recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Akustik i kælderbio
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Akustik i kælderbio

 Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
Andromeda Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Oktober-2011
Status: Offline
Point: 506
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andromeda Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2021 kl. 17:17
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Oprindeligt skrevet af Andromeda Andromeda skrev:

jeg har gjort en del ud af akustikken.

Ja, og man kan ud fra din forklaring konkludere, at du formodentlig har lært alt hvad du ved om akustikregulering på Gearslutz/Lydmaskinen, hvor det handler om regulering af primært kontrolrum. Har jeg ret? 
Din fremgangsmåde er PRÆCIS hvad jeg tidligere skrev, at man aldrig skal gøre: bare det som alle andre siger er rigtigt. Principperne er fine nok, men kun hvis rummet egner sig til det. Hamsjæls rum er ikke perfekt, vel? For eksempel tror jeg, at hans 1. refleks i højre side er et sted på dørkarmen. Og 10 cm absorbere, som desuden helst skal sidde 10 cm ud fra væggen, vil gøre rummet næsten en halv meter smallere - det er smalt nok i forvejen.
Så hold nu op med det hersens "du skal bare gøre sådan og sådan". 

Hamsjæl, tag imod Jonas' tilbud med kyshånd. Han er en af de få herinde som har den såvel teoretiske SAMT praktiske viden om at få god lyd i et rum som dit. "SD" har tydeligvis også læst en del på lektien Smile men er måske lidt mere pragmatisk, og selvom han har ret er der stort set ingen som i praksis kan bass-trappe korrekt. Det bliver altid et kompromis. 

Oprindeligt skrevet af Andromeda Andromeda skrev:

Typiske absorber mål er størrelse på plader 100x60.. og så dybe som muligt. Minimum 10cm.

Typiske mål er 120x60, hvilket er standardmål for en isoleringsskive.

Læs beskeden herover ^^
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2021 kl. 17:32
Oprindeligt skrevet af Andromeda Andromeda skrev:

Du skriver at du ikke vil dømme andres mening, men fortsætter ufortrødent?

Man har et standpunkt, til man tager et nyt Wink men jeg tror jeg har sagt hvad jeg vil om dette projekt, og det står jeg ved. Har du ellers noget du vil diskutere med mig foreslår jeg vi tager det privat og lader Hamsjael have sin tråd i fred.


Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Hamsjael Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Januar-2010
Status: Offline
Point: 248
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hamsjael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2021 kl. 21:36
Jeg takker for alle de mange gode råd Smile

Det forbløffer mig hver gang hvor mange meninger der kan være om et emne - men det er kun godt at få det hele med Thumbs Up

Jeg vil i første omgang prøve Jonas_h beregningsprogram og så vil jeg tage stilling til materialevalg og placeringer her efter.
Til top
Andromeda Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Oktober-2011
Status: Offline
Point: 506
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andromeda Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2021 kl. 08:29
det lyder også fornuftigt Star
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2021 kl. 09:24
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Jeg undrer mig over at folk er så bange for at absorbere. En normal kommerciel biograf er omtrent så død som man kan forestille sig. Fra den midterste/bedste stol i Imperial er der vel 30m (eller mere) til den nærmeste væg og loft (lig nul reverb) og alt er lavet i absorberende materialer. Incl flere hundrede stole i "plys" og tyk polstring. Der skal nok være finpudset lidt med andre løsninger, men langt overvejende er kommercielle biografer så døde som de kan være. Så jeg kan ikke helt få øje på hvorfor man ikke i hovedsagen skulle efterligne det hjemme?

 - Hvis man tager sølvpapirshatten på, så skyldes det nok at nogen gerne vil tage store beløb for at vejlede i "sort magi", som man kan gøre 99% lige så godt med med to baller glasuld, nogle tykke rammer og noget konvevenligt beklædning.

Simpelt svar: Der er en signifikant forskel på lyd i store og små rum.

Hvis du plastrer dit rum til med Rockwool på alle flader, får du ikke et rum som lyder som biografen - langt fra.

Det er der heller ikke nogen der har sagt, men det bliver heller ikke som en kommerciel bio uanset hvor mange reflektorer og diffusere du sætter op. Det nærmeste du kan komme en kommerciel bio er at dæmpe alt hvad du har plads til og korrigere resten med eq, evt flere end een sub. Resten er fis og ballade der mest tjener til at gøre rummet egnet til at opholde sig og tale i. Men altså, det er jo ikke et optage studie eller en operasal, der skal give lækker klang til stemmer og instrumenter.


Redigeret af Mefisto - 16-Oktober-2021 kl. 11:23
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4413
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2021 kl. 18:45
Mefisto: Vi er uenige på det punkt. 

Målet skal være at det lydmæssigt skal være så tæt på hinanden som muligt når man går fra den store sal til det lille rum. Det er vi vel enige om?

Men fordi de to rum er så akustisk forskellige, så kan du ikke bare kopiere det store rum i en mindre version og forvente at det fungerer.

Små rum er domineret af reflektioner indenfor 5-10ms fra det direkte signal. Der er ikke noget som hedder 'efterklang' i et lille rum hvorimod man i biografen stort set kun fokuserer på efterklang og få den ned på et bestemt niveau. 

Har du nogensinde været i et lille rum plastret til med absorbering? Synes du film gengives som i biografen i det rum?
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4413
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2021 kl. 14:38
Dette er min anbefaling til akustik i dit rum (udover de øvrige ting som er sendt på PB). Jeg har ikke brugt tid på at få det til at se pænt ud, men håber det giver mening :)

Der er mange veje til Rom, så andre inputs herinde lyder sikkert også ok. Jeg mener nedenstående takler de udfordringer der er i små rum bedst.

Bemærk at der ikke er nogle typiske bass traps. Det løses vha. subwooferplacering og placering af stole. 

Reflektionspunkter




Hvad jeg ville gøre:
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2021 kl. 14:53
Interessant, ligner meget min egen plan, som jeg satser på at bruge vinteren til at realisere :)

Jonas, hvad mener du om Grimani's idé om at spejlvende de to sider ift hinanden, dvs. asymetrisk (der hvor der sidder absorbering på den ene sidevæg er der diffusion på den anden)?


Redigeret af jacobe - 20-Oktober-2021 kl. 14:54
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4413
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2021 kl. 18:42
Jeg mener det er en misforstået strategi som er taget med fra hvordan man gør i kæmpe rum.

Lyden vi hører i vores små rum er domineret af de tidlige reflektioner. Så hvis du pludselig ændrer på reflektionerne så højre og venstre fronthøjttaler lyder forskelligt, vil du skabe ubalance.

Er sted hvor man måske kunne slippe afsted med det, er ved surroundhøjttalerne. Men ift LCR hvor soundstage/imaging er så vigtigt, ville jeg aldrig gøre det. 

Disclaimer: Har kun prøvet det af meget kort, så hvis andre har intensiv erfaring kunne det være sjovt at høre om. Men generelt synes jeg det lyder tosset og har aldrig ville investere mange timer i at prøve det.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 234
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu