recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Valg af nye fronthøjttalere til kommende surround
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Valg af nye fronthøjttalere til kommende surround

 Besvar Besvar Side  123 7>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Online
Point: 1033
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Valg af nye fronthøjttalere til kommende surround
    Sendt: 03-April-2022 kl. 13:01
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Men virkeligheden er jo som @JeTex beskriver... hifiklubben bruger endda spalteplads på at beskrive det...

Yes, HiFiKlubben

Dem der sælger et på reolhøjttalere til 1200 kroner

Og som anbefaler højttalerkabel til 70 kr meteren dertil.
Det vil sige 1200 kroner højttaler og for 700 kroner kabel (ved typiske 2x 5 meter).

Mon ikke det var bedre at spendere en lidt større del af beløbet på højttalerne i stedet?


Klaus
De anbefaler da ikke folk at købe billigt, men at prøve forskellige tilslutnings muligheder på det købte, for at lytte om der er mulighed for bedre lyd ved et simpelt forsøg ang. hvor plus og minus tilsluttes på terminalerne.

Frank 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19214
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2022 kl. 11:26
Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Men virkeligheden er jo som @JeTex beskriver... hifiklubben bruger endda spalteplads på at beskrive det...

Yes, HiFiKlubben

Dem der sælger et på reolhøjttalere til 1200 kroner
https://www.hifiklubben.dk/argon-audio-alto5-mk2-kompakt-hoejtaler/argalto5mk2wh/

Og som anbefaler højttalerkabel til 70 kr meteren dertil.
Det vil sige 1200 kroner højttaler og for 700 kroner kabel (ved typiske 2x 5 meter).

Mon ikke det var bedre at spendere en lidt større del af beløbet på højttalerne i stedet?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19214
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2022 kl. 11:19
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Nu var det jo ikke et indlæg med kabeltilslutning for “novicer”, men jeg har måske fejlvurderet forståelsen for, at der tales om korrekt tilslutning til bi/triwire med singlewire og brug af jumpers.

Hvis 5 cm “blik” har så tydligt indvirkning på lyden, er der noget galt med de jumpers.

Hvis jeg erstatter mine jumpers med 10 cm kabel (hvad jeg har gjort på et sæt højttalere, fordi sælger havde forlagt dem), betyder det at der fra forstærker til bas er 5 meter højttalerkabel of til diskanten 5,1 meter.
Hvis de sidste 10 cm dæmper diskanten “flere dB” tør jeg ikke tænke på, hvad de første 5 meter gør ved lyden. Det må jo være 50 gange “flere dB” så!


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1308
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2022 kl. 10:52
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Er det en buksebøjle eller en til frakker, ingen af dem passer til mine højttalere. Jeg tror heller ikke, at en tandbøjle ville virke.

Da en tandbølje oftest er af metal, vil den selvfølgelig virke perfekt.
Lyden vil bliver “mundvandslækker” af det.

Nå, jeg gætter på at du udemærket ved, hvad jeg mener.



Klaus
Det gætter jeg også på, at du gør, selv uden en uddybende forklaring på tilslutning af kabler til bi eller triwire højttalere.

“…flere dB forskel…”.

Det vil være tydelig målbart, så det finder du lige en måling på - ik,?! Wink
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1308
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2022 kl. 10:50
Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Men virkeligheden er jo som @JeTex beskriver... hifiklubben bruger endda spalteplads på at beskrive det...


Ja selvfølge mener HiFi Klubben det - de lever jo af det. Og kan de så ydermere få solgt nogle ekstra meter dyrt højttaler kabel, på den “fantastiske” historie. Clap
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1308
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2022 kl. 10:47
😂 😂 I Guder da…
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2022 kl. 10:33
Oprindeligt skrevet af bbond bbond skrev:

Hvis man kan få strøm til alle enheder i højttaleren, uden bøjle/jumper, ved kun at benytte en af terminalerne (Høj, mid eller lav) er der jo ikke separat filter for hver sektion, men blot tale om et fælles print.

Bond Cool

Nu var det jo ikke et indlæg med kabeltilslutning for “novicer”, men jeg har måske fejlvurderet forståelsen for, at der tales om korrekt tilslutning til bi/triwire med singlewire og brug af jumpers.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2022 kl. 10:24
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Er det en buksebøjle eller en til frakker, ingen af dem passer til mine højttalere. Jeg tror heller ikke, at en tandbøjle ville virke.

Da en tandbølje oftest er af metal, vil den selvfølgelig virke perfekt.
Lyden vil bliver “mundvandslækker” af det.

Nå, jeg gætter på at du udemærket ved, hvad jeg mener.



Klaus
Det gætter jeg også på, at du gør, selv uden en uddybende forklaring på tilslutning af kabler til bi eller triwire højttalere.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19214
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2022 kl. 10:18
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Er det en buksebøjle eller en til frakker, ingen af dem passer til mine højttalere. Jeg tror heller ikke, at en tandbøjle ville virke.

Da en tandbølje oftest er af metal, vil den selvfølgelig virke perfekt.
Lyden vil bliver “mundvandslækker” af det.

Nå, jeg gætter på at du udemærket ved, hvad jeg mener.



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
bbond Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 19-Januar-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 408
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bbond Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2022 kl. 08:11
Hvis man kan få strøm til alle enheder i højttaleren, uden bøjle/jumper, ved kun at benytte en af terminalerne (Høj, mid eller lav) er der jo ikke separat filter for hver sektion, men blot tale om et fælles print.

Bond Cool

Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2022 kl. 01:19
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Det kunne tyde på, at kabler tilsluttes i high input, på højttalernes tilslutningsterminaler. Diskantniveau hæves flere dB når/hvis forstærker tilsluttes high input terminalen, på en SR6AA mkll kan der også tilsluttes til mid eller low input, det er så her frekvensniveauet hæves og ikke diskanten.

Det er da klart det lyder underligt, hvis man kun sætter kabler i High og undlader at have bøjlerne i.


Klaus
Er det en buksebøjle eller en til frakker, ingen af dem passer til mine højttalere. Jeg tror heller ikke, at en tandbøjle ville virke.


Redigeret af JeTex - 03-April-2022 kl. 01:20
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19214
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2022 kl. 23:44
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Det kunne tyde på, at kabler tilsluttes i high input, på højttalernes tilslutningsterminaler. Diskantniveau hæves flere dB når/hvis forstærker tilsluttes high input terminalen, på en SR6AA mkll kan der også tilsluttes til mid eller low input, det er så her frekvensniveauet hæves og ikke diskanten.

Det er da klart det lyder underligt, hvis man kun sætter kabler i High og undlader at have bøjlerne i.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu