recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvordan modtager jeg DR kanaler på DVB-T?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvordan modtager jeg DR kanaler på DVB-T?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
ij6210 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 132
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ij6210 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvordan modtager jeg DR kanaler på DVB-T?
    Sendt: 15-Juni-2021 kl. 08:28
Hej

For 3 år siden (2018) brugte jeg i en periode en billig Denver DVB-T2 tuner og en udendørs DVB-T2 antenne+antenneforstærker (virkede også indendørs) til at se DR's kanaler. Jeg havde også købt et boxer kort så jeg kunne se TV2. Det virkede ganske fint.

Nu, her i 2021, prøvede jeg samme setup. Men nu vil Denver DVB-T2 tuneren ikke vise nogen kanaler. Den skriver godt nok kanalens navn, men den skriver "intet signal".

Jeg tænkte, at antennen måske var defekt, så jeg tilsluttede den til mit næsten nye Samsung TV og lavede en kanalsøgning. Her fandt den ca. 25-45 kanaler og lagde dem ind på mit TV, men DR's kanaler er ikke iblandt. Det er udelukkende betalingskanalerne som TV2, Kanal 4 osv. Jeg kan ikke se kanalerne, da jeg ikke har noget boxer kort mere, men den viser fin signalstyrke på ca. 80-90%.

Min konklusion (?) er, at antennen virker, i hvert fald delvist. Men hvorfor finder TV'et så ikke DR's kanaler? Det kan vel være samme problem der gør, at Denver boksen skriver "intet signal" ud for DR kanalerne. Har også prøvet manuel kanalsøgning, her fandt den heller ikke DR. Jeg bor i Kbh. S, så den burde fange fra Gladsaxe-senderen.

Jeg har læst noget om, at der skete en ændring i 2020, men nogle skrev at en ny kanalsøgning skulle virke. Det virker så bare ikke for mig.

Anyway, jeg skal videre. Vil gerne kunne de DR, så hvis vi nu antager, at jeg ikke kan bruge mit gamle udstyr, hvad skal jeg så bruge? Ny antenne? Ny boks? Eller begge dele?
Jeg gider ikke bruge ret mange penge på det, så kunne godt finde på at købe noget billigt i Harald Nyborg, hvis bare det virker til dette begrænsede brug.

Sådan ser kanalsøgning ud på Samsung TV
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2021 kl. 10:10
DR Kanalerne ligger på K 40 i hovedstaden, da der haves et TV med T2 er det ikke nødvendigt med extern modtager.


Redigeret af Radiomanden - 15-Juni-2021 kl. 11:00
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2021 kl. 10:50
Har du søgt på korrekt mux (frekvens) i dit område?

Flemming


Redigeret af fltk - 15-Juni-2021 kl. 10:52
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2021 kl. 10:56
Der skal som skrevet søges på K 40, det er frekvensen for DR i Hovedstad området.


Redigeret af Radiomanden - 15-Juni-2021 kl. 11:00
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
ij6210 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 132
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ij6210 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2021 kl. 11:09
Jeg er 99% sikker på at jeg søgte på K40. På Samsung kunne man manuelt tilføje en kanal. Jeg skrev 40, og så skrev den selv 626.000 som frekvens. Jeg trykkede så "søg", men den skrev den ikke fandt noget.

Burde den ikke finde K40 ved almindelig automatisk søgning?

På Denver tuneren har jeg desværre ikke mulighed for at komme ind og søge manuelt, for fjernbetjeningen er død, så den kan jeg nok godt smide ud. Og da jeg skal bruge det til en enhed der ikke har tuner (en projektor), så bliver jeg nok nødt til at købe en ny DVB-T2 boks - her kan jeg ved sagtens nøjes med en billig model?

Og kan jeg være sikker på, at min antenne stadig virker?


Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2021 kl. 12:05
 Da der kan modtages kanalerne fra Boxer, så er der jo ikke problemer med antennen.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2021 kl. 12:20
Oprindeligt skrevet af ij6210 ij6210 skrev:

så jeg tilsluttede den til mit næsten nye Samsung TV og lavede en kanalsøgning. Her fandt den ca. 25-45 kanaler og lagde dem ind på mit TV

Hej.

Jeg syntes du skal fortælle os om det er 25 eller 41 kanaler den finder. For hvis det kun er 25 kanaler, mangler den også andre end DR.

Her er en ny kanal oversigt:


Og som du kan se i trin 8 ligger DR's kanaler (Mux1) i København på kanal 40:


Men Gladsaxe og Hove sender Vandret, og hjælpe senderene på på Borups alle og på Lynetten sender Lodret. Det vil sige at din antenne skal vende både mod den sendemast du ønsker at modtage, samt vende Vandret eller Lodret.

Ellers vil jeg spørge om du stadig tror at indendørs placering er nok?
For så ville jeg prøve med en udendørs placering.

En anden mulighed er hvilken type antenne du bruger?
Det er vel ikke en eletronisk antenne, der kræver en ekstern strømforsyning.

Det kan være at Denver boksen ikke længere kan levere strøm til din antenne.
Og at dit Samsung TV, skal sættes op til at kunne levere ekstern strøm?

Så jeg vil foreslå, at du også giver os flere oplysninger om din antenne.

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 15-Juni-2021 kl. 12:38
Til top
ij6210 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 132
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ij6210 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2021 kl. 12:53
Antennen er en Strong. Vist en udendørs, den ligner i hver fald denne model (jeg har bare ikke stangen):
https://www.skiftselv.dk/tv-antenne/strong-outdoor-dvbt-antenna

Har ikke så meget styr på det med vandret/lodret.

Jeg bruger en separat antenneforstærker med antennen (incl. strømforsyning). Uden den ville TV'et slet ikke finde nogen kanaler.

Testen på Samsung TV'et er foretaget i min stue hvor jeg satte antennen på en hylde ved siden af vinduet.

Skal have det klar torsdag aften til Danmark-Belgien (EM fodbold).

Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2021 kl. 13:06
Oprindeligt skrevet af ij6210 ij6210 skrev:

Antennen er en Strong. Vist en udendørs, den ligner i hver fald denne model (jeg har bare ikke stangen):
https://www.skiftselv.dk/tv-antenne/strong-outdoor-dvbt-antenna
...
Jeg bruger en separat antenneforstærker med antennen (incl. strømforsyning). Uden den ville TV'et slet ikke finde nogen kanaler.
Det er en aktiv antenne, som skal have strømforsyning, enten fra en der følger med antenne, eller også skal TV eller Denver sættes op til at levere forsyning, skal evt. sættes op i menupunkt på tuner/TV.

 EDIT: Kan den antenneforstærker levere forsyning til antenne også?
Den spærrer sansynligvis for forsyning fra TV/Denver tuner, hvis de ellers leverer. Wink


Redigeret af JørgenT - 15-Juni-2021 kl. 13:13
Mvh. JørgenT
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2021 kl. 13:18
 Som det ses på billedet, så er den vist lodret monteret, som bruges på Hjælpesendere.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
ij6210 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 132
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ij6210 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2021 kl. 13:22
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Oprindeligt skrevet af ij6210 ij6210 skrev:

Antennen er en Strong. Vist en udendørs, den ligner i hver fald denne model (jeg har bare ikke stangen):
https://www.skiftselv.dk/tv-antenne/strong-outdoor-dvbt-antenna
...
Jeg bruger en separat antenneforstærker med antennen (incl. strømforsyning). Uden den ville TV'et slet ikke finde nogen kanaler.
Det er en aktiv antenne, som skal have strømforsyning, enten fra en der følger med antenne, eller også skal TV eller Denver sættes op til at levere forsyning, skal evt. sættes op i menupunkt på tuner/TV.

 EDIT: Kan den antenneforstærker levere forsyning til antenne også?
Den spærrer sansynligvis for forsyning fra TV/Denver tuner, hvis de ellers leverer. Wink

Ja, min antenneforstærker har sin egen strømforsyning, så den bruger ikke en eventuel strømforsyning fra boksen.

Typisk mig at være sent ude. Eller, det troede jeg jo ikke jeg var, for det er det eksakt samme udstyr der virkede til VM i sommeren 2018. Så troede jeg var home safe da det var en DVB-T2 boks der også kunne køre Boxer.

Skal bare have det fikset - det er forfærdeligt at se fodbold hvis man kan høre naboerne juble ½-1 minut før.

Alternativt skulle jeg købe et meget langt antennekabel (ca. 30-40 meter) og så bruge mit YouSee signal fra min lejlighed, men tvivler på at signalet kan holde til så lang en vej (og gider heller ikke have kabel liggende).
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2021 kl. 13:25
Oprindeligt skrevet af ij6210 ij6210 skrev:

i min stue hvor jeg satte antennen på en hylde ved siden af vinduet.

Hej.

I dette link kan du se retningen til den nok bedste sender, hvis du indtaster din addresse:


Du skriver at du 'satte antennen på en hylde ved siden af vinduet.' Hvis den vendte som på billedet, kan du prøve at dreje den, så at den ligge ned. Så har du prøvet både Vandret og Lodret

Men elles må jeg skuffe dig. DR sender IKKE fodboldkampen mellem Danmark og Belgien på torsdag. Her er et link hvor jeg nævner muligheden for at bruge VPN og se den fra Tyske ZDF:


Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 15-Juni-2021 kl. 13:27
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu