recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Strømkabler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Strømkabler

 Besvar Besvar Side  <1 45678>
Forfatter
Besked
Schumacher Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 14-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 82
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Schumacher Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2021 kl. 00:40
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Strøm Strøm skrev:


Og @Klaus DM, så er en ting sikkert, du bliver ikke inviteret hjem til mig.
Indlæg som: Et ret imponerende kabel for øvrigt. Kan du høre forskel afhængigt af luftfugtigheden? 
Det er for langt ude på alle måder. Og hvad resten af mit anlæg består af, det er også en ting der ikke bliver oplyst.


Hvorfor er det for langt ude?

Jeg mener seriøst at det er et fedt kabel, men da luften er en del af isolermaterialet, ændrer det karakteristik med luftfugtigheden.
Derfor spørger jeg om du kan høre forskel.

Kan du det?


Klaus

Hvis du spørger Poul fra ps audio så er svaret ja ;)
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2021 kl. 07:20
Oprindeligt skrevet af Schumacher Schumacher skrev:

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

@Strøm

Helt ærligt, så svar dog.
Hvorfor har du ikke lavet en måling af frekvensgangen når du eksempel vis hører et løft i mellemtonen, så du tidligere har beskrevet.


Alt kan ikke måles ;) har selv opgradere kondensator i mine højttalere med samme værdi bare bedere kvalitet, kunne ikke måles men lyden var langt bedere hvordan vil du forklare det slumbert ? :)
Jeg er med på at alt ikke kan måles, men når nogen beskriver et kabel har "er hørbart løft i mellemtonen", så må det da kunne måles ved at se på frekvensgangen.
Hvis det ikke kan måles ved at se på frekvensgangen, så vil jeg påstå at det "hørbare løft" er ren indbildning. 
Kort sagt så synes jeg ikke de luftige ord bare kan stå alene. Strøm skrev tidligere: "Og hvorfor man landende på Xindac PC-03? Fordi de kom som et lækkert varmt pust med en fin glød i lyden" Hvorfor dog bruge nogle tomme hififloskler som varmt pust og glød, når man samtidig vigter sig ved lige nævne man jo altså forstår ohms lov. Det stinker så meget af ekkokammer. Hvad betyder varm pust og glød? 
Det vil da virke fuldstændigt fornuftig at man foretager målinger der sætter konkrete værdier på de forskelle man kan høre, så man kan systematisere kablerne i forhold til hinanden. 

Så ja, alt kan ikke måles, men nogle af de lydændringer der ofte nævnes i kabeldebatter er ret nemme at mål på, hvis man måler den lyd der kommer ud at højttaleren.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2021 kl. 08:03
Oprindeligt skrevet af Schumacher Schumacher skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Strøm Strøm skrev:


Og @Klaus DM, så er en ting sikkert, du bliver ikke inviteret hjem til mig.
Indlæg som: Et ret imponerende kabel for øvrigt. Kan du høre forskel afhængigt af luftfugtigheden? 
Det er for langt ude på alle måder. Og hvad resten af mit anlæg består af, det er også en ting der ikke bliver oplyst.


Hvorfor er det for langt ude?

Jeg mener seriøst at det er et fedt kabel, men da luften er en del af isolermaterialet, ændrer det karakteristik med luftfugtigheden.
Derfor spørger jeg om du kan høre forskel.

Kan du det?


Klaus

Hvis du spørger Poul fra ps audio så er svaret ja ;)

Måske, men det er ikke Poul jeg spørger men derimod  “Strøm”.
Jeg ved dog ikke om jeg får svar på det.



Klaua
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2021 kl. 09:02
Men vi vil da gerne høre om hvad det lige præis er de her magiske kabler rent faktisk gør?

Der er påfaldende nok ikke nogen der har målt forskellen på ind og ud og der er heller ikke nogen der har vist at der er nogen som helst forskel på højttalerklemmerne, om man bruger det ene eller andet strømkabel. - Nok fordi der ikke er nogen og "forskellen" reelt er indbildt.

Indtil nogen påviser en reel forskel er der ikke nogen grund til at tro andet end at der er tale om svindel og overtro i (u)skøn symbiose.


Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2021 kl. 09:21
Jeg syns at en debat er fint, men hvis men ikke har prøvet det selv af med de dyre powerkabler, og enlig bare kalder det woodoo eller lign. fordi man ikke tror på det. Så syns jeg man burde tage ned i en forretning og få dem til at lave en A B demo.  

Laver ham her snyd, det ved vi enlig jo ikke. men man kan jo så spørge sig selv om, hvorfor skulle han det.



Redigeret af Potter - 30-Oktober-2021 kl. 09:33
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2021 kl. 09:49
Blah!

Så kan man også forlange at nogen skal bevise at en splint af Jesu Kors ikke modvirker skilsmisser og diabetes :-)

( jeg har en pose savsmuld du kan sælge på fleabay i passende indpakning :-p )
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2021 kl. 10:14
Oprindeligt skrevet af Strøm Strøm skrev:


For lidt skægs skyld havde jeg også lånt et Ludic Polaris strømkabel med: https://www.audiocompagniet.dk/ludic-polaris-stromkabel

Det kabel alene til min forstærker gav en lidt mere defineret mellemtone og diskant, frem for Xindac PC-03.
Nu tænker i nok, nå hvorfor taler han ikke om strømkabler til 5-20000 kr. stk.
Nja, har ikke haft en så positiv oplevelse af dem, som retfærdigjorde prisen....... synes jeg.

Og hvorfor man landende på Xindac PC-03? Fordi de kom som et lækkert varmt pust med en fin glød i lyden, hvorimod Xindac FP-5 bla. er et helt andet væsen.
Det lyder køligt og lidt klinisk i forhold til, men ville passe godt til at anlæg hvor lyden er lidt tung og ulden.



Jeg fejlciterede dig. Du skrev at diskant og mellemtone blev mere defineret. Det må vel også kunne måles og det undrer mig stadig du ikke er i villig til at måle de forskelle du kan høre? Hvorfor dog ikke forsøge at måle den lyde der kommer ud af højttaleren for at indsamle data på præcist hvorledes de forskellige kabler påvirker lyden eller i det mindste frekvensgangen? Det vil give et godt objektivt ammenligningsgrundlag. Du siger dine ører er dit måleinstrument, men sanser er i modsætning til målinger noget der ret nemt kan bedrages af sindsstemning og forventninger og det er derfor det er lidt vigtigt for folk der betvivler din påstand, at du kan bakke dine subjektive lytteoplevelser op med mere objektive målinger. I stedet forlanger du at andre skal stole på dine sanser i stedet for deres egne.

Du nævner selv at Xindac FP-5 egner sig godt til et anlæg hvor lyden er lidt tung og ulden, og nævner også at hvis folk ikke kan høre forskel på kabler enten ikke har godt nok anlæg eller god nok hørelse. Jamen hvorfor dog købe et anlæg til 100.000, hvis man synes at lyden er tung og ulden, for derefter at forsøge at rette lyden til med kabler?


endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2021 kl. 11:11
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Jeg har fjernet filteret i min DAC og har fået endnu bedre dynamik. 

Hvilket filter og hvilken DAC?

Klaus
Jeg har en DAC HQ Audio. Den er ikke standard, men er forbedret med flere og større trafoer. 

Det filter der er fjernet hedder: SCHAFFNER FN9222-10-06. 
Det var en del af netbrønden. Der kom et godt Furutech netbrøndstik istedet for.
Jeg bruger et godt Audioquest High Current net kabel dertil. 
Furutech vægkomtakt. 12,5 installationskabel 2x6 kvadrat pr leder. 
Egen installationskabel er bedre med rum og mere klar diskant, end over fordelerboks af Vibex. 

Til top
jensgk Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 27-April-2020
Sted: Helsinge
Status: Offline
Point: 48
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jensgk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2021 kl. 11:30
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Laver ham her snyd, det ved vi enlig jo ikke. men man kan jo så spørge sig selv om, hvorfor skulle han det.
Det er meget svært at lave en korrekt A/B test.
Læs den øverste kommentar af Brick100. Der tydeligvis store problemer med den test.

Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1932
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2021 kl. 17:05
Oprindeligt skrevet af Strøm Strøm skrev:

Jeg tror at det var på tide at en eller anden administrator trådte i karakter, så der var nogle guldrandede medlemmer der fik mundkurv på i en måneds tid, for ikke at have holdt sig til emnet, eller bevist havde kommet med provokative oplæg, eller virkeligt så dumme kommentarer/spørgsmål at tæerne krummer sig....


Jamen, det er jo nemt... Klik på "Funktioner"
Klik på "Indberet indlæg"

Eller, skriv en privatbesked til recordere-personalet, og husk link til tråden. Så trækker de nok stikket.......
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
jensgk Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 27-April-2020
Sted: Helsinge
Status: Offline
Point: 48
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jensgk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2021 kl. 17:24
Oprindeligt skrevet af Strøm Strøm skrev:

Kan i høre forskel på Tidal Hifi og jeres NAS med samme musiknummer?
(Har i rent faktisk prøvet, eller har i bare en ide' oppe i hovedet om forskellen?)

Hvis ikke, så skal i heller ikke bekymre jer om kabler.

Kan i overhovedet høre forskel på mp3 filer og ukomprimeret musik?
(Har i rent faktisk prøvet, eller har i bare en ide' oppe i hovedet om forskellen?)

Hvis ikke, så skal i heller ikke bekymre jer om kabler.

Spørger bare lige for en god ordens skyld, en person med din gyldne hørelse, hvornår har du sidst fået foretaget en professionel høretest?  Hvor høje toner kan du egentlig høre? Kan du høre op til 20kHz?

Det kunne potentielt være en øjenåbner for dig, - måske er din hørelse ikke så god som du tror, - eller også er den, og så er jeg imponeret..


Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2021 kl. 17:25
Oprindeligt skrevet af Strøm Strøm skrev:

JEG HAR INGEN MÅLEUDSTYR, OG KØBER DET HELLER IKKE.
Hvis i ikke kan høre forskellen, hvad er ideen med at måle? Så i kan bilde jer selv ind, at nu er det bedre???

S-LYDE I MELODIEN, blev brugt som eksempel, for hurtigt at genkende og udpege forskelle i kabler. Men det er svært at fatte, når man kun læser bidder.

Hvis du/i ikke kan høre forskellene, hvad er ideen med at måle den så? Så i kan bilde jer selv ind, at nu lyder det bedre, fordi det måler anderledes???

Hvis du/i ikke kan høre forskelle, er det så den rigtige hobby i har??
Jeres høresans er jo ikke specielt godt udviklet så, men der er muligheder for at træne den, som jeg har henvist til tidligere. Har i haft dræn i som barn, eller burde i have haft det?
Hvad med jeres lygtesans eller smagssans??


For det første så er det da vist dig der kun kan finde ud af at læse i bidder. Som skrevet tidligere så kan du forsøgsmæssigt hente en app til din smartphone, hvis du vil måle. 
Det er jo netop hvis man kan høre forskelle, det er relevant at måle, så man kan få sig en objektiv systematik og en objektiv sammenligning. Det er jo i øvrigt også helt almindeligt i højttalersammenhæng at man måler frekvensgangen og undersøger og der i opstillingen har sneget sig eksempelvis baspukler og dyk ind i frekvensgangen. 

Det er man kun vælger at fokusere på sanserne er ikke specielt smart når man skal ud og bruge en masse penge. Det er alle dine sanser der påvirker dig når du tilslutter et nyt funklende kabel. 
Der findes masser af eksempler på at professionelle er blevet snydt af de sanser der er deres levevej.

Eksempelvis blev professionelle vinsmagere udsat for en blindtest hvor de skulle smage hvidvin. Ingen af dem opdagede at de drak nedkølet rødvin. Forventningen snød med andre ord smagssansen

Et andet eksempel er folk der får serveret identiske retter, men del ene del af forsøgspersonerne fik serveret retten i et lokale med rødlig belysning og den anden halvdel fik serveret maden i et lokale med grønlig belysning. Den halvdel der spiste i rødlig belysning var meget mere tilfredse med smage end den del der spiste i grønlig belysning. Synssansen påvirkede smagssansen.

Derfor kan dine kan du stikke dine ubehøvlede argumenter baseret på dine selvmanipulerede sanser op hvor blomsterne aldrig springer ud. Ingen stoler på dine dyre sanser og det gør du åbenbart heller ikke selv, siden du er så bange for at tage en simpel måling.

Spild du bare dine penge på pseudoforbedringer i lyden skabt af funklende flotte kabler og så kan os der ikke kan høre forskel glæde os over at vi kan bruge flere penge på forstærkere og højttalere som vi kan høre forskel på, fordi vi ikke behøves at definere vores mellemtoner med kabler. 


endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 45678>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu