recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lydkvalitet fra NAS
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lydkvalitet fra NAS

 Besvar Besvar Side  <1 23456 7>
Forfatter
Besked
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2022 kl. 13:20
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Lidt arrogant sagt, enten har man ikke ørene til at kunne høre forskel, eller også der der noget i grejet som ikke er optimalt, eller måske begge dele.


Mit grej er bedre end dit

Redigeret af Naiera - 13-Maj-2022 kl. 13:20
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2022 kl. 13:49
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Lidt arrogant sagt, enten har man ikke ørene til at kunne høre forskel, eller også der der noget i grejet som ikke er optimalt, eller måske begge dele.Smile

Der er vel også den mulighed at nogen har noget udstyr som kan klare opgaven uden at fejle, eller der tager jeg måske fejl?
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2022 kl. 14:05
Det kræver nærmest ingen ressourcer at pakke FLAC ud korrekt.

Det her er et fuldstændig vanvittigt emne at blive ved med at plaske rundt i. Folk der oplever en forskel er ofre for placebo-effekten, hvilket er ekstremt normalt indenfor hi-fi.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2022 kl. 14:11
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

FLAC er ligesom en zip-fil. Hvis du zipper nogle billeder ser de ikke værre ud, når de bliver pakket ud igen, ligesom et tekstdokument heller ikke mister bogstaver.
Hvis pakke ud tiden mellem hvet pixel / bogstav ændre sig er slut resultatet det samme, hvis tiden mellem sample ændre sig er den analoge lyd ændret.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2022 kl. 14:45
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2022 kl. 15:24
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Bestpictures Bestpictures skrev:

Tak for indlægget “Potter”

Det er nemlig lige præcis sådan jeg oplever det, de der ikke er så lyd interesserede kan ikke høre forskel men for musik/lyd nørder er forskellen stor.
Som jeg oplever FLAC er lyden en smule kold, flad og uden interesse, hvorimod WAV opleves lige modsat og virkelig kan give både gåsehud og indlevelse i optagelsen.

Vil lige nævne jeg også har enkelte albums i 192 Khz/24 bit som lyder virkeligt godt, hvilket 44,1 Khz/16bit bestemt også gør og her er det for mit vedkommende ikke afgørende om det er HD, begge formater er i stand til at give en god oplevelse, hvilket jeg ikke finder at FLAC er i stand til.

Efter over 40 års nørdet interesse for audio udstyr og high-end lyd er jeg nogenlunde sikker på at det ikke er set-up’et som påvirker FLAC i en uheldig retning.
det eneste d r kan gøre forskellen hvis der er nogle det er din afspiller, da det er den der pakker filen ud. Selv min Argon streamer levere sammen dejlig åbent lyd om det er FLAC eller wave
Måske, men hvis du ikke har grejet der gør at du kan netop kan høre forskellen, så vil du aldrig høre eller lægge mærke til detSmile 
Det er ikke på mit snurre rund stue bio jeg sidder og lytter på, jeg har et ret så tungt High End setup i et andet rum hvor der lyttes på. Jeg har tidligere, men det er noget siden at jeg har ændret alle CD’ere fra netop FLAC til AIFF, yep et par tusind skiver fylder lidtEmbarrassed 
Iøvrigt en hurtig Google, så er der jo andre som også kan høre forskellen. 

Jeg er helt med på teorien og det praktiske i hvor og hvordan en flac fil laves og udpakkes. etc. Og jeg forstår også godt argumentet med, at det er lige som en ZIP-fil som udpakkes, og der igen ændring sker, eller også gør derWink

Jeg kan høre forskellen, så kan i andre kalde det placebo. Og sådan er det…..


Redigeret af Potter - 13-Maj-2022 kl. 15:27
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2022 kl. 16:23
Der er ikke nogen forskel at høre.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2022 kl. 16:46
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

@Bestpictures, jeg bakker dig op. Der en hørebare forskel i mellem WAVE og FLAC, og det er ikke noget placeboSmile

Det skal siges at jeg benytter dog formatet AIFF som er et Apple pendant til WAVE.

Lidt arrogant sagt, enten har man ikke ørene til at kunne høre forskel, eller også der der noget i grejet som ikke er optimalt, eller måske begge dele.Smile 

Behandlingsresurserne af/ eller afvikling af AIFF/WAVE er jo kortere, end på f.eks. FLAC formatet "udpakningen" om der tilføres jitter/ støj eller lign. i signalbehandlingen i forbindelsen med udpakningen, eller om det sker i selve formatet under konverteringen skal jeg ikke kunne sige. 

Og det er bestemt heller ikke et ukendt fænomen at AIFF lyder bedre end FLAC, ihverfald ikke i min omgangskreds, og jeg er nu ret sikker på at du nok skal finde masser af informationer i den audiofile verden som kommer frem til den samme oplevelse.

God bededagsferie til alle


Det må da være dit grej der er noget galt med, hvis det ikke magter at afspille den samme fil, pakket i hhv. waw, aiff eller flac, så det lyder helt ens. - Der skal ikke være nogen forskel, så hørbare forskelle må enten være udtryk for fejl i afspilning/udpakning eller som foreslået, placebo.
Til top
Bestpictures Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 10-Januar-2017
Sted: Sydjylland
Status: Offline
Point: 42
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bestpictures Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2022 kl. 16:58
Kan også blot gentage at forskellen er tydelig.

Nu har jeg lyttet til FLAC filer i flere år i den tro at alt var i skønneste orden og samtidig nærmest mistet interessen for koncentreret musiklytning.

Ved en større opgradering hvor jeg begyndte at afspille direkte CD i Oppo’en var det at alle i husstanden rent faktisk var i stand til at høre en væsentlig opgradering af lyden.

Det var faktisk derfor jeg startede emnet, hvor der var en her i forum der foreslog en ribning til WAV for at sammenligne.

Er i øvrigt ret sikker på en Oppo 203 er i stand til at decode FLAC filer korrekt.


Redigeret af Bestpictures - 13-Maj-2022 kl. 17:19
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2022 kl. 17:33
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

FLAC er ligesom en zip-fil. Hvis du zipper nogle billeder ser de ikke værre ud, når de bliver pakket ud igen, ligesom et tekstdokument heller ikke mister bogstaver.

Hvis pakke ud tiden mellem hvet pixel / bogstav ændre sig er slut resultatet det samme, hvis tiden mellem sample ændre sig er den analoge lyd ændret.
så er din afspiller ikke krafter nok til det dette.
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2022 kl. 17:36
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Bestpictures Bestpictures skrev:

Tak for indlægget “Potter”

Det er nemlig lige præcis sådan jeg oplever det, de der ikke er så lyd interesserede kan ikke høre forskel men for musik/lyd nørder er forskellen stor.
Som jeg oplever FLAC er lyden en smule kold, flad og uden interesse, hvorimod WAV opleves lige modsat og virkelig kan give både gåsehud og indlevelse i optagelsen.

Vil lige nævne jeg også har enkelte albums i 192 Khz/24 bit som lyder virkeligt godt, hvilket 44,1 Khz/16bit bestemt også gør og her er det for mit vedkommende ikke afgørende om det er HD, begge formater er i stand til at give en god oplevelse, hvilket jeg ikke finder at FLAC er i stand til.

Efter over 40 års nørdet interesse for audio udstyr og high-end lyd er jeg nogenlunde sikker på at det ikke er set-up’et som påvirker FLAC i en uheldig retning.
det eneste d r kan gøre forskellen hvis der er nogle det er din afspiller, da det er den der pakker filen ud. Selv min Argon streamer levere sammen dejlig åbent lyd om det er FLAC eller wave

Måske, men hvis du ikke har grejet der gør at du kan netop kan høre forskellen, så vil du aldrig høre eller lægge mærke til detSmile 
Det er ikke på mit snurre rund stue bio jeg sidder og lytter på, jeg har et ret så tungt High End setup i et andet rum hvor der lyttes på. Jeg har tidligere, men det er noget siden at jeg har ændret alle CD’ere fra netop FLAC til AIFF, yep et par tusind skiver fylder lidtEmbarrassed 
Iøvrigt en hurtig Google, så er der jo andre som også kan høre forskellen. 

Jeg er helt med på teorien og det praktiske i hvor og hvordan en flac fil laves og udpakkes. etc. Og jeg forstår også godt argumentet med, at det er lige som en ZIP-fil som udpakkes, og der igen ændring sker, eller også gør derWink

Jeg kan høre forskellen, så kan i andre kalde det placebo. Og sådan er det…..


nu lytter jeg så ikke musik i surround men i stereo. Og Du kan tro jeg kan lytte forskel, hvis der er noget galt med lyden. Ellers havde jeg aldrig påstået jeg kan hører forskel på om musik afspilles fra en Shield, Apple tv, Denon via heos eller men Argon streamer. Men der er forskel mellem dem.
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Snippermanden Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-April-2007
Status: Offline
Point: 178
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Snippermanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2022 kl. 09:45
Skal vi ikke smide kabler ind i tråden. Altså nu når folk er i gang med at påstå, at der er forskel på deres 1'er og 0'er afhængigt af indpakningen.
Parasound Halo A2 + C2
M&K Surround
Monitor Audio FB212
BenQ W10000
Sony PS3
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu