recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Brugergrupper > Bruger til bruger
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nye restriktioner på vej 
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNye restriktioner på vej 

 Besvar Besvar Side  <1 34567 17>
Forfatter
Besked
sd Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2012
Status: Offline
Point: 272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2021 kl. 14:50
Virus smitten er luftbåren, ligesom tobaksrøg er luftbåren. Prøv at tage et mundbind på og gå ind i rygerummet og se, om du kan lugte røgen. Kan du det så kan du også blive smittet.
Powered by beer and chips
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4246
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2021 kl. 14:51
Oprindeligt skrevet af MortenBC MortenBC skrev:

Det vil jeg prøve. 

Ja mon ikke jeg overlever.

Jeg tror som du siger at keg bare jeg vil forklare at jeg har angst og henvise til SST hvis der bliver problemer. Der er ingen grund til at indgå i en diskussion som du siger :-) 
Nej du skal ikke forklare noget som helst, blot tage badgen på. Hvis du kommer til at sige at det er også noget unødvendigt pjat der ikke virker, til alle dem der uden at spørge viser samfundssind. Så er du ude på ballade!!!
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4246
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2021 kl. 14:54
Oprindeligt skrevet af sd sd skrev:

Virus smitten er luftbåren, ligesom tobaksrøg er luftbåren. Prøv at tage et mundbind på og gå ind i rygerummet og se, om du kan lugte røgen. Kan du det så kan du også blive smittet.
Det er nok heller ikke lige det samme.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
moremusic Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-November-2013
Status: Offline
Point: 568
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2021 kl. 15:28
Oprindeligt skrevet af sd sd skrev:

Virus smitten er luftbåren, ligesom tobaksrøg er luftbåren. Prøv at tage et mundbind på og gå ind i rygerummet og se, om du kan lugte røgen. Kan du det så kan du også blive smittet.

Så det du siger er at virus opfører sig 1:1 ligesom partiklerne i tobaksrøg (og altså er smitsomme)? Må man spørge om din teoretiske ballast for at fremføre det argument? 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19209
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2021 kl. 17:16
Oprindeligt skrevet af sd sd skrev:

Virus smitten er luftbåren, ligesom tobaksrøg er luftbåren. Prøv at tage et mundbind på og gå ind i rygerummet og se, om du kan lugte røgen. Kan du det så kan du også blive smittet.

Jeg har Genvex anlæg på huset, med et filter der er betydeligt grovere end et mundbind.

Alligevel fanger det en masse partikler udefra som jeg faktisk slet ikke kan ligge (eller smage) udenfor. Betyder det så at mit filter ikke virker, eller at det virker alt for godt?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2021 kl. 17:29
Problemet med coronabenægtere, som ikke vi rette sig efter alm., fornuftige anvisninger er, at man først skal høre på deres corona-konspirationer i månedsvis, at de ikke vil lade sig vaccinere og heller ikke vil lade sig teste, og at de render på arbejde og i supermarkedet, selvom de er småsløje, uden at beskytte hverken sig selv eller andre. Og når de så er blevet syge og har smittet deres kollegaer, og sikkert nogen i supermarkedet med, så render de hjem flyverskjul og lader som ingen ting og giver nogen andre skylden.

Spørg mig hvordan jeg ved det?! (retorisk, fu...ing narrehatte!)


Redigeret af Mefisto - 25-November-2021 kl. 17:53
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2021 kl. 18:25
Oprindeligt skrevet af sd sd skrev:

Virus smitten er luftbåren, ligesom tobaksrøg er luftbåren. Prøv at tage et mundbind på og gå ind i rygerummet og se, om du kan lugte røgen. Kan du det så kan du også blive smittet.

Nu er det sådan et viruspartikler ikke optræder i fri form. De er bundet til spyt og udånding mv., så der er godt grund til at tro at man modvirker spredning af vira ved at tage et mundbind på. Det er ikke kun for din egen skyld, det er også for dine medmenneskers.

Alternativt kan du jo rende ind på Rigshospitalet og forklare dem om at du har fundet ud af at mundbind ikke er nødvendige. Jeg gætter på tøjet så også kan spares væk!? ;-)
Til top
Flick Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 245
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2021 kl. 18:28
Oprindeligt skrevet af MortenBC MortenBC skrev:

Det vil jeg prøve. 

Ja mon ikke jeg overlever.

Jeg tror som du siger at keg bare jeg vil forklare at jeg har angst og henvise til SST hvis der bliver problemer. Der er ingen grund til at indgå i en diskussion som du siger :-) 
Du behøver ikke forklare dem noget som helst, men kan blot henvise dem til lovgivningen omkring mundbind.

Nu er denne bekendtgørelse historisk, da der ikke er restriktioner omkring det lige nu, men jeg antager at bekendtgørelsen forbliver meget ens på det område, men man burde selvfølgelig læse op på den nye bekendtgørelse der kommer, når den er gældende.

Men her er den:

§ 5. Uanset § 1, stk. 1, kan mundbind eller visir fjernes helt eller delvist, hvis der er en anerkendelsesværdig årsag til det, herunder i følgende situationer:
5) Hvis mundbindet eller visiret giver vejrtrækningsbesvær eller kvælningsfornemmelser.

Hvis folk har et behov for at skule til dig, så siger det mere om dem, end om dig, da du har loven på din side, og de selv kun har valgt at læse overskrifter og efterfølgende tror de ved noget om loven mht. mundbind.


Redigeret af Flick - 25-November-2021 kl. 18:41
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2021 kl. 18:29
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af sd sd skrev:

Virus smitten er luftbåren, ligesom tobaksrøg er luftbåren. Prøv at tage et mundbind på og gå ind i rygerummet og se, om du kan lugte røgen. Kan du det så kan du også blive smittet.

Jeg har Genvex anlæg på huset, med et filter der er betydeligt grovere end et mundbind.

Alligevel fanger det en masse partikler udefra som jeg faktisk slet ikke kan ligge (eller smage) udenfor. Betyder det så at mit filter ikke virker, eller at det virker alt for godt?


Klaus
Har vel intet med forklaringen om luftbåren virus at gøre, hvorvidt du kan lugte eller smage indholdet i luften udenfor. Dit filter vil altid fjerne en stor del af partikler, svarende til filterets tæthed.
Du fjerner jo kun “lugt” med et aktivt kulfilter, men det er heller ikke det samme som, at viruspartikler er væk.
De medicinske mundbind har ikke en filtertæthed der hindrer passage af corona virus, hvis de kunne, ville du nok ikke kunne trække vejret med dem på. Mundbind har en effekt, når og hvis de bæres af coronasyge, da virus bremses i udåndingsluften, med andre ord når virus ikke lige så langt væk fra den syge. Dette giver mulighed for “tættere samkvem”, hvor optimal afstand til andre ikke er mulig.
Et mundbind beskytter groft sagt ikke imod virus, men nedsætter risikoen for smitte, hvis det bæres af en syg, og du som rask holder afstand. Afstanden kan i dette tilfælde nedsættes i forhold til, at ingen bærer mundbind.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12219
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2021 kl. 19:11
Oprindeligt skrevet af sd sd skrev:

Virus smitten er luftbåren, ligesom tobaksrøg er luftbåren. Prøv at tage et mundbind på og gå ind i rygerummet og se, om du kan lugte røgen. Kan du det så kan du også blive smittet.


Det er noget sludder. Duftpartikler er væsentligt mindre end de relativt store dråber som smitten flyver rundt i.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19209
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2021 kl. 19:22
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Har vel intet med forklaringen om luftbåren virus at gøre, hvorvidt du kan lugte eller smage indholdet i luften udenfor. Dit filter vil altid fjerne en stor del af partikler, svarende til filterets tæthed.
Du fjerner jo kun “lugt” med et aktivt kulfilter, men det er heller ikke det samme som, at viruspartikler er væk.

Præcist!


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
sd Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2012
Status: Offline
Point: 272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2021 kl. 20:16
Den luftbårne smitte forlader den smittede i form af dråber af inficeret væske fra luftvejene. De største af dråberne falder hurtigt ned, mens de mindre tørrer i luften. Herefter forbliver smittevirus i luften i form af aerosol, og kan være tilstede op til flere timer efter udånding. Derfor har masker ingen beskyttende effekt mod at modtage smitte, jævnfør lugten af tobak.
Powered by beer and chips
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 34567 17>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu