recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Akustik i kælderbio
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Akustik i kælderbio

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Hamsjael Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Januar-2010
Status: Offline
Point: 248
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hamsjael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Akustik i kælderbio
    Sendt: 12-Oktober-2021 kl. 21:54
Hej Recordere

Jeg har nu i mange år blot været med på en kigger her på sitet, men nu er tiden endelig inde til at gå i gang med en dedikeret bio i kælderen.
Jeg har fået investeret i noget fornuftigt grej og vil gerne have det bedste ud af det. Dette indebærer at akustikken i rummet skal have en overhaling.nrummet er ca. 5,0x3,2 længde x bredde og 2,25 høj med malet beton på vægge og loft, samt højtrykslaminat på gulvet.

Status lige nu er at jeg har fået lavet en bafflevæg til fronter og center samt to subs. I top og bund af bafflevæg er der lavet bas traps som er fyldt med isolering. Foran dette hænger et 123" AT lærred. Alt i alt er der udstyr til et 7.3.2 setup.

Og så til det jeg har brug for hjælp til - gennem fruens arbejde har vi mulighed for at købe Knaufs Kino paneler. 
De kan ses på side 40-44. Er der nogen der har erfaring med dem eller er der en kyndig person som kan sige hvor godt de vil gøre det i vores rum? Planen er at beklæde hele loftet med dem. Vægge forbliver beton men med akustik paneler placeret hvor det er nødvendigt. Gulvet bliver også skiftet til noget tæppe på et tidspunkt.

Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2021 kl. 08:39
Kender ikke disse paneler, men - forstår jeg det korrekt, hvis det blot er plader, som man selv monterer isolering inde bagved? For i så fald ville jeg nok ikke bruge dem i loftet pga. støvet. Det er derfor Rockfon er det klart mest anvendte til lofter, da det er overfladebehandlet for netop ikke at støve. Til vægge derimod er de sikkert gode, og desuden jo ganske pæne (og køb dem for Guds skyld i sort eller i hvert fald ikke hvide!!)

I øvrigt er det meget svært at bedømme "hvor godt de vil gøre det", da det i sidste ende kommer an på, hvor kompromisløst i vil gå til værks. Med tre subs i rummet bliver det meget bas, og bas er det sværeste at kontrollere. Ved ikke hvor gode dine bass-traps er (og forstår ikke helt når du skriver "i top og bund af bafflevæg") men bass-traps som faktisk fungerer er MEGET større end de fleste tror, og større end de fleste i praksis har/vil gøre plads til. De nævnte paneler gør i hvert fald intet for den virkeligt problematiske bas, som ligger langt under 125hz.

Ellers virker projektet jo fornuftigt nok! :)

Edit - tillægsspørgsmål: hvorfor TRE subs, og er de ens?


Redigeret af jacobe - 13-Oktober-2021 kl. 08:48
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2021 kl. 10:01
Knauf akustik gips er den tyske pendant til Danogips akustik, så same same!
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Hamsjael Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Januar-2010
Status: Offline
Point: 248
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hamsjael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2021 kl. 10:07
Ja det er korrekt forstået. Der skal i følge deres installationsmanual monteres filt mellem evt. isolering of pladerne, så kan ikke forestille mig at støv bliver et problem. Jeg har også haft kig på rockfon (eller lignende løsninger lavet med sammenpresset mineraluld). Men dæmper Rockfon plader ikke for meget? Som jeg har forstået det skal der ikke være så meget absorption på vægge og loft, her sigter man til gengæld mere efter diffusion - eller er det forkert opfattet?

Mht. farven så er det planen at farver generelt bliver meget mørke og matte.

I forhold til hvor grundigt vi vil gå til værks, så tænker jeg der må være en grænse, hvor indsats og omkostninger til sidst blot kaster små forbedringer af sig, håber at kunne nå dette leje.
Basstrap foroven er en udskæring i bafflevæg i hele rummets bredde og vel ca. 40cm høj og ca. 70 cm dyb. Fyldt med isolering. I bunden er det blot stykket mellem de 2 subs, ca 60cm på alle 3 sider, også fyldt med isolering. Planen er at der også skal laves bastraps i begge hjørner ved bagvæggen.

Det er fordi jeg har fået samlet mig 3 subs :-) og så for at opnå et fornuftigt frekvensrespons. Det er desværre 3 forskellige, ét stk. JBL 4645C, samt ét stk. DIY baseret på Devastator designet som man kan se mere om på avsforum.com (en art horn sub). Disse 2 er indbygget i bafflevæggen. Den sidste er en 18" long throw enhed fra FI audio i et lukket kabinet som står helt op af siddepladserne til at gå helt dybt og give fornemmelsen af at det hele bliver sat i bevægelse.
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2021 kl. 10:11
Nej ingen støvproblemer. Her er lidt om konstruktionen, har monteret en del akustiklofter og disse er perfekte. Bruges i alle nye huse med loft til kip, og består “klappe testen”, dvs ingen efterklang.

Redigeret af Munch - 13-Oktober-2021 kl. 10:12
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2021 kl. 10:13
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Nej ingen støvproblemer. Her er lidt om konstruktionen, har monteret en del akustiklofter og disse er perfekte.

Jamen, super! Thumbs Up
Og forresten - Knauf EJER Danogips.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2021 kl. 10:16
Oprindeligt skrevet af Hamsjael Hamsjael skrev:

Planen er .....

Måske skulle du fortælle lidt mere om, hvad du allerede har for planer, da vi ellers nemt kan bruge en masse tid på at fortælle dig ting du allerede ved eller selv har tænkt på. Også gerne tegninger/billeder. Smile
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2021 kl. 10:18
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Nej ingen støvproblemer. Her er lidt om konstruktionen, har monteret en del akustiklofter og disse er perfekte.

Jamen, super! Thumbs Up
Og forresten - Knauf EJER Danogips.
Ja det gik op for mig, har ikke været i branchen i mange år Wink
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2021 kl. 11:07
Oprindeligt skrevet af Hamsjael Hamsjael skrev:

Som jeg har forstået det skal der ikke være så meget absorption på vægge og loft, her sigter man til gengæld mere efter diffusion - eller er det forkert opfattet?

Kommer an på 1) hvad du vil opnå, 2) hvad der er behov for, og 3) hvem du spørger. 

Akustik er ikke bare et spørgsmål om at gøre som andre siger. Der er mange (i visse tilfælde selvudnævnte) eksperter på nettet og Youtube, som siger du skal gøre sådan og sådan. Nogle er enige med hinanden, andre er ragende uenige. Det værste du kan gøre er blot at vælge en fremgangsmåde af praktiske og/eller æstetiske årsager. Skal det være ordentligt og VIRKE, så skal det laves ud fra de faktiske omstændigheder, og så kan man simpelthen ikke gå ud fra, at det ene er bedre end det andet. Men når det er sagt, så er det som oftest sådan, at lidt altid er bedre end ingenting. Man KAN få ganske hæderlige resultater med forholdsvis enkle midler.
Det er derfor jeg personligt gerne vil vide lidt mere om dine planer og ambitioner. Det er jo slet ikke sikkert du har brug for gode råd Smile
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2021 kl. 16:44
Jeg undrer mig over at folk er så bange for at absorbere. En normal kommerciel biograf er omtrent så død som man kan forestille sig. Fra den midterste/bedste stol i Imperial er der vel 30m (eller mere) til den nærmeste væg og loft (lig nul reverb) og alt er lavet i absorberende materialer. Incl flere hundrede stole i "plys" og tyk polstring. Der skal nok være finpudset lidt med andre løsninger, men langt overvejende er kommercielle biografer så døde som de kan være. Så jeg kan ikke helt få øje på hvorfor man ikke i hovedsagen skulle efterligne det hjemme?

 - Hvis man tager sølvpapirshatten på, så skyldes det nok at nogen gerne vil tage store beløb for at vejlede i "sort magi", som man kan gøre 99% lige så godt med med to baller glasuld, nogle tykke rammer og noget konvevenligt beklædning.
Til top
sd Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2012
Status: Offline
Point: 272
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2021 kl. 22:23
Når du taler om akustik er der tale om to ting: lyden over og under Schrøder-frekvensen. Den varierer med rummets størrelse, i dit rum ligger den omkring 200Hz. Den lyd, der ligger over, kan man regulere med paneler, møbler, gardiner osv. Under 200Hz ligger de grimme resonanser, og i et rum af din størrelse kan man kun regulere det elektronisk med equalizing. Bastraps er uden virkning, med mindre de fylder halvdelen af rummet. Det er meget svært at dæmpe resonanserne effektivt uden at dræbe bassen, og her hjælper det med automatiske systemer som f.eks. dspeaker, roomperfect eller lignende. Lad være med at købe dyre bastraps, det er penge ud ad vinduet, også i en kælder.
Powered by beer and chips
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2021 kl. 23:12
Oprindeligt skrevet af sd sd skrev:

Lad være med at købe dyre bastraps, det er penge ud ad vinduet, også i en kælder.

Et meget godt eksempel på, at næsten lige så mange mennesker man spørger, lige så mange forskellige meninger får man Smile
Nå, jeg er her ikke for at diskutere andres meninger, men blot for at ytre min. Men er for så vidt enig med "sd" i én ting: lad være med at købe dyre bass-traps. 
Lav dem selv.


Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu