recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Så blev Tidal premium til Tidal Hi-Fi.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Så blev Tidal premium til Tidal Hi-Fi.

 Besvar Besvar Side  <1 4567>
Forfatter
Besked
Jens PN Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-December-2019
Sted: Ribe
Status: Offline
Point: 75
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jens PN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2021 kl. 18:47
Oprindeligt skrevet af yahooboy yahooboy skrev:


?
Til top
yahooboy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-September-2017
Sted: -
Status: Offline
Point: 185
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér yahooboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2021 kl. 18:49
Tsastefjel
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2021 kl. 09:37
Jeg skal gå til Hjem for at se My mix for i Mixes & Radiao er de krun My Mix 1 og det er irriterende,andre der har problemer med at de kun kan se 1 mix under Mixes & Radio ?

Har haft problemet i fleer måneder og der er også på min mobil (android)






Redigeret af gasolin - 03-December-2021 kl. 09:39
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2021 kl. 10:28
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Det meste af deres bibliotek er stadig helt normal FLAC i cd-kvalitet. Det er kun vist nok 10% der er MQA, men det ér musikken fra de store pladeselskaber, som de har lavet om til MQA. Jeg betaler jo ikke noget nær 99,- om måneden, så det fungerer fint som et supplement til mine købte cd'er og filer.

Det er en del der bare er normal kvalitet selv om den nemt burde kunne være losless




Redigeret af gasolin - 03-December-2021 kl. 10:28
Til top
yahooboy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-September-2017
Sted: -
Status: Offline
Point: 185
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér yahooboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2021 kl. 17:32
Som altid skal man være vågen når man læser Tidal's marketing materiale.



Bemærk hvordan der ingen steder står Lossless.
Direkte adspurgt (support) henviser Tidal til at de streamer i FLAC formatet (FLAC er en tabsfri/lossless container), men vil ikke bekræfte at MQA processen er lossless.
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2588
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2021 kl. 17:47
Lad os nu ikke forvirre mere end nødvendigt, her er Tidals beskrivelse af ovenstående. Her nævnes lossless mange gange:


Jeg er på ingen måde blevet klogere af denne tråd, og vælger derfor at stole på hvad Tidal skriver på hjemmesiden. Smile


Redigeret af Pede8000 - 03-December-2021 kl. 17:48
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
osimum Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-April-2020
Status: Offline
Point: 72
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér osimum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2021 kl. 17:48
Jf:
  • High-resolution audio: 96 KHz / 24-bit
Men fx qobuz kan op til: 24bit / 192 hz. Så selv på en god dag så kan chromecast audio jo ikke følge med?

Så er der alternativer streamere som kan op til 192 hz hvor jeg stadig kan bruge qobuz?

Wrong meeting, sorry :-(

Skulle være havnet her:
https://forum.recordere.dk/topic164233_post1657119.html#1657119



Redigeret af osimum - 03-December-2021 kl. 17:54
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2021 kl. 17:53
Og du kan høre forskel på 96khz og 192khz ? 

Så tænker jeg du har så godt et anlæg at du IKKE bruger chromcast audio
Til top
yahooboy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-September-2017
Sted: -
Status: Offline
Point: 185
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér yahooboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2021 kl. 07:03
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Jeg er på ingen måde blevet klogere af denne tråd, og vælger derfor at stole på hvad Tidal skriver på hjemmesiden. Smile

Jeg ved godt Tidal/MQA gør alt hvad de kan for at forvirre begreberne. Faktum er desværre bare at alt hvad der ligger som MQA (16 eller 24 bit) bliver ikke leveret i en kvalitet som svarer til Redbook (16/44) eller hires(24/48 og derover).

En af de ting som MQA har solgt sig selv på til streamingudbyderne er at de kan nøjes med en version på deres servere som så kan leveres til (uvidende) kunder/brugere/lyttere. Så hvad sker der så for MQA Master når den bliver afspillet med et "HiFi" abonnement ? 

Først er her den oprindelige fra et "HiFiPlus" abonnement (Afspillet via ROON)


Derefter samme men afspillet fra et "HiFi" abonnement 



Bemærk at selv om "HiFi" abonnementet slet ikke skulle give adgang til MQA filer så leveres der stadig
MQA filer som blot er nedsamplet til en 16 bit fil. Da der er tale om musik som har gennemgået "MQA processen" så er det oprindelige musik stærkt ændret i forhold til det som oprindeligt er blevet leveret.
Dermed er det ikke lossless.
Ovenstående er lånt fra: https://goldensound.audio/2021/11/29/tidal-hifi-is-not-lossless/

Der finder Du en meget mere dybdegående forklaring. Hvis man afspiller ovenstående med Tidal's egen app fremgår det iøvrigt ikke at man afspiller en MQA fil med et "HiFi" abonnement.


Redigeret af yahooboy - 05-December-2021 kl. 07:07
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2021 kl. 12:53
Men hvis pladen før lå i MQA med høj opløsning serveres den nu i helt normal FLAC med 44.1Khz og 16bit, uden MQA. Hvis man nøjes med det lille abonnement er der nu altså flere sange i rigtig lossless end før.
Til top
Gofiland Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2017
Sted: Sjælland
Status: Offline
Point: 111
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gofiland Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2021 kl. 15:51
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Lad os nu ikke forvirre mere end nødvendigt, her er Tidals beskrivelse af ovenstående. Her nævnes lossless mange gange:


Jeg er på ingen måde blevet klogere af denne tråd, og vælger derfor at stole på hvad Tidal skriver på hjemmesiden. Smile

Kan du også roligt gøre. Tråden er hijacket af en anti MQA dagsorden og den er udbredt på nettet generelt. Folk enten hader eller elsker MQA. 

Men i og med musikken er levereret i FLAC, så er den pr definition lossless, idet lossless refererer til om der der er tab af data i komprimeringen af filen. Det er der ikke. 
Populær bruger man også lossless til at beskrive at man får 44,1 kHz i 16bit, altså cd kvalitet. Det gør du også. 
Så ja, du får væsentlig bedre kvalitet end med 320 kpbs AAC :-)

Jeg har lyttet til forskellige numre på Tidal Hifi vs. Qobuz, jeg kan ikke høre at Tidal skulle lyde dårligere. Har noget ganske udemærket udstyr at lytte på. 

Jeg kan godt lide John Darko's tilgang til tingene, så ham lytter jeg gerne til. Han har snakket lidt om problematikken her: Tidal forks MQA | Darko.Audio


Redigeret af Gofiland - 05-December-2021 kl. 16:08
Til top
yahooboy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-September-2017
Sted: -
Status: Offline
Point: 185
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér yahooboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2021 kl. 05:31
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Men hvis pladen før lå i MQA med høj opløsning serveres den nu i helt normal FLAC med 44.1Khz og 16bit, uden MQA. Hvis man nøjes med det lille abonnement er der nu altså flere sange i rigtig lossless end før.

Desværre ikke, se posten lige over din egen. 

Tidal har erstattet en meget stor andel af deres oprindeligt lossless (underforstået at de svarer til det som er indleveret fra studiet) filer. Med filer som er blevet udsat for MQA processen. Denne ændrer den oprindelige musikfil, eksempelvis tilfører den digital støj i det hørbare område. Se tidligere post.

Desværre har de samtidig med at de har tilføjet disse lossy MQA filer samtidigt fjernet den originale fil som pladeselskaberne uploadede.Der er en udbredt misforståelse af hvad lossless er. MQA's definition er såfremt noget er leveret i en FLAC container, så er det lossless. Ud fra denne logik ville man kunne gemme en 96 kBps MP3 fil i en FLAC container og dermed ville denne være en lossless fil......

Dette kan de fleste godt se ikke er sandt. Men når MQA påstår at deres filer, som ikke svarer til hvad musikerne leverer, i en FLAC container er lossless. Så er der desværre nogle som mister overblikket (eller hopper i marketingen med begge ben) og kan ikke se at der ikke længere er tale om en lossless fil.

Hvis der var tale om et lossless format, ville pladeselskaberne så ikke vælge at arkivere alt deres musik optaget i 24 bit som MQA? (MQA siger at det fylder mindre, MQA siger det er bedre end lossless) Dette gør pladeselskaberne ikke, hvorfor mon?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 4567>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu