recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forstærke mobil signal / mobilt bredbånd.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Forstærke mobil signal / mobilt bredbånd.

 Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3835
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kim.t Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2021 kl. 19:25
mht udstyr er det vel noget ala det som 3 reklamerede med for et stykke tid siden (ikke for at fremhæve 3, specielt fordi de nok ikke har god dækning på landet) : https://mobilsiden.dk/nyheder/teleselskaber-netvaerk/test-mobilt-bredbaand-fra-teleselskabet-3-med-udendoersantenne/
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2021 kl. 19:53
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Tjekkede hos Telia og der ville de kunne tilbyde 30/5 Mbit via telefonstik, til hamper 259 kr/måned. Så er det lige før det ville være bedre at få fiber, hvis de kan få det til 400 kr/måned og så måske lave mobil signal via wi-fi, som en anden nævner.

Hvorfor skulle fiber koste 400kr/md?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2021 kl. 20:09
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

  Hvis det kun er TDC og Telia, der er på de nærmeste master, der det vel kun TDC og Telia, der er interessante?

Hej.

Der er også andre mobiludbydere der bruger TDC og Telia's master. TDC har datterselskaber der hedder Yousee og Telmore.
Og Telia har et datterselskab der hedder Call Me og deler ellers infrastruktur og master med Telenor.

Hilsen Carsten.
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2021 kl. 22:38
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Hej.

Min storebror er flyttet et sted hen på Fyn, hvor det viser sig at mobildækningen er dårlig. De har ikke "indlagt" Internet, så de vil gerne køre Internet over mobil / mobilt bredbånd. Fremfor både at have et mobilabonnement og et måske TDC fiber Internet. Dvs. de skal have en løsning der dækker både mobiltelefon generelt og til mobilt bredbånd.


Du kan starte med at læse denne guide: https://meremobil.dk/2018/03/installer-hurtigt-mobilt-bredbaand/
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2021 kl. 22:49
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Derudover kan jeg se at der generelt set, ikke kan opnås særligt høje hastigheder med mobildata - omkring 10 Mbit/sek. Kan dette forstærkes - og må man det? Synes jeg så et sted at det må man ikke. Men hvad så med det almindelige mobil telefon signal? Og at få en god Internet forbindelse hjælper vel heller ikke på mobil signalet.


Hvis du benytter en retningsbestemt antenne i kombination med en 4G eller 5G router, så vil du meget ofte opnå meget højere hastigheder sammenlignet med en mobiltelefon. Alene det at antennen kommer 5-8 meter op fra jorden kan gøre underværker for hastigheden.

Omkring forstærkning så er det IKKE noget du selv må give dig i kast med. Bøden er op til 10.000 kroner.

Det almindelige mobilsignal kan du ikke gøre så meget ved, men du kan benytte Wifi opkald. Det kører over wifi, og så længe du har god wifi, så bliver samtalerne fra mobiltelefonen automatisk kørt over wifi. For at skære det ud i pap, så fungerer Wifi opkald således: mobiltelefon->wifi->mobilt bredbånd->mobilselskabet mast-> opkald modtages af modparten i den anden ende.

Du vil overhovedet ikke bemærke forskellen opå Wifi opkald og et normal mobilopkald. Wifi opkald kan alle teleselskaber tilbyde, og du skal blot selv slå funktionen til på din smartphone.

Wifi opkald kører fint via mobilt bredbåd, og med mindre du er meget teknisk anlagt, så kan de fleste nøjes med et par billige MESH routere, og så har man dækning over hele huset, gården, grunden whatever. En billig MESH løsning kan f.eks. være Strong ATRIA Mesh 1200: https://www.strong.tv/dk/products/wifi-mesh/mesh1200add
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2021 kl. 06:21
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Tjekkede hos Telia og der ville de kunne tilbyde 30/5 Mbit via telefonstik, til hamper 259 kr/måned. Så er det lige før det ville være bedre at få fiber, hvis de kan få det til 400 kr/måned og så måske lave mobil signal via wi-fi, som en anden nævner.

Hvorfor skulle fiber koste 400kr/md?

Klaus

Det var bare det han sagde. Men når jeg kigger på TDC hjemmeside under fibernet, ser det ud til at det bedste de kan tilbyde er 35/5 Mbit til 269 kr/måned - via telefonstikket. Så, som alternativ til (forstærket) mobil Internet, er det måske det eneste man kan. Om man så kan opnå højere hastighed med mobil Internet er et godt spørgsmål. Måske man skal sætte antennen op i toppen af deres højeste træ...  ;-)
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2021 kl. 06:36
Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Hej.

Min storebror er flyttet et sted hen på Fyn, hvor det viser sig at mobildækningen er dårlig. De har ikke "indlagt" Internet, så de vil gerne køre Internet over mobil / mobilt bredbånd. Fremfor både at have et mobilabonnement og et måske TDC fiber Internet. Dvs. de skal have en løsning der dækker både mobiltelefon generelt og til mobilt bredbånd.



Interessant - tak for det. Den kan jeg jo sende til ham.  Smile
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2021 kl. 06:40
Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:

... Omkring forstærkning så er det IKKE noget du selv må give dig i kast med. Bøden er op til 10.000 kroner.  ...


Generelt interessant indlæg. Men de her antenner som man snakker om at sætte op udendørs, de forstærker jo også? Eller er det ikke det samme?
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2021 kl. 07:04
Tak for de forskellige indlæg. Det er fint. Jeg har sendt linket til denne tråd til min storebror, så kan han selv læse det igennem og evt. tilmelde sig, hvis han har flere spørgsmål / opklarende spørgsmål.

Men ellers tænker jeg lidt at vi snakker om:
  1. Internet via DSL (telefonstik) fra måske TDC eller Telia, eller evt. andre. Relativt begrænset hastighed, afhængig af hvor meget man vil betale for det, men typisk op til 30-35 Mbit/s. Dvs. ret begrænset hastighed, men måske bedre end ingenting. En enkelt fordel kan måske være at den kablede forbindelse måske er mere stabil end mobil Internet.
  2. Opstætning af udendørs antenne for bedre at fange signal fra mobilmast(er) (de to mobilmaster, der er i nærheden). Og derfra kablet forbindelse til router inde i huset, plus evt. udvidelse af netværk med flere "punkter" rundt omkring i huset, på terrassen, eller hvad man nu vil. Denne løsning kan, hvis man er heldig / hvis man kan få placeret antennen et godt sted i forhold til mast(er), måske give højere hastighed end DSL. Men man kan ikke være sikker på det(?) En god guide til at lave dette ses her: http://https://meremobil.dk/2018/03/installer-hurtigt-mobilt-bredbaand/ Derudover er der i tråden links til andre hjemmesider, der vil være interessante, såsom http://https://www.mastedatabasen.dk/viskort/PageMap.aspx - hvor man kan se hvor de nærmeste master er og hvad de kan levere. Og at begge master har LTE800 (4G) er godt. Hvilken mast, der er bedst at satse på, må komme an på tests, men mit gæt er - måske - den mod øst, selvom den er længere væk (ca. 3,5-4 km) end den mod vest (ca. 2 km). Men hvis man kan komme til at fange den mod vest, er den måske bedst. Og de har en udbygning, der ligger den vej, men det er et stykke fra huset.
  3. Fibernet er ikke en mulighed, p.t. i hvert fald - ser det ud til.
  4. Selve mobilsignalet, altså almindelig brug af mobil til tale og sms, kan man ikke gøre noget ved, men man kan bruge tale over wi-fi - hvilket min storebror vistnok er bekendt med / allerede bruger. Men som jeg forstod ham er det ikke altid det virker - og der var vist én her i tråden, der sagde, at det kan skyldes dårligt signal og/eller, at det ikke aktivt er sat rigtigt op på mobilen.
Er det ikke en rimelig god opsummering?


Redigeret af Thorvald - 15-Juli-2021 kl. 06:20
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2021 kl. 07:04
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:

... Omkring forstærkning så er det IKKE noget du selv må give dig i kast med. Bøden er op til 10.000 kroner.  ...


Generelt interessant indlæg. Men de her antenner som man snakker om at sætte op udendørs, de forstærker jo også? Eller er det ikke det samme?


En udendørsantenne til mobilt bredbånd er ikke noget problem, da dette udstyr holder sig indenfor grænserne.

Derimod er det ikke lovligt at bruge en såkaldt mobilbooster, signalbooster, mobilforstærker, gsmrepeater (kært barn har mange navne)  uden tilladelse fra ens teleselskab, og den tilladelse får du ikke.

Problemet med disse signalforstærkere er, at de risikerer at forstyrre signalet i et større område - områder på størrelse med mindre byer, og derved udgør de en direkte sikkerhedsrisiko. Forstyrer man signalet i et større område, hvordan ringer man så efter en ambulance, når nu alle folk render rundt med en mobiltelefon?

Yderligere info kan læses her: https://da.wikipedia.org/wiki/Cellul%C3%A6r-repeater

I stedet for en signal booster skal man bruge Wifi opkald. Det kan du læse mere om her: https://erhvervkundeservice.tdc.dk/mobilogmobiltbredbaand/tdc-erhverv-works/volte-for-business-wifi-opkald

Alle teleselskaber har Wifi opkald, og når det er slået til, så er det faktisk kun dit eget Wifi netværk, der sætter begrænsningen for hvor du kan få dækning. Wifi opkald er altså din mulighed for selv at sikre dækning over alt uanset om vi taler om kælderen, skueret, loftet, baghaven eller stalden.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2021 kl. 08:03
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Det var bare det han sagde. Men når jeg kigger på TDC hjemmeside under fibernet, ser det ud til at det bedste de kan tilbyde er 35/5 Mbit til 269 kr/måned - via telefonstikket.

Det nytter ikke noget kun at kigge hos yousee, hvis det er en anden leverandør der sidder på fibernettet i området.

Hvad har naboerne af internetforbindelse?
Hvor har han prisen på 400 kr/md fra?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2021 kl. 08:08
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Det nytter ikke noget kun at kigge hos yousee, hvis det er en anden leverandør der sidder på fibernettet i området.


Det er her man med fordel kan bruge www.tjekditnet.dk og indtaste adressen. Så kommer der en liste frem med teleselskaber, som kan levere bredbånd på adressen.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu