recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - eBay opkræver nu dansk moms
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

eBay opkræver nu dansk moms

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
BlueFox Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-December-2015
Sted: København
Status: Offline
Point: 536
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BlueFox Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: eBay opkræver nu dansk moms
    Sendt: 06-August-2021 kl. 12:53
Moms reglerne ændrede sig som bekend pr 1. juli i år og det er blevet dyrt at handl uden for EU.

Amazon, - alle afdelinger af Amazon, men ikke Marketplace - har hele tiden tilbudt at opkræve dansk moms, og derved sparer vi PostNords urimelige gebyr på 160 kr.  Banggood.com tilsvarende (men de har også butikker/lagre i EU) og nu kommer eBay på bane og vil (faktisk oplyser de at de startede med det 1. juli) opkræve den danske moms.
Det skal foregå på den måde at momsen, 25% pålægges ved betalingen (sammen med evt betaling af porto).
Priserne på eBay er altså uden moms, man skal selv tillægge 25% i hovedet, hvis man vil sammenligne med danske priser.
I og med at eBay opkræver momsen slipper man også for PostNord gebyret på 160 kr.
Alt i alt synes jeg dette er en mega god nyhed!

https://pages.ebay.com/vat-eu/



Køber du får mere end 1200 kr (incl fragt) skal der betales told og så kommer PostNord gebyret atter i spil. Og der gælder også specielle regler for øl, vin, spiritus og tobak.


Redigeret af BlueFox - 06-August-2021 kl. 13:36
mvh
MichaelS
Recordere.dk medlem siden 11-Marts-2004 kl. 22:33
Til top
Hackerjac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-September-2008
Sted: Videbæk
Status: Offline
Point: 2735
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hackerjac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2021 kl. 13:18
Det var da en dejlig nyhed, hader gebyret som div transpotører opkræver
Til top
mortenstryhn Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-Marts-2006
Status: Offline
Point: 137
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mortenstryhn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2021 kl. 13:31
Min oplevelse er at det er op til sælgeren om de vil bruge Ebays system til opkrævelse af EU moms og evt skatter. Mange sælgere vælger simpelthen at nøjes med at sende til eget land eller sælge som privat-person, hvor man stadigvæk overlader det til modtager at stå for moms og told.
Jeg går bevidst uden alle ikke-EU sælgere, som ikke tilbyder at bruge Ebays Global Shipping Program (hvor Ebay har hyret et selskab til at stå for fragt, told og moms). Til gengæld virker GSP ret godt og er fair prissat. Jeg har købt ting over den magiske grænse på 1.200 kr og det var uden problemer igennem GSP.
Til top
claus64 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 693
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus64 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2021 kl. 14:59
Ved I hvordan det fungerer i praksis når varen så kommer til Danmark? Står der noget på kuverten/pakken, så PostNord ved den skal sendes direkte videre? :) Eller skal de åbne pakken og se på en faktura?

Én ting er de 160 DKK i gebyr (som jeg synes er en høj gebyrpris) men noget andet er den lange ventetid der ofte er hos PostNord for ekspeditionen. 

WISH reklamerer nu også med at de opkræver momsen :) 
Til top
BlueFox Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-December-2015
Sted: København
Status: Offline
Point: 536
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BlueFox Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2021 kl. 15:50
De forsendelser jeg får fra Amazon UK fremgår det af lablen at moms er betalt.
Jeg venter pt forsendelse fra Banggood og er spændt på hvad de gør.

Forsendelsestiden er næppe blevet forbedret, Kina sender under en særregel "U-land - lav porto" og det har PostNord hele tiden nedprioriteret, og det vil de sikker blive ved med indtil Kina's særstatus ophører.
mvh
MichaelS
Recordere.dk medlem siden 11-Marts-2004 kl. 22:33
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2021 kl. 16:19
Jeg prøvede at købe noget fra Irland og fik smidt 25% oveni prisen. Ikke ligefrem optimalt.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2021 kl. 17:10
jeg har prøvet det med 2 pakker fra Ali, hvor jeg har betalt dansk moms og også fået en involveret, så jeg kan bevise at jeg har betalt dansk moms.

Men pakkerne er taget i posten og de vil have 2 x 160 kr.

Jeg har også læst på eBay, at de ikke garanterer at posten ikke opkræver gebyr, så jeg ikke gode erfaringer ked det.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2021 kl. 17:46
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

jeg har prøvet det med 2 pakker fra Ali, hvor jeg har betalt dansk moms og også fået en involveret, så jeg kan bevise at jeg har betalt dansk moms.

Men pakkerne er taget i posten og de vil have 2 x 160 kr.

Hej.

Har du prøvet at kontakte PostNord og sende dem en kopi af Dokumentationen?

Hilsen Carsten.

Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2021 kl. 19:04
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

jeg har prøvet det med 2 pakker fra Ali, hvor jeg har betalt dansk moms og også fået en involveret, så jeg kan bevise at jeg har betalt dansk moms.

Men pakkerne er taget i posten og de vil have 2 x 160 kr.

Hej.

Har du prøvet at kontakte PostNord og sende dem en kopi af Dokumentationen?

Hilsen Carsten.


Det gjorde jeg i sidste uge. Intet hørt. 

Men jeg har læst at andre har prøvet og de har ikke elektronisk modtaget ioss nr, så de afviser, at der er betalt moms.
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2007
Status: Offline
Point: 2810
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2021 kl. 23:35
Det er intet mindre end skandaløst, at der ikke er en mulighed for at selvangive told og moms som privatperson - Stikprøve kontrol med solide bøder, kunne så passende financierer udgiften til kontrol.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2021 kl. 09:49


Hej.

Ved at google fandt jeg denne webpage om 'EU VAT Import One-Stop Shop (IOSS)' fra Khaos Control, som er et Business Management Solutions Compagny.


Citat: 'Another major change is the impact on Electronic Interfaces / External Marketplaces, e.g Amazon and eBay (and more). They are now responsible for collecting VAT on orders under 150 Euros up front, and in order to facilitate this they will provide affected sellers with a suitable IOSS number to use on all orders under 150 Euros.

Information from Amazon can be found here: https://sellercentral-europe.amazon.com/gc/vat-education/eu-dr?
'

Så hvis jeg læser ovenstående rigtigt, og de har ret. Er det Amazon og eBay, der skal udlevere et IOSS Nummer til de relevante sælgere?
Er det også jeres opfattelse?

Hilsen Carsten.

Til top
hbjensen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-Februar-2004
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 248
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hbjensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2021 kl. 11:43
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu