recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Opsætning og brug af NAS
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Opsætning og brug af NAS

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3779
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Opsætning og brug af NAS
    Sendt: 30-Maj-2021 kl. 08:03
Efter spørgsmål herinde har jeg besluttet mig for at købe en Synology ds420j nas til udelukkende film lagring.

Jeg har dog aldrig sat sådan en op før, hvori jeg selv skal tilkøbe harddiske (3.5").

Jeg har læst lidt om forskellen på RAID og Jbod og vil sætte systemet op som jbod, da jeg ikke ønsker at bruge plads på på mirror mm. Skulle uheldet være ude, må jeg igang med det eksterne drev igen;).
Jeg kan forstå at den her 420j har "hot-swap" funktion, men betyder det også at jeg eks kan starte med at købe en 10tb disk at sætte i og så senere tilkøbe en mere, som bare udvider pladsen uden at noget skal omformateres eller omstruktureres?

Nas´ skal bruges sammen med apple tv og infuse samt en Shield og KODI. - Jeg vil som alternativ nok også bygge en Plex server, som vil være kørende på en iMac. Vil det have en indflydelse på hvilket harddisk format jeg skal bygge den nas i?
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2021 kl. 08:30
skal du kun bruge den som lagring enhed.
En j model er ret svag, så hvis du har planer om fx docker så skal du nok have en bedre model.
Jeg bruger selv docker på synology til at styre mit ubiquiti netværk og som homebridge(smarthome)
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3779
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2021 kl. 09:50
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

skal du kun bruge den som lagring enhed.
En j model er ret svag, så hvis du har planer om fx docker så skal du nok have en bedre model.
Jeg bruger selv docker på synology til at styre mit ubiquiti netværk og som homebridge(smarthome)

Hvad er docker?

Jeg har et mesh netværk bestående af Asus ax88u herhjemme, så jeg havde ikke regnet med det skulle være en nas der skulle kunne noget egentlig, andet end at opbevare mine film. Ingen transcoding eller backup.?
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2021 kl. 12:04
Et lille råd i forhold til sikkerhed,
Så vil jeg anbefale dig at oprette en bruger til Kodi/plex eller lignende.
Denne bruger skal ikke have admin rettigheder, men kun rettigheder til at læse (og evt skrive) til din film mappe.

Lad hver med at aktivere quickdrive eller hvad det hedder, og åbne op for at din boks kan tilgås fra internettet
BaaaaaH
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2021 kl. 07:59
Ift RAID på en synology NAS, så brug Synologys egen SHR. Der kan du miste en disk uden at miste data, men mister ikke kapacitet:

 
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2021 kl. 08:48
Oprindeligt skrevet af jacobask jacobask skrev:

Ift RAID på en synology NAS, så brug Synologys egen SHR. Der kan du miste en disk uden at miste data, men mister ikke kapacitet:

 

Hvad mener du med at du ikke mister kapacitet?

Hvis han køber 4 * 8TB diske, så mister han 8TB, ligesom hvis han vælger Raid5
Fordelen ved Synology's Raid system, er at det håndtere forskellige størrelse diske bedre end traditionelt raid.
BaaaaaH
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2021 kl. 20:30
og er langt hurtigere til at recover hvis en disk går ned end hvis han vælger raid5. HW raid bør ikke anvendes af små systemer med elendige raidcontrollere. Tiden for at komme tilbage efter en mistet disk er så lang med de her store diske at der er en markant risiko for at der kan gå endnu en disk mens den er ved at gendanne raid.
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2021 kl. 07:27
Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Hvad mener du med at du ikke mister kapacitet?

Hvis han køber 4 * 8TB diske, så mister han 8TB, ligesom hvis han vælger Raid5
Fordelen ved Synology's Raid system, er at det håndtere forskellige størrelse diske bedre end traditionelt raid.

Sorry, det var en fejl med kapacitet - jeg ville stadigt gå med SHR.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu