recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Strømkabler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Strømkabler

 Besvar Besvar Side  <1 23456 8>
Forfatter
Besked
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2021 kl. 13:55
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Strøm Strøm skrev:

Og hvorfor man landende på Xindac PC-03? Fordi de kom som et lækkert varmt pust med en fin glød i lyden, hvorimod Xindac FP-5 bla. er et helt andet væsen.
Det lyder køligt og lidt klinisk i forhold til, men ville passe godt til at anlæg hvor lyden er lidt tung og ulden.


Hvor i landet bor du?

I Hillerød, har jeg på fornemmelsen ......
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2021 kl. 14:58
Strøm: Du misforstod lidt. Det er ikke specs på kablerne jeg efterspørger.
Det er simple målinger. Når nogen skriver at et bestemt kabel giver et løft i mellemtonen, så vil jeg meget gerne se en måling af frekvensgangen. 
Jeg forstår faktisk ikke hvorfor sådan en måling ikke altid foretages. Det ikke fordi jeg tror den fortæller alt om lyden, men det vil da være oplagt at man havde en måling af hvorledes de forskellige kabler påvirker frekvensgangen på ens anlæg, så lyden kan sammenlignes og kablerne kan sammenlignes.

Hvis man mener der er en hørbar forskel i eksempelvis mellemtonen, så kan det vel måles. Jeg siger ikke det store udstyr skal køres i stilling, da en hørbar forskel sikkert kan registreres af en smartphone og tilhørende app
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Enerneslo Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 210
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Enerneslo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2021 kl. 16:13
Det eneste jeg kan se I den sammenligning der er, at kvadratet ikke er ens. Og det har en betydning når du snakker impedans og induktion.

Og når man så sammenligner to kabler der ikke er lige tykke, så bliver det lidt ligegyldigt.
Til top
jensgk Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 27-April-2020
Sted: Helsinge
Status: Offline
Point: 48
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér jensgk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2021 kl. 16:44
Oprindeligt skrevet af Strøm Strøm skrev:

Hej, for lige at slå det fast, så ethvert kabel vil have en lydmæssig effekt af større eller mindre grad, afhængig af opbygning materialevalg og ikke mindst dielektrikum.
Et kabel tilfører, induktion, kapacitet og modstand, og derfor er der fysisk belæg for differencer.
Men de fleste tænker på en kobbertråd med isolering på, gør ingenting for lyden, og gør ingen forskel.
Jamen det er det samme som at sige et dæk er et dæk. Det er gummi og tråd.
Det er og kan ikke være mere forkert. Google gerne dæktest FDM.
Jeg kommer lige med et link, hvor et tysk magasin har udviklet en metode, hvor de kan måle lydforskellen på højttalerkabel:  
https://www.lowbeats.de/messungen-fuer-lautsprecherkabel-neue-testmethode/

Ok, der er ingen, der betvivler at man kan måle forskel. Når man i fysikken kan måle enkelt atomer, og opfatte signaler fra rumsonder, der er på vej ud af solsystemet, og mange andre utrolige ting, så kan man selvfølgeligt også måle forskelle på kabler. Ja, man kan da også måle forskelle på to forskellige kabler af samme model fra samme fabrikant, - på den måde er der jo ingen kabler, der måles ens, med det rette måleudstyr.

Der er omfattende forskning inden for audio, hvor man har målt alle mulige forskelle på kabler og alt muligt andet udstyr, og så undersøgt hvor små forskelle mennesker kan høre. Og her er det desværre sådan, at måleinstrumenter er meget, meget mere følsomme end vores ører. Selv om vores ører er små biologiske mirakler, er de altså intet at sammenligne med gode måleinstrumenter.

Og som tidligere skrevet, vil udskiftning af almindelige, godkendte strømkabler, og for den sags skyld højtalerkabler ingen som helst påvirkning have på lyden, som vi kan høre.  

Bevares, man kan sagtens konstruere kabler, der er meget dårlige, og det kan høres, men det gælder ikke for de helt almindelige kabler, som typisk følger med moderne apparater.

Oprindeligt skrevet af Strøm Strøm skrev:


Kære trolls og haders, jeg vil ikke bruge tid på jer, men ønsker at i måske kunne lære noget her, og tage det til jer. Det kunne være i fik nogle gode lydoplevelser ud af det, og det er jo det alt det her Hifi og Highend handler om.

Os, der ønsker at lytte til videnskaben, gør det kun fordi vi vil have de bedste lydmæssige oplevelser, men uden at ville betale for snake oil/kvaksalverier. 

Det er så nemt for mange fabrikanter at opfinde "store, nye problemer" med de andres audio produkter, for derefter at påstå at netop de, har fundet den helt rigtige løsning på problemet. De glemmer dog at undersøge, om der overhovedet er et problem først...

Oprindeligt skrevet af Strøm Strøm skrev:

Jeg har lagt links ud, ingen gider følge, men der skydes med løst krudt alle steder fra, som kun beskriver jeres erfaringer, dvs næsten lig nul.
Jeg har beskæftiget mig med hifi i knap 40 år, og jatak........ jeg har også måttet sluge nogle kameler undervejs, og stillet mig meget tvivlende på teorier.
Men når man så selv hører det, så er det nemmere.

Bare rolig, jeg har kigget på dine links, og de holder ikke.

Jeg kan forstå at du har 40 års erfaring, hvilket må betyde at du nok er over de 50 (ligesom mig). Din hørelse er ikke længere så god, som den var da du var ung. Det er trist, men et faktum. 

Der er meget psykologi i det. Når man læser kvaksalvernes tekster, eller de andre "audiophiles" ubegrundede anprisninger, og når man ser et meget dyrt produkt, der ser lækkert ud, så vil man også  meget gerne have at det lyder godt, ja high end, super godt.  

Man har jo da tiltro til sine medmennesker, de kan da umuligt tage så mange penge for noget, uden at det virker. Jeg siger ikke at de (alle) bevidst forsøger at snyde, men nogle er bare selv vildfarne. AudioQuest er dog ikke blandt dem..

Derfor lytter man meget serøst og koncentreret, og minsandten om man ikke nu kan høre alle mulige detaljer, som man ikke kunne høre før!  

Problemet er bare at den ville man også kunne, men man var bare ikke lige så opsat på det før.. 
 
Der er alt for meget af den slags. Derfor er det godt med målinger, for med dem kan man se, om der kan være hørbare forskelle.


Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2021 kl. 16:56
Oprindeligt skrevet af Strøm Strøm skrev:


Her er et andet link, dog ikke om strømkabler, men jeg fejer samtlige kabler ind under samme kategori
TWEAKS der rent faktisk virker.

Her er jeg uenig.
Kabler der overfører signaler i det analoge (og til dels det digitale) domæne har altid indvirkning på lyden. Det er også ret let at måle (hvilket jeg også har gjort)

Min erfaring med strømkabler derimod er at så længe der er tykke nok ledere, så er der ingen forskel.

Oprindeligt skrevet af Strøm Strøm skrev:

https://positive-feedback.com/audio-discourse/why-usb-cables-can-make-a-difference/

Et link til en artikel, hvor producenter af diverse USB kabler fortæller, hvad de mener er godt og vigtigt ved deres egene kabler. Derudover en række kommentarer, hvor de fleste påpege det åbenlyse: Hvis der er så stor forskel, vil der også være målbar forskel.

Oprindeligt skrevet af Strøm Strøm skrev:

Fingeren op: Hvor mange her har læst data på højttalerkabler??

Det har jeg, mange gange

Oprindeligt skrevet af Strøm Strøm skrev:

Supra Ply: 



Inductance0.20µH / m

Data står længere nede på siden. bla. 5,1 ohm pr km. Men induktansen pr. meter.
Der var en bekendt fra Tyskland som fik brændt en rørforstærker af, pga. 20 meter lange højttalerkabler. Induktionen på dem, sammen med højttalerne fik den til at gå i selvsving og op i røg.



Fandt en 9 volts batteri og mit LCR meter (Det har ikke været i brug længe).
Mine fronter måles til 820 uH og mine baghøjttalere (samme producent og type, blot en anden årgang) til 796 uH

20 meter kabel med 0,2uH/meter giver 4uH, hvilket svarer til 1/6 af forskellen på mine ellers ens højttalere.
Med andre ord, så ville kablets indflydelse være mindre end forskellen på mine højttalere. Det er næppe kablets impedans der har gjort forskellen.


Oprindeligt skrevet af Strøm Strøm skrev:

Her er så et kabel der rent opbygningsmæssigt og lydmæssigt skiller sig særligt ud, og det er fordi deres dielektrikum er luft.


Et ret imponerende kabel for øvrigt. Kan du høre forskel afhængigt af luftfugtigheden?


Klaus

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
jensgk Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 27-April-2020
Sted: Helsinge
Status: Offline
Point: 48
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jensgk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2021 kl. 18:24
Oprindeligt skrevet af Strøm Strøm skrev:

Jeg fatter ikke en skid. 
Undskyld, men jeg er helt enigBig smile
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2021 kl. 18:52
Oprindeligt skrevet af Strøm Strøm skrev:

Jeg fatter ikke en skid. Både på min brors anlæg til omkring 70000 kr, og mit til 150000 kr er der ret tydelig forskel på alt hvad der hedder kabel i vores anlæg. 

Hvad består resten af dit anlæg af?

Hvor i landet bor du?
Jeg vil vildt gerne prøve om jeg kan høre forskel på strømkabler, måske du kan demonstrere forskellen for mig?
På mit eget beskedne konsumanlæg kan jeg ikke høre forskel. Jeg har et simpelt (hjemmebygget) filter på min "strømfordeler" til det meste af anlægget.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2021 kl. 18:54
Oprindeligt skrevet af Strøm Strøm skrev:


Nå men har i styr på hvordan i har vendt stikket til jeres grej?
Ja jeres 230 volts ledning i sort båndlakrids.

Selvfølgelig.

Det er jo let at måle sig frem til, hvor der er mindst spændingsforskel til nul/jord fra chassis.
Jeg gør det på hvert stykke udstyr inden de bliver forbundet med signalkabler.


Klaus


Redigeret af KlausDM - 29-Oktober-2021 kl. 18:55
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2021 kl. 19:37
Oprindeligt skrevet af MulleB MulleB skrev:

Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Oprindeligt skrevet af MulleB MulleB skrev:

Sven Palvig, det er sjovt at det har så stor betydning, når man tænker på de gange du har demonstreret meget dyrt udstyr, hvor du og tilskurerne er i svime over hvor godt det lyder, og man så kan se det hele er samlet i Harald Nyborg stikdåser og sat i stikkontakt uden jord.



Jeg ved ikke hvor du har det fra, med at jeg billige fordelerbokse. Jeg har dog gjort det i bekneb tidligere ved gæster. Men jeg har en Furutech fordelerboks samt to fra Vibex. Vibex fordelerboks er bedst. 
Der er ikke noget her, med hvis man synes. Det er så tydeligt hvad det gør. 





Det er et billede af ældre dato, da jeg var formand for Storkøbenhavns hi-fi klub. Det var jeg i 6 år. 
Billedet er fra vores klublokale, og vi har døjet med dårlige strømkabler og dårlige løsninger. 
Jeg kunne ikke drømme om, at ikke at have bedre strømforhold. Jeg har arbejdet med strømmen og jeg har fået så god lyd. Jeg bruger 2 x 6 kvadrat pr leder, dog kun 1 x 6 kvadrat til jord. Jeg har 10 installationskabler, hvor de 2 "kun " er 5 x 2,5 kvadrat forbundet som 2 x 2,5 kvadrat. Ja lyden er bedre med det kraftige 5 x 6 kvadrat. Tydeligt mere råstyrke. Dyb ur bas. Bedre rum og en mere klar diskant. Bedre dynamik. 
Hvem er du MulleB?
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2021 kl. 19:40
Hvert apparat har sin egen vægkontakt af fabrikat Furutech. I vægtavlen sidder der en sikringsholder Klangmodul med en stor sikring. 
Surround apparater bruger Vibex. 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2021 kl. 20:19
Oprindeligt skrevet af Strøm Strøm skrev:

Og nej, jeg inviterer ikke bare folk indenfor, fordi de mangler bevis for noget de ikke gider, eller også afskriver ohm lov.

Så kan du jo godt invitere mig.

Hvad består resten af dit anlæg af?



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2021 kl. 20:37
@Strøm

Helt ærligt, så svar dog.
Hvorfor har du ikke lavet en måling af frekvensgangen når du eksempel vis hører et løft i mellemtonen, så du tidligere har beskrevet.


endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu