recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mesh netværk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Mesh netværk

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
herognu Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 13-April-2010
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 374
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér herognu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Mesh netværk
    Sendt: 03-Januar-2022 kl. 16:03
Jeg vil godt have et Wifi der dækker hele huset.

Husstørrelse: 130 kvadratmeter i to etager.
Internet er fibernet på 1000 MBPS
Krav: Ingen gaming, men streamning ved 4-5 personer på en gang.

Jeg har prøvet TP-Link Decco M4, et sæt med 3 MESH-routere til ca. 800 kr. Det er yderst vanskelig at få sat op og er der det mindste problem, fx at en barnefinger har slukket for strømmen, ja så tager det flere timer at få sat op igen. Deres app og software virker fuldstændig ugennemarbejdet, så jeg orker det ikke mere.

Hvilket system vil du anbefale til mig. Jeg er villig til at betale mere blot det er stabilt.  
Til top
SoundWave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Maj-2009
Status: Offline
Point: 817
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér SoundWave Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2022 kl. 16:18
Jeg har selv to stk. Asus RT-AX92U i Mesh, og jeg synes det fungerer fint. Ved strømafbrydelse går den bare tilbage til samme tidligere indstillinger. Der er en fin app, så man også kan se om internettet er nede fra udbyders side.
Til top
herognu Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 13-April-2010
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 374
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér herognu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2022 kl. 16:25
Det er da MESH ikke?
Kabler du dem til hinanden internt?


Redigeret af herognu - 03-Januar-2022 kl. 16:27
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2022 kl. 16:32
ville kun anbefale mesh som en nødløsning, især hvis du har 2 etager.
Få et kabel op på første sal, hvor du installerer et AP.

Beton dæk mellem stue og første sal kan virkeligt dræbe et wifi signal.

Jeg har selv tidligere køre Asus mesh på 2 etager. Kørte ok, men ikke super stabilt.
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2022 kl. 16:40
Google Nest WiFi. Mere simpelt bliver det ikke!
Til top
herognu Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 13-April-2010
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 374
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér herognu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2022 kl. 16:44
@lahan
Jeg har tænkt mig at kable det alligevel, tror du så ikke at et MESH med fx tre ehheder fungerer fint?
Det er et gammelt bindingsværkhus så ingen betondæk og WIFI har egentlig været stærkt nok, når altså TP-Link software/app bare lige virkede.
Vil det så sige 1 AP i stuen og 1 AP på første sal?


Redigeret af herognu - 03-Januar-2022 kl. 17:33
Til top
SoundWave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Maj-2009
Status: Offline
Point: 817
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SoundWave Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2022 kl. 16:53
Oprindeligt skrevet af herognu herognu skrev:

Det er da MESH ikke?
Kabler du dem til hinanden internt?
Ja, de er kablet internt, da det giver det mest stabile netværk.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2022 kl. 17:04
Oprindeligt skrevet af herognu herognu skrev:

Husstørrelse: 130 kvadratmeter i to etager.

- cut -

Hvilket system vil du anbefale til mig. Jeg er villig til at betale mere blot det er stabilt.  


Her er det 120 m2 murermestervilla fra 1923 med tegltag.
80 m2 underetage og 40 m2 overetage.

Huset dækkes af et enkelt AP på første sal.
I garagen er AP nummer to og vi har dækning på hele 625 m2 grund.

Har "kun" 300/300 Mbit og ikke gigabit.
AppleTV i stuen (underetagen) trækker 260/230 Mbit trådløst.
Til streaming er 10Mbit rigeligt til hvert stream.

Mine AP er UniFi UAP-AC-LR (nej, de kan ikke WiFi 6, men det er også fuldstændigt ligegyldigt til vores brug.
Har lige nu i alt 22 klienter på netværket, hvoraf 14 er trådløse.


Klaus



Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2022 kl. 17:05
Oprindeligt skrevet af herognu herognu skrev:

@lahan
Jeg har tænkt mig at kable det alligevel, tror du så ikke at et MESH med fx tre ehheder fungerer fint?
Det er et gammelt bindingsværkhus så ingen betondæk og WIFI har egentlig været stærkt nok, når altså TP-Link software/app bare lige virkede.
Vil det så sige 1 AP i stuen og 1 AP på første sal?
Hvorfor vil du have mesh ?

Har selv opgraderet til ubiquiti med 3 AP’er fordelt på et 170m2 hus i 2 plan. 
Det kører klippe stabilt. Jeg har selvfølgeligt kablet mine AP’er, selvom de også kan køre i mesh mode. De kører selvfølgeligt Wifi6.


Redigeret af lahan - 03-Januar-2022 kl. 17:07
Til top
herognu Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 13-April-2010
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 374
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér herognu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2022 kl. 17:38
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af herognu herognu skrev:

 


Huset dækkes af et enkelt AP på første sal.
I garagen er AP nummer to og vi har dækning på hele 625 m2 grund.


Vil det så sige at du har kablet den ene AP til fx LAN1 og den anden AP til LAN2, er det princippet i opsætning?


Til top
herognu Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 13-April-2010
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 374
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér herognu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2022 kl. 17:42
[/QUOTE] Hvorfor vil du have mesh ?
[/QUOTE]

Nok fordi jeg er amatør Smile og troede at det var bedre, fordi MESH routerne snakker sammen, så man får den bedre dækning uanset hvor man er. Det var min forståelse, men jeg kan da godt høre at AP nok er løsningen.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2022 kl. 17:56
Oprindeligt skrevet af herognu herognu skrev:


Vil det så sige at du har kablet den ene AP til fx LAN1 og den anden AP til LAN2, er det princippet i opsætning?


Jeps - omend jeg har lidt mere der er kablet og der er en powerline converter mellem hus og garage, hvor der på garageloftet står en switch, der strømføder både AP og 2x kamera.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu