recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > OLED TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Burn in fra undertekster?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Burn in fra undertekster?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
heimer73 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 08-Juli-2021
Status: Offline
Point: 9
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér heimer73 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Burn in fra undertekster?
    Sendt: 22-Juli-2021 kl. 17:02
Hvor bekymret skal jeg være når det kommer til undertekster? 
Jeg ser slet ikke news, eller andre ting med faste logoer, så den del bekymrer mig ikke rigtigt, men der er altid undertekster på når jeg ser ting.

Tænker her på en ny OLED model feks Sony A90J.


Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2021 kl. 17:03
Undertekster er i sagens natur temmeligt dynamiske, så burde vel ikke være noget problem. Jeg har i hvert fald aldrig hørt om det. 
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2021 kl. 17:27
Normalt er undertekster ikke noget problem ved normalt brug. Men hvis teksterne har andre farver end de gængse hvide, så har jeg set burn-in ved f.eks. gule undertekster. 
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
bbond Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 19-Januar-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 408
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bbond Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2021 kl. 18:13
Arrgggg.. "burn-in" har ikke noget med farve at gøre, men derimod tid...

Bond Cool

Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2021 kl. 19:06
Oprindeligt skrevet af bbond bbond skrev:

Arrgggg.. "burn-in" har ikke noget med farve at gøre, men derimod tid...

Bond Cool

Det er jeg ikke helt enig med dig i visse farver som f.eks. rød og gul har vist en større effekt, men tid har bestemt også en indflydelse, som jo relatere sig til ældning af sub pixels.


Redigeret af Hother - 22-Juli-2021 kl. 19:15
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Online
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2021 kl. 19:23
Jeg har altid undertekster på alt, og har ikke lagt mærke til retention eller burn-in. Teksterne er også meget forskelligt placeret og har forskellige fonte og baggrunde, om det er fra TTV eller fra apps eller fra en bluray.
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2021 kl. 20:28
Har svært ved at tro der kan komme burnin fra undertekster.
Til top
zemo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-September-2006
Sted: Århus, Denmark
Status: Offline
Point: 491
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zemo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2021 kl. 20:48
Jeg havde et Panasonic G20 (plasma) fra 2010 til 2019. Allerede efter 2-3 måneder kom der burn-in efter logoer. Efter måske 6-7 år kom der tydelig burn-in fra undertekster, så det kan bestemt lade sig gøre.

Jeg købte så et LG C9, og efter halvandet år, er der ikke skyggen af noget som helst.


/zemo/
Til top
Wish Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Juni-2010
Status: Offline
Point: 202
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wish Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2021 kl. 07:36
Mit Panasonic plasma TV fik burn-in fra undertekster efter relativt kort tid.

Det viser sig som to lange felter i bunden af skærmen, der er ikke noget at tage fejl af.

Jeg bruger også altid undertekster og jeg kunne forestille mig at det var særligt udsat i forhold til burn-in hvis man ser film med høj lysstyrke (HDR, DV) og underteksterne placeres i det sorte felt under selve billedet.

Nogle folk ser det hurtigt, andre folk lægger ikke mærke til det og nogle paneler er mere sårbare for det end andre.

Jeg besluttede mig for at det ikke var tvivlen og hovedpinen værd og købte et godt LCD i stedet.
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2021 kl. 17:58
Vort LG 65 OLED E6 fra 2015 viser ingen tegn på burn-in . 
På live Tv er apparatet altid koblet på eneste mulige hvid undertekst, mens Netflix er sat på gul, fordi at jeg tror, at det skåner.
Jeg har netop tjekket for burn-in.  Alt er, som jeg håber 😉
Ellers køber vi et nyt🏸
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2021 kl. 08:50
Hvis man sætter en rød baggrund på mit gamle LG OLED 65E6 købt i 2016, kan man se en form for tåge/ plamage i det område hvor teksterne har kørt, det er burn-in - period. 

I de første par år kunne man helbrede retention/ burn-det med det indbygget "vaskeprogram"
Det virker som om at de første og ældre OLED paneler ældes hurtigere end de nyere, erfaringen er taget ud fra min E6 65" - C9 77"  og dem i min familie/ venner som har købt OLED fra b.la. 2016 og 2017 og de har ALLE burn-in når man køre en rød baggrund, typisk logoer både i højre og venstre side i toppen, og den samme tågedis/ plamage lige over bunden af tv'et der hvor teksterne køre.

Varmeudvikling har tidligere været oppe som en med faktor til burn-in. 

En ting jeg har lagt mærke til er, at selve varme udstrålingen når tv-et har været tændt i et stykke tid på en E6 65"/ C9 77" føles mærkbart noget varmer sammenlignet med min nye 77" G1 EVO, faktisk kan jeg slet ikke mærke en varme udstråling på en G1 EVO, lægger jeg hånden på det varmeste sted på en G1 EVO som er i toppen og dens højre side, så er varmeudledningen markant køligere end den er på en E6/ C9 hvor elektronikken sidder i bunden.



Redigeret af Potter - 24-Juli-2021 kl. 08:51
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2021 kl. 09:02
Jo. Du har ret.
På både en rød, grøn og gul-orange baggrund kan burn-in fra undertekster ses i udvisket form.
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu