recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - streaming hvor det ikke er nedskaleret.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

streaming hvor det ikke er nedskaleret.

 Besvar Besvar Side  <1 3456>
Forfatter
Besked
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12219
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2021 kl. 22:34
Man kan sagtens dynamikkomprimere en vinyl.
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lennon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2021 kl. 23:12
brea-ker _  knas og popup er altså ikke charme, men uvelkomne fremmedelementer som er støj,og forstyrer den tiltænkte musik.  Ellers er jeg enig med dig langt henad vejen. Hvis jeg ved en fejltagelse kommer til at lytte til P3’s rotation/playliste tænker jeg hver gang,at MP3 128 ingenlunde vil decimere lytteoplevelsen.Der er en simpelthe en verden til forskel på den detaljegrad,som feks kan være jazz’ens kendetegn, sammenlignet med det udtryk som hiphop og techno vil have afleveret ude i BT headphones og boomboxe . . 
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2021 kl. 23:12
Oprindeligt skrevet af brea-ker brea-ker skrev:

Vinyl lyder klart bedst, på grund af 2 ting selve masteren, og på grund af loudness war med mindre vi snakker om klassisk musik eller jazz som stort set styre uden om digitalt. Men selv med samme master (se klippet for oven) lyder vinyl bare bedst. Knas og lidt pops her og der tilføjer da bare til charmen ved vinyl, jeg har forlængst droppet alle digitalt musik og bruger det kun som baggrunds musik. abonnere engang imellem på den billige tidal udgave men kun for at finde ud at om jeg kan lide albummet for at købe det på vinyl.

Det vigtigste i sidste ende er masteren og hvor meget der er kræset der angående med lyden, og der er vinyl i langt de fleste tilfælde mange gange foran cdén eller streaming.



jeg er opvokset med både vinyl og CD, og jeg kører selv mest med rippet CD, download køb af CD kvalitet og hi-res. Jeg kan bedst lyde den rene lyd, da der ikke er andet støj der farver lyden.

Vi er enige om at masteren udgør størstedelen af lydkvaliteten. Der af jeg mest køber hi-res, hvis sammen album findes der.
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2021 kl. 23:14
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Man kan sagtens dynamikkomprimere en vinyl.
ja det kan man, da det startede der i sin tid. Men den har fysisk begrænsning, hvilken kan sige er vinylens held. Og de digitale mediers forbandelse.

Da digitalt stadig er mest overlegen rent teknisk
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2021 kl. 01:52
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Man kan sagtens dynamikkomprimere en vinyl.


"Kan" ?!? ...snarere netop lige præcis hvad man gør. Det er hele grundprincippet i RIAAfor at man kan presse mere end 5 minutters musik med dyb bas og relativt høje frekvenser ned på en 12 tommer skive og derefter via equalizeringen få lyden sådan nogenlunde tilbage i retning af den oprindelige frekvensgang. 

Oprindeligt skrevet af brea-ker brea-ker skrev:

Vinyl lyder klart bedst, på grund af 2 ting selve masteren, og på grund af loudness war med mindre vi snakker om klassisk musik eller jazz som stort set styre uden om digitalt. Men selv med samme master (se klippet for oven) lyder vinyl bare bedst. [..] Edit: og lige til Radiomandens kommentar, med mindre vi begynder at se vinyl rip fra de originale master tapes overført til streaming, så tror jeg næppe at streaming er fremtiden indenfor musik for dem som går rigtigt op i lydkvalitet. Men selv her mangler man jo farvningen af lyden som vinyl rigtigt lyder, men man slipper da for loudness war og man får en god indspilning. indspilningen betyder alt og jo bedre anlæg du ejer jo mere betyder det.

Nej, Vinyl lyder ikke bedst for andre end fans af vinyl og vinyl reproduktionen ligger rent objektivt i reproduceret lyd længere fra den originale studieindspilning end en god digital capture gør, på andet end bare den højfrekvent sibilance jeg synes er det værste (f.eks. hvæsende s-lyde fra sangeren) overfladestøjen, pladespillerens rumlen, sammen med øvrige tidligere benævnte artifacts, den lavere dynamik, low frequency bounce og rille ekkoerne mv. Digitale HD versioner er uden sådanne artifacts gerne omhyggelige digitale captures af de originale reel2reel indspilninger, hvis vi taler ældre indspilninger, men aldrig fra kompromitteret vinyl med mindre den originale master ligefrem er gået tabt i brand eller lign og det er det eneste man har at gøre godt med. I den digitale tidsalder er der tale om den lossless digitale studiemaster, noget som vinyl heller ikke på nogen måde kan hamle op med eller nærme sig at reproducere hverken dynamisk eller artifact-frit eller ufarvet. Den musik man gerne lytter til på vinyl er så rigtigt nok gerne den musik der ikke er plaget af loudness war fra tiden hvor HiFi anlægget blev smidt ud af stuerne og musikken skulle passe til små "smarte" eller transportable dåsehøjttalere, men det samme gælder jo også den musik man gerne lytter til som digitalt HD, det er som reglen heller ikke musik plaget af loudness war og det er den digitale HD version der helt objektiv set og af referencemål slår alt andet end selve den master den er lavet fra - og i modsætning til vinyl  lyder helt ekstremt meget mere lig (eller hvis den i den digitale tidslader, når vi set bort fra MQA bedrageriet, ligefrem er identisk med) den originale studiemaster når det, som det gerne er reglen for lossless, har været sigtet at gengive den originale masterindspilning lyd og nuancer. 

Og Vinyl rip er slet ikke på nogen vis den måde man laver ordentlige digitale HD lossless filer på, med mindre man er hjemmeamatør der bare har fået den skøre ide at digitalisere sit bibliotek i stedet for at købe nogle ordentlige langt mindre kompromitterede professionelle digitale HD versioner fra den originale studieindspilning. At lave et digitalt capture fra vinyl er reelt lige så gak og retrogressivt som at lave en "HD" master fra f.eks en hørbart komprimmiteret 128 eller 192 kbps mp3, det bliver aldrig godt eller på nogen måde bedre af, for alle kompromiserne følger med. Den måde man laver digitale HD filer på er ved at lave et digitalt HD capture af den originale reel2reel studieindspilning eller at få fat i lige præcis de originale digitale data der ligger i en digital studieindspilning - så kan man helt objektivt og videnskabeligt set ikke få det bedre eller mere overensstemmende med referencen, hvad enten det er en lousy k-pop indspilning eller en audiofil jazz indspilning.

Det er sandt at der selv anno 2021 findes et trods alt betydeligt mindretals-segment af nostalgiske vinyl fans der fortrækker "charmen" ved den mere udtalte analoge farvning og forvrægning, men man skal selv være en del af det segment for at have de holdninger der gives udtryk for fra vinyl fans - men det er bare ikke sådan hverken alle eller flertallet har det, for dem lyder det som vinylfans betragter som en charme som forvrængning, skurrende lyde, fejl og støj. Det er bestemt heller heller ikke vinyl der for alvor vækker min egen dyre effektforstærkers dynamik til live. Der skal naturligvis være plads til og noget for os alle, men den der med at sætte vinyl på en pedestal i den grad man hører det fra vinyl fans, det er så at sige religion langt mere end videnskab. Så skulle man inden for analog lyd hellere vende sig mod de allerstørste reel2reel formater hvis det handler om højkvalitets analog lyd.

Redigeret af TBC1 - 21-Juni-2021 kl. 02:22
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2021 kl. 06:24
Er det ikke lidt at diskuteres smag og behag? Det er lidt svært at overbevise mig om at farven gul er pænere end grøn?! 

Der er INGEN tvivl om at nogen digitale indspilninger er bedre end vinyl modparten. Det modsatte forekommer bestemt også. Jeg lytter meget til jazz, og disse udgivelser er produceret med vinyl for øje. Det kan bestemt høres. 

Ingen tvivl om at vinyl ikke måles så godt som de digitale, men de lyder altså bedre. (helt subjektivt).

Det har intet med religion at gøre, blot smag og behag. 
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4434
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2021 kl. 08:29
Salget af DVD/Blu-ray er styrtdykket globalt og i Danmark. Herhjemme er omsætningen på DVD/Blu-ray faldet fra 1,37 mia. kroner i 2017 til 115 mio. i 2020.

Kilde: Foreningen af Danske Videodistributører: https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1616739219
Til top
mskp Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

recordere.dk teamet

Oprettet: 26-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 169
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mskp Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2021 kl. 08:51
Vinyl er så bøvlet i bilen Wink
Morten
__________________

LG OLED77CX
Denon AVC-X8500H
Monitor Audio Silver 500/300/C350
SVS SB-4000
Panasonic DP-UB9000
Nvidia Shield TV (2019)
Sony UBP-X700
Apple TV 4K
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4246
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2021 kl. 10:06
TBC1@  Jeg synes du gør vinyl lyd værre end det er. Jeg har selv haft det fineste udstyr i pladespiller, direct drive og MC pickup med eliptisk slebet diamant nål. Vinylpladerne blev passet godt på med tilkøb af silkeplastik innersleeves, og de bedste antistatic produkter og børster. Der var INGEN pladestøj og INGEN rumlen, kun den rene musik. Da jeg opgav vinylen i 1989 til fordel for CD var det for at få et lettere håndterbart medie, og få længere spilletid. 
På det tidspunkt var vinylindspilninger på deres højeste, så umiddelbart ikke nogen gevinst i lyd at skifte til CD. Sidenhen synes jeg at CD lyd er blevet bedre og ikke mindst mere dynamisk, når jeg sammenligner med mine gamle vinyler. Og har da i den grad vænnet mig til den dynamik, så vinyl forbliver fortid her i huset. Må dog indrømme jeg savner den varme analoge lyd fra mit stereoanlæg fra før 1989.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2021 kl. 10:06
Oprindeligt skrevet af mskp mskp skrev:

Vinyl er så bøvlet i bilen Wink
rejsegrammofon
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
mskp Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

recordere.dk teamet

Oprettet: 26-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 169
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mskp Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2021 kl. 12:54
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af mskp mskp skrev:

Vinyl er så bøvlet i bilen Wink
rejsegrammofon

Haha, nå ja, problem solved :-)
Morten
__________________

LG OLED77CX
Denon AVC-X8500H
Monitor Audio Silver 500/300/C350
SVS SB-4000
Panasonic DP-UB9000
Nvidia Shield TV (2019)
Sony UBP-X700
Apple TV 4K
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2021 kl. 12:58
Oprindeligt skrevet af mskp mskp skrev:

Vinyl er så bøvlet i bilen Wink


Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 3456>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu