recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kan det betale sig at skifte til 4k Blue Ray?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kan det betale sig at skifte til 4k Blue Ray?

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2022 kl. 14:41
Nu var det jo ikke en konkurrence ;) 1080p streaming kan se fantastisk ud på et OLED. Selvfølgelig er en Blu-ray bedre.

Med billeder tæt på eller over 100 tommer er det jo netop at al den opløsning der er med 4K/UHD kommer til sin ret.
Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filmfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2022 kl. 16:15
for mig er det ikke selve opløsningen fra HD til 4K der gør den store forskel men derimod HDR / Dolby Vision , som for mig ofte gør billedet meget bedre end alm. SDR HD Blu-Ray disc.
Derudover er der som regel også Atmos lyd på Ultra HD disc som ofte mangler på Blu-Ray discs. 😉
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2022 kl. 16:59
Oprindeligt skrevet af wanting wanting skrev:

Har en gammel blueray afspiller der runder de 10 år og overvejer en ny. Men kan det betale sig at købe en 4k blue Ray afspiller i stedet ?

Lad mig råbe med i koret: Ja, helt klart. Alene for HDR mht. til de 4K HDR skiver du også kommer til at kunne benytte, men også mht. 4K jo større skærm eller lærred du har og jo tættere du sidder på.


Redigeret af TBC1 - 11-Januar-2022 kl. 17:00
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2022 kl. 06:28
En UHD Blu-ray afspiller kan fås fra 1500 kroner (Panasonic UB450), så det er en overkommelig investering: https://www.pricerunner.dk/cl/4/Blu-ray-afspillere?attr_2001260=100005822&sort=price_asc

Hvis du planlægger at opgradere til LG OLED i år, så synes jeg bestemt det er noget, du bør overveje. Som andre nævner, s er det dog også værd at kigge på mulighederne indenfor streaming. Der er efterhånden et pænt udvalg af 4K HDR film og serier tilgængeligt – om end ikke alle tjenesterne har lige høj billedkvalitet på 4K HDR.
Til top
bnjw Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 19-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bnjw Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2022 kl. 13:25
Den største fordel ved 4k er nok lyden, hvis man har setup til de ekstra kanaler krævet for Dolby Atmos/DTS-X lyd, som spøjst nok nærmest kun findes på 4k udgaver.

Billedet bliver også væsentligt bedre hvis HDR/Dolby Vision understøttes af TV. Specielt i mørke scener synes jeg man får en forbedret detaljegrad.
Til top
wanting Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 721
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér wanting Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2022 kl. 21:26
Det lyder til jeg skal ud og inviterer i en 4 k udgave 😊
Til top
rafgut Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 01-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 132
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér rafgut Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2022 kl. 13:06
Jeg tillader mig at fortsætte denne tråd, da jeg står i lignende dilemma.
Min trofaste PS3 er ved at stå af, og vil jo stadig gerne kunne afspille mine DVD og Blu-ray film...
Har netop fået foræret en ældre Samsung Blu-ray afspiller, men det er jo fristende at benytte lejligheden til at skaffe en 4k afspiller.

Men kan det betale sig at skaffe en 4k uhd Blu-ray afspiller, når min projector og reciever kun kører god gammeldags 1080P?

Og vil jeg opnå noget ved at afspille en UHD 4k skive på sådan et setup?
Naiera, du siger der er en forskel at ane på 108", hvad når man må nøjes med 92" ? :)

Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2022 kl. 13:50
Du skal købe en Panasonic UB424 eller 824, købe en UHD med tilhørende normal Blu-ray, og lave en sammenligning Jeg tror du vil kunne ane en forskel, og det skader jo ikke at få startet UHD-samlingen. Det kunne jo være man opgraderer udstyret en dag Selv mangler jeg "bare" en Lumagen Radiance Pro til mindst 20k, brugt, før jeg kan få UHD på hele linjen

Prisen på sådan en Panasonic DP-UB424 er jo noget mere overskuelig end på en 824'er. Jeg var selv heldig at få en brugt 824'er, som var til salg her på siden. 424'eren kan i det store hele det samme, og min fungerer fint til de normale Blu-rays. Som DVD-afspiller er de ikke gode, men de dvd'er skal også skiftes ud med Blu-ray, som minimum
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2022 kl. 13:53
Den førnævnte UB450 understøtter Dolby Vision, men konverterer ikke HDR til SDR, ligesom 424 og 824. Hvis ikke afspilleren kan konvertere (GODT) til SDR, så kan vi 1080p-folk ikke bruge dem til UHD Blu-ray. Andre afspillere kan konvertere til SDR, men ikke nær så godt som de to heromtalte fra Panasonic.
Til top
rafgut Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 01-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 132
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rafgut Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2022 kl. 08:00
Mange tak for de uddybende svar!

Jeg må nok erkende, at det bliver lidt meget at bruge 2.000 kr. på en UHD-afspiller for måske at kunne ane en forskel på mit 1080p setup.

Nu fandt jeg en næsten som ny Pioneer blu-ray afspiller til 300 kr., og så må UHD-afspilleren vente til der en skønne dag kommer en 4k-projektor eller måske et OLED ind af døren. Embarrassed
Der kan godt være man stille og roligt skal starte UHD-skive samlingen, der er jo altid en 1080p blu-ray med også. Jeg synes dog det er lidt meget at UHD-skvier skal koste ca. 200 kr. pr. film...

Det kunne være fedt at få opgraderet DVD'erne, men det bliver sgu også en stor udskrivning.LOL

Hvorfor skal du bruge sådan en Lumagen Radiance Pro til mindst 20k for at få UHD på hele?

Det er jo lige før hele mit setup koster det samme som sådan en krabatLOL

Når jeg lige læser ovenstående igen, kan jeg godt se at jeg nok hører til de mere prisbevidste film-entusiaster (:
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2022 kl. 15:41
Oprindeligt skrevet af rafgut rafgut skrev:


Hvorfor skal du bruge sådan en Lumagen Radiance Pro til mindst 20k for at få UHD på hele?


Fordi kalibrering i projektoren er ikke godt nok. Hvis man laver gammakorrektion introducerer man helt vildt meget banding, hvilket den har nok af i forvejen.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2022 kl. 15:42
Der er i øvrigt ikke altid en normal Blu-ray med. Selv har jeg en tysk udgivelse af Snatch uden, og LOTR og Hobitterne har heller ikke normale blå rejer med.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu