recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Efterlysninger
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Home control panel
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Home control panel

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
trikker Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 07-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 303
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér trikker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Home control panel
    Sendt: 22-Maj-2022 kl. 21:18
Jeg vil gerne høre om gode ideer til en opgave.
Jeg tænker at styre lys og udsugning fra et panel, gerne en touch-skærm med brugerflade.
Min første tanke var en Raspberry pi med en touch-skærm, men jeg kan bare ikke finde et sådan projekt.

1) Det skal kunne fungere off-line.
2) udsugning er en simpel blæser.
3) Jeg skal kunne ændre bruger-interfacet, men jeg har ingen kendskab til kodning, så det skal kunne designes vha. en form for brugerflade/menu.

Findes der ikke noget ala Kodi, men til styring af IO på en Raspberry pi?

Hvis nogen kender Siemens Logo, så har jeg lidt erfaring med dem, men kan de styres vha. touch?
Jeg ved godt det nok ikke kan gøres gratis, men pris er jo altid en faktor.




Redigeret af trikker - 22-Maj-2022 kl. 21:36
Til top
Clemen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Februar-2006
Status: Offline
Point: 605
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Clemen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2022 kl. 21:08
Kig på https://www.home-assistant.io/

Personligt bruger jeg det flere steder, både til styring af udespa (raspbarry pi med touchskærm indbygget i spaen)

Samt resten af huset, som styres af ipad der hænger forskellige steder

Til top
lavalampen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 24-Maj-2022
Status: Offline
Point: 7
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lavalampen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2022 kl. 11:04
+1 til Home Assistant (HA). 

Det køres typisk fra en Raspberry Pi og kan tilgås via browser på PC/Mac eller fra App på telefon eller tablet. Sidstnævnte bliver ofte brugt som en væghængt touchskærm, af mange brugere. 
Det er vitterligt kun fantasien der sætter grænsen med HA. Lidt stejl læringskurve til at begynde med, men når man fanger principperne, er det ret nemt at have med at gøre.
Det er enormt godt supporteret, så man kan google stort set alle problemstillinger. Ligeledes findes der på YouTube et hav af "kom-igang-videoer". På facebookgruppen "Dansk Home Assistant gruppe" bliver der delt projekter og erfaringer. Her er mange nørder, som kan løse ethvert problem, du måtte møde. Smile

Det kører lokalt, så ingen internetforbindelse nødvendig.
Til top
trikker Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 07-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 303
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér trikker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2022 kl. 14:54
 Tak for svarene, det er netop det jeg har behov for.
Jeg har kigget på HA og det ser rigtig spændende ud.
 Jeg kan ikke gennemskue om systemet kan noget så simpelt som at trække et relæ, eller om det "kun" kan snakke med intelligente enheder. Disse skal vel "igangsættes" med en onlineservice af en art?
 Ville man evt. kunne trække et relæ vha. tryk på den originale Raspberry Pi touchskærm?

Det hele skal helst være fortrådet (med ledninger/kabel).




Redigeret af trikker - 24-Maj-2022 kl. 15:13
Til top
lavalampen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 24-Maj-2022
Status: Offline
Point: 7
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lavalampen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2022 kl. 12:23
Oprindeligt skrevet af trikker trikker skrev:

 Tak for svarene, det er netop det jeg har behov for.
Jeg har kigget på HA og det ser rigtig spændende ud.
 Jeg kan ikke gennemskue om systemet kan noget så simpelt som at trække et relæ, eller om det "kun" kan snakke med intelligente enheder. Disse skal vel "igangsættes" med en onlineservice af en art?
 Ville man evt. kunne trække et relæ vha. tryk på den originale Raspberry Pi touchskærm?

Det hele skal helst være fortrådet (med ledninger/kabel).



Du kan sagtens trække et relæ med en Raspberry Pi. Den har jo en række GPIO's som du kan sætte op til at styre fra HA. Så skal du bare finde et relæ, der trækker ved den spænding der kommer ud herfra. Det kan jeg dog ikke komme nærmere ind på, da det er mange år siden jeg har leget med dén del. Smile
Du behøver ikke internet, men kan køre det hele på lan, hvis du ønsker det. Rigtig mange "intelligente enheder", kan flashes væk fra deres originale firmware til ESPhome eller Tasmota, hvilket tillader at du kører det hele offline. Visse enheder behøver slet ikke internet out of the box, mens andre kræver det.
Til top
trikker Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 07-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 303
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér trikker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2022 kl. 20:43
Jeg har nu prøvet Home Assistant, men tror ikke det er det jeg søger.
Jeg vil gerne kunne tænde lys og blæser med hver sin touch-knap fra touchskærmen, måske senere hen ændre lysstyrke og blæserhastighed.
Så vidt jeg kan se, fungerer Home Assistant "bare" som en server, uden lokal styring af enheder.

Er der et program der kan lade mig styre GPIO'er på RPi'en ved at trykke på RPi touch-skærmen og hvor jeg kan ændre indstillinger vha. af en brugerflade?
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2022 kl. 11:58
Oprindeligt skrevet af trikker trikker skrev:

Jeg har nu prøvet Home Assistant, men tror ikke det er det jeg søger.
Jeg vil gerne kunne tænde lys og blæser med hver sin touch-knap fra touchskærmen, måske senere hen ændre lysstyrke og blæserhastighed.
Så vidt jeg kan se, fungerer Home Assistant "bare" som en server, uden lokal styring af enheder.

Så har du ikke leget nok med HA, for den kan snildt det som du ønsker. Det er nærmest standard opsætning. 
Det vigtige er at du har dit lys og din blæser lagt ind med de muligheder for styring som de tilbyder. Dvs hvis du i forvejen ikke kan styre blæserhastigheden, ja så kan HA heller ikke hjælpe dig med det. Og det samme for lyset. 
Men hvis enhederne kan, og HA kan genkende enhederne, så er det en smal sag at få dine ønsker opfyldt. 

Oprindeligt skrevet af trikker trikker skrev:

Er der et program der kan lade mig styre GPIO'er på RPi'en ved at trykke på RPi touch-skærmen og hvor jeg kan ændre indstillinger vha. af en brugerflade?

Jeg bruger ikke HA til daglig, men derimod openHAB. Det er dog det samme.
Der burde være en binding (hedder vist noget andet i HA) til Rpi GPIO. Dvs din Rpi kommer til at fungere fuldstændig som enhver anden "smart" enhed, hvor du kan styre GPIO pin´s som du lyster. 
Så længe HA kender dine enheder, så er det kun din fantasi (og viden om HA) der sætter begrænsningerne for dig.. Så jeg vil anbefale dig at vende tilbage til HA, evt se det hav af løsninger folk viser på bla youtube. Det du ønsker, det er altså yderst banal smarthome styring, også selvom du har fokus på et touchpanel. 
Til top
trikker Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 07-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 303
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér trikker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2022 kl. 18:26
Ja , jeg brugte måske ikke den tid på det jeg skulle, men RPi'en bootede op med en masse tekst på skærmen og ikke en brugerflade, det hele skulle styres/programmeres fra ekstern enhed (PC).
Sådan så det ihvertfald ud for mig og da jeg, som skrevet, ikke har forstand på Linux/programmering så tænkte jeg at det skulle betjenes fra anden enhed som de andre løsninger jeg har fundet.

Skuler lidt til Candle
Der er en løsning med touchskærm.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu