recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Kabel-TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DVB-C på windows pc
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DVB-C på windows pc

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
tvviewer Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-August-2005
Status: Offline
Point: 132
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvviewer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: DVB-C på windows pc
    Sendt: 08-Juli-2021 kl. 20:20
Hvis man vil  se/optage dvb-c fra stofa mv. på windows pc, hvilke løsninger har vi så idag? Hvis man også køber enkelte kanaler, der kræver common interface kort, findes der så løsninger på dette også? Gerne billigste løsninger tak men skal samtidig fungere problemfri.

Edit: Det skal være til USB. I gamle dage kunne man komme ud for at visse optagere "droppede frames" og det var meget skidt, for det optagede var helt ubrugeligt. Det problem har man vel ikke længere?

Hvilket software ses/optages der med?


Redigeret af tvviewer - 08-Juli-2021 kl. 21:22
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2021 kl. 20:27
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2021 kl. 21:55
Oprindeligt skrevet af tvviewer tvviewer skrev:

Hvis man vil  se/optage dvb-c fra stofa mv. på windows pc, hvilke løsninger har vi så idag? 

Hej.

Hvis det skal være meget billigt vil jeg foreslå dig at starte med TV4Ever, som er en App til Chrome browseren. Den er Gratis.

Her er et link:


De Danske udviklere af TV4Ever anbefaler selv, at man optager udenlandske Stationer ved hjælp af en VPN forbindelse.

Hvis du er ny til VPN, vil jeg foreslå dig at læse min korte tråd om at
'Se OL fra Tyske ADR/ZDF med gratis Windscribe VPN.'



Hvis du skulle ønske at se udenlandske betalingskanaler og derfor ønsker at bruge et common interface kort, vil jeg anbefale dig at anskaffe en DVB-T2/C boks.
Jeg købte i 2019 en let brugt Dreambox DM 900 med to tunere og en indbygget 1 TB Harddisk til min søster for 1001 DKr på eBay Tyskland.
Den er hun meget glad for.
  
Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 08-Juli-2021 kl. 22:00
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2021 kl. 23:30
Oprindeligt skrevet af tvviewer tvviewer skrev:

Hvis man vil  se/optage dvb-c fra stofa mv. på windows pc, hvilke løsninger har vi så idag? Hvis man også køber enkelte kanaler, der kræver common interface kort, findes der så løsninger på dette også? Gerne billigste løsninger tak men skal samtidig fungere problemfri.

Edit: Det skal være til USB. I gamle dage kunne man komme ud for at visse optagere "droppede frames" og det var meget skidt, for det optagede var helt ubrugeligt. Det problem har man vel ikke længere?

Hvilket software ses/optages der med?

Skal det være ukodede kanaler kan det gøres relativt billigt

1 tuner: Hauppauge WinTV soloHD ⇒ Se den bedste pris | edbpriser.dk
Twin tuner: Hauppauge WinTV dualHD ⇒ Se den bedste pris | edbpriser.dk

Der er til DVB-c som USB-stick aktuel disse enheder sådan mere bredt på markedet for tiden: Find den bedste pris på TV/Radio tuner | edbpriser.dk

Skal du i gang med kodede kanaler med common interface til kort, skal du op i større og dyrere løsninger med plads til CI interfacet, som allerede linket til ovenfor af Radiomanden. TV4Ever optager ikke DVB, men fra udbydernes streamingløsninger, som jeg lige kan gennemskue det (derfor der også tales om VPN) - og dermed i generelt lavere kvalitet end fra Stofa's DVB-c signal. 

Angående software, så følger der gerne noget med - og ellers kan man bruge diverse 3-parts programmer som f.eks. ProgDVB. DVB Viewer eller lign til at se og/eller optage den originale MPEG stream.

I dag er der ikke tale om et videocapture, men et streamcapture, så med mindre ens computeter er direkte syg og fejlbehæftet, så opstår der aldrig framedrops ved optagelse. I dag kræver det jo kun omkring 8-12 Mbps, da det der gemmes er den i forvejen af TV udbyderen komprimmerede stream, hvilket er langt langt fra noget problem i forhold til framedrops, sammenlignet med tidligere tiders deciderede videocaptures med behov for LANGT større båndbredder.

Jeg kører selv med et Win-TV DualHD i en NUC, som så brødføder min Shield 2019 (min primære streamingenhed), mit ATV 4K (når jeg tidvist, som f.eks. her under EM bruger det) og mit smart-tv i soveværelset, evt. min mobiltelefon eller en PC medtaget på ferien med DVB-C signalerne hjemme fra. På enhederne benytter jeg TVMosaic, en fin komplet klient løsning som desværre ikke sælges længere. Men der er aldrig udfald. Den eneste gange jeg har oplevet noget i retning af det, har faktisk været på ferie i Tyrkiet, hvor internetforbindelsen enkelte gange kunne have svært med altid at holde de ca 11 Mbps hele vejen hjem til DK, men det kørte nu 99% af tiden, for nu lige at understrege hvor meget det med framedrops er blevet fortid (faktisk, så var resultatet i praksis en kort pause til ekstra buffering)  


Redigeret af TBC1 - 08-Juli-2021 kl. 23:46
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2021 kl. 23:35
Oprindeligt skrevet af tvviewer tvviewer skrev:

Hvilket software ses/optages der med?


Kongen af software til digital TV-optagelse er så absolut DVBViewer, https://www.dvbviewer.com/en/index.php

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
tvviewer Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-August-2005
Status: Offline
Point: 132
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvviewer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2021 kl. 23:46
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

I dag er der ikke tale om et videocapture, men et streamcapture, så med mindre ens computeter er direkte syg og fejlbehæftet, så opstår der aldrig framedrops ved optagelse. I dag kræver det jo kun omkring 8-12 Mbps, da det der gemmes er den i forvejen af TV udbyderen komprimmerede stream, hvilket er langt langt fra noget problem i forhold til framedrops, sammenlignet med tidligere tiders deciderede videocaptures med behov for LANGT større båndbredder.


Grunden til at jeg tog det med "frame drops" op her, er at jeg med kuldegys husker tilbage på 00'erne hvor jeg havde en stationær pc med pci dvb-c kort og windows media center 2005. Det var ganske vidst analogt dengang men alligevel. Da jeg en dag skulle optage noget vigtigt til gemmeren, opdager jeg at optagelsen var ren crap, da optageren havde smidt en masse data væk under optagelsen. Optagelsen hakkede helt vildt fordi en masse frames var kastet ud af vinduet. Siden har jeg kørt med "billige" dvb-c bokse koblet til tv'et, denver, clint med ekstern harddisk og dermed har været helt ude over den problemstilling.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2021 kl. 08:54
Oprindeligt skrevet af tvviewer tvviewer skrev:

  Grunden til at jeg tog det med "frame drops" op her, er at jeg med kuldegys husker tilbage på 00'erne hvor jeg havde en stationær pc med pci dvb-c kort og windows media center 2005.

Hej.

Det er vi vist mange der har prøvet. Det er en af årsagerne til at jeg anbefalede som jeg gjorde.

Tv4Ever har ikke frame drops. Det justerer optage hastigheden til streamen. Hvis det IKKE er en live udsendelse, optager den ca 7 gange hurtigere end hastigheden af videoen.

Som sagt, det er gratis. Jeg vil foreslå dig at prøve at optage fra DR.dk Her er et link: 


Hvis det er et krav med et common interface kort. Foreslog jeg en let brugt Dreambox DM 900, lige som den jeg har købt til min søster til 1001 DKr incl forsendelse fra ebay i Tyskland. Den har to tunere og en 1TB SATA harddisk indbygget i en skuffe på bagsiden. Ved at bruge en harddisk med SATA interface til at optage på, undgår man evt frame drops.


Jeg har så selv prøvet at tage SATA harddisken ud af skuffen og forbinde den til en USB til SATA adapter og overføre videoer fra boksens Harddisk og til min Windows 10 PC.  
Her bruger jeg så Ext2Fsd-0.69.exe når jeg ønsker at læse fra et Ext4 Linux fil system. Men denne overførsel behøver IKKE at være særlig hurtig, da hele optagelsen allerede ligger på harddisken, uden  frame drops.

Og ved denne løsning behøves man ikke, at have sin PC tændt, mens man optager.

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 09-Juli-2021 kl. 09:12
Til top
bubbleboy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Juni-2013
Status: Offline
Point: 769
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bubbleboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2021 kl. 09:11
For at udpensle forskellen: Ved det analoge signal skal computeren bruge en masse cpukraft på at kode signalet til et eller andet video-format - i realtid.

Ved det digitale signal er der ingen kodning. Computeren skal blot gemme en datastrøm. Hvis der droppes frames, kan det næsten kun skyldes fejl i antennesignalet.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2021 kl. 19:31
Nej  - ved analigt signal bliver der ikke længere brugt "masser af CPUkraft" - alle cpu'ere indenfor de sidste 5-7 år har hardcoded support for h.264 encoding. Med andre ord - der bruges måske 5-20% cpu i dag.
Når det så er sagt, så eksitrerer der vel ikke noget analog tv mere? Enhver dvb-t/c tuner laver blot en kopi af datastrømmen fra tuneren og gemmer den. Der bliver hverken reencoded eller noget som helst andet. Den dumper ganske enkelt bare data fra tuneren på en given harddisk.

En typisk DVB-C kanal fra eksempelvis yousee ligger maks 15mbit - altså godt 2MB/s - og da selv en USB2 disk kan klare op til omkring 40MB/s sustained, er der altså mere end rigeligt at lege med. Problemet er hvis disken går i dvale når den ikke er i brug (typisk når man optager fylder computeren en eller anden buffer og dumper så data hurtigt ned så den lægger faktisk ikke data ned på disken med en kontinuert datarate, der kan sagtens gå 2-10 sek mellem. Afhængig af hvad der er sat op i software som buffer og hvor meget ram man har.)

Det er meget lang tid siden jeg gik fra en enkelt DVB-C tuner på en windows maskine til en netværksbaseret løsning fra silicondust. Det eneste problem er at man helst skal sikre sig at det er kablet netværk og så har jeg en lille lenovo tiny stående som TV-server til at optage og til alm fremvisning bruger jeg typisk bare HDHomerun app'en enten på windows eller mac når jeg skal se på en af de maskiner. - Har desværre kun 1 TV-stik i et 2-etages hus og det stik er selvfølgelig på 1.sal. så den her løsning gav mig muligheden for rent faktisk også at kunne se noget i stueetagen når jeg fx laver mad i køkkenet. (og har også app på mobil, som kan trække tv-signalet)

Softwaren jeg bruger som tv-server er TV-headend - en linux løsning, men den eksisterer som flatpak, så det er hamrende let at installere.
Til top
bubbleboy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Juni-2013
Status: Offline
Point: 769
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bubbleboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2021 kl. 19:54
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Nej  - ved analigt signal bliver der ikke længere brugt "masser af CPUkraft" - alle cpu'ere indenfor de sidste 5-7 år har hardcoded support for h.264 encoding. Med andre ord - der bruges måske 5-20% cpu i dag.
Når det så er sagt, så eksitrerer der vel ikke noget analog tv mere?

Nej, vi taler om ting fra fortiden.

Det med cpukraft-pointen: Uanset, hvor jobbet ligger, skal der bruges regnekraft på at gemme et analogt signal.


Redigeret af bubbleboy - 09-Juli-2021 kl. 19:57
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2021 kl. 20:32
Min oprindelige tanke/pointe var faktisk at det analoge signal i fortiden krævede langt større båndbredde igennem [f.eks] USB porten, mens de måske op til 11-15 Mbps i bedste tilfælde (når vi taler DVB-c) til sammenligning er for intet at regne. At det så naturligvis også kræver en hvis processorkraft at on-line encode (som man afhængigt af codec ikke altid kunne være sikker på for 20 år siden (selv til SD)) er for så vidt en anden snak. Pointen var at framedrops aldrig burde kunne opstå ifbm allerede eksternt encodede DVB-c stream captures den dag i dag, med mindre man har et decideret defekt system og/eller drivere eller f.eks. optager på en klientenhed igennem et svært kompromitteret WiFi netværk uden den nødvendige hastighed.

Redigeret af TBC1 - 09-Juli-2021 kl. 20:44
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
tvviewer Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-August-2005
Status: Offline
Point: 132
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvviewer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2021 kl. 00:25
Spændende hvor det lander med stofa's coax og fiber. Vil kablecutting fortsætte? Har kabeltv en fremtid eller er alt tv pludseligt iptv(http,hls, dr som eksempel på teknologi)?

Jeg forstår at kabeltv-branchen har tænkt sig at fastholde og levere via dvb-c systemet i mange år endnu, på trods af snakken om coax-lukning, https://www.recordere.dk/2021/07/ca-50-000-stofa-kunder-rammes-af-sluk-af-coax-kabel-tv/ .
Stofa vil sende dvb-c ud på fiber i stedet for coax, men husstanden kan fortsætte med udstyr fra og med antenneudtaget i væggen til bokse, tunere, pc osv. Signalmæssigt kan udstyret, bokse, pc, tunere osv. idag dog få et problem med at modtage/vise fremtidens signaler som UHD, 4k, 8k mv.
Mht. dvbsky t680c ci usb tuner, hauppauge dualhd og andre kan disse tunere vel ikke håndtere 4k,uhd mv. som bl.a. stofa skriver om her: https://stofa.dk/blog/hvad-er-4K .


Er de nævnte tunere ikke foreældet? Hvad hedder de tunere, der kan det nye 4k osv.?


Redigeret af tvviewer - 15-Juli-2021 kl. 08:19
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu