5.1 til 5.1.2, så oplevede jeg, at jeg fik et mere fyldigt lydbillede, så jeg fortryder på ingen måde mine sidste 2 height højtalere.

Jeg får bare IMO en bedre lyd med Neural X end med ren Atmos.


Så hører du jo tv lyd i mono?
<h3 style="-sizing: border-; font-family: Roboto, sans-serif; color: rgb17, 17, 17; font-weight: 400; margin: 27px 0px 17px; font-size: 22px; line-height: 30px;"><span id="dts-neuralx-a-mono-signal-for-ceiling-speakers-or-upfiring-speakers" style="-sizing: border-;"><b style="-sizing: border-;">DTS Neural:X, a mono signal for ceiling speakers or upfiring speakers</span></h3><p style="-sizing: border-; font-family: Verdana, Geneva, sans-serif; font-size: 15px; line-height: 1.74; margin-top: 0px; margin-bottom: 26px; overflow-wrap: break-word; color: rgb34, 34, 34;"><span style="-sizing: border-;">DTS Neural:X is the equivalent of the new Dolby Surround. Note: for certain receivers, DTS Neural:X post-processing cannot be applied to Dolby sources. Only PCM and DTS signals can benefit from DTS Neural:X remixing. Contrary to Dolby Sound, DTS Neutral:X can process incoming mono signals (1.0) and remix them for 7, 9 or 11 speakers, including ceiling or upfiring speakers. DTS Neural:X replaces DTS Neo and guarantees an audibly wider dynamic range.</span>

prøv at læs teksten igen du postede
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
LofterPalle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Marts-2020
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LofterPalle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2021 kl. 12:14
Oprindeligt skrevet af TvHomer TvHomer skrev:

Jeg vil gerne lige præcisere, at da jeg gik fra 5.1 til 5.1.2, så oplevede jeg, at jeg fik et mere fyldigt lydbillede, så jeg fortryder på ingen måde mine sidste 2 height højtalere.

Jeg får bare IMO en bedre lyd med Neural X end med ren Atmos.

Så hører du jo tv lyd i mono?

DTS Neural:X, a mono signal for ceiling speakers or upfiring speakers

DTS Neural:X is the equivalent of the new Dolby Surround. Note: for certain receivers, DTS Neural:X post-processing cannot be applied to Dolby sources. Only PCM and DTS signals can benefit from DTS Neural:X remixing. Contrary to Dolby Sound, DTS Neutral:X can process incoming mono signals (1.0) and remix them for 7, 9 or 11 speakers, including ceiling or upfiring speakers. DTS Neural:X replaces DTS Neo and guarantees an audibly wider dynamic range.

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu