recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Smart TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - SmartTV med app til tyske kanaler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

SmartTV med app til tyske kanaler

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
dbp Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 10-Oktober-2021
Status: Offline
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dbp Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: SmartTV med app til tyske kanaler
    Sendt: 10-Oktober-2021 kl. 20:31
Jeg har et sommerhus, som bliver udlejet primært til tyske turister. De efterspørger tyske TV-kanaler, men jeg vil gerne undgå at opsætte en parabol til de gratis tyske kanaler. 
Er der nogen som kender et smartTV som hr en app, hvor igennem man kan se de gratis tyske kanaler i Danmark?


Redigeret af dbp - 10-Oktober-2021 kl. 20:31
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2021 kl. 20:44
 Det kan man ikke, på den måde, da de er Geoblokerede.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1935
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2021 kl. 20:48
Oprindeligt skrevet af dbp dbp skrev:

Jeg har et sommerhus, som bliver udlejet primært til tyske turister. De efterspørger tyske TV-kanaler, men jeg vil gerne undgå at opsætte en parabol til de gratis tyske kanaler. 
Er der nogen som kender et smartTV som hr en app, hvor igennem man kan se de gratis tyske kanaler i Danmark?

En parabol behøver vel ikke at sidde på huset? 
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
dbp Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 10-Oktober-2021
Status: Offline
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dbp Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2021 kl. 21:18
Parabolen behøver selvfølgelig ikke sidde på huset. 
Det ville bare være nemmere med apps end at opsætte parabolen 😃
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2021 kl. 21:22
 Ja, men de vil ikke kunne bruges uden for Tyskland, kun hvis de bliver taget med fra Tyskland på en bærbar enhed.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
longjohn2 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2009
Status: Offline
Point: 992
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér longjohn2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2021 kl. 21:30
ARD, ZDF, Arte og ORF (østrig) har alle en app til Android Tv med fri adgang. Der er ikke adgang til live-Tv udenfor Tyskland/Østrig, men et ret omfangsrigt arkiv, som sagtens kan ses i DK. 

Vil du kunne se live, så sæt Android Tv op med en VPN (også en app - skal den være god, er der ofte en lille abonnementspris på 10-30 kr. om måneden.

Hvis du har TV i forvejen kan du nøjes med at købe en Android TV box. Ellers er der Android Tv indbygget i Sony TV - og de fleste Philips, TCL, Nokia, Sharp, Xiaomi og Hitachi TV.
  
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4434
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2021 kl. 05:50
Kan en Chromecast og/eller Apple TV ikke løse udfordringen? I og med, at de er tyske statsborgere, så har de jo ret til at tage deres tv-kanaler med ud i Europa på rejser, altså med deres telefoner og tablet. Geoblokering på rejser er forbudt under EU-lov. Eneste undtagelse er public service-tilbud, hvor udbyderen selv vælger.
Til top
dbp Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 10-Oktober-2021
Status: Offline
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dbp Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2021 kl. 11:55
Jeg har en Chromecast, men det er åbenbart for svært :-) 

Så jeg ender nok med en parabol for nemheds skyld for lejerne.

Tak for alle input.


Redigeret af dbp - 11-Oktober-2021 kl. 11:56
Til top
Erik K Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 29-November-2020
Status: Offline
Point: 263
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Erik K Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2021 kl. 23:25
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Kan en Chromecast og/eller Apple TV ikke løse udfordringen? I og med, at de er tyske statsborgere, så har de jo ret til at tage deres tv-kanaler med ud i Europa på rejser, altså med deres telefoner og tablet. Geoblokering på rejser er forbudt under EU-lov. Eneste undtagelse er public service-tilbud, hvor udbyderen selv vælger.

ARD, ZDF og ORF er netop public service kanaler - det er derfor de er gratis (licensbetalte). De tre nævnte bruger geoblocking helt efter reglerne.
En tysker kan kun tage kanalerne med til udlandet, såfremt han har abonnement hos en udbyder af TV-pakker, a la Stofa, Yousee osv. Disse udbydere må ikke bruge geoblocking.

Den nemmeste og billigste løsning er at købe en af de nye Chromecast med Google-TV og så installere apps på den sammen med en VPN, som f.eks. Cyberghost.
Så bruger jeg fjernbetjeningen, der følger med Chromecasten og behøver derfor ikke "bøvle" med en telefon.
Det er den kombination jeg bruger og det virker fortrinligt.

De tidligere versioner af ChromeCast kan ikke bruges sammen med en VPN

Har man et TV med Android, kan man jo bare installere de 3 apps + VPN direkte på dette.


Redigeret af Erik K - 11-Oktober-2021 kl. 23:32
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4434
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2021 kl. 06:14
Tak, jeg kender ikke det tyske tv-udbud så godt.

Er det en DNS-tjeneste, som du har opsat, Erik? Eller kører du reelt det hele igennem en VPN?
Til top
Erik K Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 29-November-2020
Status: Offline
Point: 263
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Erik K Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2021 kl. 00:42
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Tak, jeg kender ikke det tyske tv-udbud så godt.

Er det en DNS-tjeneste, som du har opsat, Erik? Eller kører du reelt det hele igennem en VPN?

Nej, når man ikke bruger de tyske kanaler, så kan det være lidt uoverskueligt - de har jo rigtigt mange.
De nævnte kanaler er public service - i Tyskland og Østrig kaldt "öffentlich rechtliche" og de geoblocker en hel del udsendelser. Resten af kanalerne er betalingskanaler, der (alle?) kræver abonnement, som ikke kan tegnes i udlandet (DK)

Nej, jeg bruger ikke DNS. Jeg undersøgte mulighederne med DNS for ca. halvandet år siden for at bruge det med de "gamle" modeller af ChromeCast, men opgav, da jeg syntes det var for bøvlet og for vanskeligt at styre - specielt for fruen i huset.
Da CC med G-TV kom på markedet, bestilte jeg i begyndelsen af året en sådan fra Google i Tyskland, som jeg fik leveret til en bekendt i Flensborg for kr 510 incl levering.
Da der kan installeres apps på den, valgte jeg en VPN-løsning, som jeg kan styre med den medfølgende fjernbetjening.
Jeg bruger VPN til alle udenlandske kanaler og slår den fra, når jeg ser de danske.

Jeg valgte at abonnere på Cyberghost, fordi de har mange servere og fordi de ikke udleverer oplysninger til nogen - heller ikke myndigheder og så havde de et tilbud, så jeg betaler lidt under kr 20 om måneden.
Jeg har ikke oplevet nogen problemer, med afbrydelser eller hakkende billeder/lyd, så jeg er ganske tilfreds med løsningen og opsagde min TV-pakke hos Yousee efter at have testet opsætningen en måneds tid.


Redigeret af Erik K - 13-Oktober-2021 kl. 00:50
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4434
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2021 kl. 08:25
Det er jo netop det, som kan løses elegant med en DNS-tjeneste. Ved opsætning indtastes en DNS-adresse i router eller direkte på TV-enheden, og fra DNS-tjenestens brugerflade vælger man hvor de forskellige tjenester skal pege hen. Derefter skal man som bruger intet foretage sig – ikke slå noget til og fra løbende. De forskellige apps åbner bare på TV-enheden og virker uden videre.

Så vidt jeg husker kan DNS-tjenester ikke bruges på de ældre Chromecast-enheder, så det er måske det, som har været udfordringen. De er så vidt jeg husker fastlåst til 8.8.8.8, som er Googles DNS-server. 

Herhjemme har vi eksempelvis sat DNS-tjenesten til at pege på USA for HBO Max, Disney+ og andre, England for BBC iPlayer, Danmark for DRTV, TV 2 Play osv. Konen og børnene skal ikke foretage sig noget Smile DNS nedsætter som udgangspunkt heller ikke hastigheden på internetforbindelsen ligesom det sker med VPN.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu