recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - billede justering
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

billede justering

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1028
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: billede justering
    Sendt: 27-November-2021 kl. 07:12
Har investeret i en ny projektor og vil lige spørge til indstillinger. Er der nogle indstillinger som man som ren amatør kan pille ved, eller bør pille ved? Det er ikke fordi jeg leder efter det perfekte billede, så skulle jeg nok have investeret i en anden projektor og ikke bruge den i stuen hvor lidt lys er tilladt 🙂
Men tænker, er der noget som jeg godt kan ændre på eller slå fra? Projektoren er en Epson tw7100...
Frank
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2021 kl. 14:20
Øøøh, det er jo din maskine, så det er da bare at pille løs, indtil billedet er så godt som muligt efter forholdene :) Kan i den forbindelse anbefale nogle af de forskellige blu-ray kalibreringsskiver der findes, f.eks. Spears & Munsil, den nyeste kan vist også bruges til 4K. De er utroligt enkle at anvende, bare følg anvisningerne på skærmen, og samtidigt lærer man en masse!
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1028
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2021 kl. 15:01
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Øøøh, det er jo din maskine, så det er da bare at pille løs, indtil billedet er så godt som muligt efter forholdene :) Kan i den forbindelse anbefale nogle af de forskellige blu-ray kalibreringsskiver der findes, f.eks. Spears & Munsil, den nyeste kan vist også bruges til 4K. De er utroligt enkle at anvende, bare følg anvisningerne på skærmen, og samtidigt lærer man en masse!

Tak 🙂 ja jeg kan selvfølgelig bare pille løs og det kommer jeg også til, det er bare et område jeg indtil videre har holdt mig fra, syntes der er en del justerings muligheder. Ved ikke om hvordan folk finder deres bedste billede på skærmen, justere de imens filmen kører eller bruger de er stillbillede?
Frank
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2021 kl. 18:52
du kommer til at pille i blinde hvis det er jagten efter det bedste billede

Der kræves udstyr og viden.

Men du kan evt pille indtil det rammer din egen smag og leve med det 
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2021 kl. 19:49
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

du kommer til at pille i blinde hvis det er jagten efter det bedste billede

Der kræves udstyr og viden.

Sorry, men det er noget sludder. Frank skriver selv at han ikke nødvendigvis stræber efter et perfekt billede, men hvis man gerne vil gøre det bedre end ren øjemål er de nævnte kalibreringsskiver guld værd. De hjælper til at få styr på kontrast og brightness, farvebalance, gråtoner osv. så man får et meget mere naturligt billede end fabrikanternes presets.

Der er også gratis redskaber; jeg har downloadet apps til både Android og XBox One, og der findes sikkert også masser på nettet og Youtube. 

Ingen grund til at begynde med professionel kalibrering, Calman og colorimetre osv. hvis blot man vil have det bedre end "ud af boksen".
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2021 kl. 08:43
du glemte at klippe dette med :

Men du kan evt pille indtil det rammer din egen smag og leve med det ..


Til top
Furry Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1073
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Furry Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2021 kl. 19:44
WOW !
2 personer har svaret at de ikk har nogle råd
Hvis man ikke har nogle råd kunne man også undlade at svare
Fra fulde børn skal man høre sandheden
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2021 kl. 20:06
Du skal ikke være bange for at pille - du kan altid nulstille den enkelte profil, så du starter igen fra, hvor du begyndte!
Det vigtigste er at finde den bedste profil, som nok er Cinema eller Natural; Dynamic er kun, hvis du absolut skal benytte projektoren ved fuldt dagslys, forudsat du ikke har komplette mørklægningsgardiner.

Det er også vigtigt at finde indstillingen for "Eco-mode", hvor du kan vælge at spare på lampen, ved ikke at køre med fuld styrke på pæren, hvilket vil betyde nedsat lysstyrke, som stadig kan være fint, så længe lampen er forholdsvis ny - fordelen er, at lampen holder betydeligt længere, og blæseren ikke skal arbejde så kraftigt, med nedsat støj til følge.

Udover dette kan du lege med indstillingerne for farve og tint, hvor det er vigtigt, at ramme hudtonerne så præcis som muligt, gamma kan også betyde en forbedring i nogle tilfælde, ellers er det bare at gå de forskellige menuer igennem, der er som sagt ikke noget at være bange for...
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2021 kl. 20:09
Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

WOW !
2 personer har svaret at de ikk har nogle råd
Hvis man ikke har nogle råd kunne man også undlade at svare

Forkerte tråd, du er havnet i?
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2021 kl. 20:43
Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

WOW !
2 personer har svaret at de ikk har nogle råd
Hvis man ikke har nogle råd kunne man også undlade at svare

Wow! Én person er muligvis idiot. Jeg mener mine råd var udmærkede.


Redigeret af jacobe - 28-November-2021 kl. 20:45
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1028
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2021 kl. 21:43
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

WOW !
2 personer har svaret at de ikk har nogle råd
Hvis man ikke har nogle råd kunne man også undlade at svare

Wow! Én person er muligvis idiot. Jeg mener mine råd var udmærkede.

Jeg undre mig også, syntes da bestemt at jeg er blevet hjulpet godt på vej 🙂
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1028
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2021 kl. 21:52
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Du skal ikke være bange for at pille - du kan altid nulstille den enkelte profil, så du starter igen fra, hvor du begyndte!
Det vigtigste er at finde den bedste profil, som nok er Cinema eller Natural; Dynamic er kun, hvis du absolut skal benytte projektoren ved fuldt dagslys, forudsat du ikke har komplette mørklægningsgardiner.

Det er også vigtigt at finde indstillingen for "Eco-mode", hvor du kan vælge at spare på lampen, ved ikke at køre med fuld styrke på pæren, hvilket vil betyde nedsat lysstyrke, som stadig kan være fint, så længe lampen er forholdsvis ny - fordelen er, at lampen holder betydeligt længere, og blæseren ikke skal arbejde så kraftigt, med nedsat støj til følge.

Udover dette kan du lege med indstillingerne for farve og tint, hvor det er vigtigt, at ramme hudtonerne så præcis som muligt, gamma kan også betyde en forbedring i nogle tilfælde, ellers er det bare at gå de forskellige menuer igennem, der er som sagt ikke noget at være bange for...

Tak 🙂 har prøvet at pille lidt og fandt ud af at der rigtigt nok er en hukommelse på hver indstilling, så det er dejlig nemt at komme tilbage til grund instillingen. Faktisk så syntes jeg at billedet umiddelbart er bedst i eco-mode, hvilket er rimeligt godt, da der er minimal støj fra projektoren der. Det burde vel ikke være eco som giver bedste billede, måske er eco det bedste match for mit lærede ?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu