recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Luft til receiveren
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Luft til receiveren

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
palleti Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 02-Oktober-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 32
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér palleti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2021 kl. 23:27
Tak :)
Jeg har besluttet at kombinationen af gitterværk under, foran og siderne plus åben bagtil er nok til at lede varmen bort. Den vil søge op og væk, og der kommer masser af ny luft nedefra, hvilket jeg tror er afgørende.
LG B6 55" + Humax YS-4000 tvboks, 7.2 Yamaha RX-A860, Yamaha Blu-Ray, B&W LCR6 2S center, B&W 683 S1 gulvhøjttalere, B&W DM601 S3 baghøjttalere, Yamaha YST-SW300 12" sub.
Til top
Mol450 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 06-Maj-2021
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 9
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mol450 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2021 kl. 11:01
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Mol450 Mol450 skrev:

jeg købte en laptop blæser i elmutanten til 200 kr. den virker fint til formålet. Synes i grunden det er latterligt at marantz sælger en forstærker til 10.000 hvor man selv skal købe aktiv køling, for at den ikke brænder varm selv ved lav drift. 

Brænder den varm ved lav drift, hvis man overholder kravene til fri luft omkring den?

Jeg har selv en SR5010 stående i et skab. Den kører ikke i ECO mode men har godt med fri luft omkring sig og bliver ikke så varm at jeg syntes at det er usundt for den.
Okay, mit møbel har stort hul i bagvæggen og når den “får gas” står glaslågen foran åbent.

Og ja, qua mine erfaringer med Onkyo (og elektronik generelt) har jeg pænt styr på det med varme.

Klaus


Jeg må indrømme jeg aldrig har kunne finde nogle krav til placeringen af den. Det eneste jeg har kunne finde som kan give en indikation af hvad marantz selv mener, er et billede på deres hjemmeside under info om sr6015 (jeg har sr6011) hvor forstærkeren er placeret inde på en hylde. Og den placering matcher jeg fint angående luft. 

Og ja, den bliver så varm at den lugter brændt blot ved at stå tændt. 
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2021 kl. 11:23
Oprindeligt skrevet af Mol450 Mol450 skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Mol450 Mol450 skrev:

jeg købte en laptop blæser i elmutanten til 200 kr. den virker fint til formålet. Synes i grunden det er latterligt at marantz sælger en forstærker til 10.000 hvor man selv skal købe aktiv køling, for at den ikke brænder varm selv ved lav drift. 

Brænder den varm ved lav drift, hvis man overholder kravene til fri luft omkring den?

Jeg har selv en SR5010 stående i et skab. Den kører ikke i ECO mode men har godt med fri luft omkring sig og bliver ikke så varm at jeg syntes at det er usundt for den.
Okay, mit møbel har stort hul i bagvæggen og når den “får gas” står glaslågen foran åbent.

Og ja, qua mine erfaringer med Onkyo (og elektronik generelt) har jeg pænt styr på det med varme.

Klaus


Jeg må indrømme jeg aldrig har kunne finde nogle krav til placeringen af den. Det eneste jeg har kunne finde som kan give en indikation af hvad marantz selv mener, er et billede på deres hjemmeside under info om sr6015 (jeg har sr6011) hvor forstærkeren er placeret inde på en hylde. Og den placering matcher jeg fint angående luft. 

Og ja, den bliver så varm at den lugter brændt blot ved at stå tændt. 
Jeg har købt sådan en usb Fan til at lægge ovenpå min Marantz. Det er en god billig forsikring, har haft et par Pioneer der ikke holdt længere end 5 år pga varme.
Til top
Mol450 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 06-Maj-2021
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 9
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mol450 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2021 kl. 11:28
Oprindeligt skrevet af Vilstrup Vilstrup skrev:

Oprindeligt skrevet af Mol450 Mol450 skrev:

jeg købte en laptop blæser i elmutanten til 200 kr. den virker fint til formålet. Synes i grunden det er latterligt at marantz sælger en forstærker til 10.000 hvor man selv skal købe aktiv køling, for at den ikke brænder varm selv ved lav drift. 

Det kan da vist kun være ens egen skyld, hvis den brænder af pga at den bliver for varm, for så kunne det jo godt tyde på at, man ikke har overholdt de retningslinjer som marantz har skrevet i brugsanvisning der skal være af plads omkring produktet for at sikre at der er luft nok.
Latterligt af dem NEJ, det er kundens eget ansvar at overholde forskrifterne eller sikre sig at produktet kan komme af med varmen.

Du må meget gerne linke til de nævnte retningslinjer fra brugsanvisningen, jeg har en sr 6011. Jeg har aldrig stødt på dem. Derimod kan jeg se at marantz selv har billeder på deres hjemmeside af en sr6015 som står inde på en hylde, så det må antages at marantz mener den er beregnet til at kunne det. Den ss receiver der stod på pladsen før, havde ingen problemer med varme de 12 år den stod der. Marantzen bliver så varm at den lugter brændt bare ved at stå tændt hvis den ikke er kølet mekanisk. 

Og du har helt ret, det er kundens problem at holde forstærkeren afkølet. Ellers begrænser man levetiden på den, hvilket både kan fører til reklamationer, men også udskiftning hvis garantien ikke dækker. 

Jeg skal ikke gøre mig klog på om marantz generelt har problemer med varme i deres av receivere, her synes jeg selv man skal søge på nettet og danne sig et indtryk. Om ikke andet er der i hvert fald rigtigt mange marantz ejere der tager deres “ansvar” og montere aktiv køling til deres marantz recievere. 


Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2021 kl. 17:15
Ja, det er da lamt at de bliver så varme at man næsten kan brænde sig på dem. Det er det samme med denon og der har været flere på forum tråde om det. De må have et meget stort tomgangsforbug* eller en meget ringe køleløsning. Til gengæld har de vist nok en ordentlig eco mode løsning der selv slår fra når man skruer op. Den kunne man slå til og se om ikke det hjælper.

*Er der nogen der har målt efter?
Til top
hbjensen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-Februar-2004
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 248
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hbjensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2021 kl. 23:11
Hejsa,

Jeg har en surround receiver (Onkyo) med en Lyngdorf TDAI 2170 ovenpå i et skab. Benene er fjernet fra Onkyo'en og jeg har skåret et stort hul i bunden af skabet så der kun kommer kold luft op igennem Onkyo'en.

På bagsiden af skabet har jeg monteret to 12cm PC blæsere med termostyring. Forsiden af skabet er lukket af en låge. Der er ca 3 cm lufter over Lyngdorf'en. Begge forstærkere kører samtidig. Det har kørt perfekt i mange år efterhånden. (Inden Lyngdorf'en var den en Hegel som varmede en del mere)
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2021 kl. 23:33
Oprindeligt skrevet af Mol450 Mol450 skrev:

Jeg må indrømme jeg aldrig har kunne finde nogle krav til placeringen af den. Det eneste jeg har kunne finde som kan give en indikation af hvad marantz selv mener, er et billede på deres hjemmeside under info om sr6015 (jeg har sr6011) hvor forstærkeren er placeret inde på en hylde. Og den placering matcher jeg fint angående luft. 

Det billede har jeg så også set nu……. Glem det, det er langtfra nok.

Her er Marantz (og Denons) anbefaling:

5 cm i hver side og 12,5 cm på toppen.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2021 kl. 12:50
Oprindeligt skrevet af Mol450 Mol450 skrev:

Du må meget gerne linke til de nævnte retningslinjer fra brugsanvisningen, jeg har en sr 6011. Jeg har aldrig stødt på dem. Derimod kan jeg se at marantz selv har billeder på deres hjemmeside af en sr6015 som står inde på en hylde, så det må antages at marantz mener den er beregnet til at kunne det. 

Du kan ikke sammenligne en 6011 med de nye(re) Marantz. Problemet er opstået indenfor de seneste 2-3 generationer. Det samme gælder Denon, som indeni er identisk med Marantz.
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2021 kl. 12:57
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Her er Marantz (og Denons) anbefaling:

5 cm i hver side og 12,5 cm på toppen.

Klaus

Hvilket jeg ikke tror på er nok, hvis den står i et skab, og man gi'r den lidt gas.
Til top
Mol450 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 06-Maj-2021
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 9
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mol450 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2021 kl. 14:13
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af Mol450 Mol450 skrev:

Du må meget gerne linke til de nævnte retningslinjer fra brugsanvisningen, jeg har en sr 6011. Jeg har aldrig stødt på dem. Derimod kan jeg se at marantz selv har billeder på deres hjemmeside af en sr6015 som står inde på en hylde, så det må antages at marantz mener den er beregnet til at kunne det. 

Du kan ikke sammenligne en 6011 med de nye(re) Marantz. Problemet er opstået indenfor de seneste 2-3 generationer. Det samme gælder Denon, som indeni er identisk med Marantz.

Nej det kan jeg måske ikke, produkterne udvikles jo også hele tiden. Men hvis problemet først er kommet indenfor de sidste 2-3 generationer, lader det til at en del forstærkere fra de forrige generationer må være defekte. Jeg kan i hvertfald se at jeg ikke er den eneste der har erfaringer med ekstern køling af marantz, og Denon af produkter der er mere end 3 generationer gammel. Jeg hælder nok mest til at tro at man er presset på mængden af features en forstærker skal have (hvilket genere varme) størrelsen på kabinettet og en frygt for at folk render skrigende bort, hvis man skriver at der skal være minimum 20 cm luft over forstærkeren. 
Til top
Mol450 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 06-Maj-2021
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 9
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mol450 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2021 kl. 14:22
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Mol450 Mol450 skrev:

Jeg må indrømme jeg aldrig har kunne finde nogle krav til placeringen af den. Det eneste jeg har kunne finde som kan give en indikation af hvad marantz selv mener, er et billede på deres hjemmeside under info om sr6015 (jeg har sr6011) hvor forstærkeren er placeret inde på en hylde. Og den placering matcher jeg fint angående luft. 

Det billede har jeg så også set nu……. Glem det, det er langtfra nok.

Her er Marantz (og Denons) anbefaling:

5 cm i hver side og 12,5 cm på toppen.

Klaus

Tak for linket Klaus, det giver trods alt lidt. Dog synes jeg det er mærkeligt at det eneste marantz tilsyneladende skriver om emnet, er i et svar fra support som er fra 2010. Der er jo sket meget siden dengang. 

Uanset hvad, så lader det til at folk selv må vurdere om der skal monteres køling på produktet eller ej. Det værste der kan ske, er jo bare at det brænder af, og at folk køber noget andet i stedet for. 
Til top
denmike Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-November-2011
Status: Offline
Point: 71
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér denmike Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2021 kl. 11:14
Oprindeligt skrevet af palleti palleti skrev:

Jeg overvejer at stuve min Yamaha RX-A860 ind i midterste rum for neden i et Fjällbo møbel fra IKEA. Der vil kun være ca 15 mm luft ovenover - men metalgitter forneden og i siderne, åbent bagtil. Det må være godt nok til at de 7x100w kan få luft?

Jeg har en RX-A880. Der er ca 1-2 cm i hver side og 3-4 cm over den. Efter jeg så dit opslag prøvede jeg at mærke efter: Den bliver ikke synderligt varm efter, at vi har set film i et par timer. Jeg er i hvert fald ikke nervøs for den.

Dit mål over den er lidt lavere; men jeg ville prøve uden blæser først.

Michael
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu