recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Danske em kampe i 4K ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Danske em kampe i 4K ?

 Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
digitalt.tv Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-November-2005
Status: Offline
Point: 717
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér digitalt.tv Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2021 kl. 13:45
Hvis det er som det plejer, hvilket jeg går ud fra, så tager de signalet fra V Sport UHD og streamer det på Viaplay. 

Så samme kvalitet som ved f.eks. F1 i UHD. Klart bedre streamingkvalitet end HD signalet er min erfaring og ikke væsentlig forskel sammenlignet flow tv udgaven via satellit på V Sport UHD.

Selv om Nent Group var hurtige til at introducere Ultra HD på streaming på Viaplay (for 4 år siden), så er der egentlig ikke sket nogen stor udvikling siden. Hverken på mængden af sport i UHD eller teknisk. HDR eller Dolby Atmos synes ikke at være noget de har umiddelbare planer om, og de har intet gjort selv for at promovere EM i Ultra HD.

Som jeg har fået det oplyst, så dækker de fleste kampe over, at de kampe der spilles samtidigt i sidste runde af gruppespillet ikke alle vises i UHD, så altså kun halvdelen af disse kampe. Så går da ud fra at samtlige Danmarks kampe f.eks. bliver i UHD.


Redigeret af digitalt.tv - 02-Juni-2021 kl. 13:47
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2021 kl. 14:30
Oprindeligt skrevet af digitalt.tv digitalt.tv skrev:

HDR eller Dolby Atmos synes ikke at være noget de har umiddelbare planer om, 


Hej.

Så vidt jeg husker, så vi 4K fodbold med HLG streamet direkte til vores LG OLED B6 fra BBC i London, under World Cup i Fodbold i 2018. Dette link bekræfter det:

Citat: 'The distribution to iPlayer will be Main 10 Profile, Level 5.1 HEVC with HLG signalling.'


Hilsen Carsten.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2021 kl. 06:39
HLG er et format til at kombinere SDR og HDR i samme signal. 

Som Bo nævner, så streamer Viaplay i 4K SDR og de bruger til dette formål HEVC-enkodning.

Udfordringen med at tilføje HDR til signalet er, at sport jo gerne skal sendes i 50fps (det gør Viasat/Viaplay også). De fleste 4K TV og 4K-bokse kan dekode 4K50 i SDR, men færre kan klare 4K50 HDR.
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2021 kl. 14:23
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Udfordringen med at tilføje HDR til signalet er, at sport jo gerne skal sendes i 50fps (det gør Viasat/Viaplay også). De fleste 4K TV og 4K-bokse kan dekode 4K50 i SDR, men færre kan klare 4K50 HDR.


Men er det ikke lige meget? Hvis TV'et eller boksen ikke kan dekode HLG, så skiftes der vel automatisk tilbage til SDR?

Fordelen ved HLG er vel netop, at TV'et/boksen kan vælge at ignorer HLG?
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2021 kl. 15:04
Jo med HLG (men der er så andre ulemper).

Men som sagt så er HLG ikke det format, som Viaplay og andre bruger til at streame sport i.
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2021 kl. 08:05
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Jo med HLG (men der er så andre ulemper).

Men som sagt så er HLG ikke det format, som Viaplay og andre bruger til at streame sport i.


Nu spørger jeg lige dumt, men hvilket format benytter Viaplay og andre så til sport?

Er der overhovedet nogen, der sender live sport i HDR, for det giver vel ikke ret meget mening at sende i andet end HLG, når man tænker på, at HLG stort set kan modtages af alle TV med HDR.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2021 kl. 09:16
HLG er en transfer-funktion, der beskriver, hvordan lysværdier i en digital skærm skal fremvises. I årtier – før HDR kom til som et nyt fundament under video – har man brugt gamma som lys-transferfunktion. Ordet gamma henviser dog til et lidt andet skridt i processen idet man ikke har haft brug for at skelne før HDR kom til. Derfor kalder branchen det bare generelt "SDR" (Standard Dynamic Range) som modsætning til HDR.

V Sport UHD kanalen transmitterer i 4K SDR. Viaplay streamer i 4K SDR. De bruger HEVC som komprimeringsformat.

HLG løser ikke alle udfordringer. Det er jo udviklet med tanke på broadcast, altså tv-kanaler. Her kan man kun sende ét signal ud per kanal, så alt indhold skal tilpasses/konverteres for at passe ind i kanalens sendeformat. Den udfordring har man ikke på streaming. Allerede nu streamer Viaplay jo sine kampe i mange forskellige versioner (opløsninger, bitrate-niveauer osv) og enheden i den anden ende skalerer selv op og ned baseret på, hvad den teknisk kan og hvad internetforbindelsen tillader. Det er en smal sag at tilføje endnu et lag til streaming-trappen, så vil man have HDR på, så er det mere oplagt at bruge HDR10 formatet (eller overbygninger som Dolby Vision og HDR10+). I streaming-sammenhæng giver HLG ikke rigtig fordele.

Læs eventuelt også denne artikel, hvor vi opsummerer erfaringer med 4K HDR via HLG osv. efter fodbold-VM 2018: https://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1529483907

Sidenhen har nogle aktører desuden påpeget, at HLG giver udfordringer på visse ældre TV, såfremt man vil sende med Rec.2020 farver, altså det større farveum til HDR. Det betyder konkret, at man må sigte efter laveste fællesnævner, altså Rec.709 farverum. Dermed mister man hele den udvidede farvepalette, som HDR tilbyder - altså på de HDR-skærme som vil kunne håndtere HDR HLG. Herunder muligheden for at vise ægte græsgrøn.


Redigeret af Rasmus Larsen - 04-Juni-2021 kl. 09:20
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2021 kl. 09:31
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

I streaming-sammenhæng giver HLG ikke rigtig fordele.


Mange tak for det udvidede forklaring!

Men det betyder vel, at der slet ikke sendes i HDR i øjeblikket, hvilket faktisk er den virkelig triste historie.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2021 kl. 10:25
Ja, sandt. Desværre ingen HDR på nuværende tidspunkt Ermm
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2021 kl. 12:28
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

  Læs eventuelt også denne artikel, hvor vi opsummerer erfaringer med 4K HDR via HLG osv. efter fodbold-VM 2018: https://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1529483907

Hej.

Først tak for linket til den 'artikel, hvor I opsummerer erfaringer med 4K HDR via HLG osv.' Den kendte jeg ikke. Men I skriver

Citat: 'Ejere af LG 2016 OLED samt Grundig OLED oplyser, at HLG HDR kan afspilles via USB, men tilsyneladende ikke via den indbyggede tv-tuner. Andre skærme har problemer med HLG HDR via HDMI-forbindelsen, da det teknisk kræver HDMI 2.0b (hvor b’et åbner for HLG). Man får stadig tv-signalet igennem, men HDR-delen klippes fra.'

Grunden til at jeg brugte en iplayer App fra BBC er netop, fordi at HLG på vores LG OLED TV, IKKE virker via den indbyggede tv-tuner eller HDMI-forbindelsen.

Senere har jeg fundet ud at HLG også virker via 'Foto og Video' i menuen.

Hilsen Carsten. 
 


Redigeret af csell - 04-Juni-2021 kl. 12:59
Til top
digitalt.tv Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-November-2005
Status: Offline
Point: 717
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér digitalt.tv Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2021 kl. 20:02
Jeg mener at jeg så VM 2018 på BBC iPlayer i HLG HDR, ellers har jeg ikke oplevet sport i HDR på streaming.
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Januar-2005
Status: Offline
Point: 2037
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2021 kl. 20:52
Andre der ser nu fra Viaplay app?
Hmm 4K.. min bare mås.. det ser ikke særlig 4k agtigt ud.

Der står der er fra 3+ kanalen

Prøvet frem og tilbage mellem DR1 og Viaplay.

Billede er sku bedre på DR


Redigeret af mbm1 - 11-Juni-2021 kl. 20:58
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu