recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Formatere HDD der stammer fra en recorder
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Formatere HDD der stammer fra en recorder

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2022 kl. 16:09
Så er begge harddiske afprøvet i min Quadbox (Linux). Den kommer også med i/o fejl ved forsøg på initialisering.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
madsklit Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-September-2010
Status: Offline
Point: 140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér madsklit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2022 kl. 03:59
prøv med en Mac computer og formatere dem.
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2022 kl. 10:03
Hvor store (og specielle) er de diske? Det vil da være begrænset hvor mange timer det kan betale sig at bruge på at rede et par gamle SATA diske. Brugte SATA diske (med skiver) kan du vel nærmest få kastet i nakken - jeg tror jeg har de første 6-8 diske liggende i skuffen der ikke bliver brugt da der er skiftet til SSD de fleste steder.
Til top
Hackerjac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-September-2008
Sted: Videbæk
Status: Offline
Point: 2735
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hackerjac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2022 kl. 10:19
Oprindeligt skrevet af jacobask jacobask skrev:

Hvor store (og specielle) er de diske? Det vil da være begrænset hvor mange timer det kan betale sig at bruge på at rede et par gamle SATA diske. Brugte SATA diske (med skiver) kan du vel nærmest få kastet i nakken - jeg tror jeg har de første 6-8 diske liggende i skuffen der ikke bliver brugt da der er skiftet til SSD de fleste steder.


I følge det screenshot han postede fra diskhåndteringen, så ser det ud til det er en lille 300 Gb disk
Personligt syndes jeg også det er en masse energi at ligge i sådan en lille disk, men vi prioterer jo allesammen forskelligt
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2022 kl. 12:02
Oprindeligt skrevet af Hackerjac Hackerjac skrev:

Oprindeligt skrevet af jacobask jacobask skrev:

Hvor store (og specielle) er de diske? Det vil da være begrænset hvor mange timer det kan betale sig at bruge på at rede et par gamle SATA diske. Brugte SATA diske (med skiver) kan du vel nærmest få kastet i nakken - jeg tror jeg har de første 6-8 diske liggende i skuffen der ikke bliver brugt da der er skiftet til SSD de fleste steder.


I følge det screenshot han postede fra diskhåndteringen, så ser det ud til det er en lille 300 Gb disk
Personligt syndes jeg også det er en masse energi at ligge i sådan en lille disk, men vi prioterer jo allesammen forskelligt


Jeg giver jer begge ret med hensyn til tidsforbruget. Det er nok mere spændingen om man nu kan få det til at virke det drejer sig om. Sådan tror jeg de fleste har det med et eller andet.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
j8544 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-Januar-2016
Status: Offline
Point: 172
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér j8544 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2022 kl. 13:21
Jeg har en gammel Sony-harddiskoptager, der skal til storskrald, når jeg får tid. Jeg er faktisk blevet lidt interesseret og har bestemt mig for at pille disken ud, for at se, hvad det er for noget...
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1932
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2022 kl. 13:26
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af Hackerjac Hackerjac skrev:

Oprindeligt skrevet af jacobask jacobask skrev:

Hvor store (og specielle) er de diske? Det vil da være begrænset hvor mange timer det kan betale sig at bruge på at rede et par gamle SATA diske. Brugte SATA diske (med skiver) kan du vel nærmest få kastet i nakken - jeg tror jeg har de første 6-8 diske liggende i skuffen der ikke bliver brugt da der er skiftet til SSD de fleste steder.


I følge det screenshot han postede fra diskhåndteringen, så ser det ud til det er en lille 300 Gb disk
Personligt syndes jeg også det er en masse energi at ligge i sådan en lille disk, men vi prioterer jo allesammen forskelligt


Jeg giver jer begge ret med hensyn til tidsforbruget. Det er nok mere spændingen om man nu kan få det til at virke det drejer sig om. Sådan tror jeg de fleste har det med et eller andet.

Flemming

Det er ALTID sjovt at se, hvad man egentligt evner selv, at gøre ved ting... Og at få skidtet til at virke. Fx når jeg skal have ny computer, er det sjovt, hvis jeg så kan få den gamle til at køre Linux. Kan bare ikke lade være! Eller, blot det at sætte en antenne op, og se/høre, hvad der kan modtages...
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2022 kl. 16:17
Jeg er helt med på nysgerrigheden og falder da tit i det hul - måske netop derfor jeg spurgte til det. En gammel (langsom) 300Gb disk ville jeg nok ikke bruge meget krudt på, medmindre jeg havde et projekt den skulle bruges til - det er jo netop derfor jeg har en stak liggende i skuffen, for hvad nu hvis ;-)
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2384
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2022 kl. 22:34
Mit bud, hent fx. ubuntu desktop og brug balena etcher eller tilsvarende til at lave en bootbar usb stick.

Sæt den drilske disk i din pc, pil evt kablerne til dine windows diske fra så du ikke får nakket dem ved en fejl, tænd maskinen og boot op fra usb'en. Vælg "try ubuntu" og ikke "install ubuntu", det starter ubuntu opdirekte fra usb'en.

Når ubuntuen er bootet op trykker du på windowsknappen til venstre for din mellemrumstangent og skriver term for at få startet en terminal op.

Start med at taste lsblk i terminalen og kig på den liste der kommer frem, find den disk der passer i størrelse til den drilske disk - hvis du afmonterede kablerne til dine normale harddiske hedder den drilske disk sandsynligvis /dev/sda.. Hvis dine normale diske stadig sidder i maskinen hedder den drilske disk muligvis /dev/sdc eller noget i den stil.

Skriv sudo dd bs=1M status=progress if=/dev/zero of=/dev/sdc count=10000 så får den disk der hedder /dev/sdc overskrevet boot record og partition table af nuller, så vær stensikker på det ER /dev/sdc du vil nakke. 

Bagefter kan du boote op i windows og så burde den kunne håndtere tingene. 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu