recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bas problemer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bas problemer

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
bulk_ Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 23-September-2017
Status: Offline
Point: 37
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bulk_ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2021 kl. 20:28
Oprindeligt skrevet af HeideMeister HeideMeister skrev:

Jeg har en gammel Denon sorround receiver (AVR 2310), og har for nyligt købt nye højttalere - alle i Dali Oberon serien. Det lyder fantastisk men jeg har et problem ...

Ideen var, at med nogle solide gulvhøjttalere som har større bas enheder end der var i min gamle subwoofer, vil en subwoofer ikke længere være nødvendig. Og der ér god bas. Problemet er at der på Denon receiveren ikke er de store muligheder for at indstille bassen - den følger bare det generelle volume niveau. Resultatet er, at hvis man skal kunne høre hvad der siges i en film, er der så meget bas på, at hele bygningen ryster ...

Jeg har prøvet at auto-indstille med det korrekte højttaler setup og den medfølgende mikrofon, og har også prøvet at slå alt fra og manuelt skrue ned for bassen langt inde i en menu, men det hjælper ikke nok.

SÅ: er der nogen der ved om det er en håbløs kamp? Kan det indstilles korrekt? Eller skal jeg ud og købe en ny receiver med en god, gammeldags bas-knap? eller en aktiv sub?


Hvor tæt står dine højtalere til bagvæggen ??   undrer mig over ingen andre spørger.....

du skriver dali oberon serien og gulvhøjtaler .. så går ud fra der er en bassreflex bagpå og det 

nok der gir det bulderbas.      Har du prøvet at flytte dem længere væk fra væggen.
Til top
HeideMeister Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 27-Februar-2005
Status: Offline
Point: 22
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeideMeister Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2021 kl. 12:45
Endnu en ting jeg ikke har overvejet. De står ca 10cm fra væggen, og kan ikke rigtig komme længere væk. Lyder mere og mere som om en sub vil være et godt køb (hvis jeg kan finde et sted til sådan en Ermm)
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2021 kl. 13:02
Prøv som et forsøg at flytte dem 40 -50 cm ud fra væggen og lyt om det gør en forskel.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2021 kl. 13:07
Oprindeligt skrevet af HeideMeister HeideMeister skrev:

Endnu en ting jeg ikke har overvejet. De står ca 10cm fra væggen, og kan ikke rigtig komme længere væk. Lyder mere og mere som om en sub vil være et godt køb (hvis jeg kan finde et sted til sådan en Ermm)
Det vil hjælpe ret meget hvis du kan få dem 20 cm fra væggen. Jeg har derudover et par sorte havehynder bagved opad væggen og dæmpet væggen over sofaen over for. Små rigtige justeringer kan udrette meget mod dårlig lyd.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2021 kl. 11:52
Oprindeligt skrevet af HeideMeister HeideMeister skrev:

Jeg har et sorround setup med 5 højttalere

Efter at have slået alt det smarte(?) auto-stuff fra på Denon receiveren, har jeg fået bassen ned på et acceptabelt niveau med den manuelle equalizer. Det gik nemt nok når jeg vidste hvad jeg skulle lede efter.

Kan godt være jeg skal prøve at skrue lidt op for centeren - det havde jeg ikke lige tænkt på.

På sigt tænker jeg, at der måske alligevel sniger sig en subwoofer ind i setup'et igen - savner lidt at jeg bare hurtigt kan skrue på en fysisk knap for at få mere/mindre smæk på alt efter situationen.

Hvis ikke du har en sub, så bliver LFE sporet (på de fleste receivere) mikset over i frontkanalerne. Det kan godt give unoder da meget få hifi højttalere er i stand til at håndtere meget dyb bas. Du kan prøve at sætte højttalern til "large" og sætte subwoofer til "on" i menuen, så holder det op, men du mister selvfølgelig LFE sporet, da de bliver sendt til subben, som du ikke har.

Det er pest eller kolera, men jeg har selv brugt det da jeg ikke havde sub, fordi højttalerne ikke kunne spille LFE sporet uden hørbar forvrængning alligevel, og i den forstand at jeg nu, somme tider slukker for subben, af hensyn til nat og naboer, uden at sætte sub til "off" i menuen.


Redigeret af Mefisto - 16-Oktober-2021 kl. 11:56
Til top
HeideMeister Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 27-Februar-2005
Status: Offline
Point: 22
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeideMeister Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2021 kl. 14:51
Jeg synes ikke det hjalp det helt store at flytte højttalerene - og det er heller ikke en løsning der vil virke på lang sigt da der ikke rigtig er plads nok.

Hvad virkede var:

1. at sætte center+sorround til størrelse "small" (ved ikke hvorfor de var sat til "large" - måske auto setup med den medfølgende mikrofon?)

Til top
Fattigrøven Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 19-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 34
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Fattigrøven Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2021 kl. 15:12
Oprindeligt skrevet af HeideMeister HeideMeister skrev:

Jeg synes ikke det hjalp det helt store at flytte højttalerene - og det er heller ikke en løsning der vil virke på lang sigt da der ikke rigtig er plads nok.

Hvad virkede var:

1. at sætte center+sorround til størrelse "small" (ved ikke hvorfor de var sat til "large" - måske auto setup med den medfølgende mikrofon?)


Det er noget, din amp har bestemt for dig. Det er mange gange en god ting, efter endt autocal, at selv at gå ind og fintune level og så meget andet. Prøv også eventuelt, at sætte din crossover til 80 hz. Så overtager din sub først der nemlig. Er det din sub, som står også brummer for meget?
LG OLED
Marantz SR6015
Audiovector M3 Sig og ditto center
SVS PB3000
Til top
Andromeda Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Oktober-2011
Status: Offline
Point: 506
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andromeda Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2021 kl. 17:25
Hvordan har du koblet højttalerne på? Kan det måske være gjort forkert? 
Studser meget over at bassen er voldsom når den er skruet meget ned. 

Et andet bud på at du har for meget bas, kan være at dine nye fronter simpelthen er for store/voldsomme til dit rum (specielt hvis du ikke har god akustik).. samtidigt er en 2310 eller lign. receiver, heller ikke en specielt kraftfuld effektmæssigt, så måske kan receiveren bare ikke kontrollere dine nye højttalere godt nok. 

En sub er som nævnt noget helt andet, da de typisk er dimensioneret effektmæssigt, så det passer til subben.
Til top
HeideMeister Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 27-Februar-2005
Status: Offline
Point: 22
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeideMeister Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2021 kl. 08:21
Jeg havde ingen subwoofer da jeg først skrev om mit problem. Men ændringen af bag/center højttalerene til "small" og introduktionen af en subwoofer har løst mine problemer. Nu lyder det fantastisk Smile
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2021 kl. 09:42
Oprindeligt skrevet af HeideMeister HeideMeister skrev:

Jeg havde ingen subwoofer da jeg først skrev om mit problem. Men ændringen af bag/center højttalerene til "small" og introduktionen af en subwoofer har løst mine problemer. Nu lyder det fantastisk Smile
Det er en god lære Thumbs Up
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu