recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Så blev Tidal premium til Tidal Hi-Fi.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Så blev Tidal premium til Tidal Hi-Fi.

 Besvar Besvar Side  <12345 7>
Forfatter
Besked
jsh662 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-August-2013
Status: Offline
Point: 54
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jsh662 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2021 kl. 23:50
Har for nylig skiftet fra spotify til Tidal pga. det er gratis med Coop Prime.
Det fungerer super fint uden probs.

Til top
yahooboy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-September-2017
Sted: -
Status: Offline
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér yahooboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2021 kl. 05:55
Jeg kan ikke rigtigt finde ud af om det er benægtelse eller om Du ikke vil forstå det.

Herunder ser Du den originale master som Goldensound sendte ind til Tidal (Inden den blev konverteret til MQA-FLAC) Bemærk hvor langt der er til max udstyring. Ligeledes er der stor forskel mellem de enkelte dele af nummeret.


Orginalmaster Goldensound

Herunder ser Du så det samme nummer efter det har været gennem nøjagtig samme algoritme som Dit Dido album. Bemærk hvordan der i områder uden signal, nu har masser af signal/støj. I dette eksempel er det den oprindelige Tekniker/kunstner/mixer der har indsendt originalen som derefter har downloaded MQA versionen fra Tidal. Dermed har vi sikkerhed for, at der er tale om samme oprindelige fil.

MQA version

Lossless kan man ikke kalde det, ihverfald.

Da Du ikke kan høre forskellen, vil jeg foreslå Dig (Når Du nu har begge versioner) at downloade den gratis spectrumanalyzer SPEK  http://spek.cc Åben begge filer og se selv forskellen.
Her kan ørene få lidt assistance af øjnene.

Her er to målinger af samme nummer (gl. 80'er track). Jeg har ikke Dido i MQA version derfor dette nummer. Gæt selv hvilken version som er MQA. Begge er digitaliseret som 16/44 fil. Oprindelig en Analog optagelse

2

1

Du har tidligere brugt meget energi på at forsvare Dit indkøbte album med Dido. Sidste gang blev det konstateret at albummet oprindeligt er indspillet i 24/44 og MQA verificerer det som 24/88. Sjovt nok er det præcis det samme som sker for Goldensound og hans indsendte 24/44 originaler, efter en tur i MQA møllen verificerer MQA også disse som 24/88.

Din historie ændrer sig forøvrigt omkring dette album


I Januar skrev Du:

Jeg er så heldig, jeg både har en ren 24/44.1 udgave af det seneste Dido album og en mqa udgave. 

Den eneste forskel er, mqa udgaven lyder lidt mere åben og levende, en den almindelige hi-res udgave, så rent lytte mæssig, kan man lave sammenlign, af sammen recording.

I dag skriver Du:

Jeg har både mqa og den almindelige FLAC audgave af det Dido album og begge lyder ens (når mqa filen ikke er foldet ud), har sammen bitrate, og bitdybte.

Ifølge Dit eget opslag fylder Hurricane i MQA versionen 55,4 MB og Din almindelige skulle fylde det samme eftersom den har samme bithastighed og bitdybde. Jeg har tjekket hos Highresaudio og deres lossless udgave af Hurricane fylder 57,8 MB (det gør den iøvrigt også hos Qobuz)


Hurricane

Du har dog ret i en påstand - Det er mest logisk for Tidal bare at deaktivere MQA i deres Hifi abonnement.
Dels kan Tidal dermed lade kunderne tro at der serveres en lossless fil og ikke en degraderet MQA fil, dels slipper Tidal for at betale MQA for at upsample/udpakke MQA filen.


Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2021 kl. 07:42
Nu stoler jeg mere på hvad jeg hører. Og jeg har ikke ændret noget i min historie. For du har så smukt lavet en copy/past at det jeg skrev.

Nemlig at når albummet foldes ud i mqa lyder det mere levende og åbent. End den almindelige flack udgave.

Det er også rigtig det jeg skr v igår, at rent lytte mæssig, er der ingen forskel på den almindelige FLAC og MQA som ikke foldes ud.

Men de ting var ikke det jeg svaret på som det første i går. Det er var med at tidal nok bare deaktiveret mqa dekodningen i app'en når man nedgradere til hifi kvalitet.

Men så begyndte du igen at hive en gammel diskussion op.

Måske skulle du stole på dine ører. For ja det kan godt være at rent virtuel, at man kan se ting man ikke kan hører. Men ens syn bedrager hørelsen

Redigeret af T-Duck - 20-November-2021 kl. 07:44
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2021 kl. 08:03
Hej Gutter!

Jeg prøver lige igen! Smile

Jeg har ingen interesse i MQA, med det for øje, kan jeg vel stadig nyde min musik i sample rate 44.1/ 16 bit?!

Det er rigeligt til mig, har umiddelbart intet behov for lossless..... Som det lyder nu (det "gamle" HIFI) er jeg fuldt tilfreds. Det jeg mister er MQA lossless, som jeg ikke benytter.

På forhånd tak for for (læs let) svar. Tongue

Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2021 kl. 08:20
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Hej Gutter!

Jeg prøver lige igen! Smile

Jeg har ingen interesse i MQA, med det for øje, kan jeg vel stadig nyde min musik i sample rate 44.1/ 16 bit?!

Det er rigeligt til mig, har umiddelbart intet behov for lossless..... Som det lyder nu (det "gamle" HIFI) er jeg fuldt tilfreds. Det jeg mister er MQA lossless, som jeg ikke benytter.

På forhånd tak for for (læs let) svar. Tongue

det var det min pointe var. At jeg er sikker på det er hifi kvalitet
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12218
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2021 kl. 12:25
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Det er rigeligt til mig, har umiddelbart intet behov for lossless.....


44.1 Khz og 16 bit ér lossless. Det er helt normal CD-kvalitet.

Men hvis Tidal kun har den plade du vil lytte til liggende i "CD MQA", så får du ikke lossless.
Til top
Jens PN Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-December-2019
Sted: Ribe
Status: Offline
Point: 75
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jens PN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2021 kl. 12:44
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Det er rigeligt til mig, har umiddelbart intet behov for lossless.....


44.1 Khz og 16 bit ér lossless. Det er helt normal CD-kvalitet.

Men hvis Tidal kun har den plade du vil lytte til liggende i "CD MQA", så får du ikke lossless.

Haha, det er lidt bøvlet det her.

Jeg har nu Qobuz - Deezer (og Audirvana) på gratis prøve indtil midt i december +
Tidal på abonnement og gratis Spotify.

(Prøvede lige lidt med Apple Music, 
men det fattede jeg nada af, så det er annulleret igen)

Nå ja og Qobuz har jeg også afmeldt igen, 
da en lidt for stor del af titlerne på mine playlister ikke er tilgængelige.

Men jeg vil nu følge tråden og mine ører den næste måned Smile


Til top
Jonas Baadsgaard Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 21-Januar-2012
Sted: Allerød
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas Baadsgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2021 kl. 13:01
Dejlig nyhed. Lydkvaliteten er, som forventet, klart bedre, både i bilen og på hifi anlægget derhjemme..
Især med samkøb hos fx CBB mobil, er det en super deal
App og playlister er ikke på Spotify niveau, men kan dog sagtens bruges
Vh Jonas Baadsgaard Petersen

Nad C390DD2 | Jamo Concert VII | Xbox One X | Panasonic TX65EX700 | Metz DE-81 CD/DVD
Til top
yahooboy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-September-2017
Sted: -
Status: Offline
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér yahooboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2021 kl. 14:21
Fuldstændig enig
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2021 kl. 15:15
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Det er rigeligt til mig, har umiddelbart intet behov for lossless.....


44.1 Khz og 16 bit ér lossless. Det er helt normal CD-kvalitet.

Men hvis Tidal kun har den plade du vil lytte til liggende i "CD MQA", så får du ikke lossless.

Sorry, skrev forkert, mente Hi-Res

Det er sgu lidt forvirrende, hvordan skelner jeg i den nye opsætning mellem det ene og det andet? 

Går ud fra at jeg ikke længere kan se Master logoet.
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
yahooboy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-September-2017
Sted: -
Status: Offline
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér yahooboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2021 kl. 16:49
[QUOTE=Pede8000] Hej Gutter!

Jeg prøver lige igen! Smile

Jeg har ingen interesse i MQA, med det for øje, kan jeg vel stadig nyde min musik i sample rate 44.1/ 16 bit?!

Det er rigeligt til mig, har umiddelbart intet behov for lossless..... Som det lyder nu (det "gamle" HIFI) er jeg fuldt tilfreds. Det jeg mister er MQA lossless, som jeg ikke benytter.

På forhånd tak for for (læs let) svar. Tongue

"det var det min pointe var. At jeg er sikker på det er hifi kvalitet"

Afhænger af om det er Tidal/MQA's definition af Hifi eller resten af musikverdenens.
Bare for en ordens skyld, der findes ikke MQA lossless.
Men ja det Du får fra Tidal er desværre hverken blevet værre eller bedre.

Til top
yahooboy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-September-2017
Sted: -
Status: Offline
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér yahooboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2021 kl. 17:20
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Nu stoler jeg mere på hvad jeg hører. Og jeg har ikke ændret noget i min historie. For du har så smukt lavet en copy/past at det jeg skrev.

Nemlig at når albummet foldes ud i mqa lyder det mere levende og åbent. End den almindelige flack udgave. 

Jeg er efterhånden duperet over hvor godt MQA's marketing har fat i Dig. Ja selvfølgelig er der en anden lyd når Din (indbyggede) DAC får et upsamplet signal + tilført digital støj - eller som MQA kalder det, foldet ud - signal at arbejde med. Dette er gældende for alle DAC's Da der internt benyttes mindre stejle filtre får man ikke så hård en afskæring af de øverste toner, hvilket kan opleves som mere levende og åbent. Nøjagtigt det samme resultat kan opnås ved upsampling med en god upsampler (soft- eller hardware) dog minus den ekstra digitale støj.

Som Du ved består det meste musik af en lang række impulser og det er derfor vigtigt at disse impulser gengives korrekt. 

Herunder ses en enkelt impuls. I en perfekt verden ville det blot være en lodret streg, men så hurtig er elektronik desværre ikke. Men impulsen stopper forholdsvis hurtigt, tænk et enkelt slag på en tromme.
Nedenunder den oprindelige impuls ses MQA's impulssvar. Forestil Dig så når musikken spiller og der er tusindvis af impulser som pludselig er meget længere.  Metaforisk så gengiver MQA anslaget på trommen med ekko!

impuls

"Jamen det er  også bare fordi MQA filen ikke er upsamplet" hører jeg nogen sige - MQA sprog = foldet ud.
Herunder samme impuls. Øverst en MQA fil som ikke er upsamplet (foldet ud) i midten den upsamplede (udfoldede) nederst efter en tur gennem en MQA DAC. I alle tilfælde er impulsen mere end seks gange så lang tid om at stoppe. Vores ører kan opfatte lyd i området omkring 15 khz så kort som 0,0000625 sekunder. Her er signalet mere end 300 gange længere. Dette kan være årsagen til at nogle oplever MQA som mere levende og andre som mere upræcist og mudret. 



Det er også rigtig det jeg skr v igår, at rent lytte mæssig, er der ingen forskel på den almindelige FLAC og MQA som ikke foldes ud.

Men de ting var ikke det jeg svaret på som det første i går. Det er var med at tidal nok bare deaktiveret mqa dekodningen i app'en når man nedgradere til hifi kvalitet.

Hvis Du kigger igen, så har jeg faktisk svaret på dette. Men jeg undrer mig stadig over at Dine to versioner, af Dido albummet,skulle have samme størrelse. Men Du kunne vel lige lægge et screenshot op af ikke MQA versionen også?

Men så begyndte du igen at hive en gammel diskussion op.

Jeg svarer blot på (Din) nedenstående påstand. Og som jeg gentagne gange har vist, så er MQA ikke lossless. Jeg  prøver blot at få dig til at forstå konceptet omkring lossless (og andre begreber som misforstås)  

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

At en MQA file er CD kvalitet når den kan afspilles som almindelig lossless flac.
Som du kan se på dette Dido nr. 

Er denne lossless. Og kan foldes ud som MQA. Så mon dog ikke det er sammen der sker med tidal, at dennslå MQA dekodningen fra


Måske skulle du stole på dine ører. For ja det kan godt være at rent virtuel, at man kan se ting man ikke kan hører. 

Når Du nu skriver virtuel er det så en antydning af at DU mener det ikke er ægte hvad målingerne viser? At det der vises i målingerne ikke kan høres? Du mener at professionelle studieteknikere og musikere hører ringere end Dig? Der er intet problem i at Du syntes det lyder MQA lyder bedre. Men lossless er MQA på ingen måde. MQA er formodentlig verdens mest kostbare tonekontrol, personligt ville jeg hellere have et stykke software som jeg kontrollerer og som virker på alt musik. Uden jeg behøver betale tre forskellige licenser til MQA

Men ens syn bedrager hørelsen

Uden at vide det, gætter jeg på at Du ikke har været så heldig at sidde i et studie af international standard. Sammen med den indspillende kunstner og studietekniker. Og på det udstyr som numrene er indspillede, lyttet direkte fra DAW, FLAC versionen og MQA versionen. Var dette tilfældet er sikker på at Din oplevelse af MQA ville være helt anderledes.

Jeg vil foreslå at Du tager ud og hører noget akustisk musik, det kan være i kirken (en uden højttalere) eller på Fuglsang som ikke ligger langt fra hvor Du hører til:

https://fuglsangherregaard.dk/event/mathias-heise-kvartet-i-koncertsalen-paa-fuglsang-herregaard/
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu