recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - software - roon -  audirvana
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

software - roon - audirvana

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2021 kl. 19:22
Oprindeligt skrevet af Claus P Claus P skrev:

Det ville være super, om du lige kunne taget et screenshot, af siden hvor Plex kommer med deres "magasin" Så jeg kan sammenligne, da jeg aldrig har prøvet Plex.

Sådan her ser det ud, at når man går ind på kunsterne, om det er lokalt eller tidal ser det sådan ud. Og i bunden ser du deres nye machine learning anbefaling
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2021 kl. 19:23
Oprindeligt skrevet af Claus P Claus P skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

det forgår når man går ind på kunsterne, der står der om kunstnerne, og i albums står der om albummet. 

Da jeg kom tilbage til plex, havde den fået en anbefaling, hvor den via machine learning, gennemgår alle albums og numre, og giver anbefalinger ud fra måden og stilen på musikken.


Så er forskellen, vil jeg tro, at ROON modsat Plex kommer op med magasinet uafhængigt af hvad der er afspillet, men kommer med magasinet efter en gennemgang af egne filer, og de der er gemt som favoritter ved en af de 2 streamingtjenester som ROON giver mulighed, for at tilknytte.

Det ville være super, om du lige kunne taget et screenshot, af siden hvor Plex kommer med deres "magasin" Så jeg kan sammenligne, da jeg aldrig har prøvet Plex.
der er ikke nogle tvivl at plex og roon har hver deres fordele. Og plex tager musik mere seriøst end det gjorde for blot to år siden.

Bl.a. så er plex pt den eneste der kan Chromecaste bitperfect fra redbook op til 192/24 hvis ens afspiller med Chromecast understøtter dette. Men roon er så stærk pga. Deres egen protokol.

Redigeret af T-Duck - 06-Oktober-2021 kl. 19:28
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Claus P Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Oktober-2013
Sted: Amager
Status: Offline
Point: 349
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Claus P Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2021 kl. 19:53
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

  der er ikke nogle tvivl at plex og roon har hver deres fordele. Og plex tager musik mere seriøst end det gjorde for blot to år siden.

Bl.a. så er plex pt den eneste der kan Chromecaste bitperfect fra redbook op til 192/24 hvis ens afspiller med Chromecast understøtter dette. Men roon er så stærk pga. Deres egen protokol.

Jeg tror vi taler forbi hinanden, for det du viser er kun forslag ud fra det du afspiller. 
ROON kommer med et magasin, bygget over dit eget musiklager og den musik du har lyttet til via streaming, samt gemt som foretrukne kunstnere. Magasinet skifter indhold efterhånden som det bliver læst.

Det der gør ROON attraktivt, for mig, er brugerfladen som er opbygget som et magasin, hvor du hele tiden får muligheden for at blive klogere på dine egne uploadede og gemte kunstnere ved Tidal, deres musik, musikere som medvirker, bagkatalog. Ja der findes næsten ikke den oplysning om musik/kunstnere der kan findes på nettet, som ROON ikke har i deres magasin.
ROON giver ikke en bedre afspilningskvalitet, det handler om brugerflade og at der kan afspilles på et utal af enheder i husstanden samtidig fra en enkelt server (Core)



Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2021 kl. 21:49
Oprindeligt skrevet af Claus P Claus P skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

  der er ikke nogle tvivl at plex og roon har hver deres fordele. Og plex tager musik mere seriøst end det gjorde for blot to år siden.

Bl.a. så er plex pt den eneste der kan Chromecaste bitperfect fra redbook op til 192/24 hvis ens afspiller med Chromecast understøtter dette. Men roon er så stærk pga. Deres egen protokol.


Jeg tror vi taler forbi hinanden, for det du viser er kun forslag ud fra det du afspiller. 
ROON kommer med et magasin, bygget over dit eget musiklager og den musik du har lyttet til via streaming, samt gemt som foretrukne kunstnere. Magasinet skifter indhold efterhånden som det bliver læst.

Det der gør ROON attraktivt, for mig, er brugerfladen som er opbygget som et magasin, hvor du hele tiden får muligheden for at blive klogere på dine egne uploadede og gemte kunstnere ved Tidal, deres musik, musikere som medvirker, bagkatalog. Ja der findes næsten ikke den oplysning om musik/kunstnere der kan findes på nettet, som ROON ikke har i deres magasin.
ROON giver ikke en bedre afspilningskvalitet, det handler om brugerflade og at der kan afspilles på et utal af enheder i husstanden samtidig fra en enkelt server (Core)



ahh. Det hedder radio station på plex, hvor manken vælge årtier, eller hvilken humør man er.

Men det med medvirkende, er nok det jeg savner ved plex. Men det skulle være i deres pipeline, men ikke højest priotet.
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2021 kl. 21:43
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

[QUOTE=Claus P]Bl.a. så er plex pt den eneste der kan Chromecaste bitperfect fra redbook op til 192/24 hvis ens afspiller med Chromecast understøtter dette. Men roon er så stærk pga. Deres egen protokol.
Hvor kan man læse om det henne? Jeg synes nemlig netop jeg havde læst, at Plex ikke kunne levere bitperfect lyd endnu, og at det godt nok var i planerne, men langt fra første prioritet.
Netop derfor har jeg overvejet at prøve Roon, da de siger de har reverse engineered Google Cast protokollen, så de kunne streame optil 24/96 på Chromecast Audio, men også kun på den.

Pt bruger jeg nemlig Plex med Plex Pass og Plexamp som musikafspiller.
Jeg er egentlig fuldt tilfreds med brugerfladen, pånær på desktop, men det bruger jeg alligevel aldrig. Jeg kan sagtens se brugerfladen er lige det mere lækker på Roon og netop det med magasinerne tiltaler mig ret meget. Men vigtigst af alt, er nu stadig bitperfect afspilning.

Lige nu har jeg en Chromecast Audio tilsluttet en Aune X1s DAC og så videre i min Cambridge amp. Desværre viser min DAC ikke noget om hvilken signal den modtager, som så mange andre DAC's, så kan jo ikke se det den vej.
Til top
Gofiland Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2017
Sted: Sjælland
Status: Offline
Point: 111
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gofiland Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2021 kl. 20:32
Kender ikke Lumins brugerflade, men Roon er en fantastik brugerflade. Du bør prøve det og danne dig et indtryk, for som du kan læse af tråden, så går der super hurtigt religion i den for visse debattører ;-)

Jeg har ikke kigget mig tilbage siden jeg prøvede Roon. Har lavet en NUC med Roon Core og køber et livtids abonnement når mit første år udløber. Det giver bare lige det ekstra til musikken.

Men prøv det af selv!
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2021 kl. 22:44
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Hvor kan man læse om det henne? Jeg synes nemlig netop jeg havde læst, at Plex ikke kunne levere bitperfect lyd endnu, og at det godt nok var i planerne, men langt fra første prioritet.
Netop derfor har jeg overvejet at prøve Roon, da de siger de har reverse engineered Google Cast protokollen, så de kunne streame optil 24/96 på Chromecast Audio, men også kun på den.

Pt bruger jeg nemlig Plex med Plex Pass og Plexamp som musikafspiller.
Jeg er egentlig fuldt tilfreds med brugerfladen, pånær på desktop, men det bruger jeg alligevel aldrig. Jeg kan sagtens se brugerfladen er lige det mere lækker på Roon og netop det med magasinerne tiltaler mig ret meget. Men vigtigst af alt, er nu stadig bitperfect afspilning.

Lige nu har jeg en Chromecast Audio tilsluttet en Aune X1s DAC og så videre i min Cambridge amp. Desværre viser min DAC ikke noget om hvilken signal den modtager, som så mange andre DAC's, så kan jo ikke se det den vej.
jeg kan ikke huske hvor jeg læste det. Men så prøvet jeg plexamp og castede det op til min Shield, sørme om den ikke skifte frekvens og not, nede på receiveren. Shield er dog jo kun min. 48kz. Men op efter skifte den fint op til 192.

Brugerfladen er en smags sag. Men enig i at desktop udgaven af plex er ringe. Derfor jeg bruger plexamp til at caste ned til min bærbar der sidder til min receiver. Så har jeg plexamp brugerflade som jeg godt kan lide, og bitperfect dele fra desktop udgaven uden at skulle bruger dens brugerflade.

Jeg synes til gengæld at det er nemmere at rette albums på plex, hvis der er nogle som plex eller roon ikke kender.

Da du kører chromcast audio så kører du med plexamp bitperfect allerede

Nu kan jeg ikke huske om du har Shield eller en almindelig chromcast, på dit surround, kan du se det virker.

Redigeret af T-Duck - 10-Oktober-2021 kl. 22:50
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2021 kl. 02:28
@T-Duck. Jo, jeg har skam Shield Pro 2019, så vil da lige tjekke med den. Men det er min Chromecast Audio jeg bruger til musik generelt. Synes det er for kluntet med Shield, og den er jo også tilsluttet min surroundreceiver, som så bruger min Cambridge som effektforstærker. Min CCA er tilsluttet med DAC og så direkte i min Cambridge. Det er nu meget fedt med dedikeret stereo og dedikeret surround i et setup :)

Men det er da fedt at vide, at Plexamp og Chromecast faktisk afspiller bitperfect. Var helt overbevist om, at det ikke kunne lade sig gøre endnu. Godt nok kan CCA kun klare optil 24/96, men det er nu også rigeligt til mig. For mig er der ikke bits og kHz der har den store betydning, men masteringen, der virkelig tager kegler. En ordentlig masteret CD lyder alligevel bedre end en dårlig mastered SACD fx.

Redigeret af Nagash - 11-Oktober-2021 kl. 03:04
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2021 kl. 05:27
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

@T-Duck. Jo, jeg har skam Shield Pro 2019, så vil da lige tjekke med den. Men det er min Chromecast Audio jeg bruger til musik generelt. Synes det er for kluntet med Shield, og den er jo også tilsluttet min surroundreceiver, som så bruger min Cambridge som effektforstærker. Min CCA er tilsluttet med DAC og så direkte i min Cambridge. Det er nu meget fedt med dedikeret stereo og dedikeret surround i et setup :)

Men det er da fedt at vide, at Plexamp og Chromecast faktisk afspiller bitperfect. Var helt overbevist om, at det ikke kunne lade sig gøre endnu. Godt nok kan CCA kun klare optil 24/96, men det er nu også rigeligt til mig. For mig er der ikke bits og kHz der har den store betydning, men masteringen, der virkelig tager kegler. En ordentlig masteret CD lyder alligevel bedre end en dårlig mastered SACD fx.
ja jeg ved godt det er kluntet, det var også var for du kunne at bitperfect virkede.

Enig i det er masteren der er den største forskel. Og derfor synes jeg det er synd at ødelægge masteren med en upsampling der ikke går lige op med kilden sampling rate
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2021 kl. 17:45
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

ja jeg ved godt det er kluntet, det var også var for du kunne at bitperfect virkede.

Enig i det er masteren der er den største forskel. Og derfor synes jeg det er synd at ødelægge masteren med en upsampling der ikke går lige op med kilden sampling rate
Kan dog stadig se at det ikke er helt godt med Plexamp og Chromecast. Der er ingen gapless playback. Det skriver Roon at de har omgået.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2021 kl. 18:10
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

ja jeg ved godt det er kluntet, det var også var for du kunne at bitperfect virkede.

Enig i det er masteren der er den største forskel. Og derfor synes jeg det er synd at ødelægge masteren med en upsampling der ikke går lige op med kilden sampling rate

Kan dog stadig se at det ikke er helt godt med Plexamp og Chromecast. Der er ingen gapless playback. Det skriver Roon at de har omgået.
nej ved så ikke med Chromecast og roon der.

Men synes gapless kun virkeret til roon receiver til PC, så længe det var sammen sampling rate. Men selvfølgelig albums som Enigma LSD er jo formidabel som gapless. Det er bare ikke altoverskyggende for mit vedkommende
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2021 kl. 18:49
@T-Duck - Det er ret vigtig for mig, da jeg stort set aldrig hører playlists, men hele albums. Og i metal og prog rock genren glider sangene rigtig tit ind i hinanden.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu