recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Købe ny receiver nu? Dumt?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Købe ny receiver nu? Dumt?

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
jonas47 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-Juni-2010
Status: Offline
Point: 238
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonas47 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Købe ny receiver nu? Dumt?
    Sendt: 10-Juni-2022 kl. 20:34
Hej.

Min gamle receiver er stået af og mangler derfor en ny… Jeg overvejer stærkt en Denon 4700h eller Marantz 7015. MEN der skulle komme nye modeller sidst på året og er derfor nervøs for at den nye receiver hurtigt bliver forældet? Min forrige receiver, Onkyo 906, har tjent mig i 12 år. Har derfor planer om at den kommede også skal holde nogle år…

Nogen der ved hvad der er i støbeskeen i forhold til udvikling på nye modeller? 

Det der taler for at købe nu er selvsagt det akut opstået behov for udskiftning, samt at prisen på de nye modeller formentlig er endnu højere. Kan se at f.eks Denon 4700h er steget flere tusind kroner siden lancering…

Håber på nogle inputs Smile


Redigeret af jonas47 - 10-Juni-2022 kl. 20:34
Til top
K_J Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-August-2014
Status: Offline
Point: 140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér K_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2022 kl. 20:55
Jeg har lige haft samme udfordring og endte med en Anthem MRX 540 til samme pris niveau og har ikke fortrudt at jeg er skiftet væk fra Marantz.
Med MRX 540 kræver selvfølgelig at du kan leve med 5 kanaler og fraværet af HDMI 2.1

Redigeret af K_J - 10-Juni-2022 kl. 20:55
Til top
jonas47 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-Juni-2010
Status: Offline
Point: 238
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonas47 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2022 kl. 21:31
Oprindeligt skrevet af K_J K_J skrev:

Jeg har lige haft samme udfordring og endte med en Anthem MRX 540 til samme pris niveau og har ikke fortrudt at jeg er skiftet væk fra Marantz.
Med MRX 540 kræver selvfølgelig at du kan leve med 5 kanaler og fraværet af HDMI 2.1

Tak for hurtigt input Thumbs Up

Hvilken Marantz skiftede du fra? MRX ser også spændende ud med mulighed for senere opgradering af HDMI. Kan læse den godt kan støje lidt fra blæser, er det noget du oplever? Jeg kommer nemlig til at sidde næste ved siden af receiveren (står ved siden af sofaen) og bliver nu om dage generet, hvis der er blæserstøj i stille filmsekvenser. Bl.a. grunden til jeg aldrig fik projektor op igen ved indflytning i nyt hus…
Til top
K_J Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-August-2014
Status: Offline
Point: 140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér K_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2022 kl. 21:46
Før havde jeg en SR6010 og jeg har kun 5.1
Der er så vidt jeg kan læse mig til ingen tidshorisont op HDMI opgraderingen, de mangler chips som alle andre.
Blæseren kan høres nok til at konen bemærkede den ret hurtigt ved normal tv-kiggeri, men vi ser nok også tv ved noget lavere volumen end de fleste, men blæseren kører ikke konstant.
I film har jeg ikke bemærket den.....nu jeg tænker mig om har jeg faktisk ikke hørt den længe, måske jeg bare er blevet vandt til den på de få uger jeg har haft den.

Modsat mange andre modeller er Anthem på lager og det er nok ikke dem der sælges fleste af, jeg skrev til et par forhandlerne og fik den til en fornuftig pris.
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2022 kl. 00:26
Oprindeligt skrevet af K_J K_J skrev:

Med MRX 540 kræver selvfølgelig at du kan leve med 5 kanaler og fraværet af HDMI 2.1
Det er netop det med HDMI 2.1 der holder mig tilbage fra at ville købe nyt nu. Jeg havde overvejet en Denon AVC-X8500HA (Da den har indbygget HEOS og jeg i forvejen har effektforstærker til de 2 frontkanaler der skal spille musik) eller måske en Arcam AVR31? ...Men jeg føler mig faktisk ikke sikker på at alle de HDMI 2.1 børnesygdomme man har hørt at de første serier af HDMI 2.1 recivere skulle være født med nu også er blevet fikset? ...Er der nogle der ved noget om status på det? ...Er der i dag bare fuld og problemfri HDMI 2.1 kompatibilitet i dag over hele linjen, inkl VRR, QMS osv, eller er der stadig udfordringer?

Redigeret af TBC1 - 11-Juni-2022 kl. 00:52
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2022 kl. 08:12
Jeg står også stby. med køb af ny receiver og har gjort det længe da netop det med HDMI 2.1 ikke sådan er lige til at gennemskue f.eks. Anthem MRX 1140 kan opgraderes til HDMI 2.1. Det har der stået i lang tid, om opdateringen er blevet muligt på nuværende tidspunkt tror jeg enlig ikke, og om hvad dens HDMI 2.1 får af funktioner står der intet om, ud over 8k.

Yamaha RX-A8a er nok den jeg er mest begejstrede for, Yamaha’s receiver er bund stabile, ligeledes er deres support, men igen indholdet i HDMI 2.1 kommer først i en senere opdatering her under VRR - QFT - ALLM mangler stadig, og så er prisen blevet høj i forhold til tidligere.


Redigeret af Potter - 11-Juni-2022 kl. 08:13
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
jonas47 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-Juni-2010
Status: Offline
Point: 238
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonas47 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2022 kl. 08:41
Oprindeligt skrevet af K_J K_J skrev:

Før havde jeg en SR6010 og jeg har kun 5.1
Der er så vidt jeg kan læse mig til ingen tidshorisont op HDMI opgraderingen, de mangler chips som alle andre.
Blæseren kan høres nok til at konen bemærkede den ret hurtigt ved normal tv-kiggeri, men vi ser nok også tv ved noget lavere volumen end de fleste, men blæseren kører ikke konstant.
I film har jeg ikke bemærket den.....nu jeg tænker mig om har jeg faktisk ikke hørt den længe, måske jeg bare er blevet vandt til den på de få uger jeg har haft den.

Modsat mange andre modeller er Anthem på lager og det er nok ikke dem der sælges fleste af, jeg skrev til et par forhandlerne og fik den til en fornuftig pris.

Muligheden for blæserstøj og at den mindre grad indeholder nogle af de features jeg skal bruge til PS5 udelukker den desværre. Til ren film/musik ser den ellers ud til udkonkurrere de øvrige på lyd og god EQ. 
Til top
jonas47 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-Juni-2010
Status: Offline
Point: 238
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonas47 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2022 kl. 09:07
TBC1: HDMI problemer skulle være fikset på alle modeller efter maj 2021 (på Denon/Marantz). Det er jo heller ikke til at vide hvad der er er børnefejl på de nye modeller?!

POTTER: Yamaha ser lækre ud, men er blevet MEGET dyre! Jeg er samtidig stadig heller ikke helt overbevist omkring deres EQ, som stadig får kritik for håndtering af subwoofer. Jeg ønsker et system som er forholdvis let at autokalibrere. Der er ikke tid og lyst til at nørde lyd så meget. Jeg har pt en SVS AS-EQ1 til subben, som jeg er rigtig tilfreds med. Det skulle være samme filtersystem der nu er indbygget i Audyssey 32?


Redigeret af jonas47 - 11-Juni-2022 kl. 09:56
Til top
K_J Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-August-2014
Status: Offline
Point: 140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér K_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2022 kl. 12:05
Jeg ville ikke satse på at der kommer en mulighed for at opgradere til HDMI 2.1 uanset model. Mig bekendt er der endnu ingen dato for denne opgradering, selvom AVM 90 er lige kommet på gaden med HDMI 2.1 indbygget.

Er det virkelig så vigtig en funktion, er det ikke bare at køre det ene signal via tvets eARC

Jeg har lige set en film, da jeg pausede filmen kunne jeg høre blæseren.
Da filmen sluttede kørte blæseren ikke mere, så den kører altså ikke konstant.
Jeg mærkede hvor varm den var begge gange, og jeg blev imponeret over hvor lidt varm den var.
Altså den er ikke kold, men luften omkring den var ikke varm, jeg skulle ligge hånden på den for at mærke at den var varm.
Min gamle Marantz var væsentlig varmere selv i tomgang, der var selv luften omkring den varmere.
Jeg vil hellere leve med en blæser der kører en gang imellem, end en forstærker der dår alt for hurtigt pga. varme som Marantzs tydeligvis gør....Jeg havde også en Marantz der stod af før min SR 6010.

Min Anthem har sparket nyt liv i min Velodyne spl 1200 ultra, og gennerelt lyder den bare langt bedre efter min mening.
Jeg har ikke det store indblik i lyd indstillinger, men jeg har da prøvet at lege lidt med det ARC og det lader til at den rammer ret godt i automode. Jeg tror man skal være virkelig nørdet for at kunne tweeke den til det bedre, eller have nogle meget specifikke præferencer.

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2022 kl. 12:47
Oprindeligt skrevet af K_J K_J skrev:

Jeg vil hellere leve med en blæser der kører en gang imellem, end en forstærker der dår alt for hurtigt pga. varme som Marantzs tydeligvis gør....


Gør de?

Min 5010 har ingen problemer, den købte jeg brugt i 2016.
Før den havde jeg en 5004 (købt brugt i 2012).


Og ja, priserne er stukket af - også på brugt udstyr.
Gav 2000 for en 2 år gammel 5004 i 2012.
Gav 3500 for en et år gammel 5010 i 2016.

På "den blå" er der lige nu en 5015 til 4500 og en 5009 til 3750


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2022 kl. 13:01
Oprindeligt skrevet af K_J K_J skrev:

Jeg vil hellere leve med en blæser der kører en gang imellem, end en forstærker der dår alt for hurtigt pga. varme som Marantzs tydeligvis gør....

Man kan også sagtens leve med en PC usb blæser der ligger ovenpå min Marantz SR7011, som kostede fra ny 8999,- i 2017.
Uden blæser der trækker varmen ovenud, dør de fleste surroundforstærkere pga de ikke kan slippe af med varmen. Har desværre erfaret tidlig død med flere efter ca 5 år.



Redigeret af Munch - 11-Juni-2022 kl. 13:05
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
K_J Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-August-2014
Status: Offline
Point: 140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér K_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2022 kl. 13:55
Jeg kan ikke sige med sikkerhed at varme er årsagen, men jeg har haft to Marantz med lidt for kort levetid efter min mening, begge købt fra ny, og det er vel almen kendt at varm elektronik dør hurtigere end ellers, men jeg roder ikke med den slags.
Vi kører i øvrigt al tv lyd igennem forstærkeren så den bliver brugt herhjemme.

Jeg kiggede også brugt, men fandt ikke noget til en fornuftig pris.
En udskiftning af min sr6010 til en sr6015 koster ca. 12k, jeg gav så vidt jeg husker omkring halvdelen i sin tid hos hifi-freaks, og så ville jeg hellere prøve noget der umiddelbart virker bedre.
Jeg tænker at fraværet af div features jeg alligevel ikke bruger giver flere Anthem mulighed for at smide bedre dele i de steder det betyder noget, men det er muligt at jeg tager fejl.
Jeg har i hvert fald gjort op med mig selv at jeg godt kan undvære det jeg alligevel ikke bruger, så som radio, mere end 5 effektkanaler, HDMI 2.1 osv.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu