recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Danske em kampe i 4K ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Danske em kampe i 4K ?

 Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2021 kl. 21:08
Oprindeligt skrevet af mbm1 mbm1 skrev:

Andre der ser nu fra Viaplay app?
Hmm 4K.. min bare mås.. det ser ikke særlig 4k agtigt ud.

Der står der er fra 3+ kanalen

Prøvet frem og tilbage mellem DR1 og Viaplay.

Billede er sku bedre på DR
Jeg ser den på plads 17 Yousee kabel Ultra HD, det er hvertfald ikke 4k kvalitet. Faktisk syns jeg billedet er bedre på DR
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2021 kl. 21:16
Streamen i Viaplay-appen er i hvert fald ikke imponerende
Til top
digitalt.tv Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-November-2005
Status: Offline
Point: 717
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér digitalt.tv Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2021 kl. 21:56
Man skal aktivt vælge Ultra HD udgaven i Viaplay, der skal være V Sport UHD kanallogo, på det du ser. Viaplay tilbyder to forskellige streams. 

UHD streamen starter først kort før kampstart. Men UHD udgaven ser nu ikke så god ud som f.eks. F1 UHD på Viaplay, som jeg tidligere har set.


Redigeret af digitalt.tv - 11-Juni-2021 kl. 22:01
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Januar-2005
Status: Offline
Point: 2037
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2021 kl. 22:14
Oprindeligt skrevet af digitalt.tv digitalt.tv skrev:

Man skal aktivt vælge Ultra HD udgaven i Viaplay, der skal være V Sport UHD kanallogo, på det du ser. Viaplay tilbyder to forskellige streams. 

UHD streamen starter først kort før kampstart. Men UHD udgaven ser nu ikke så god ud som f.eks. F1 UHD på Viaplay, som jeg tidligere har set.
Stadig ikke bedre end DR signalet
Til top
ZackGem Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 840
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ZackGem Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2021 kl. 11:09
Så UHD streamet i går - Og det var *væsentligt* bedre end på DR.

Tror en del af kritikerne ikke er obs på at UHD signalet kun sender i 1080P hvis ikke den afvikles på en af de få godkendte enheder som Viaplay understøtter - Dvs. virker bla. ikke på nogle af de indbyggede aps. Kræver en Chomecast 4K, Apple TV4K eller Edge browser.
Og som det også nævnes - Skal man jo vælge de dedikerede stream 5 minutter inden kampstart - Hvis man har set optakt og fortsætter samme sted - Så er det ikke UHD signalet.

Jeg ved ikke hvordan UDH kanalen fra Viasat er - Ovenstående gælder UHD streamet fra viaplay.

Redigeret af ZackGem - 13-Juni-2021 kl. 11:10
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2021 kl. 11:28
Ultra HD kanalen via Yousee kabelnet med den indbygget tuner i tv-et var klar en bedre oplevelse i aftes hvad angår billede kvaliteten, jeg tog ikke tid men umiddelbart var signalet også forsinket 5-6 sekunder i forhold til DR1 via Yousee kabelnet.

Men kvaliteten syns nu heller ikke at være oppe på samme niveau som når der f.eks. sendes Formel 1 eller andet fodbold.


Redigeret af Potter - 13-Juni-2021 kl. 11:29
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Januar-2005
Status: Offline
Point: 2037
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2021 kl. 13:19
Synes ikke det er væsentligt bedre. Og hele brugerfladen for at afspille uhd streamet er ringe og ingen kommentatorer.
Gider det sket ikke. DR er langt bedre uanset opløsning 
Til top
ZackGem Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 840
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ZackGem Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2021 kl. 21:52
Oprindeligt skrevet af mbm1 mbm1 skrev:

Synes ikke det er væsentligt bedre. Og hele brugerfladen for at afspille uhd streamet er ringe og ingen kommentatorer.
Gider det sket ikke. DR er langt bedre uanset opløsning 


Der var selvfølgelig kommentatorer, helt som normalt. Lyde som om dit setup er sygt, hvis ikke du kan se den tydelige forskel, samt høre kommentatoren.
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2021 kl. 08:25
Jeg har kun set kampe via et Apple TV (4. generation), men forskellen mellem den normale Viaplay stream og 4K streamen var altså tydelig.

Der var markant færre grimme artefakter på 4K streamen - specielt på græsset, hvor det er tydeligt at se.

Jeg kan desværre ikke måle bitrate på de forskellige streams, men kunne man forestille sig, at 4K streamen simpelthen er bedre fordi der benyttes H.265?

Er der forøvrigt nogle der har bemærket, at YouTubes kvalitet er steget markant over de sidste par måneder? Jeg bruger primært mit Apple TV, og derfor bruger YouTube selvfølgelig H.264.
Tidligere var kvaliteten nogenlunde, omend ringere end VP9 på min computer, men de sidste par måneder er det som om kvaliteten med H.264 er steget. Der er simpelthen færre tydelige komprimeringsfejl.
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2021 kl. 13:23
Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:

Jeg har kun set kampe via et Apple TV (4. generation), men forskellen mellem den normale Viaplay stream og 4K streamen var altså tydelig.

Der var markant færre grimme artefakter på 4K streamen - specielt på græsset, hvor det er tydeligt at se.

Bestemt. Selv om det ikke er god 4K eller særligt spatialt velopløst 4K, er det stadig MARKANT bedre end ViaPlays andet bitrateudsultede og ret encode-artifact-plagede 720p signal
Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:

Jeg kan desværre ikke måle bitrate på de forskellige streams, men kunne man forestille sig, at 4K streamen simpelthen er bedre fordi der benyttes H.265?

Når det er bedst 19 Mbps, når der er for meget pres på falder det angiveligt til omkring 9 Mbps med tydligere encode artifacts til følge - I hver fald ifølge de brugere der har målt
Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:


Er der for øvrigt nogle der har bemærket, at YouTubes kvalitet er steget markant over de sidste par måneder? Jeg bruger primært mit Apple TV, og derfor bruger YouTube selvfølgelig H.264.
Tidligere var kvaliteten nogenlunde, omend ringere end VP9 på min computer, men de sidste par måneder er det som om kvaliteten med H.264 er steget. Der er simpelthen færre tydelige komprimeringsfejl.

Nej, ikke personligt. Den slags vil man nok kun bemærke hvis man ikke får den fulde VP9 4K (i nogle tilfælde 8K) kvalitet. Jeg benytter altid andre enheder end ATV'et til YouTube og har derfor naturligvis ikke opdaget nogle ændringer.


Redigeret af TBC1 - 14-Juni-2021 kl. 13:28
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2021 kl. 14:24
Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:

Jeg har kun set kampe via et Apple TV (4. generation), men forskellen mellem den normale Viaplay stream og 4K streamen var altså tydelig.

Der var markant færre grimme artefakter på 4K streamen - specielt på græsset, hvor det er tydeligt at se.

Jeg kan desværre ikke måle bitrate på de forskellige streams, men kunne man forestille sig, at 4K streamen simpelthen er bedre fordi der benyttes H.265?

Altså boksen fra 2015? Den med 1080p maks, som de også kalder Apple TV HD?

Forskellen på vælge Viaplays normale sports-stream og så UHD-streamet er, at førstnævnte streames i op til 720p50 med MPEG4 AVC (bitrate ca. 5 Mb/s). UHD-streamet går på Apple TV HD op i 1080p50 med MPEG4 AVC (bitrate ca. 7-8 Mb/s).

Jeg vil tro, at det samme er tilfældet på Smart TV.

På Apple TV 4K boksene skifter Viaplays UHD-stream til HEVC i 1080p og opefter.
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2021 kl. 15:08
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Altså boksen fra 2015? Den med 1080p maks, som de også kalder Apple TV HD?

Forskellen på vælge Viaplays normale sports-stream og så UHD-streamet er, at førstnævnte streames i op til 720p50 med MPEG4 AVC (bitrate ca. 5 Mb/s). UHD-streamet går på Apple TV HD op i 1080p50 med MPEG4 AVC (bitrate ca. 7-8 Mb/s).

Jeg vil tro, at det samme er tilfældet på Smart TV.

På Apple TV 4K boksene skifter Viaplays UHD-stream til HEVC i 1080p og opefter.


Jep, det er et Apple TV HD jeg bruger, så hvis det er 1080P50 med 7-8 Mb/s, så giver det god mening, for kvaliteten er bedre end Viaplays noramle sports-stream.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 2345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu