recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken Wifi 6 Mesh System ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilken Wifi 6 Mesh System ?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
bhn1979 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 23-Juni-2014
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 9
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bhn1979 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilken Wifi 6 Mesh System ?
    Sendt: 27-Juli-2021 kl. 20:57
Hej 

Håber der nogen der kan hjælpe 

Hvilken Wifi 6 Mesh System skal man vælge ?


Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2021 kl. 23:41
Hvis du vil have et kvalificeret bud, så bør du skrive lidt om dine behov:

  • F.eks. hvor meget bygning der skal dækkes (upload eventuelt en plantegning). 
  • Er der etager eller andre forhold der ville påvirke antallet af AP'er?
  • Hastighed du ønsker
  • Dit budget




Redigeret af hedberg - 27-Juli-2021 kl. 23:48
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
bhn1979 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 23-Juni-2014
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 9
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bhn1979 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2021 kl. 06:26
Hej :) 
Det er bare på en plan. 
Og op 6 rum  og 160 kvm
Ønsker en system der fremtidssikret 
Prisen er ikke vigtig 
Til top
sd Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2012
Status: Offline
Point: 272
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér sd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2021 kl. 09:22
Jeg har prøvet Linksys Velop. Jeg fik det aldrig til at køre stabilt. Ledninger er sagen for mig. Og et par Access Points til det trådløse.

Redigeret af sd - 28-Juli-2021 kl. 09:24
Powered by beer and chips
Til top
UlrikR Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 07-Marts-2019
Status: Offline
Point: 7
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér UlrikR Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2021 kl. 10:35
Jeg har brugt Netgear Orbi (RBK50) i 4 år. Det er sættet med en router og en satellit. Huset er en murermestervilla på i alt 265 kvm fordelt på stue, kælder og 1. sal. Det spiller - hurtigt og stabilt wifi i hele huset og noget af haven. Det er godt nok ikke wifi 6, men de har flere wifi 6 produkter. Jeg skifter nok selv til deres RBK853 system med wifi 6, når vi får indlagt fiber i efteråret:-) 
Til top
Ersgaard Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 143
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Ersgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2021 kl. 10:46
Kører med Orbi RBK753, dvs. router plus to satellitter efter jeg for to måneder siden flyttede i rækkehus i to etager.
Kører klippe stabilt. Der er to porte i hver satellit og fire i routeren.
Den trækker alle mine 300 mb trådløst.


Det er fra tid til anden på tilbud til fine priser. Mener jeg gav godt 3.000 for hele sættet.

Er pengepungen uden bund, så er der også storebroren RBK853.

/Ersgaard
/Ersgaard
Til top
noerden Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 522
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér noerden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2021 kl. 11:38
Jeg vil anbefale at bruge et par timer med at læse hos ham her, både mht. grundlæggende teknologi og måske specielt "wired backhaul" hvis du vil have noget mesh netværk.



Til top
KOS. Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-Juni-2006
Status: Offline
Point: 208
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér KOS. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2021 kl. 11:42
Hvis du vil være fremtidssikret så vent til WIFI 6E router kommer på det danske marked, de er lige på trapperne. Venter selv på at jeg kan købe en af dem her i danmark.


Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2021 kl. 17:40
Oprindeligt skrevet af bhn1979 bhn1979 skrev:

Det er bare på en plan. 
Og op 6 rum  og 160 kvm

Det kommer naturligvis an på hvad dine vægge er lavet af og deres placering (derfor en tegning er god), men som udgangspunkt ville jeg tro du kunne nøjes med at placere et centralt AP. 

Oprindeligt skrevet af bhn1979 bhn1979 skrev:

Ønsker en system der fremtidssikret 

Fremtidssikret ville betyde, at verden skal stå stille. Det kommer ikke til at ske og wifi7 er allerede planlagt til 2024. Marketing afdelingerne har sikkert også allerede travlt med nye buzzwords og skal nok sminke wifi6 og 6e med alt muligt frem til 2024.

Det bedste man kan er:

  • Gøre sig overvejelser om forventet levetid og familiens behov i produktets forventede levetid.
    • Hvis det er meget uforudsigeligt skal man måske overveje noget der nemt kan opgraderes/enkelte komponenter udskiftes/tilføjes fremfor et "alt-i-en-pakke" løsning.
  • Vælge udstyr med understøttelse for nyeste tilgængelige standarder.
  • Vælge en fabrikant der rent faktisk leverer software opdateringer i hele den forventede levetid.
Hvad er årsagen til at du ønsker et mesh system? Er det fordi der ingen kabler er nogen steder i huset? 



Redigeret af hedberg - 30-Juli-2021 kl. 09:27
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2021 kl. 06:49
Netgear Orbi får ros over alt. 

https://cdon.dk/hjemme-elektronik/netgear-orbi-wifi-6-mesh-system-rbk752-tri-band-ax4200-pakke-med-2-op-til-60-tilsluttede-enheder-og-350-m2-dakning-p68149258?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner

Vil du fremtidssikre så er dette et fint bud da de kan udvides med endnu en satelit for bedre dækning hvis det nu ikke rækker. Sælges også som et sæt med 3 stk. 


Og når det så er sagt så skyd en hvid pil efter WiFi 6. D
Med WiFi 5 kan du streame 4K film så du får næppe brug for WiFi 6. 

Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2021 kl. 12:11
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:


Og når det så er sagt så skyd en hvid pil efter WiFi 6. D
Med WiFi 5 kan du streame 4K film så du får næppe brug for WiFi 6. 


Ovenstående virker en anelse forsimplet. Der er mere end bare øget hastighed i wifi6 og 6e produkterne. 

Hvis man nu f.eks. bor i lejlighed ville 6e give adgang til 6ghz, som nok er noget mere fredeligt fordi de andre 60 nærmeste naboer ikke skifter de næste mange år. Der er også WPA3, strømbesparende features m.m. 

Men de features kan naturligvis først bruges efterhånden som ens klienter opgraderes. 









Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2021 kl. 13:14
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Og når det så er sagt så skyd en hvid pil efter WiFi 6. D
Med WiFi 5 kan du streame 4K film så du får næppe brug for WiFi 6. 

Ovenstående virker en anelse forsimplet. Der er mere end bare øget hastighed i wifi6 og 6e produkterne. 

Hvis man nu f.eks. bor i lejlighed ville 6e give adgang til 6ghz, som nok er noget mere fredeligt fordi de andre 60 nærmeste naboer ikke skifter de næste mange år. Der er også WPA3, strømbesparende features m.m. 

Men de features kan naturligvis først bruges efterhånden som ens klienter opgraderes. 

Du har ret, jeg har forsimplet det en del. 
Men trådstarters spørgsmål var jo også utrolig overordnet unden synderlig mange detaljer så han vil sikkert være tilfreds med et forsimplet svar. Og sandheden er bare at ca 50% af hans wifi produkter formentlig ikke engang har wifi 6 pt. Jeg anser mig selv som en nørd og jeg tror faktisk ikke jeg har en eneste enhed. Måske min iPhone 11 Pro? Men mener kun det er Pro Max der understøttet WiFi6. Faktisk har jeg stadigvæk enheder der ikke engang supportere 5Hz! (En Badevægt) 

Så jeg mener i høj grad at WiFi 6 og 5G for den sagsskyld er total spild af penge. 
Har det produkt du køber disse standarder jamen så er det da fint nok. 
Men at vælge et specifikt produkt fordi den understøtter WiFi 6 eller 5G mener jeg er tåbeligt. 
Udviklingen går så hurtigt at min påstand vil være at selv argumentet om at fremtidssikre sig ikke holder. 
Men det er jo så også bare min holdning :)


Redigeret af kenneth85 - 30-Juli-2021 kl. 13:16
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu