recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Akustik i kælderbio
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Akustik i kælderbio

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Andromeda Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Oktober-2011
Status: Offline
Point: 506
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andromeda Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2021 kl. 08:23
ift. absorbere på bagvæggens hjørner, mener jeg bastraps. Så så dybe som muligt, helt ind til væggen. Kan laves som “trekanter”. 
Til top
flex195 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 04-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 459
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér flex195 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2021 kl. 08:25
Lige en lille side note :
Vi har ikke heddet Danogips siden start 00'erne (har arbejdet i produktionen siden 2001) - Kino og Amfipanel blir lavet under Knauf Danoline brandet på fabrikken i Hobro og er 100% dansk produceret :) et fantastisk produkt hvor jeg selv har felter med Amfipanel på side og bagvæg i min biograf, kan varmt anbefales, men husk isolering bagved ellers har de selvfølgelig ingen effekt... 
Mvh Brian
Infinity : Technology - Performance - Design
Til top
sd Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2012
Status: Offline
Point: 272
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2021 kl. 08:44
Med hensyn til absorbere i bassen: Hvis man satser på rockwool eller lignende skal absorberen være tyk svarende til en kvart bølgelængde af det man vil absorbere. En typisk resonnans omkring 70Hz, som kan være svingningen mellem gulv og loft, har en bølgelængde på ca 5 meter og kræver således små halvanden meter dyb rockwool. Ved 40Hz skal absorberen være 2,5 meter tyk for at have effekt. Alternativt kan man satse på Helmholtz-absorbere, som danner en modbølge ved egensvingningen. De plejer dog at være meget smalle med høj Q værdi, eller også ineffektive, hvis man sænker Q. En tredje mulighed er at beklæde rummet med krydsfinerplader over 10 cm rockwool. Her skal man afstemme pladetykkelsen så den svinger med den ønskede absorptionsfrekvens. Mega langhåret det hele! Jeg har prøvet i flere år uden at lykkes. Nu kører jeg med en dspeaker antimode 2.0 på stereoanlægget. Det virker fantastisk. Man behøver jo kun at korrigere i bassen, så med dine 3 subs kan man i princippet nøjes med at korrigere i én kanal. Korrektion over 200Hz er noget skidt. Her skal man bare have gode højttalere.

Redigeret af sd - 15-Oktober-2021 kl. 08:50
Powered by beer and chips
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2021 kl. 09:12
Oprindeligt skrevet af Andromeda Andromeda skrev:

jeg har gjort en del ud af akustikken.

Ja, og man kan ud fra din forklaring konkludere, at du formodentlig har lært alt hvad du ved om akustikregulering på Gearslutz/Lydmaskinen, hvor det handler om regulering af primært kontrolrum. Har jeg ret? 
Din fremgangsmåde er PRÆCIS hvad jeg tidligere skrev, at man aldrig skal gøre: bare det som alle andre siger er rigtigt. Principperne er fine nok, men kun hvis rummet egner sig til det. Hamsjæls rum er ikke perfekt, vel? For eksempel tror jeg, at hans 1. refleks i højre side er et sted på dørkarmen. Og 10 cm absorbere, som desuden helst skal sidde 10 cm ud fra væggen, vil gøre rummet næsten en halv meter smallere - det er smalt nok i forvejen.
Så hold nu op med det hersens "du skal bare gøre sådan og sådan". 

Hamsjæl, tag imod Jonas' tilbud med kyshånd. Han er en af de få herinde som har den såvel teoretiske SAMT praktiske viden om at få god lyd i et rum som dit. "SD" har tydeligvis også læst en del på lektien Smile men er måske lidt mere pragmatisk, og selvom han har ret er der stort set ingen som i praksis kan bass-trappe korrekt. Det bliver altid et kompromis. 

Oprindeligt skrevet af Andromeda Andromeda skrev:

Typiske absorber mål er størrelse på plader 100x60.. og så dybe som muligt. Minimum 10cm.

Typiske mål er 120x60, hvilket er standardmål for en isoleringsskive.


Redigeret af jacobe - 15-Oktober-2021 kl. 12:33
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4413
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2021 kl. 09:20
Pointen er, at der ikke er en rigtig løsning. Der er nogle ting som er 100% fysik og ikke kan diskuteres. Og så er der præference-delen.

Kan man lide en 100% fokuseret og pin-point-imaging lyd, skal man absorbere førstereflektionerne. Kan man lide et stort og bredt lydbillede som går langt udover bredden af højttalerne, skal man ikke absorbere det. Jeg mener begge løsninger har kompromisser.

Og så er der det "sorte magi" (som en anden i tråden kalder det) ift. hvordan man faktisk kan opnå den gode balance mellem de to.
(Ovenstående er så kun ift. frekvenser over ~300-500hz. Under 300-500hz er det en helt anden værktøjskasse som tages i brug)

Denne artikel er en god beskrivelse af hvad jeg prøver at sige: https://homeacoustics.org/acoustical-focus-and-envelopment/


Redigeret af Jonas_h - 15-Oktober-2021 kl. 09:21
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2021 kl. 13:07
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Pointen er, at der ikke er en rigtig løsning.

Ja, eller ... det er der vel altid (vel at mærke løsning på problemer), men det kræver bare midler og muligheder som de færreste har. Absorbere/diffusere/reflektere .... nej, det er der kun delte meninger om! Det er derfor man bliver idiot af at læse om akustik. Man skal eksperimentere, hvis man virkelig vil lære noget Smile


Redigeret af jacobe - 15-Oktober-2021 kl. 13:11
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4413
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2021 kl. 13:17
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Pointen er, at der ikke er en rigtig løsning.

Ja, eller ... det er der vel altid, men det kræver bare midler og muligheder som de færreste har.
Nej, det har intet med midler at gøre. Men præference. Den absolut bedste ting du kan gøre er, at prøve det selv.

Sæt absorberer op på første reflektioner og lyt til noget du kender godt. Fjern dem og lyt til det samme. Det giver to forskellige "typer" af gengivelser. Den ene kan nogle ting og den anden kan nogle andre ting. (Se tidligere artikel)

OG derudover... Hvordan højttaleren er konstrueret vil også have stor betydning for typen af akustikprodukterne.
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2021 kl. 13:21
Jeg tror måske du svarede, mens jeg var ved at redigere mit indlæg. Vi er ikke uenige.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Hamsjael Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Januar-2010
Status: Offline
Point: 248
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hamsjael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2021 kl. 15:37
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Hamsjael: Hvis du er interesseret, så smider jeg gerne dit rum gennem et akustikprogram og kommer med et bud på hvor jeg ville placere hvilke typer af akustikprodukter. (Baseret på min opskrift på bedst mulig lyd).

Skal bruge rumstørrelse og placering af alle højttalere ((x,y,z)-koordinat) og placering af alle sæder (også x,y,z koordinat). 

Det er jeg helt sikkert Thumbs Up
Hvor vil du gerne have origo?
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4413
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2021 kl. 16:08
Skarpt come-back! :) 

Hvis du sidder i stolen og kigger på lærredet så:
(0,0,0) = nederst venstre punkt i rummet foran dig
(xMax, yMax, zMax)  = Øverste højre hjørne bag dig.

Og hvis et punkt betyder (Bredde, længde, højde), så skal jeg nok finde hoved og hale i det.

Fedt at du vil være prøvekanin til mit lille softwareprojekt! (Har selv brugt det til egen bio)

Hvor dyb er din baffle wall?

EDIT: Højttalerpositionen er forsiden af højttaleren mellem diskant og bas. 





Redigeret af Jonas_h - 15-Oktober-2021 kl. 16:10
Til top
Andromeda Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Oktober-2011
Status: Offline
Point: 506
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andromeda Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2021 kl. 17:00
.. nu skal jeg passe på ikke at gøre mig til ekspert! 

Men, med de bastraps jeg har lavet, er der ingen større hørbare problemer ved 70hz, trods en beskeden tykkelse på ca. 80cm fra midten og ind til hjørnet. Har en forholdsvis solid og stram bas, også længere nede. 


Til top
Andromeda Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Oktober-2011
Status: Offline
Point: 506
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andromeda Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2021 kl. 17:15
Vi er enige om at der skal prøves frem, den glippede i teksten. Og vi er enige om at alle rum ikke er ens. 

Du skriver at du ikke vil dømme andres mening, men fortsætter ufortrødent? Du mener at det der bliver foreslået er forkert og at det er bedre at gøre det på din måde på flere områder. Er du en af selvsamme eksperter? LOL

Nej jeg har det ikke fra den side. Har studeret det over en længere periode og prøvet mig frem i et par år, for at se hvad der fungerede her. Ja du har ret, det er selvfølgelig ikke ensbetydende med at min udgave vil fungere i trådstarters rum. Thumbs Up

Det kunne se ud til at 1. reflektionen i højre side vil være på døren og går vi nu ikke efter opnåelse at det perfekte rum, så tænker jeg at der fint kan komme en absorber op på døren i den størrelse der passer, om så at den samtidigt kommer direkte op på døren, uden så meget luft bagtil. 
Selvfølgelig bør man teste hvordan det lyder med diverse opsætninger at akustik paneler inden endeligt og derfor mener jeg heller ikke at beregninger alene kan gøre det. 

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu