recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken Wifi 6 Mesh System ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilken Wifi 6 Mesh System ?

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2021 kl. 15:10
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Og når det så er sagt så skyd en hvid pil efter WiFi 6. D
Med WiFi 5 kan du streame 4K film så du får næppe brug for WiFi 6. 

Ovenstående virker en anelse forsimplet. Der er mere end bare øget hastighed i wifi6 og 6e produkterne. 

Hvis man nu f.eks. bor i lejlighed ville 6e give adgang til 6ghz, som nok er noget mere fredeligt fordi de andre 60 nærmeste naboer ikke skifter de næste mange år. Der er også WPA3, strømbesparende features m.m. 

Men de features kan naturligvis først bruges efterhånden som ens klienter opgraderes. 

Du har ret, jeg har forsimplet det en del. 
Men trådstarters spørgsmål var jo også utrolig overordnet unden synderlig mange detaljer så han vil sikkert være tilfreds med et forsimplet svar. Og sandheden er bare at ca 50% af hans wifi produkter formentlig ikke engang har wifi 6 pt. Jeg anser mig selv som en nørd og jeg tror faktisk ikke jeg har en eneste enhed. Måske min iPhone 11 Pro? Men mener kun det er Pro Max der understøttet WiFi6. Faktisk har jeg stadigvæk enheder der ikke engang supportere 5Hz! (En Badevægt) 

Så jeg mener i høj grad at WiFi 6 og 5G for den sagsskyld er total spild af penge. 
Har det produkt du køber disse standarder jamen så er det da fint nok. 
Men at vælge et specifikt produkt fordi den understøtter WiFi 6 eller 5G mener jeg er tåbeligt. 
Udviklingen går så hurtigt at min påstand vil være at selv argumentet om at fremtidssikre sig ikke holder. 
Men det er jo så også bare min holdning :)
synes måske du glemmer en vigtig detalje. Trådstarter vil køre mesh og sandsynligvis trådløst.
Wifi 6 kan jo bruges som backbone mellem hans mesh enheder.
Til top
Per Korshøj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 603
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Per Korshøj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2021 kl. 20:44
jeg kører med Asus AX88U som router og Asus XT8 som node i et WiFI 6 netværk. 8 rum 180 kvm.

Stabilt netværk i hele huset (og haven og garagen)

Dog kører jeg kablet Backhaul (cat 6e mellem router og node), har testet uden kabel og her var det klippe stabilt.
Per Korshøj




Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2021 kl. 23:20
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Du har ret, jeg har forsimplet det en del. 
Men trådstarters spørgsmål var jo også utrolig overordnet unden synderlig mange detaljer så han vil sikkert være tilfreds med et forsimplet svar. Og sandheden er bare at ca 50% af hans wifi produkter formentlig ikke engang har wifi 6 pt. Jeg anser mig selv som en nørd og jeg tror faktisk ikke jeg har en eneste enhed. Måske min iPhone 11 Pro? Men mener kun det er Pro Max der understøttet WiFi6. Faktisk har jeg stadigvæk enheder der ikke engang supportere 5Hz! (En Badevægt) 

Jeg bemærkede det godt og det var af samme grund jeg spurgte mere ind til hvad spørger skulle bruge det til.

Jeg tror du har ret i, at det kun er 11 Pro Max udgaven der understøtter wifi6, men en rimelig stor del af udstyr der er designet indenfor de sidste 2 år leveres i dag med wifi6 og PC'ere kan jo eventuelt opgraderes hvis behovet skulle være der. 

Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Så jeg mener i høj grad at WiFi 6 og 5G for den sagsskyld er total spild af penge. 
Har det produkt du køber disse standarder jamen så er det da fint nok. 
Men at vælge et specifikt produkt fordi den understøtter WiFi 6 eller 5G mener jeg er tåbeligt. 
Udviklingen går så hurtigt at min påstand vil være at selv argumentet om at fremtidssikre sig ikke holder. 
Men det er jo så også bare min holdning :)

Jeg er helt enig i, at udviklingen går hurtigt og at man ikke sådan rigtigt kan fremtidssikre noget specielt meget (udover det jeg nævnte tidligere). Jeg vil jeg tro rigtigt mange produkter som telefoner, PC'er m.m. i løbet af kort tid automatisk leveres med wifi6. 

Har man en forventning om at ens wifi løsning skal holde f.eks. i 5 år, så vil jeg selv mene det kunne give fin mening at købe en wifi6 løsning. Omvendt så kan mindre jo også det i mange tilfælde og i sidste ende kommer det an på spørgers behov. 

Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Men det er jo så også bare min holdning :)

Ellers ville et forum også være kedeligt. Vi har alle forskellige erfaringer og det vigtigste er spørger føler sig hjulpet og er kommer videre. 




Redigeret af hedberg - 30-Juli-2021 kl. 23:24
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2021 kl. 09:11
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Wifi 6 kan jo bruges som backbone mellem hans mesh enheder.

Nu må nogen endelig rette mig. Men køre WiFi 6 ikke med en højere frekvens end 5Hz? I så fald vil rækkeviden jo være kortere og dermed vil det vel næppe være ideelt til backbone?
Men du jo har da ret i teorien at WiFi6 kan være backbone og har man en stor familie og mange aktive WiFi enheder samtidig så kan det være en fordel. 

Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

PC'ere kan jo eventuelt opgraderes hvis behovet skulle være der. 

Det er jo lidt det der er min pointe. Hvad "behov" skulle det dog være der krævet WiFi 6? 
Det eneste jeg kan komme på er sync af video eller billeder imellem en enhed og en NAS ofte.
Eller hvis man redigere video som er lagret direkte på ens NAS uden at rykke dem over på ens egen pc. I begge tilvælde vil jeg dog mene at en kablet forbindelse er langt at foretrække. Så har lidt svært ved at se hvad behov der skulle opstå.


Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Har man en forventning om at ens wifi løsning skal holde f.eks. i 5 år, så vil jeg selv mene det kunne give fin mening at købe en wifi6 løsning. Omvendt så kan mindre jo også det i mange tilfælde og i sidste ende kommer det an på spørgers behov. 

Hvorfor? Hvad tænker du at du laver med dine enheder om 5 år som vil give en bedre oplevelse hvis man har WiFi6? Jeg er seriøst nysgerrig fordi jeg har svært ved selv at se det. :)
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2021 kl. 09:34
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Men køre WiFi 6 ikke med en højere frekvens end 5Hz?


Jo, højere end 5Hz, idet 5Hz er meget lavt.
Du mener nok GHz.... :-)

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2021 kl. 09:36
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Men køre WiFi 6 ikke med en højere frekvens end 5Hz?


Jo, højere end 5Hz, idet 5Hz er meget lavt.
Du mener nok GHz.... :-)

Klaus

Ja ja hehe. Men kan du svare på om jeg tager fejl eller ej hvis vi ellers ser bort for den typoLOL
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2021 kl. 09:40
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Ja ja hehe. Men kan du svare på om jeg tager fejl eller ej hvis vi ellers ser bort for den typoLOL




Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Donkey87 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-December-2015
Status: Offline
Point: 59
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Donkey87 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2021 kl. 12:21
Har en wifi-6 router, den opretter da ikke 6 ghz "hotspot"? kun 2.4 & 5ghz. Men alligevel står der wifi 6 på mobilos?
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2021 kl. 12:36
Oprindeligt skrevet af Donkey87 Donkey87 skrev:

Har en wifi-6 router, den opretter da ikke 6 ghz "hotspot"? kun 2.4 & 5ghz. Men alligevel står der wifi 6 på mobilos?

Du skal have wifi6e før du får 6Ghz. 
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2021 kl. 16:12
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Hvorfor? Hvad tænker du at du laver med dine enheder om 5 år som vil give en bedre oplevelse hvis man har WiFi6? Jeg er seriøst nysgerrig fordi jeg har svært ved selv at se det. :)


Nu er det jo svært at spå, men jeg skal da gøre et forsøg på at forklare hvorfor jeg stille og roligt udskifter dele nogle af mine AP’er ud med wifi6 enheder.

Det virker meget som om du fokuserer på båndbredde på en eller få klienter, men for mig handler det mere om at have et stabilt netværk med lav latency og som uden problemer kan trække antallet af enheder jeg forventer i de kommende år. Det sidste jeg gider er børn der ryger i totterne på hinanden, fordi den ene installerer et spil fra Steam.

Når jeg kigger tilbage så er antallet af wifi enheder eksploderet over de sidste 15 år. Hvor vi før havde et par telefoner og laptops, så har vi over 40 trådløse enheder i dag og det er selvom jeg som udgangspunkt foretrækker kabling hvis det er mulighed for det.

I takt med udviklingen forventer jeg vi vil få flere og flere IoT enheder. Nogle af de oplagte apparater vil være hårde hvidevarer og varmesystemer da vi snart står overfor at renovere dele af vores hus, men jeg er sikker på at børnene også nok skal hjælpe i takt med de bliver ældre. Jeg vil tro at jeg om 5 år formodentligt har 100+ wifi enheder, men noget af det bliver måske zigbee/z-wave i stedet.  

Mange af de nye enheder som jeg forestiller mig, er ikke specielt båndbredde krævende. Det vil dog være en del af dem og som Nørdoteket forklarer her (148) Din smartphone trækker Wi-Fi hastigheden ned for alle andre! - YouTube, så kan disse langsomme enheder ødelægge wifi performance for de andre enheder. I wifi6 har man bl.a. introduceret OFDMA for at gøre wifi bedre til at håndtere mange enheder med mindre båndbredde behov.

Det har ikke så meget betydning for mig, men i Nørdotekets video fortæller han at gennemsnittet for hvor mange nabo access punkter som en Fullrate’s kunder kan se er 10. Den værste var 64 AP’er for 2.54Ghz og 95 hvis det inkluderer 5 Ghz.  Selv her på landet hvor jeg bor midt på en 4500m2 grund med marker på flere sider, så kan jeg stadig se 15+ andre access punkter.

Jeg kan stadig huske kampen om ”ledige” kanaler da jeg boede i København og senere i Hvidovre ”Store Hus” med omkring 400 lejemål. Wifi6 har flere forbedrede teknologier til at håndtere det og med wifi6e har får man også adgang til 6Ghz og dermed langt flere kanaler. Jeg købte selv 5Ghz AP meget tidligt tilbage da jeg boede i København og det var en befrielse.

LTT har en glimrende vide hvor han gennemgår bl.a. OFDMA og en masse af de andre features der er i wifi6/6e : (150) What is 802.11ax Wi-Fi? - YouTube.

Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2021 kl. 11:00
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Nu er det jo svært at spå, men jeg skal da gøre et forsøg på at forklare hvorfor jeg stille og roligt udskifter dele nogle af mine AP’er ud med wifi6 enheder.

Det virker meget som om du fokuserer på båndbredde på en eller få klienter, men for mig handler det mere om at have et stabilt netværk med lav latency og som uden problemer kan trække antallet af enheder jeg forventer i de kommende år. Det sidste jeg gider er børn der ryger i totterne på hinanden, fordi den ene installerer et spil fra Steam.

Når jeg kigger tilbage så er antallet af wifi enheder eksploderet over de sidste 15 år. Hvor vi før havde et par telefoner og laptops, så har vi over 40 trådløse enheder i dag og det er selvom jeg som udgangspunkt foretrækker kabling hvis det er mulighed for det.

I takt med udviklingen forventer jeg vi vil få flere og flere IoT enheder. Nogle af de oplagte apparater vil være hårde hvidevarer og varmesystemer da vi snart står overfor at renovere dele af vores hus, men jeg er sikker på at børnene også nok skal hjælpe i takt med de bliver ældre. Jeg vil tro at jeg om 5 år formodentligt har 100+ wifi enheder, men noget af det bliver måske zigbee/z-wave i stedet.  

Mange af de nye enheder som jeg forestiller mig, er ikke specielt båndbredde krævende. Det vil dog være en del af dem og som Nørdoteket forklarer her (148) Din smartphone trækker Wi-Fi hastigheden ned for alle andre! - YouTube, så kan disse langsomme enheder ødelægge wifi performance for de andre enheder. I wifi6 har man bl.a. introduceret OFDMA for at gøre wifi bedre til at håndtere mange enheder med mindre båndbredde behov.

Det har ikke så meget betydning for mig, men i Nørdotekets video fortæller han at gennemsnittet for hvor mange nabo access punkter som en Fullrate’s kunder kan se er 10. Den værste var 64 AP’er for 2.54Ghz og 95 hvis det inkluderer 5 Ghz.  Selv her på landet hvor jeg bor midt på en 4500m2 grund med marker på flere sider, så kan jeg stadig se 15+ andre access punkter.

Jeg kan stadig huske kampen om ”ledige” kanaler da jeg boede i København og senere i Hvidovre ”Store Hus” med omkring 400 lejemål. Wifi6 har flere forbedrede teknologier til at håndtere det og med wifi6e har får man også adgang til 6Ghz og dermed langt flere kanaler. Jeg købte selv 5Ghz AP meget tidligt tilbage da jeg boede i København og det var en befrielse.

LTT har en glimrende vide hvor han gennemgår bl.a. OFDMA og en masse af de andre features der er i wifi6/6e : (150) What is 802.11ax Wi-Fi? - YouTube.


Tak for et godt og udførlig svar. Det er nogle gode pointer du har.
Syntes dog at dine eksempler et temmelig ekstreme. 
Men hvis trådstarter også regner med at have 100+ Wifi enheder om 5 år og bor i en 6 værelses lejlighed på 160kvm så kan jeg da godt se at Wifi6 vil være et godt valg. 

Men mere realistisk så er der nok tale om en ét plans villa og langt fra så mange enheder. 
Personligt ville jeg derfor ikke selv vælge et system på baggrund af om det har WiFi6. Jeg ville kigge langt mere på anmeldelser. Og nu nævner du nørdoteket og han har faktisk testet Orbi og rost dem til skyerne. 
Min kammerat har lige købt et sæt brugt på FB til 550 (Router og en satellit) Det dækker hans 2 plans villa helt og han kan måle 300/300 Mbit/s der hvor han før havde problemer.
Det var denne model han fandt så billigt: Orbi RBK50.
Vil han gerne have WiFi6 så ville jeg vælge RBK752.
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2021 kl. 12:31
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Tak for et godt og udførlig svar. Det er nogle gode pointer du har.
Syntes dog at dine eksempler et temmelig ekstreme. 


Det tager udgangspunkt i min egen installation. Den er på nogle måder lidt vild, men jeg har slet ikke taget hul på IoT bølgen endnu og i takt med at hver stikkontakt og alt muligt andet i fremtiden skal på nettet så syntes jeg det er ganske realistisk for vores hustand.

Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Personligt ville jeg derfor ikke selv vælge et system på baggrund af om det har WiFi6. Jeg ville kigge langt mere på anmeldelser.


Det er vi ganske enige om. Jeg har med vilje slet ikke anbefalet nogle enheder fordi jeg syntes der manglede information.

Orbit lader til at være et rigtigt godt valg (baseret på anmeldelser, for jeg har ikke selv prøvet dem). Helt overordnet har jeg det dog lidt stramt med trådløse mesh enheder (eller mere gammeldags repeatere for den sags skyld). Det er mest fordi jeg ser det som spild at alt data sendes flere gange. Specielt i tæt bebyggelse hvor der i forvejen er problemer med ledige kanaler eller meget støj fra alle muligt enheder, må det give endnu større udfordringer.



Redigeret af hedberg - 01-August-2021 kl. 12:54
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu