recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Savner ikke atmos
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Savner ikke atmos

 Besvar Besvar Side  123 6>
Forfatter
Besked
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Savner ikke atmos
    Sendt: 29-Maj-2021 kl. 23:09
Jeg har siden vinterferie hvor vi, fjernet en væg i stuen, for at få den gamle stue tilbage, midlertidigt kørt med 5.1 hvor alteco har været brugt som surround, nede på side væggene, for at den rette vinkel, da bagvæggen er væk nu. Vi har så siddet og set nogle af de film vi har i atmos, og jeg fandt ud af jeg ikke rigtig mangler det. Der er selvfølgelig ready player one, ad Astra, og et par stykker til med fed atmos lyd hvor man mangler det.

Men nu her har jeg ikke kunne finde en grund til at købe nye højttalere til atmos igen. Da fire fem film ikke lige er nok til at jeg tænker der skal bruges penge på dette, og jeg troet da vi fik atmos, at der atmos ville være mixet bedre i langt de fleste film og serier, hvor jeg har har tænkt, dem kunne jeg bare have nøjes med 5.1 lydspor.

Er der andre end jeg, der har haft eller har den følelse?

Redigeret af T-Duck - 29-Maj-2021 kl. 23:18
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2021 kl. 23:34
Nej
Til top
sokken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Februar-2005
Status: Offline
Point: 643
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sokken Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2021 kl. 23:59
Det er sjældent mit bliver brugt efter at det næsten kun er 4k film hvor der er atmos på
Til top
LofterPalle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Marts-2020
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LofterPalle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2021 kl. 07:46
Jeg bruger atmos hver dag.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2021 kl. 08:10
Oprindeligt skrevet af LofterPalle LofterPalle skrev:

Jeg bruger atmos hver dag.
min Frue tror heller ikke på jeg kan holde mig i skindet😂 hun tror inde for to mdr. Så har vi atmos igen. Men lige nu savner jeg det ikke
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4413
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2021 kl. 21:23
Jeg har undværet bio i et halvt år nu, så jeg savner ALT surround LOL

Men ift. Atmos... Hvis man forventer, at Atmosfilm har bulder og brag og tydelige effekter i loftet, så vil man blive skuffet. Atmos er mere end det. Det er muligheden for at placere lyde mere præcist i rummet og da man har flere højttalere til det, vil det fungere bedre for mere end én plads. 

Spiller du samme tone i dine to sidehøjttalere i et 5.1 system kan du få det til at lyde som om det kommer oppefra. Går du lidt tættere på den ene højttaler vil denne illusion dog briste og du hører kun den nærmeste sidehøjttaler. Med Atmos kan du hoppe rundt på sofaen og lyden er hvor den skal være.

Jeg testede meget frem og tilbage i min sidste biograf og der gav Atmos bedre panoreringer og generelt mere "rum" eller "audio-bubble". Også når der blev upmixet fra non-Atmos film.

Men skal så tilføje at 7.1 lød fantastisk og hvis jeg så en hel film i 7.1 ville jeg ikke direkte føle, at der manglende noget. Men slår man Atmos til midt i det hele, var det tydeligt hos mig, at der blev tilføjet noget positivt.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2021 kl. 22:50
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Jeg har undværet bio i et halvt år nu, så jeg savner ALT surround LOL

Men ift. Atmos... Hvis man forventer, at Atmosfilm har bulder og brag og tydelige effekter i loftet, så vil man blive skuffet. Atmos er mere end det. Det er muligheden for at placere lyde mere præcist i rummet og da man har flere højttalere til det, vil det fungere bedre for mere end én plads. 

Spiller du samme tone i dine to sidehøjttalere i et 5.1 system kan du få det til at lyde som om det kommer oppefra. Går du lidt tættere på den ene højttaler vil denne illusion dog briste og du hører kun den nærmeste sidehøjttaler. Med Atmos kan du hoppe rundt på sofaen og lyden er hvor den skal være.

Jeg testede meget frem og tilbage i min sidste biograf og der gav Atmos bedre panoreringer og generelt mere "rum" eller "audio-bubble". Også når der blev upmixet fra non-Atmos film.

Men skal så tilføje at 7.1 lød fantastisk og hvis jeg så en hel film i 7.1 ville jeg ikke direkte føle, at der manglende noget. Men slår man Atmos til midt i det hele, var det tydeligt hos mig, at der blev tilføjet noget positivt.
jeg forventede faktisk det som ad Astra tilbyder. De små detaljer, som knirken over hovedet, og i den anden mamma Mia film og uvejret var over hovedet. Og jeg kan ikke huske hvad vi så, hvor fulgefløjt, kom oppe fra træet.såden detaljer forventede jeg. Som jeg nævnte, så synes jeg atmos lyder fedt, når der er kælet for det. Men jeg synes dog der er langt mellem de titler. Og jeg udelukker ikke at jeg ikke sætter atmos op igen. For jeg kan godt lide det.

Redigeret af T-Duck - 30-Maj-2021 kl. 22:53
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
TvHomer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-August-2009
Status: Offline
Point: 756
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TvHomer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2021 kl. 11:59
Jeg vælger faktisk næsten altid Neural:X, i stedet for ren Dolby Atmos, men har også kun et 5.1.2 setup, hvor mine baghøjtalere også sidder højt.

Det lyder næsten altid bedst i mit setup, synes jeg, og dialogen bliver også boostet lidt.
Til top
ARTISTEN Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 468
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ARTISTEN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2021 kl. 13:03
Oprindeligt skrevet af TvHomer TvHomer skrev:

Jeg vælger faktisk næsten altid Neural:X, i stedet for ren Dolby Atmos, men har også kun et 5.1.2 setup, hvor mine baghøjtalere også sidder højt.

Det lyder næsten altid bedst i mit setup, synes jeg, og dialogen bliver også boostet lidt.
Jeg køre som regel også neural x THX det er også best i mit 5.1.2 setup lyden bliver mere forfinet med denne indstiling.
Hjemmebio er fedt:Pioneer SC-LX87,buttkicker,dali blue 6006, OPPO 95,QED kabel og JBL N24 i bag.

Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2021 kl. 13:26
Oprindeligt skrevet af TvHomer TvHomer skrev:

Jeg vælger faktisk næsten altid Neural:X, i stedet for ren Dolby Atmos, men har også kun et 5.1.2 setup, hvor mine baghøjtalere også sidder højt.

Det lyder næsten altid bedst i mit setup, synes jeg, og dialogen bliver også boostet lidt.
Bruger også meget neural:X, da jeg synes lydboblen bliver mere komplet og fylder rummet ud i mit 5.1 setup. Ja desværre er loftet ikke egnet til højttalere.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2021 kl. 14:31
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af TvHomer TvHomer skrev:

Jeg vælger faktisk næsten altid Neural:X, i stedet for ren Dolby Atmos, men har også kun et 5.1.2 setup, hvor mine baghøjtalere også sidder højt.

Det lyder næsten altid bedst i mit setup, synes jeg, og dialogen bliver også boostet lidt.

Bruger også meget neural:X, da jeg synes lydboblen bliver mere komplet og fylder rummet ud i mit 5.1 setup. Ja desværre er loftet ikke egnet til højttalere.
Det lyder interessant
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
avemestr Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-December-2012
Status: Offline
Point: 104
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér avemestr Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2021 kl. 17:17
Det er fedt at flere bliver obs på det. Det er lidt sløvt af studierne, at de ikke gør mere ud af det. 

I den her video bliver det gennemgået hvor lidt Atmos bliver brugt i nogle forskellige film (John Wick, Alita, Mad Max: Fury Road mv):
 

Jeg har selv et 5.1 setup. Og den generelle visdom på nettet synes at være, at det er bedre at gå 5.1.2 end 7.1 fra hvor jeg er nu. Samtidigt kan man købe gode indbygningshøjttalere til loftet for <2K, så det synes oplagt. Det var faktisk min plan indtil jeg læste lidt mere om hvor lidt Atmos anvendes.

Men hvis det er rigtigt, at Atmos ikke rigtigt giver noget KOMBINERET med at jeg næppe kan få det tilbage til receiveren via eARC (kører al afspilning direkte på fjernsynet), så virker det nærmest helt fjollet at opgradere fra 5.1.


Redigeret af avemestr - 31-Maj-2021 kl. 17:18
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu