recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sony OLED - Indbygget Netflix eller Apple TV?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sony OLED - Indbygget Netflix eller Apple TV?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
ClausBP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 07-Januar-2016
Status: Offline
Point: 278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ClausBP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Sony OLED - Indbygget Netflix eller Apple TV?
    Sendt: 11-Juli-2021 kl. 06:47
Jeg har anskaffet mig et Sony OLED A85 2020.

Det har jo indbygget Android TV med bl.a. Netflix app.

TV'et understøtter bl.a. 4K HDR, UHD og Dolby Vision.

Spørgsmålet er nu, om der billedkvalitetsmæssigt er nogen fordel ved at anvende en ekstern medieboks som Apple TV 4K eller NVIDIA Shield TV?

Hvad er jeres erfaringer? Anvender I blot de indbyggede Android TV apps? 

Venlig hilsen
Claus 
Til top
Hajsa Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-November-2009
Status: Offline
Point: 318
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hajsa Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2021 kl. 08:02
Oprindeligt skrevet af ClausBP ClausBP skrev:

Jeg har anskaffet mig et Sony OLED A85 2020.

Det har jo indbygget Android TV med bl.a. Netflix app.

TV'et understøtter bl.a. 4K HDR, UHD og Dolby Vision.

Spørgsmålet er nu, om der billedkvalitetsmæssigt er nogen fordel ved at anvende en ekstern medieboks som Apple TV 4K eller NVIDIA Shield TV?

Hvad er jeres erfaringer? Anvender I blot de indbyggede Android TV apps? 

Venlig hilsen
Claus 

Jeg synes personligt at billedet er væsentligt bedre på de eksterne bokse.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2021 kl. 05:35
Netflix skulle være det samme. For Apple TV appen - iTunes og TV+ - får du noget højere streamingkvalitet på Apple TV boksen.
Til top
ClausBP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 07-Januar-2016
Status: Offline
Point: 278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ClausBP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2021 kl. 07:14
Oprindeligt skrevet af Hajsa Hajsa skrev:


Jeg synes personligt at billedet er væsentligt bedre på de eksterne bokse.

Har du mulighed for at konkretisere forskellen?

Er det lys, skarphed, dynamik, sort eller...

Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2021 kl. 07:48
Det er TV+ og iTunes-film bitraten, der er højere når man streamer indholdet på Apple TV boksen. Cirka dobbelt op så vidt vi kan vurdere foreløbigt (man kan måle streamet på Apple TV-boksen, men generelt ikke på de andre platforme).

Det vil give sig udslag i særligt detaljegraden i billedet, men også mindre synlig komprimering i f.eks. mørke områder af billedet.
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2021 kl. 19:25
Oprindeligt skrevet af ClausBP ClausBP skrev:

Oprindeligt skrevet af Hajsa Hajsa skrev:


Jeg synes personligt at billedet er væsentligt bedre på de eksterne bokse.

Har du mulighed for at konkretisere forskellen?

Er det lys, skarphed, dynamik, sort eller...
Hvis vi taler Netflix, så er det mest dækkende at sige at billdkvaliteten grundlæggende er den samme, med mindre man går helt i detaljen som de færreste kan se forskellen på og f.eks. begynder at tale om at TV'et har bedre opskalering af lavere opløsninger (f.eks 720p og 1080i/p) end ATV'et og den laveste og de allerhøjeste opskalringsindstillinger på Shielden, inkl. dens default indstilling. TV'ets opskalering minder mest om en af de mere afbalancerede opskaleringsindstillinger på Shielden. På nogle Sony TV kan det også være en fordel at benytte den eksterne app, da der benytes Low Latency Dolby vision fra signaler via HDMI på nogle Sony modeller, så billedet vil kan være lysere og mere naturligt via den interne app. Hvor udbredt dette problem er og hvilke Sony modeller det dækker ved jeg dog ikke i detaljen, men jeg har hørt at det eksisterer.

Sony's TV har et relativ godt pull af 24 fps materiale fra Netflix mv, men deres TV er langt fra lige så gode til håndteringen af 25 og 50 fps streaming(!) (DVB modtagelse er naturligvis perfekt matched), så dét man stadig kan vinde med mange af de mere væsentlige tjenester ved et ATV og til endnu flere både store og små tjenester med en Shield, er match af framerate på streamingtjenesten - Begge matcher naturligvis Netflix, hvis det er tjenesten det primært handler om. ATV'et burde enhver være i stand til at sætte op i den forbindelse, mens opsætningen kræver langt større kundskaber af brugeren på en Shield.

Hvis du endnu ikke har dekodet og differentieret hvad de andre taler om mht. bitrate (Når nu du jo spørger til specifikt til Netflix og der så svares i forhold til Apple's iTunes og TV+ streamingtjenster), så handler det specifikt om Apples streamingtjenester, hvor den ret skandaløse status fortsat er at Apple sender mere end dobbelt så høj bitrate ud til egne enheder end til andre enheder, uanset de andre enheders egenskaber - Men det gælder så specifikt Apples streaming tjenester, ikke Netflix eller streamingtjenester generelt - Kun tiden kan vise om Apples Streamings tjenester i den forbindelse fixes i fremtiden - Det har jeg dog en forventning om, da det jo burde være i både Apples egen og brugernes interesse.


Redigeret af TBC1 - 13-Juli-2021 kl. 03:51
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
ClausBP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 07-Januar-2016
Status: Offline
Point: 278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ClausBP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2021 kl. 09:20
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Det er TV+ og iTunes-film bitraten, der er højere når man streamer indholdet på Apple TV boksen. Cirka dobbelt op så vidt vi kan vurdere foreløbigt (man kan måle streamet på Apple TV-boksen, men generelt ikke på de andre platforme).

Det vil give sig udslag i særligt detaljegraden i billedet, men også mindre synlig komprimering i f.eks. mørke områder af billedet.
Tak for svaret, Rasmus!
Det er interessant, at man kan måle bitraten på Apple TV - det må jeg lige undersøge nærmere...
 
Til top
ClausBP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 07-Januar-2016
Status: Offline
Point: 278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ClausBP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2021 kl. 09:27
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Hvis vi taler Netflix, så er det mest dækkende at sige at billdkvaliteten grundlæggende er den samme, med mindre man går helt i detaljen som de færreste kan se forskellen på og f.eks. begynder at tale om at TV'et har bedre opskalering af lavere opløsninger (f.eks 720p og 1080i/p) end ATV'et og den laveste og de allerhøjeste opskalringsindstillinger på Shielden, inkl. dens default indstilling. TV'ets opskalering minder mest om en af de mere afbalancerede opskaleringsindstillinger på Shielden. På nogle Sony TV kan det også være en fordel at benytte den eksterne app, da der benytes Low Latency Dolby vision fra signaler via HDMI på nogle Sony modeller, så billedet vil kan være lysere og mere naturligt via den interne app. Hvor udbredt dette problem er og hvilke Sony modeller det dækker ved jeg dog ikke i detaljen, men jeg har hørt at det eksisterer.

Sony's TV har et relativ godt pull af 24 fps materiale fra Netflix mv, men deres TV er langt fra lige så gode til håndteringen af 25 og 50 fps streaming(!) (DVB modtagelse er naturligvis perfekt matched), så dét man stadig kan vinde med mange af de mere væsentlige tjenester ved et ATV og til endnu flere både store og små tjenester med en Shield, er match af framerate på streamingtjenesten - Begge matcher naturligvis Netflix, hvis det er tjenesten det primært handler om. ATV'et burde enhver være i stand til at sætte op i den forbindelse, mens opsætningen kræver langt større kundskaber af brugeren på en Shield.

Hvis du endnu ikke har dekodet og differentieret hvad de andre taler om mht. bitrate (Når nu du jo spørger til specifikt til Netflix og der så svares i forhold til Apple's iTunes og TV+ streamingtjenster), så handler det specifikt om Apples streamingtjenester, hvor den ret skandaløse status fortsat er at Apple sender mere end dobbelt så høj bitrate ud til egne enheder end til andre enheder, uanset de andre enheders egenskaber - Men det gælder så specifikt Apples streaming tjenester, ikke Netflix eller streamingtjenester generelt - Kun tiden kan vise om Apples Streamings tjenester i den forbindelse fixes i fremtiden - Det har jeg dog en forventning om, da det jo burde være i både Apples egen og brugernes interesse.
TBC1 - tak for et interessant og virkelig anvendeligt indlæg.

 

Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2021 kl. 12:51
Oprindeligt skrevet af ClausBP ClausBP skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Det er TV+ og iTunes-film bitraten, der er højere når man streamer indholdet på Apple TV boksen. Cirka dobbelt op så vidt vi kan vurdere foreløbigt (man kan måle streamet på Apple TV-boksen, men generelt ikke på de andre platforme).

Det vil give sig udslag i særligt detaljegraden i billedet, men også mindre synlig komprimering i f.eks. mørke områder af billedet.
Tak for svaret, Rasmus!
Det er interessant, at man kan måle bitraten på Apple TV - det må jeg lige undersøge nærmere...
 

Hvis du er nysgerrig, så se denne tråd, Claus. Først i tråden ligger et skema med målinger og i et af de første indlæg derefter beskrives fremgangsmetode til at måle bitrate mv.

Til top
ClausBP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 07-Januar-2016
Status: Offline
Point: 278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ClausBP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2021 kl. 08:39
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Hvis du er nysgerrig, så se denne tråd, Claus. Først i tråden ligger et skema med målinger og i et af de første indlæg derefter beskrives fremgangsmetode til at måle bitrate mv.


Tak for tippet, Rasmus - jeg går i gang.

Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2021 kl. 09:24
Byd endelig ind, hvis du finder noget interessant. Med masser af data i baghånden kan vi bedre danne os overblik og samtidig lægge lidt pres på udbyderne til at hæve niveauet Smile
Til top
Hajsa Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-November-2009
Status: Offline
Point: 318
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hajsa Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2021 kl. 12:12
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Byd endelig ind, hvis du finder noget interessant. Med masser af data i baghånden kan vi bedre danne os overblik og samtidig lægge lidt pres på udbyderne til at hæve niveauet Smile
Er der nogen eksempler på at det har hjulpet?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu