recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kan man måle god lyd?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kan man måle god lyd?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Kan man måle god lyd?
    Sendt: 08-August-2021 kl. 08:26
Det er altid rart at blive bekræftet i sit valg af højtalere. Jeg har LS50 Meta (med en Lyngdorf BW3 Sub), derfor så jeg denne temmeligt tunge video til ende. Det er Audio Science Review der tester/ måler KEF LS50 Meta. 


Jeg er bare lidt i tvivl om Amir lader sig forblænde af de fine målinger, da han hævder at de lyder meget bedre end de oprindelige LS50. De fleste anmeldere siger at man ikke behøver opgradere til Meta, hvis man ejer den første LS50.

Det er dog, som skrevet, altid rart at blive bekræftet.Smile


Redigeret af Pede8000 - 08-August-2021 kl. 08:39
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2021 kl. 09:55
Mine ører er fantastiske til at måle god lyd... Wink
Til top
Schumacher Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 14-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 82
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Schumacher Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2021 kl. 10:03
har sammen indtryk som dig efter jeg har set et par videoer med ham hvis to ting måler ens lyder de ens LOL målinger er alt for ham og der ryger hans troværdighed Dead faldt nemlig også over samme video så tvivler på han har lyttet til de to side by side når så mange andre anmelder siger der ikke er en verden til forskel med mindre opstilling, akustik og elektronik er sat op perfekt til at afsløre den forbedring kef har lavet Big smile
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2021 kl. 10:05
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Mine ører er fantastiske til at måle god lyd... Wink

Præcis, testede selv en del højtalere før køb. Da det var først på året, var det meste lukket og jeg lånte derfor en del med hjem. Det var perfekt. (priser fra (par) 7000,- til 25000,-)

Man kan nok blot konkludere at det er en fin teknisk konstruktion.
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2021 kl. 10:08
Oprindeligt skrevet af Schumacher Schumacher skrev:

har sammen indtryk som dig efter jeg har set et par videoer med ham hvis to ting måler ens lyder de ens LOL målinger er alt for ham og der ryger hans troværdighed Dead faldt nemlig også over samme video så tvivler på han har lyttet til de to side by side når så mange andre anmelder siger der ikke er en verden til forskel med mindre opstilling, akustik og elektronik er sat op perfekt til at afsløre den forbedring kef har lavet Big smile

Han burde måske holde sig til kabler, det gør han rigtigt godt (og morsomt).
Der er nok ingen tvivl om at der er sket en forbedring, men ikke så afgørende, at man behøver investere 10k i et nyt sæt, hvis man har de "gamle".
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
Furry Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1073
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Furry Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2021 kl. 16:42
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Mine ører er fantastiske til at måle god lyd... Wink


Præcis, testede selv en del højtalere før køb. Da det var først på året, var det meste lukket og jeg lånte derfor en del med hjem. Det var perfekt. (priser fra (par) 7000,- til 25000,-)

Man kan nok blot konkludere at det er en fin teknisk konstruktion.


Lød dem til 25 så 3 gange så godt som dem til 7 ?

Fra fulde børn skal man høre sandheden
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2021 kl. 17:08
Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Mine ører er fantastiske til at måle god lyd... Wink


Præcis, testede selv en del højtalere før køb. Da det var først på året, var det meste lukket og jeg lånte derfor en del med hjem. Det var perfekt. (priser fra (par) 7000,- til 25000,-)

Man kan nok blot konkludere at det er en fin teknisk konstruktion.


Lød dem til 25 så 3 gange så godt som dem til 7 ?


De er helt sikkert bedre! Det var Dynaudio Special Forty. Dem havde jeg dog ikke hjemme. Dem hørte jeg hos en kammerat. De er vilde.

Kunne dog ikke høre dem med min valgte forstærker, men med en Cambridge.

Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2021 kl. 17:47
Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Mine ører er fantastiske til at måle god lyd... Wink


Præcis, testede selv en del højtalere før køb. Da det var først på året, var det meste lukket og jeg lånte derfor en del med hjem. Det var perfekt. (priser fra (par) 7000,- til 25000,-)

Man kan nok blot konkludere at det er en fin teknisk konstruktion.


Lød dem til 25 så 3 gange så godt som dem til 7 ?

Hvordan definerer man om noget lyder 3 gange så godt? 
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Furry Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1073
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Furry Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2021 kl. 22:49
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Mine ører er fantastiske til at måle god lyd... Wink


Præcis, testede selv en del højtalere før køb. Da det var først på året, var det meste lukket og jeg lånte derfor en del med hjem. Det var perfekt. (priser fra (par) 7000,- til 25000,-)

Man kan nok blot konkludere at det er en fin teknisk konstruktion.


Lød dem til 25 så 3 gange så godt som dem til 7 ?


Hvordan definerer man om noget lyder 3 gange så godt? 


Det definerer man ikke.
Det står indkøber helt frit at definerer.
Fra fulde børn skal man høre sandheden
Til top
Snippermanden Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-April-2007
Status: Offline
Point: 179
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Snippermanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2021 kl. 09:23
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Jeg er bare lidt i tvivl om Amir lader sig forblænde af de fine målinger, da han hævder at de lyder meget bedre end de oprindelige LS50. De fleste anmeldere siger at man ikke behøver opgradere til Meta, hvis man ejer den første LS50.


Målinger er det eneste man faktisk kan diskutere. Resten er subjektiv opfattelse, påvirkning fra det specifikke lytterum og ikke mindst snake-oil. Helt generelt så VIL hi-fi entusiaster bedrages. Der er absolut INGEN grund til at give flere hundrede kroner meteren (for ikke at sige tusinde kroner) for et højttaler kabel. Og alligevel markedsføres og sælges disse produkter med stor succes.

Det er ikke tilfældigt at INGEN tests af hi-fi udstyr gennemføres som blindtest. 
Parasound Halo A2 + C2
M&K Surround
Monitor Audio FB212
BenQ W10000
Sony PS3
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2021 kl. 19:18
Nej man kan ikke måle god lyd eller i det mindste ikke måle sig frem til hvad der lyder bedst, men det er ret nemt at måle dårlig lyd med baspeak, forvrængning osv.

God lyd kan være mange ting og afhænger også af den enkeltes præferencer. Det jo langt fra alle der synes at en fuldstændig liniær gengivelse af musikken også er det der lyder bedst.

Vi taler om sanser her og man kan heller måle sig frem til hvilken pizza der smager bedst:-)
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2021 kl. 14:17
Amirm baserer sine reviews på objektive og videnskabelige observationer. Det er forfriskende at læse en anmeldelse som ikke gør brug af ord som "fløjelsblød diskant" og "musikalsk højttaler".

Han holder producenternes specifikationer op imod hvordan de rent faktisk opfører sig. Og hvis en højttaler f.eks. har ujævnheder så snart man er en smule off-axis, så vil han ikke anbefale dem, da det er et tegn på en dårlig konstruktion. 

Jeg har ikke læst alle hans anmeldelser, men mener bestemt at han om nogle højttalere som ikke målte ordentligt skrev, at han var positivt overrasket over hvordan de lød. Så forstår ikke, at I synes hans troværdighed ryger.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu