recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Akustik i kælderbio
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Akustik i kælderbio

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Hamsjael Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Januar-2010
Status: Offline
Point: 248
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hamsjael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2021 kl. 23:24
Målet er at få en fornuftig biograf uden at budgettet eksploderer. Jeg har sådan set alt grejet på nær en minidsp samt en umik målemikrofon.

Udstur:
- 3 stk. JBL 3677 til fronter
- 2 stk JBL 8320 til sidehøjtalere
- 4 stk. Audiovector KXX dipole til bag og top (atmos)
- 1 stk. Sub JBL 4645C
- 1 stk. Sub. Devastator horn sub med 18" enhed (DIY)
- 1 stk. Sub Lukket med 18" enhed placeret op af sidde positionen (DIY)

- Denon AVRX3600H receiver
- 1 stk. Emotiva XPA5 til fronter og sidehøjtaler
- 1 stk. Behringer NX6000D til subs
- 1 stk. The T-Amp 2400 til subs
- Sony HW-55ES projektor (placeret i rummet ved siden af)
- 122" AT lærred, Enlighter 4K
- Shield TV
- Aflagt pc til surfing og youtube

Planen er at få så meget ud af dette som muligt. Så noget akustisk behandling uden at budget ryger gennem taget. Eks. hjemmelavede paneler til vægge. De bastraps jeg har lavet har kun kostet nogle huller i bafflevæggen samt 350kr i isolering - så det er det niveau vi er på (indtil videre Smile).

Planer for rummet:
- Væggene skal males i en mørk farve.
- Loftet skal beklædes (troldtekt, gipos, rockfon, andet). Både for akustik, men også for at gøre det pænere, samt at kunne indbygge noget lys.
- Den ene væg bliver svær at gøre noget ved ud over nogle paneler, da den er ud mod jorden, og jeg tror ikke det er en god ide at lukke den inde pga. fugt.
- At få et nogenlunde lineært frekvensrespons og få efterklangstiden ned på et fornuftigt niveau.

I forhold til behandling af rummet, er jeg egentlig ikke bange for at absorbere, jeg har bare ikke så meget at danne en mening ud fra, så det var lige hvad jeg kunne læse mig frem til. Men hvis jeg tænker over det, tror jeg faktisk at jeg er mere til at absorbere mere, end mindre.

Jeg vidste godt at det kræver noget større volumener at behandle de laver frekvenser, men var ikke klar over at man ikke sådan lige kan behandle dem fysisk i et rum på denne størrelse - det er netop guldkorn som disse som er gode at få.

Håber nedenstående billeder giver en ide af projektet - råd og vejledning modtages gerne Smile





Opbygningen af bafflevæggen. Foroven kan man se isoleringen til bastrap.

Har kan man se udskæring til bastrap foroven samt mellem subs for neden.
Hele bafflevæggen er sidenhen blevet beklædt med pyramideskum.



Redigeret af Hamsjael - 14-Oktober-2021 kl. 00:06
Til top
Hamsjael Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Januar-2010
Status: Offline
Point: 248
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hamsjael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2021 kl. 08:41
Er der for øvrigt nogle der har et alternativ til Minidsp som klarer 12 kanaler og som meget gerne har Dirac?
Til top
Andromeda Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Oktober-2011
Status: Offline
Point: 506
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andromeda Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2021 kl. 09:04
Hvis du vil have mere sammenhæng i bagkanalerne, så Audiovector hele vejen rundt måske en god idé?

Har rent faktisk nogle CX stående. (Har 4 stk.)

Og er det interessant, så kunne jeg godt være frisk på en byttehandel med dine jbl 8320.
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2021 kl. 14:31
Må jeg spørge: har du haft en anden hjemmebio før denne, eller har du købt dit nuværende udstyr specifikt til brug i denne?
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Hamsjael Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Januar-2010
Status: Offline
Point: 248
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hamsjael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2021 kl. 18:00
Oprindeligt skrevet af Andromeda Andromeda skrev:

Hvis du vil have mere sammenhæng i bagkanalerne, så Audiovector hele vejen rundt måske en god idé?
Har rent faktisk nogle CX stående. (Har 4 stk.)
Og er det interessant, så kunne jeg godt være frisk på en byttehandel med dine jbl 8320.

Synes faktisk ikke jeg ligger mærke til det. Men hvis endelig jeg skulle gøre noget, ville det nærmere være JBL hele vejen rundt - men tak for budet.
Til top
Hamsjael Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Januar-2010
Status: Offline
Point: 248
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hamsjael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2021 kl. 18:02
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Må jeg spørge: har du haft en anden hjemmebio før denne, eller har du købt dit nuværende udstyr specifikt til brug i denne?

Ikke en dedikeret - har haft stue setup for nogle år siden hvor noget af udstyret går igen fra - det er dog først her for nyligt at det har taget lidt fart. Er det fordi der er meget forskelligt udstyr at du spørger?
Til top
sd Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2012
Status: Offline
Point: 272
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2021 kl. 20:42
Man må sige, du går til den. Det kan kun blive godt!Thumbs Up
Powered by beer and chips
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2021 kl. 20:45
Oprindeligt skrevet af Hamsjael Hamsjael skrev:

Er det fordi der er meget forskelligt udstyr at du spørger?

Nej, det er fordi jeg ikke rigtigt forstod, hvorfor du har købt så voldsomt udstyr til så lille et rum. Men så regnede jeg ud, at du har købt det meste af Bo's (BowieCool) udstyr, og sikkert går efter at lave noget lignende hans bio.

Held og lykke! Smile
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Hamsjael Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Januar-2010
Status: Offline
Point: 248
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hamsjael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2021 kl. 22:14
Oprindeligt skrevet af sd sd skrev:

Man må sige, du går til den. Det kan kun blive godt!Thumbs Up

Jeg forsøger hvert fald at få det bedste ud af det. Men det kan helt sikkert spille højt nok Wink

Oprindeligt skrevet af sd sd skrev:

Nej, det er fordi jeg ikke rigtigt forstod, hvorfor du har købt så voldsomt udstyr til så lille et rum. Men så regnede jeg ud, at du har købt det meste af Bo's (BowieCool) udstyr, og sikkert går efter at lave noget lignende hans bio.

Held og lykke! Smile

Det er godt regnet ud Smile ja, eller, han havde en super lækker bio, men rumdimensioner og andre faktorer gør at jeg ikke sådan lige kan genbruge fremgangsmåden fra hans setup, men en del af udstyret går da igen.


Jeg er vist efterhånden nået frem til at jeg må prøve mig lidt frem. Så det bliver formentlig noget akustisk beklædning på loftet og så paneler på væggene til at starte med. Jeg har et møde med en akustikker fra Knauf i morgen - så må vi se om de kan guide mig lidt.

På en sidenote:
Jeg har haft forskellige receivere gennem tiden hvoraf de fleste har haft forskellige former for rumkorrektion. Fælles har været at jeg syntes det gjorde lyden dårligere. Det sjove er så at det bestemt ikke er tilfældet denne gang, selvom jeg har tidligere har testet Audyssey i Denon'en da det stod i stuen, var det uden den store succes. Jeg tænkte dog at jeg alligevel lige ville teste det i kælderen bare for at være sikker - og hold da op en forskel! Det var ret tydeligt at der blev åbnet op for lyden og der kom flere detaljer. Så lige nu kunne jeg nok godt hitte på at bruge den indbyggede Audyssey på højtalerne og så blot købe en Minidsp 2x4 HD med Dirac til subs. Dog kunne jeg godt have tænkt mig at der var balanceret ind/ud på den til fremtiden.


Redigeret af Hamsjael - 14-Oktober-2021 kl. 22:14
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2021 kl. 22:29
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Jeg undrer mig over at folk er så bange for at absorbere. En normal kommerciel biograf er omtrent så død som man kan forestille sig. Fra den midterste/bedste stol i Imperial er der vel 30m (eller mere) til den nærmeste væg og loft (lig nul reverb) og alt er lavet i absorberende materialer. Incl flere hundrede stole i "plys" og tyk polstring. Der skal nok være finpudset lidt med andre løsninger, men langt overvejende er kommercielle biografer så døde som de kan være. Så jeg kan ikke helt få øje på hvorfor man ikke i hovedsagen skulle efterligne det hjemme?

 - Hvis man tager sølvpapirshatten på, så skyldes det nok at nogen gerne vil tage store beløb for at vejlede i "sort magi", som man kan gøre 99% lige så godt med med to baller glasuld, nogle tykke rammer og noget konvevenligt beklædning.

Simpelt svar: Der er en signifikant forskel på lyd i store og små rum.

Hvis du plastrer dit rum til med Rockwool på alle flader, får du ikke et rum som lyder som biografen - langt fra.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2021 kl. 22:36
Hamsjael: Hvis du er interesseret, så smider jeg gerne dit rum gennem et akustikprogram og kommer med et bud på hvor jeg ville placere hvilke typer af akustikprodukter. (Baseret på min opskrift på bedst mulig lyd).

Skal bruge rumstørrelse og placering af alle højttalere ((x,y,z)-koordinat) og placering af alle sæder (også x,y,z koordinat). 


Redigeret af Jonas_h - 15-Oktober-2021 kl. 06:50
Til top
Andromeda Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Oktober-2011
Status: Offline
Point: 506
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andromeda Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2021 kl. 08:21
jeg har gjort en del ud af akustikken. Store bastraps i hjørner, fra gulv til loft. Har brugt a-batts og det er også noget lign. du har brugt ikke?

Har du også batts bag/ved siden af dine fronter og center? Du kan roligt fylde hele rummet bag krydsfiner væggen.

Næste skridt er absorbere i første reflektionerne på sidevæggene. (Du kan bruge spejl-motoden for at finde placeringen). Derefter vil du få et godt roligt lydbillede ved at have absorbere placeret i begge sider, udfra lyttepositionerne.. sådan at når du kigger til begge sider, så ser du absorbere.

Hvis du har plads til absorbere på bagvæggens hjørner vil det også være rigtig godt - så store som muligt, gulv til loft. 

Diffusere på bagvæggen i midten, kan skabe en større følelse med godt liv i lydbilledet, hvor absorbere der, vil give et mere dødt/roligt lydbillede.

Til musik vil det være essentielt med diffusere bag lytteposition, til film, er det mere et spørgsmål om temperament (imo).

Sidst absorbere i loftet - ved reflektionspunkter ift. lytteposition.

Typiske absorber mål er størrelse på plader 100x60.. og så dybe som muligt. Minimum 10cm.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu