recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > IP TV og WebTV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Netflix vil ikke lave serier eller film i Danmark.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Netflix vil ikke lave serier eller film i Danmark.

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2022 kl. 12:18
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Det er jo synd for de stakkels skuespillere - siger T-Duck - de kan ikke leve af deres erhverv.

Det kan de med den nye aftale - altså, hvis ikke det var fordi der nu var blevet så dyrt at de slet ikke får tilbudt noget arbejde.........

Hedder det at sejre sig selv ihjel?


Klaus
Næppe! Den danske model har i mange årtier sørget for ordentlig betaling for godt håndværk. Også selvom EU og US presser på.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2022 kl. 14:38
Så har Viaplay ligeledes udmeldt produktionsstop.

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2022 kl. 16:05
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Den danske model har i mange årtier sørget for ordentlig betaling for godt håndværk. Også selvom EU og US presser på.

Korrekt, måske de skulle have brugt den danske model her også?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2022 kl. 16:16
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Den danske model har i mange årtier sørget for ordentlig betaling for godt håndværk. Også selvom EU og US presser på.

Korrekt, måske de skulle have brugt den danske model her også?


Klaus
Det er svært at tage stilling til uden konkrete oplysninger om aftalen. Det kan vel lige så vel være fordi Netflix IKKE vil lave en aftale med skuespillerforbundet.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2022 kl. 21:17
Nu er det ikke kun Netflix der har lukket ned for danske produktioner. Der er stort set samtlige streamingstjenester.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
ASKF Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2015
Sted: Ålborg, DK
Status: Offline
Point: 239
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ASKF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2022 kl. 05:19

Aftalen, parterne strides om, betyder ifølge Viaplay, at medlemmerne af Create Denmark vil have en bid af streamingtjenesternes samlede kage - altså vederlag efter, hvordan det overordnet går den pågældende tjeneste.

Det mener Viaplay ikke er rimeligt, skriver de i dag i et åbent brev til Creat Denmark og Producentforeningen.

'Aftalen er blevet beskrevet som værende bygget på en 'succesbaseret model', men efter nærmere undersøgelse er det tydeligt, at modellen bygger på streamingtjenestens overordnede og samlede abonnements-succes og ikke den individuelle series succes. Vi mener, det bør være omvendt, så det er i overensstemmelse med den tilgang, der er bredt accepteret internationalt' lyder det fra Filippa Wallestam, der er koncerndirektør og Chief Content Officer i Viaplay Group.

Ingen anden udvej
'Hvis en serie er en succes, modsvares dette af et øget vederlag og omvendt. Vi mener, det er mangelfuldt at basere en afregningsmodel på den overordnede succes for en streamingtjeneste, idet antallet af abonnenter er drevet af en række forskellige faktorer, herunder prissætning, pakketering og udvalget af indhold, der tilbydes. For eksempel er vores sportsudbud en vigtig drivkraft for vores abonnenter på tværs af vores markeder, og dette bør ikke inkluderes, når der skal fastsættes rettighedsvederlag for lokalt produceret fiktion', siger hun ifølge det åbne brev.

Derfor har ser Viaplay ingen anden udvej end af droppe det danske indhold indtil videre.

'Indtil vi har opnået en bæredygtig aftale, ser vi imidlertid ingen anden udvej end at stille udvikling af yderligere danske fiktions-projekter i bero', lyder det fra Filippa Wallestam.

--------

Jeg forstår godt de lukker ned for produktionen og jeg undrer mig over at det ikke er samtlige tjenester som har meldt fra endnu.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2022 kl. 05:28
De største tabere bliver DR, der er en åben, gratis platform. Det bliver dyrt når de så skal til at betale for at hele Danmark -kan- se med, uanset om det sker eller ej. Der er en besynderlig model der helt sikkert vil betyde at der bliver sorteret hårdt og kontant i hvor meget af bagkataloget man har liggende. Der er også gode chancer for at de meste niche-tv bliver fjernet, fordi der skal betales efter hvor mange brugere platformen har overall og ikke efter hvor mange der ser det enkelte program.

Redigeret af Mefisto - 08-Juni-2022 kl. 05:40
Til top
ASKF Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2015
Sted: Ålborg, DK
Status: Offline
Point: 239
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ASKF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2022 kl. 07:27
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

De største tabere bliver DR, der er en åben, gratis platform. Det bliver dyrt når de så skal til at betale for at hele Danmark -kan- se med, uanset om det sker eller ej. Der er en besynderlig model der helt sikkert vil betyde at der bliver sorteret hårdt og kontant i hvor meget af bagkataloget man har liggende. Der er også gode chancer for at de meste niche-tv bliver fjernet, fordi der skal betales efter hvor mange brugere platformen har overall og ikke efter hvor mange der ser det enkelte program.


Aftalen gælder kun nye produktioner, DR kan så vælge at flytte alle gamle produktioner over på Bonanza, som er en særskilt streamingtjeneste og kun have nye på DR TV, det burde kunne reducere antallet af brugere lidt.

En mulighed DR har, som de færreste andre vil magte, er selv at produce alt og derved droppe alle de eksterne producenter.

Noget jeg stadig mangler svar på er om det kun gælder nye produktioner, eller om det også gælder igangværende?
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2022 kl. 07:53
Viaplays brev til Producentforeningen og Create Denmark kan i fuld længde læses i det link som jeg lagde i mit forrige indlæg.


Oprindeligt skrevet af ASKF ASKF skrev:

Noget jeg stadig mangler svar på er om det kun gælder nye produktioner, eller om det også gælder igangværende?

Det fremgår af samme artikel, som jeg henviste til Smile


Redigeret af Rasmus Larsen - 08-Juni-2022 kl. 09:11
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2022 kl. 08:49
Oprindeligt skrevet af ASKF ASKF skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

De største tabere bliver DR, der er en åben, gratis platform. Det bliver dyrt når de så skal til at betale for at hele Danmark -kan- se med, uanset om det sker eller ej. Der er en besynderlig model der helt sikkert vil betyde at der bliver sorteret hårdt og kontant i hvor meget af bagkataloget man har liggende. Der er også gode chancer for at de meste niche-tv bliver fjernet, fordi der skal betales efter hvor mange brugere platformen har overall og ikke efter hvor mange der ser det enkelte program.


Aftalen gælder kun nye produktioner, DR kan så vælge at flytte alle gamle produktioner over på Bonanza, som er en særskilt streamingtjeneste og kun have nye på DR TV, det burde kunne reducere antallet af brugere lidt.

En mulighed DR har, som de færreste andre vil magte, er selv at produce alt og derved droppe alle de eksterne producenter.

Noget jeg stadig mangler svar på er om det kun gælder nye produktioner, eller om det også gælder igangværende?

Alt bliver jo "bagkatalog" med tiden. Det er jo sådan set også det de andre, som har trukket sig er bekymrer over. Altså de akkumulerede udgifter, hvis de vil have dansk fiktion liggende på deres platform. Der tales om flere hundrede % ekstra.
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2022 kl. 10:22
Har det ikke altid været sådan at skuespillerne honoreres hvergang en gammel serie kører over skærmen? Eller aftales der altid et engangs honorar for den slags ligesom med biograffilm?
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2022 kl. 12:36
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu