recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Kabel-TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Berlingske: Stofa lukker sit kabel-tv-net om et år
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Berlingske: Stofa lukker sit kabel-tv-net om et år

 Besvar Besvar Side  <1 23456>
Forfatter
Besked
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Status: Offline
Point: 2116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2021 kl. 15:02
Her i Sønderborg er Norlys i fuld gang med at lægge fiber i jorden, så det skal formodentlig erstatte Stofa's coax, som dækker det meste af byen. Jeg er selv på Stofa coax, men har ikke fået information om en evt. skifte.
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2021 kl. 15:04
Blev mange fiber-noder ikke opsat til at håndtere fortrinsvis asymmetrisk trafik? Hvordan kan man tilpasse dem til, at der kommer en fiber-forbindelse på den anden side af ligningen? Jeg tænker ikke på tv-delen her, men internet. Jeg er nysgerrig på opsætningen.

Norlys ruller vel fiber ud for at kunne tilbyde højhastighedsinternet til flest mulige husstande?
Til top
bubbleboy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Juni-2013
Status: Offline
Point: 769
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bubbleboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2021 kl. 15:13
Fiber-noder er simpelthen bare den måde hvorpå man fodrer coax-anlæg med signal. Stofa er i fuld gang med at opgradere anlæg i hele landet, som består af nyere teknik på både coax- og fibersiden - som giver adgang til højere internethastigheder.


Redigeret af bubbleboy - 06-Juli-2021 kl. 15:13
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2021 kl. 15:31
Den overskrift fra Berlinske er nu noget misvisende (og iøvrigt også i store dele af teksten her på recordere såvidt jeg kan se). Der er tale om at Norlys, de steder de selv ejer coax'en i deres primære El forsyningsområde for SE/Sydenergi og Eniig, vil gå  over til fiber istedet. Dvs. "Norlys’ delmarked Midt- og Sydjylland"

Resten (og det er langt størstedelen) fortsætter med at køre Coax.

Det ville da klæde diverse medier at nedtone deres overskrifter lidt og forstå de forskellige forretnings modeller lidt bedre før man udtaler sig kategorisk.




Redigeret af bphhm - 06-Juli-2021 kl. 15:45
Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3699
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zulfo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2021 kl. 10:44
Det er en super ærgelig artikel, og det ærger mig endnu mere at Rasmus har udtalt sig, på den måde han har :(

Som bphhm skriver, så er det blæst fuldstændigt ud af proportioner.

Norlys har selvfølgelig en interesse i at få udrullet fiber, og konverteret kunder fra coax til fiber, "inden for eget forsyningsområde", og det er altså EL-forsyning vi taler om her - og det er selvfølgelig KUN på de COAX anlæg Norlys/Stofa selv ejer.

Uden for forsyning sker der ikke noget umiddelbart. De fleste antenneanlæg er ejet af en antenneforening, og de tvinges selvfølgelig ikke til at blive konverteret til fiber...

Foreningsejede antenneanlæg er som sådan allerede "åbne", men foreningerne har valgt en udbyder til at levere services på deres anlæg...
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2588
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2021 kl. 11:53
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Det er en super ærgelig artikel, og det ærger mig endnu mere at Rasmus har udtalt sig, på den måde han har :(

Som bphhm skriver, så er det blæst fuldstændigt ud af proportioner.

Norlys har selvfølgelig en interesse i at få udrullet fiber, og konverteret kunder fra coax til fiber, "inden for eget forsyningsområde", og det er altså EL-forsyning vi taler om her - og det er selvfølgelig KUN på de COAX anlæg Norlys/Stofa selv ejer.

Uden for forsyning sker der ikke noget umiddelbart. De fleste antenneanlæg er ejet af en antenneforening, og de tvinges selvfølgelig ikke til at blive konverteret til fiber...

Foreningsejede antenneanlæg er som sådan allerede "åbne", men foreningerne har valgt en udbyder til at levere services på deres anlæg...

Gælder det Aarhus? Der er vist lidt blæst omkring anlægget?!
Stofas kundeservice kunne i går ikke give mig et svar.
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2021 kl. 12:21
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Det ville da klæde diverse medier at nedtone deres overskrifter lidt og forstå de forskellige forretnings modeller lidt bedre før man udtaler sig kategorisk.



Du skal nok ikke holde vejret.....
Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3699
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zulfo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2021 kl. 13:35
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Det er en super ærgelig artikel, og det ærger mig endnu mere at Rasmus har udtalt sig, på den måde han har :(

Som bphhm skriver, så er det blæst fuldstændigt ud af proportioner.

Norlys har selvfølgelig en interesse i at få udrullet fiber, og konverteret kunder fra coax til fiber, "inden for eget forsyningsområde", og det er altså EL-forsyning vi taler om her - og det er selvfølgelig KUN på de COAX anlæg Norlys/Stofa selv ejer.

Uden for forsyning sker der ikke noget umiddelbart. De fleste antenneanlæg er ejet af en antenneforening, og de tvinges selvfølgelig ikke til at blive konverteret til fiber...

Foreningsejede antenneanlæg er som sådan allerede "åbne", men foreningerne har valgt en udbyder til at levere services på deres anlæg...

Gælder det Aarhus? Der er vist lidt blæst omkring anlægget?!
Stofas kundeservice kunne i går ikke give mig et svar.


Der har rigtig nok været lidt "mumlen i krogene" omkring ejerforhold/leverandørvalg i Aarhus - men det er ikke ejet af Norlys/Stofa, og Norlys leverer ikke EL, så det bliver ikke berørt af den fiberudrulning/konvertering, som er omtalt i artiklen....
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2021 kl. 13:42
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Det er en super ærgelig artikel, og det ærger mig endnu mere at Rasmus har udtalt sig, på den måde han har :(

Hvilken del af det? Der er tre artikler fra Berlingske Media om emnet fra i dag og i går. To hos Berlingske og en hos B.T.

Jeg har kun udtalt mig til B.T. om Stofas eget coax-net. Hvad angår antenneforeninger, som forsynes af Stofa, så er det jo en mere kringlet sag med en mange detaljer.

Jeg har fået nogle helt konkrete tal fra Stofa i dag, som jeg arbejder videre med.
Til top
bubbleboy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Juni-2013
Status: Offline
Point: 769
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bubbleboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2021 kl. 13:45
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Det er en super ærgelig artikel, og det ærger mig endnu mere at Rasmus har udtalt sig, på den måde han har :(

Hvilken del af det? Der er tre artikler fra Berlingske Media om emnet fra i dag og i går. To hos Berlingske og en hos B.T.

Jeg har kun udtalt mig til B.T. om Stofas eget coax-net. Hvad angår antenneforeninger, som forsynes af Stofa, så er det jo en mere kringlet sag med en mange detaljer.

Jeg har fået nogle helt konkrete tal fra Stofa i dag, som jeg arbejder videre med.


Jeres overskrift lyder: "Stofa lukker sit kabel-tv net"

Det kan vel ikke blive mere misvisende?


Redigeret af bubbleboy - 07-Juli-2021 kl. 13:47
Til top
jensoest Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-December-2009
Status: Offline
Point: 201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jensoest Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2021 kl. 13:48
De nærmere detajler omkring Stofas planer for migrering fra coax til fiber findes på Erhvervsstyrelsens hjemmeside her:


Vælg den pakkede fil:


Vælg herefter det konkrete dokument:

"Bilag 4 - Norlys supplerende oplysninger vedrørende coax-nettet.pdf"

Af dokumentet fremgår det blandt andet ift. det Stofa-ejede coax-net:

"Stofa nedlukker således de eksisterende coax-forbindelser anlæg for anlæg (jf. pkt. 3.6.2 ovenfor) senest 9 måneder efter det tidspunkt, hvor fibernettet inden for hele det område, som anlægget dækker, er åbent, og der kan ske levering til alle slutkunder i det pågældende område. Hele Coax-Nettet (dog evt. med undtagelse af AN-TV-området, jf. pkt. 4.2 ovenfor), er således nedlukket senest 30. september 2022. Det præciseres at der ved nedlukning forstås, at det pågældende coax-anlæg er taget ud af drift som elektronisk kommunikationsnet, idet en egentlig fysisk fjernelse af nettet m.v. eventuelt kan ske på et senere tidspunkt."


Redigeret af jensoest - 07-Juli-2021 kl. 14:33
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2021 kl. 14:31
Oprindeligt skrevet af bubbleboy bubbleboy skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Det er en super ærgelig artikel, og det ærger mig endnu mere at Rasmus har udtalt sig, på den måde han har :(

Hvilken del af det? Der er tre artikler fra Berlingske Media om emnet fra i dag og i går. To hos Berlingske og en hos B.T.

Jeg har kun udtalt mig til B.T. om Stofas eget coax-net. Hvad angår antenneforeninger, som forsynes af Stofa, så er det jo en mere kringlet sag med en mange detaljer.

Jeg har fået nogle helt konkrete tal fra Stofa i dag, som jeg arbejder videre med.


Jeres overskrift lyder: "Stofa lukker sit kabel-tv net"

Det kan vel ikke blive mere misvisende?

Jeg er enig, at det er sat på spidsen. Det vil jeg gerne kigge på.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu