recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Savner ikke atmos
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Savner ikke atmos

 Besvar Besvar Side  <1234 6>
Forfatter
Besked
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2021 kl. 18:20
Oprindeligt skrevet af avemestr avemestr skrev:

Det er fedt at flere bliver obs på det. Det er lidt sløvt af studierne, at de ikke gør mere ud af det. 

I den her video bliver det gennemgået hvor lidt Atmos bliver brugt i nogle forskellige film (John Wick, Alita, Mad Max: Fury Road mv):
 

Jeg har selv et 5.1 setup. Og den generelle visdom på nettet synes at være, at det er bedre at gå 5.1.2 end 7.1 fra hvor jeg er nu. Samtidigt kan man købe gode indbygningshøjttalere til loftet for <2K, så det synes oplagt. Det var faktisk min plan indtil jeg læste lidt mere om hvor lidt Atmos anvendes.

Men hvis det er rigtigt, at Atmos ikke rigtigt giver noget KOMBINERET med at jeg næppe kan få det tilbage til receiveren via eARC (kører al afspilning direkte på fjernsynet), så virker det nærmest helt fjollet at opgradere fra 5.1.

og jeg synes det er syndt. For atmos har så stor potentiale. For som jeg skrev i starten, så er der film der udnytter det til fulde. Men der er langt imellem
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Furry Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1070
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Furry Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2021 kl. 18:56
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af avemestr avemestr skrev:

Det er fedt at flere bliver obs på det. Det er lidt sløvt af studierne, at de ikke gør mere ud af det. 

I den her video bliver det gennemgået hvor lidt Atmos bliver brugt i nogle forskellige film (John Wick, Alita, Mad Max: Fury Road mv):
 

Jeg har selv et 5.1 setup. Og den generelle visdom på nettet synes at være, at det er bedre at gå 5.1.2 end 7.1 fra hvor jeg er nu. Samtidigt kan man købe gode indbygningshøjttalere til loftet for <2K, så det synes oplagt. Det var faktisk min plan indtil jeg læste lidt mere om hvor lidt Atmos anvendes.

Men hvis det er rigtigt, at Atmos ikke rigtigt giver noget KOMBINERET med at jeg næppe kan få det tilbage til receiveren via eARC (kører al afspilning direkte på fjernsynet), så virker det nærmest helt fjollet at opgradere fra 5.1.

og jeg synes det er syndt. For atmos har så stor potentiale. For som jeg skrev i starten, så er der film der udnytter det til fulde. Men der er langt imellem


3D film havde også stort potentiale, men hvor mange nye tv har den funktion.
Fra fulde børn skal man høre sandheden
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2021 kl. 19:01
Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af avemestr avemestr skrev:

Det er fedt at flere bliver obs på det. Det er lidt sløvt af studierne, at de ikke gør mere ud af det. 

I den her video bliver det gennemgået hvor lidt Atmos bliver brugt i nogle forskellige film (John Wick, Alita, Mad Max: Fury Road mv):
 

Jeg har selv et 5.1 setup. Og den generelle visdom på nettet synes at være, at det er bedre at gå 5.1.2 end 7.1 fra hvor jeg er nu. Samtidigt kan man købe gode indbygningshøjttalere til loftet for <2K, så det synes oplagt. Det var faktisk min plan indtil jeg læste lidt mere om hvor lidt Atmos anvendes.

Men hvis det er rigtigt, at Atmos ikke rigtigt giver noget KOMBINERET med at jeg næppe kan få det tilbage til receiveren via eARC (kører al afspilning direkte på fjernsynet), så virker det nærmest helt fjollet at opgradere fra 5.1.

og jeg synes det er syndt. For atmos har så stor potentiale. For som jeg skrev i starten, så er der film der udnytter det til fulde. Men der er langt imellem


3D film havde også stort potentiale, men hvor mange nye tv har den funktion.
det kan jeg ikke tale med om. Da jeg har skjult skelen, så jeg så dobbelt et par gange jeg så en 3d film.

Redigeret af T-Duck - 31-Maj-2021 kl. 19:02
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
kennethbrdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1192
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kennethbrdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2021 kl. 07:25
Jeg har ikke haft et Atmos setup dog synes jeg tit, at Atmos giver lidt ekstra i mit 5.1 setup. Dog er jeg på vej ude af hjemmebio setup'et. Jeg tænker når tingene begynder at stå af i hjemmebioen, så står jeg helt af ræset. Jeg har købt en atmos soundbar inkl sub til stuen og må sige det er fint til mig. Så meget går jeg åbenbart ikke op i det mere, at det giver mening at bruge kassen på surround.
Jeg bruger kun min hjemmebio, når jeg skal se en koncert.
Men lad os nu se, man har jo tit en holdning indtil man får en ny :D
Uanset kommer jeg ikke til at bruge så mange penge på det som jeg har gjort. Til gengæld vil jeg have det kalibreret, hvis jeg skal have en hjemmebio igen. Det gjorde en kæmpe forskel.
Til top
Morten HL Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-December-2019
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 59
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Morten HL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2021 kl. 11:33
Det minder mig og da BR kom fra for ca. 10 år siden. Der fik man både bedre billede, men også HD lydformater med bl.a. 7.1 lydspor. I mange år havde jeg et 7.1 setup i min stue og det lød rigtig fedt, når jeg blev brugt.

Men ud af de flere hundrede BR film jeg lejede i den periode, var det maks. en 5- 10 stykker, der havde 7.1 lydspor. Og jeg gik specifikt efter de film, der havde HD lydspor. 

Så efter jeg flyttede, så droppede jeg 7.1 og gik tilbage til 5.1. Har også overvejet Atmos, men har droppet igen fordi der er få film, der udnytter potentialet.

Men det er vel den gamle traver igen om at studierne ikke "gider" bruge ressourcer på andet end 5.1 lydformat, da der ikke er ret mange forbrugere, der får noget ud af det. Og forbrugerne "gider ikke" ofre penge på 7.1 eller Atmos anlæg, da de får for lidt ud af det. 
Til top
TvHomer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-August-2009
Status: Offline
Point: 756
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TvHomer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2021 kl. 11:51
Jeg vil gerne lige præcisere, at da jeg gik fra 5.1 til 5.1.2, så oplevede jeg, at jeg fik et mere fyldigt lydbillede, så jeg fortryder på ingen måde mine sidste 2 height højtalere.

Jeg får bare IMO en bedre lyd med Neural X end med ren Atmos.
Til top
LofterPalle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Marts-2020
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LofterPalle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2021 kl. 12:14
Oprindeligt skrevet af TvHomer TvHomer skrev:

Jeg vil gerne lige præcisere, at da jeg gik fra 5.1 til 5.1.2, så oplevede jeg, at jeg fik et mere fyldigt lydbillede, så jeg fortryder på ingen måde mine sidste 2 height højtalere.

Jeg får bare IMO en bedre lyd med Neural X end med ren Atmos.

Så hører du jo tv lyd i mono?

DTS Neural:X, a mono signal for ceiling speakers or upfiring speakers

DTS Neural:X is the equivalent of the new Dolby Surround. Note: for certain receivers, DTS Neural:X post-processing cannot be applied to Dolby sources. Only PCM and DTS signals can benefit from DTS Neural:X remixing. Contrary to Dolby Sound, DTS Neutral:X can process incoming mono signals (1.0) and remix them for 7, 9 or 11 speakers, including ceiling or upfiring speakers. DTS Neural:X replaces DTS Neo and guarantees an audibly wider dynamic range.

Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2021 kl. 12:19
Oprindeligt skrevet af LofterPalle LofterPalle skrev:

Oprindeligt skrevet af TvHomer TvHomer skrev:

Jeg vil gerne lige præcisere, at da jeg gik fra 5.1 til 5.1.2, så oplevede jeg, at jeg fik et mere fyldigt lydbillede, så jeg fortryder på ingen måde mine sidste 2 height højtalere.

Jeg får bare IMO en bedre lyd med Neural X end med ren Atmos.


Så hører du jo tv lyd i mono?
<h3 style="-sizing: border-; font-family: Roboto, sans-serif; color: rgb17, 17, 17; font-weight: 400; margin: 27px 0px 17px; font-size: 22px; line-height: 30px;"><span id="dts-neuralx-a-mono-signal-for-ceiling-speakers-or-upfiring-speakers" style="-sizing: border-;"><b style="-sizing: border-;">DTS Neural:X, a mono signal for ceiling speakers or upfiring speakers</span></h3><p style="-sizing: border-; font-family: Verdana, Geneva, sans-serif; font-size: 15px; line-height: 1.74; margin-top: 0px; margin-bottom: 26px; overflow-wrap: break-word; color: rgb34, 34, 34;"><span style="-sizing: border-;">DTS Neural:X is the equivalent of the new Dolby Surround. Note: for certain receivers, DTS Neural:X post-processing cannot be applied to Dolby sources. Only PCM and DTS signals can benefit from DTS Neural:X remixing. Contrary to Dolby Sound, DTS Neutral:X can process incoming mono signals (1.0) and remix them for 7, 9 or 11 speakers, including ceiling or upfiring speakers. DTS Neural:X replaces DTS Neo and guarantees an audibly wider dynamic range.</span>

prøv at læs teksten igen du postede
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2021 kl. 12:20
Oprindeligt skrevet af Morten HL Morten HL skrev:

Men ud af de flere hundrede BR film jeg lejede i den periode, var det maks. en 5- 10 stykker, der havde 7.1 lydspor. Og jeg gik specifikt efter de film, der havde HD lydspor. 

Så efter jeg flyttede, så droppede jeg 7.1 og gik tilbage til 5.1. Har også overvejet Atmos, men har droppet igen fordi der er få film, der udnytter potentialet.
Der findes nogle meget intelligente måder at få 7.1 ud af anlægget selvom filmen er 5.1. Dolby Pro Logic II gør et fantastisk arbejde. 

Ift. Atmos-film, så synes jeg det er mere reglen end undtagelsen at nye folk kommer i Atmos. (Og hvis ikke, er der ligeledes funktioner som kan upmixe til Atmos. Det har meget ofte forbedret det hos mig)

Der er nok nogle der synes det er fy-fy fordi man roder ved det originale signal... Men hos mig lyder det stort set altid bedre.
Til top
LofterPalle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Marts-2020
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LofterPalle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2021 kl. 12:26
Ah, ja mono signal til 7,9 eller 11 højtalere. Det jo smart.

Det skal jeg da lige afprøve.


Redigeret af LofterPalle - 01-Juni-2021 kl. 12:27
Til top
TvHomer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-August-2009
Status: Offline
Point: 756
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TvHomer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2021 kl. 13:04
Oprindeligt skrevet af LofterPalle LofterPalle skrev:

Oprindeligt skrevet af TvHomer TvHomer skrev:

Jeg vil gerne lige præcisere, at da jeg gik fra 5.1 til 5.1.2, så oplevede jeg, at jeg fik et mere fyldigt lydbillede, så jeg fortryder på ingen måde mine sidste 2 height højtalere.

Jeg får bare IMO en bedre lyd med Neural X end med ren Atmos.

Så hører du jo tv lyd i mono?

DTS Neural:X, a mono signal for ceiling speakers or upfiring speakers

DTS Neural:X is the equivalent of the new Dolby Surround. Note: for certain receivers, DTS Neural:X post-processing cannot be applied to Dolby sources. Only PCM and DTS signals can benefit from DTS Neural:X remixing. Contrary to Dolby Sound, DTS Neutral:X can process incoming mono signals (1.0) and remix them for 7, 9 or 11 speakers, including ceiling or upfiring speakers. DTS Neural:X replaces DTS Neo and guarantees an audibly wider dynamic range.


DTS Neural:X is similar to the Dolby Surround feature in Dolby Atmos processors in that it upmixes regular 2-channel, 5.1-channel, or 7.1-channel soundtracks to add overhead sound information when overhead speakers are detected in your system
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2021 kl. 13:23
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af Morten HL Morten HL skrev:

Men ud af de flere hundrede BR film jeg lejede i den periode, var det maks. en 5- 10 stykker, der havde 7.1 lydspor. Og jeg gik specifikt efter de film, der havde HD lydspor. 

Så efter jeg flyttede, så droppede jeg 7.1 og gik tilbage til 5.1. Har også overvejet Atmos, men har droppet igen fordi der er få film, der udnytter potentialet.

Der findes nogle meget intelligente måder at få 7.1 ud af anlægget selvom filmen er 5.1. Dolby Pro Logic II gør et fantastisk arbejde. 

Ift. Atmos-film, så synes jeg det er mere reglen end undtagelsen at nye folk kommer i Atmos. (Og hvis ikke, er der ligeledes funktioner som kan upmixe til Atmos. Det har meget ofte forbedret det hos mig)

Der er nok nogle der synes det er fy-fy fordi man roder ved det originale signal... Men hos mig lyder det stort set altid bedre.
nej det er ikke fy fy. Vi gjorde det sammen da inden vi flyttede væggen.
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu