recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 4K stream vs. blu-ray / opløsning vs. komprimering
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

4K stream vs. blu-ray / opløsning vs. komprimering

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked Baglæns sortering
danishdrummer Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-August-2009
Status: Offline
Point: 112
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér danishdrummer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2021 kl. 14:39
Mange tak for svar - og link - til jer begge! Jeg burde have kunnet sige mig selv, at teknologien i mellemtiden har affødt langt mere effektive codecs/komprimering, og at bitraten ikke har det store at sige i den sammenhæng.

Og HDR, selvfølgelig, gør også en kæmpe forskel. Især i mørke scener, som jo ofte kan blive en stor sort pøl på blu-ray. Min egen oplevelse ift. opløsning, er, at jeg nogle gange nemt ser forskel, men andre gange, hvis eksempelvis materialet er masteret i 2K, næsten ingen forskel oplever. Jeg forstår også, at der er mange "fake" UHD'er ude, hvor det i virkeligheden bare er 2K kildemateriale, som er opskaleret, og så står man i hvert fald i kejserens nye klæder.

Det er jo heldigvis stadig begrænset, hvad der findes af film, i hvert fald de lidt ældre, filmhistoriske klassiere, som kun ligger til stream og ikke kan købes fysisk, men jeg frygter da lidt, at det billede ændrer sig i den kommende tid, nu hvor studier og arkiver opkøbes til højre og venstre. Et eksempel på en virkelig flot restaurering, som er dag vs. nat ift. blu-rayen, er Chinatown, som er blevet restaureret i 4K og har kunnet streames siden 2019, men en UHD-udgivelse er stadig ikke i sigte. Det skyldes nok, at studiet bag, er Paramount, men det gør jo også, at jeg/man i nogle tilfælde må vænne sig til, at ikke alle yndlingstitlerne kan stå i reolen (i så fald kun i den digitale reol) i overlegen kvalitet. :)
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2021 kl. 14:15
Enig. Det var blot for at tage eventuelle pointer om chroma i forkøbet. Afspillerne viser som udgangspunkt indholdet på samme måde Smile
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2021 kl. 14:06
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Blu-ray-afspillerens videochip er i teorien uden betydning. "Teori" fordi nogle afspillere laver fejl i chroma-processen. Opgaven med at udpakke MPEG4 AVC og HEVC videofiler er standardiseret.


Som hintet i mit indlæg, så er det værd at understrege, at fejl i chroma-upsamplingen kun gør en meget lille forskel i billedkvaliteten.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2021 kl. 13:48
Ud over 4K og nyt codec, så er HDR (og 10-bit) en stor ændring fra Blu-ray til UHD Blu-ray, altså et udvidet spænd af farver og lys. Det er meget forskelligt, hvordan mulighederne i HDR tages i brug fra film til film – og hvordan skærmen formår at fremvise det – men mange mener, at god HDR er et større billedmæssigt spring end 1080p til 4K (2160p) opløsning.

HDR kræver dog ikke særligt meget båndbredde, så målt på bitrate er det ikke afgørende i ligningen.

Normal Blu-ray (og HD-indhold generelt) komprimeres i MPEG4 AVC, mens 4K-indhold komprimeres i HEVC. HEVC er ca. 30-50% mere effektivt end MPEG4 AVC, afhængigt af forskellige faktorer, så f.eks. 20 Mb/s HEVC bitrate er markant mere end 2x ift. 10 Mb/s MPEG4 AVC, selvom tallet ved første øjekast indikerer noget andet. Omvendt kræver 4K jo også højere bitrate fordi der er flere pixels at behandle.

En film i 4K HDR ser på nogle streamingtjenester markant bedre ud end på normal Blu-ray, ikke mindst pga. HDR.

Blu-ray-afspillerens videochip er i teorien uden betydning. "Teori" fordi nogle afspillere laver fejl i chroma-processen. Opgaven med at udpakke MPEG4 AVC og HEVC videofiler er standardiseret. Opskalering fra 1080p vil nogen mene gør en forskel – andre mene er kejserens nye klæder (der er en årsag til at 2160p = 2 x 1080p).

Du kan se en oversigt over video/lyd parametre, herunder bitrate, i denne tråd, som er et fælles projekt af en gruppe danskere. Der er også masser af debat om emnet. https://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?p=277294#p277294
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2021 kl. 13:46
For det første, så er der nærmest ingen forskel mellem Blu-ray-afspillere, når du afspiller en 1080p skive. Formatet er lavet så det ikke skal koste mange penge eller være svært at sende helt korrekt 1080p ud.

Jeg har selv for nyligt fået en 4K (ikke blot UHD ) projektor og set en masse UHD-streaming fra det gamle Apple TV 4K, men jeg har ikke haft mulighed for at sammenligne en UHD-strøm med en Blu-ray af samme materiale. Det er klart at UHD-streaming er bedre end 1080p-streaming. F.eks. ser Red Oaks, som jeg genser for tiden på Prime, klart bedre ud i UHD.

Mens UHD Blu-rays alle holder et højt niveau, så er forskellen på UHD-streaming dog meget stor. Det er ikke alle tjenester der sender i lige god kvalitet. F.eks. har Paramount+ (US-udgaven af tjenesten) alt for lav bitrate til UHD, hvilket tydeligt kunne ses, da jeg så Infinite.

Generelt er UHD-streaming dog bedre end 1080p, så der er ingen tvivl om, at man bør gå efter dét. Om en Blu-ray eller UHD-strøm er bedst, det er sgu ikke godt at vide. Jeg har besluttet mig for ikke at erstatte mine Blu-rays med UHD'er medmindre de har været forbi en 4K intermediate; hvis de har været nedskaleret til 2K under post-processeringen er der ikke meget at komme efter, når man, som jeg, ikke har noget at bruge HDR til.
Til top
danishdrummer Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-August-2009
Status: Offline
Point: 112
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér danishdrummer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2021 kl. 13:32
Jeg har googlet og googlet rundt på engelsksprogede sites, men har ikke rigtig fundet nogen god debat om ovenstående. Jeg har fundet forklaringer på, hvorfor UHD blu-ray (selvfølgelig) er bedre end 4K streaming, men jeg ville gerne have nogle øjenvidneerfaringer ift. standard blu-ray.

Eksempel: En film streames via Prime, Netflix, etc. i en opløsning, der hedder 2160p. Samme film kan købes på blu-ray, selvfølgelig i opløsningen 1080p. Hvad er så bedst? Hvis nu vi ser bort fra upscales, osv., så må den væsentligste faktor vel være bitraten, der typisk er i omegnen af 3x så høj på blu-ray. Men igen, så afhænger det jo også af komprimerings-codec'et? Og det afhænger vel også af videochip og blu-ray-afspillerens behandling og evt. opskalering af materialet?

Findes der et kort og godt svar ift., hvad er der bedst, og hvad tænker I selv? Giver det mening at købe en standard blu-ray, hvis den givne film kan streames? Vinder streaming pga. opløsningen, eller er streaming stadig for ofte så komprimeret, at det ikke kan konkurrere med den kvalitet, som en god blu-ray-opsætning kan levere?

PS. Vi taler kun billede, ikke lyd, som jeg godt ved, stadig er stærkt underprioriteret i streaming.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu