recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Androidbokse og variabel framerate?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Androidbokse og variabel framerate?

 Besvar Besvar Side  <1 23456 7>
Forfatter
Besked
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1308
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2022 kl. 09:25
Oprindeligt skrevet af miri miri skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

LOL Den her tråd er simpelthen god underholdning! Tænk sig alt det l*rt man skal vide/forholde sig til/indstille, for at få noget så enkelt til at fungere!  Dead
Jeg er ikke Apple fan, men hold op hvor er det bare så meget nemmere med en Apple TV, end at skulle være nørd, før man får tingene til at fungere.
Dit signal om, at man skal være nørd for at vælge Android TV er jo misvisende. Men er måske et forsøg på at dreje tråden yderligere væk fra det oprindelige spørgsmål om afspilning af lokale mediefiler på Android og gøre den endnu mere underholdende ved at sætte det op som Apple vs Android? For der findes naturligvis også "simple" løsninger, hvis du vil afspille lokale mediefiler på Android og Android TV. 

Der er forskelle på Apple TV og Android TV, og der kan for den enkelte være gode grunde til at vælge den ene eller anden løsning. Vedr. framerate har Apple TV i OS en bedre løsning end Android TV, men den er ikke "fejlfri". Der har i lang tid været et issue med TV2 på Apple TV, og pt. skulle der også være et issue me Amazon Prime, der formentlig for begge skyldes, at app udviklingerne omgår automatikken i OS. 

Men de "fleste" vil ikke bemærke problemerne med forkert framerate - hverken på Apple TV eller Android TV - Det er mest et nørd problem - ligesom afspilning af lokale mediefiler fra HDD og NAS, som denne tråd egentlig handler om, og her har Android og Android TV til gengæld nogle vigtige "frihedsgrader" i OS i ft. Apple TV. 

Hvis du ønsker den ultimative styring af dine lokale mediefiler, så vil snakken hurtigt omfatte Kodi, der løbende bliver opdateret og endda er gratis - og Kodi kræver et Nørdgen, fordi du har mulighed for styring af næsten alt! Hvilket nok ikke rimer på Apple TV, men Kodi kan faktisk installeres på Apple TV, hvilket naturligvis kræver en del nørd-indgreb. 


Du bekræfter netop mine påstande!  LOL LOL LOL
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1308
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2022 kl. 09:26
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Enig med Miri.

Det er nu mest trådens indhold her der får tingene til at virke mere besværlige end nødvendigt - og AppleTV har sine udfordringer også. Eksempelvis kan den ikke spille Dolby Vision profile 7 som bruges i UHD BlueRays, ATV understøtter kun DV profile 5 som bruges af streaming tjenesterne. Så dine lokale UHD Bluray rips med DV profile 7 kan ATV ikke spille korrekt - det kan Android TV derimod godt. 

Den største forskel på ATV og andre løsninger er i virkeligheden ikke så meget selve boksene, men brugerne.  ATV brugere er plug and play brugere oftest, de sætter det til og tilpasser deres behov til det devicen kan, ligesom man gør med andre Apple Devices. Brugere af de andre løsninger er typisk i den anden grøft, de vil have en device som de kan tilpasse til deres behov, det er folk med en hel anden interesse for teknikken bag og med andre behov. De elsker at eksperimentere og afprøve forskellige løsninger og at dykke ned i alt det som du syntes er noget l*rt at skulle forholde sig til  :)  Der er ikke noget rigtigt eller forkert i den ene fremfor den anden approach, så det er ikke for at angribe nogen brugere eller teknologier, det er bare oftest sådan at indgangs vinklen er forskellig.  

Man behøver ikke være nørd, men uanset om man vælger ATV eller Android TV, så skal man alligevel have lidt viden for at for at få alting til at spille i alle former for setups - ingen af løsningerne er 100% plug and play. Og så skal man heller ikke være blind for at dette er jo ikke et emne der er blevet nemmere, tværtimod så er der efterhånden så mange formater, opløsninger, codecs, framerates, containere, hdr/dv profiler, lydformater, osv. osv. - det er ikke som i gamle dage med DVD/mpeg2 og dolby eller DTS - så det at finde noget der "bare virker altid" det er næsten umuligt :) - uanset om det er indbygget i et smarttv, eller man bruger eksterne bokse/løsninger, så er der altid et eller andet man skal forholde sig til. Er det ikke på video siden, så er det på lyd siden - eller noget tredie.

Iøvrigt behøver man ikke vide/forholde sig til alt det der skrives i denne tråd hvis det bare er trådstarters behov man skal løse - jeg har allerede lavet et opslag med en løsning der virker 100% til det forholdsvis simple og billige 1080p behov som trådstarter spørger efter.  En 500,- kroner Nokia Android TV boks, hvor der bruges Plex server/klient istedetfor Kodi. Plex klienten kan håndtere framerate switching og alting spiller fuldstændig problem frit på min Nokia Android TV - og sammenlignet med eks. Shield som som koster 3 gange så meget, så er Shield kraftigere (især) på GPU siden og tilbyder flere features, eks. på gaming siden, men til gengæld er deres nyeste opdatering til Android 11 fyldt med Bugs som jeg ikke ser på min billigere løsning der kun kører Androd TV 10. 

Det eneste min billige løsning ikke kan er Dolby Vision (men alle andre HDR formater understøttes - manglen på DV er licens relateret), men da trådstarter ikke skal spille 4K video, men kun 1080p så er dette ikke et issue.  Så min anbefaling til trådstarters behov er stadig køb den billige løsning til 500,- nu og brug dette til at få erfaring med, og når/hvis behovet for mere kommer, så kan man altid opgradere til en Shield, evt. næste Shield version (den nuværende er ved at være lidt gammel) eller en ATV



Wacko LOL LOL
Til top
moler Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-August-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 219
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moler Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2022 kl. 09:30
er det ikke stadigvæk sådan at Apple TV ikke har automatisk match af opløsning, men opskalere alt til 4K ? Det er en deal breaker for mig og grunden til at jeg er endt med en shield

Redigeret af moler - 14-Marts-2022 kl. 09:30
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2022 kl. 09:59
Shield opskalerer da også alt til 4K. Tænker du specifikt på Kodi?

Match af opløsning kan ikke fungere i en streaming-boks fordi det er streamingserveren, som skalerer signalet ift. flere parametre bl.a. internetforbindelsen.


Redigeret af Rasmus Larsen - 14-Marts-2022 kl. 09:59
Til top
moler Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-August-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 219
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moler Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2022 kl. 11:27
ja via Kodi på shield. Der kan jeg få auto resolution match til at virke. Skrev på et tidspunkt med infuse som er Kodi lignende app til aptv og de kunne ikke få det til at virke på aptv pga restriktioner fra Apples side
Til top
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2004
Sted: Lejre, Sjælland
Status: Offline
Point: 2554
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bjur Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2022 kl. 12:06
Jeg bruger den gamle Refresh Rate app på Shield. Selvom udvikleren for længst har forladt projektet, virker den stadig fornuftigt hos mig.
Til top
moler Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-August-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 219
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moler Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2022 kl. 12:24
jeg kan Kun få refresh rate app  til at virke med Netflix 
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2007
Status: Offline
Point: 2811
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2022 kl. 17:23
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

 men jeg har ikke læst om, at nogen Android
boks skulle kunne vise Netflix i andet end SD.



De der kører google TV som jo også er Android kan jo, Chromecast, Nokia boksen m.v. så det må vel være noget med licensering, hardwaren jo nærmest er identisk.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2022 kl. 17:54
Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

 men jeg har ikke læst om, at nogen Android
boks skulle kunne vise Netflix i andet end SD.



De der kører google TV som jo også er Android kan jo, Chromecast, Nokia boksen m.v. så det må vel være noget med licensering, hardwaren jo nærmest er identisk.


Hej.

Her er et link med mere info. Foreslår at du også ser de blå sublinks:


Personligt er jeg glad for at vi har forskellige bokse med forskellige muligheder/Apps og i forskellige prisklasser. Jeg syntes at det ville være kedeligt, hvis alle bokse kunne det samme, og at vi kun kunne vælge mærket efter hvilken farve den skulle leveres i?

Nogle bokse bestilles fra Kina af store virksomheder i Californien. De har naturligvis ansatte der skal have løn og der skal betales husleje. Andre fremstilles efter ideer og firmware udkast fra forskellige SoC fabrikanter. Disse vil som regel have færre omkostninger, og finder vej til Europa via globale handels platforme.

Jeg syntes, at det er godt, at der er plads til begge muligheder.

Hilsen Carsten.

Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10304
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2022 kl. 18:03
Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

 men jeg har ikke læst om, at nogen Android
boks skulle kunne vise Netflix i andet end SD.



De der kører google TV som jo også er Android kan jo, Chromecast, Nokia boksen m.v. så det må vel være noget med licensering, hardwaren jo nærmest er identisk.


Ja, det er netop licenseringen der afgør om man kan få Netflix i højeste opløsning.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2007
Status: Offline
Point: 2811
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2022 kl. 19:28
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Jeg syntes at det ville være kedeligt, hvis alle bokse kunne det samme, og at vi kun kunne vælge mærket efter hvilken farve den skulle leveres i?



Jeg synes bare ofte når man ser de billige android bokse solgt at man "glemmer" at fortælle om en ret væsentlig begrænsning.
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2007
Status: Offline
Point: 2811
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2022 kl. 19:28
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:


Ja, det er netop licenseringen der afgør om man kan få Netflix i højeste opløsning.

Flemming


Det giver meningSmile
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu