recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Simpelt remote program til Windows
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Simpelt remote program til Windows

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Kallespears Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-April-2011
Sted: Esbjerg Danmark
Status: Offline
Point: 416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kallespears Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2021 kl. 12:38
Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

Oprindeligt skrevet af Kallespears Kallespears skrev:

Chrome ligger heller ikke i AppStore. Hent den på hjemmesiden.

Ellers brug Safari, den bliver stadig opdateret på dine gamle udgaver af OSX
Beklager, jeg er fuldstendig lost, når det drejer sig om MAC, og det bliver heller ikke nemerer når jeg ikke har computeren foran mig, men det kan være jeg kan få installeret teamviewer på den.

Det er selvfølgelig ikke Opera men Safari browseren der ligger som standard på hans maskine, og det er netop Safari som ikke virker.

Det har været min bror som ellers har ydet support på hans maskine, men da dens HDD brød ned, så skiftede jeg den ud med en SSD, og så instalerede jeg MacOS på den igen, hvilket var ret nemt.
Efter installering, så åbnede www.google.com inde i Safari browseren, for at se at det virkede.

Tog den med hjem til ham, og satte den til, og så ville han åbne www.dba.dk, men den side kunne den ikke finde. Forsøgte så med www.eb.dk og www.tv2.dk og www.bt.dk, men de sider kunne den heller ikke finde, hvor imod www.cnn.com godt kunne åbnesConfusedConfusedConfused

Så kom han i tanke om at min bror vidst nok for lang tid siden, havde installeret Chrome, netup fordi Safari ikke virkede mere.
Nu kan jeg så ikke lige huske præcis hvordan det så gik til, men jeg mener da jeg forsøgte at installere Chrome til OSX, at den nægtede, fordi OSX for for gammelt.
Samme resultat med Firefox. Kan ikke huske om jeg også forsøgte med Opera.

Forsøgte så at opdatere OSX, men efter at have siddet og ventet en times tid på download, så hang den, og der skete ikke mere, og efter lang tids søgen, fandt jeg ud af hans computer ikke kunne opdateres til nogle nyere OSX.
Søgte på nettet, og fandt ud af at hente en ældre Chrome bowser, og fik den installeret, og den virkede så, selvom den kom op med en eller anden advarsel om at den var forældet.
Hans app (standard OSX app) han brugte til fotos, kunne jeg heller ikke få til at virke. Den var blevet udfaset, og man skulle instalerer et andet MAC-foto program, men det kunne vi heller ikke instalerer, fordi hans OSX var for gammelt.

Jeg må indrømme jeg ikke er imponeret over Apple og iMAC og deres OSX.ConfusedConfused
Det kan sgu da ikke passe, at bare fordi ens iMAC er ældre end 8år, at den så bliver ubrugelig.
Jeg har selv en 12år gammel laptop, som uden problemmer kører Windows 10, er som er fuldt opdateret.

Tag backup af alt du ikke vil miste. Reinstaller Mac

Tryk på og hold Skift-Kommando-R nede.
Tænd Mac, vent til Mac lyder kommer, reinstaller styresystem.
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2021 kl. 12:50
Oprindeligt skrevet af Kallespears Kallespears skrev:

Tag backup af alt du ikke vil miste. Reinstaller Mac

Tryk på og hold Skift-Kommando-R nede.
Tænd Mac, vent til Mac lyder kommer, reinstaller styresystem.
Som jeg skrev lidt længere oppe, så er det allerede blevet gjort, da hans gamle HDD stod af, og jeg derfor skiftede den.
Mvh Jesper
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2021 kl. 13:00
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Mountain Lion kan ikke opgraderes direkte til Catalina: https://www.computerhope.com/issues/ch000337.htm

Du kan evt. flg. vejledningen på denne side til at lave en installations-USB med Catalina: https://support.apple.com/en-us/HT201372

Virker ret kompliceret at få lavet en installation-USB, især når jeg er fuldstendigt blank med hensyn til OSX.
Hvordan sikre jeg mig at installer er i mit Applicatoon folder?

Type or paste one of the following commands in Terminal. These assume that the installer is in your Applications folder, and MyVolume is the name of the USB flash drive or other volume you're using. If it has a different name, replace MyVolume in these commands with the name of your volume.
Mvh Jesper
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2021 kl. 13:08
Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Mountain Lion kan ikke opgraderes direkte til Catalina: https://www.computerhope.com/issues/ch000337.htm

Du kan evt. flg. vejledningen på denne side til at lave en installations-USB med Catalina: https://support.apple.com/en-us/HT201372

Virker ret kompliceret at få lavet en installation-USB, især når jeg er fuldstendigt blank med hensyn til OSX.
Hvordan sikre jeg mig at installer er i mit Applicatoon folder?

Type or paste one of the following commands in Terminal. These assume that the installer is in your Applications folder, and MyVolume is the name of the USB flash drive or other volume you're using. If it has a different name, replace MyVolume in these commands with the name of your volume.

Som der står:
Download: macOS Big Sur, macOS Catalina, macOS Mojave, or macOS High Sierra 
These download to your Applications folder as an app named Install macOS [version name]. If the installer opens after downloading, quit it without continuing installation. 
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6627
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2021 kl. 13:44
De fleste hjælpesider er også på dansk, hvis det er nemmere


Venlig hilsen
KB
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2021 kl. 14:45
Jeg må prøve i weekenden, og se om jeg ikke kan få lavet en USB-instalations disk, hjemme hos ham.

Regner ikke med det er lige til at lave det fra en windows maskine?
Mvh Jesper
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2021 kl. 15:14
Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

Jeg må prøve i weekenden, og se om jeg ikke kan få lavet en USB-instalations disk, hjemme hos ham.

Regner ikke med det er lige til at lave det fra en windows maskine?
Der er en beskrivelse her: https://pureinfotech.com/create-macos-bootable-usb-windows/
Meeen, det kræver stadig at du har MacOS installationsfilen.

mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2021 kl. 18:25
Takker mange gange for jeres hjælpSmile

Det lykkes mig at finde og downloade Catalina 10.15.7 dmg, og få lavet en USB disk.
Så er jeg spændt på om det lykkes at få det installeret på lørdag på hans iMac.
Hvis det lykkes, så for jeg også lige installeret teamviewerBig smile

Hvis det ikke lykkes, ja så bliver det nok Windows 10.
Mvh Jesper
Til top
Fisher65 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Januar-2021
Status: Offline
Point: 80
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Fisher65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2021 kl. 13:30
Hej Axlon
Har selv en iMac fra mid 2010 med High Sierra, der kører glimrende med nævnte browsere, så fejlen kan ikke skyldes, at din fars iMac er for gammel.
Input - dårlig idé at installere Windows på den, da du også skriver at din fars IT- evner er begrænset, men så vil du påtvinge et, for ham nyt, Windows-system, da du selv er “ totalt lost i Mac”?

Jeg ville kigge på din installation af ny SSD - fik du formateret den til MacOs journaled inden? Hvordan fik du installeret MacOS på den og hvilken version?

Var også observant på at Catalina tidligst kører med:
  • iMac (27", ultimo 2012)
  • iMac (21,5'', ultimo 2012)
Jeg ville absolut ikke kaste mig ud i din amatør-øvelse, da du erkender, at du ikke har forstand på MacOS. Lad dog nogen med forstand på det ordne problemerne og spar din far for yderligere udfordringer. Min mening😀

TeamViewer  er er meget godt bud på et Remote-program, bruger det selv.
Mvh
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2021 kl. 14:10
Oprindeligt skrevet af Fisher65 Fisher65 skrev:

Hej Axlon
Har selv en iMac fra mid 2010 med High Sierra, der kører glimrende med nævnte browsere, så fejlen kan ikke skyldes, at din fars iMac er for gammel.
Input - dårlig idé at installere Windows på den, da du også skriver at din fars IT- evner er begrænset, men så vil du påtvinge et, for ham nyt, Windows-system, da du selv er “ totalt lost i Mac”?

Jeg ville kigge på din installation af ny SSD - fik du formateret den til MacOs journaled inden? Hvordan fik du installeret MacOS på den og hvilken version?

Var også observant på at Catalina tidligst kører med:
  • iMac (27", ultimo 2012)
  • iMac (21,5'', ultimo 2012)
Jeg ville absolut ikke kaste mig ud i din amatør-øvelse, da du erkender, at du ikke har forstand på MacOS. Lad dog nogen med forstand på det ordne problemerne og spar din far for yderligere udfordringer. Min mening😀

TeamViewer  er er meget godt bud på et Remote-program, bruger det selv.
Mvh
Windows er også plan B.
Det ville nu være ret nemt at lære ham at bruge Windows, da det eneste han skal kunne finde ud af, er at starte browersen, hvilket også er det eneste han kan finde ud af i MacOS.

Holdte en eller anden tast nede under opstart, og valgte et slette SSD og derfra valgte jeg også at installerer MacOS.
Som tidligere skrevet, så er det en old gammel 10.8.5 (Mountain Lion) der ligger på hans maskine, og som jeg ikke har kunne opgradere inde fra MacOS.
Nu kender jeg ikke nogen med forstand på MacOS, så hvis det skulle være løsningen, så er det ned i en MAC butik, hvilket lyder ret dyrt, og så kan kan han lige så godt købe en billig windows computer istedet.

Men nu prøver jeg lige at boote med den USB-disk jeg har fået lavet, og så håbe på at den vil installere Catalina uden de store problemmer via den.
Mvh Jesper
Til top
Fisher65 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Januar-2021
Status: Offline
Point: 80
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Fisher65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2021 kl. 14:55
Du svarer ikke på hvordan du har formateret SSD? “Holdt en eller anden tast nede” for at slette SSD ?

Er bare grundlæggende skeptisk indfør at installere Windows på en Mac. Hvordan tænker du her - lave en partition på SSD eller køre parallel?

Det er selvfølgelig dit valg, bare input.
Søg på hvordan du opgraderer MacOS fra Mountain Lion - gerne et trin/system ad gangen, se f.eks. tutorials på YouTube 😀


Redigeret af Fisher65 - 07-Oktober-2021 kl. 14:57
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2021 kl. 15:10
Oprindeligt skrevet af Fisher65 Fisher65 skrev:

Søg på hvordan du opgraderer MacOS fra Mountain Lion - gerne et trin/system ad gangen, se f.eks. tutorials på YouTube 😀
Det er netop for at springe flere trin over, at han har fulgt vejledninger i at lave en installations-USB med Catalina og lave en ren installation fra den.
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu