recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Købe ny receiver nu? Dumt?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Købe ny receiver nu? Dumt?

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Morten HL Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-December-2019
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 59
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Morten HL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2022 kl. 10:43
Det er muligt at udvide antallet af HDMI 2.1 porte fra 1 til 3 i Denon og Marantz, hvis man får behov for det.


Jeg har testet min X BOX X via 8K HDMI porten fra receiveren og har ikke oplevet problemer i forhold til båndbredde. Men jeg er heller ikke hardcore gamer, så vil nok heller ikke opdage det, hvis der skulle være issues med VRR etc. 

Men generelt anbefales det vel stadigvæk at tilslutte game konsol direkte til TV for optimal ydelse? 

Onkyo og Yamaha reklamerer med at de har fuld 8K support på alle HDMI porte. Men jeg ved ikke om de virker 100% mht. båndbredde etc. 

Spørgsmålet er vel også hvor mange porte man reelt får brug for. I mit tilfælde har jeg 3 HDMI 2.1 ledige porte i mit TV og kan potentielt udvide min receiver til yderligere 3 HDMI 2.1 porte. Og det vil være mere end rigeligt til mig også når jeg kigger mange år frem. 
LG CX 65"
Denon X6700 H
Dali Rubicon 6 JE
Dali Rubicon Center
Dali Menuet
Dali Fazon Sat (6 stk.)
Dali Sub P10-DSS (2 stk.)
ATV4 2022
Shield TV 2019
X BOX X
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4429
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2022 kl. 08:48
Ja både TV-skærme og receivere bør ideelt have mere end én eller to HDMI 2.1 porte, hvis man vil sikre sig bedst muligt flere år frem.

Lige nu er det kun PS5 og Xbox Series X (og gaming PC'er), der tager den højere båndbredde på HDMI 2.1 i brug. I fremtiden bliver det også streamingbokse, set-top-bokse og andre typer afspillere.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2022 kl. 08:24
I tillæg til hvad jeg skrev tidligere vedr. eARC.

Man kan også komme i klemme med et TV hvis ikke de har de porte man skal bruge. Mit Pana har så vidt jeg kan se kun to fuldt funktionelle HDMI porte (ud af fire) hvoraf den ene også er eARC. Så hvis jeg bruger den til at sende lyd til AVR så er der kun een tilbage. Det bliver nok ikke et problem for mig, men værd at være opmærksom på.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4429
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2022 kl. 06:02
Jeg læste lige op på de reviderede udgaver af Denon og Marantz. HDMI 2.1 båndbredden i receiverne er så vidt jeg kan se 40 Gbps mod 48 i selve HDMI 2.1 specifikation.

Der er så så vidt jeg kan se kun 1x HDMI 2.1 port i receiveren. Det vil altså sige, at i fremtiden skal man alligevel tilslutte yderligere HDMI 2.1 afspillere direkte til TV-skærmen og så sende lyden videre med eARC. Det kan man også med billigere HDMI 2.0 receivere.

Her er HDMI 2.1's forskellige formater med angivelse af båndbredde. Signaler der overstiger 40 Gbps vil man ikke kunne føre igennem receiveren.




Redigeret af Rasmus Larsen - 15-Juni-2022 kl. 07:46
Til top
jonas47 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-Juni-2010
Status: Offline
Point: 238
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonas47 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2022 kl. 16:05
Oprindeligt skrevet af Morten HL Morten HL skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Er I opmærksomme på, at bl.a. Marantz SR-7015 blev lanceret med et defekt HDMI 2.1 board? En fejl som ikke kan udbedres: https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1619513733

Det er kun receivere, som er produceret efter maj 2021, som har fået nyt board, der virker. Så husk at tjek serienummeret / produktionsdatoen. Men så vidt jeg husker er båndbredden stadig begrænset, så der kan komme visse begrænsninger med fremtidige HDMI 2.1 enheder.

Det er vist noget med at serienummeret skal være højere end 70000 (Denon). Min virker fint med HDMI 2.1 (er produceret efter maj 2021).

Det med begrænset båndbredde ved jeg ikke noget om, men det er korrekt, at både Denon og Marantz skulle være fikset. Mit serienummer er langt over den kristiske skillelinje (70000), og nu ser jeg frem til modtagelsen. Tror jeg skal droppe alt min nørderi omkring teori i den næste tid og så bare lytte. Men fedt du gjorde opmærksom på det, RasmusThumbs Up
Til top
Morten HL Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-December-2019
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 59
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Morten HL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2022 kl. 12:12
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Er I opmærksomme på, at bl.a. Marantz SR-7015 blev lanceret med et defekt HDMI 2.1 board? En fejl som ikke kan udbedres: https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1619513733

Det er kun receivere, som er produceret efter maj 2021, som har fået nyt board, der virker. Så husk at tjek serienummeret / produktionsdatoen. Men så vidt jeg husker er båndbredden stadig begrænset, så der kan komme visse begrænsninger med fremtidige HDMI 2.1 enheder.

Det er vist noget med at serienummeret skal være højere end 70000 (Denon). Min virker fint med HDMI 2.1 (er produceret efter maj 2021).
LG CX 65"
Denon X6700 H
Dali Rubicon 6 JE
Dali Rubicon Center
Dali Menuet
Dali Fazon Sat (6 stk.)
Dali Sub P10-DSS (2 stk.)
ATV4 2022
Shield TV 2019
X BOX X
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4429
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2022 kl. 09:53
Er I opmærksomme på, at bl.a. Marantz SR-7015 blev lanceret med et defekt HDMI 2.1 board? En fejl som ikke kan udbedres: https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1619513733

Det er kun receivere, som er produceret efter maj 2021, som har fået nyt board, der virker. Så husk at tjek serienummeret / produktionsdatoen. Men så vidt jeg husker er båndbredden stadig begrænset, så der kan komme visse begrænsninger med fremtidige HDMI 2.1 enheder.
Til top
Morten HL Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-December-2019
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 59
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Morten HL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2022 kl. 09:29
Oprindeligt skrevet af jonas47 jonas47 skrev:

Morten HL: Tak for svar fra dig og alle andre. Jeg har nu lavet bestilling på Martanz 7015 og ser frem til at modtage den. Der er jo 14 dages returret, såfremt den skuffer. Tror og håber på at det bliver godt. Har faktisk ikke lyttet på ny receiver siden jeg fik min Onkyo, så spændende at se om der kan høres og mærkes en udvikling Smile

Tillykke med valget. Jeg er sikker på at du bliver glad for den. Og Marantz skulle efter sigende være tættere på NAD lyden, når det gælder musik, end Denon er. Og alle receivere i den prisklasse kan jo justeres i lyden så de passer til ens egen preference. 

Se i øvrigt denne anmeldelse af din receivers "storebror" SR 8015

https://youtu.be/Fk9uORNCO2k
 
LG CX 65"
Denon X6700 H
Dali Rubicon 6 JE
Dali Rubicon Center
Dali Menuet
Dali Fazon Sat (6 stk.)
Dali Sub P10-DSS (2 stk.)
ATV4 2022
Shield TV 2019
X BOX X
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4429
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2022 kl. 07:30
Der skulle ikke være udfordringer med det kabel – eller de fleste andre kabler – op til 4K60 med HDR, da man så stadig kører på HDMI 2.0's signalsystem (TMDS).

Det er først ved 4K120 og 8K30 med HDR (10-bit), at der skiftes over til HDMI 2.1s signalsystem (FRL).
Til top
jonas47 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-Juni-2010
Status: Offline
Point: 238
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonas47 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2022 kl. 07:16
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af jonas47 jonas47 skrev:

Er der forresten nogle som kan give et link til brugbart HDMI kabel på 8-10 m, der er klar til PS5?
I den længde koster 2.1 med eARC ret meget og ingen af dem jeg har fundet garanterer fuld båndbredde på træk over 5m. Hvad er det reelle krav? Hvis 4K kabel med HDMI 2.0 er ok for nu, vil jeg hellere købe en budgetvenlig udgave indtil 2.1 er mere mainstream og faldet i pris. 

Der er flere nuancer i svaret. HDMI 2.1 båndbredde og eARC er to forskellige ting. eARC kan håndteres af mange eksisterende kabler, der har været anvendt til HDMI 2.0 enheder. Den højere båndbredde i HDMI 2.1 til f.eks. 4K 120Hz fra PlayStation 5 kræver nyt kabel.

Udfordringen med HDMI 2.1 er, at der skiftes til nyt signalsystem (såkaldt FRL), hvilket er mere følsomt for støj. I praksis betyder det, at det er meget vanskeligt at køre med kabler over 2-3 meter med mindre de er aktive, altså får tilført strøm.

Måske disse artikler kan hjælpe dig på vej:
- HDMI ARC (Audio Return Channel) og eARC forklaret: https://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1533287054
- Ny HDMI-revision tilføjer HDMI Cable Power til længere kabler: https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1654750097

Tak, det er brugbart læsning. Nu fik jeg er Supra 8k HDMI 8m kabel med i handlen. Den lover da 4K i det mindste Wink
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4429
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2022 kl. 07:13
Oprindeligt skrevet af jonas47 jonas47 skrev:

Er der forresten nogle som kan give et link til brugbart HDMI kabel på 8-10 m, der er klar til PS5?
I den længde koster 2.1 med eARC ret meget og ingen af dem jeg har fundet garanterer fuld båndbredde på træk over 5m. Hvad er det reelle krav? Hvis 4K kabel med HDMI 2.0 er ok for nu, vil jeg hellere købe en budgetvenlig udgave indtil 2.1 er mere mainstream og faldet i pris. 

Der er flere nuancer i svaret. HDMI 2.1 båndbredde og eARC er to forskellige ting. eARC kan håndteres af mange eksisterende kabler, der har været anvendt til HDMI 2.0 enheder. Den højere båndbredde i HDMI 2.1 til f.eks. 4K 120Hz fra PlayStation 5 kræver nyt kabel.

Udfordringen med HDMI 2.1 er, at der skiftes til nyt signalsystem (såkaldt FRL), hvilket er mere følsomt for støj. I praksis betyder det, at det er meget vanskeligt at køre med kabler over 2-3 meter med mindre de er aktive, altså får tilført strøm.

Måske disse artikler kan hjælpe dig på vej:
- HDMI ARC (Audio Return Channel) og eARC forklaret: https://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1533287054
- Ny HDMI-revision tilføjer HDMI Cable Power til længere kabler: https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1654750097
Til top
jonas47 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-Juni-2010
Status: Offline
Point: 238
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonas47 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2022 kl. 21:57
Morten HL: Tak for svar fra dig og alle andre. Jeg har nu lavet bestilling på Martanz 7015 og ser frem til at modtage den. Der er jo 14 dages returret, såfremt den skuffer. Tror og håber på at det bliver godt. Har faktisk ikke lyttet på ny receiver siden jeg fik min Onkyo, så spændende at se om der kan høres og mærkes en udvikling Smile

Redigeret af jonas47 - 13-Juni-2022 kl. 21:58
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu