recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Købe ny receiver nu? Dumt?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Købe ny receiver nu? Dumt?

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2022 kl. 15:27
Oprindeligt skrevet af jonas47 jonas47 skrev:

TBC1: HDMI problemer skulle være fikset på alle modeller efter maj 2021 (på Denon/Marantz). Det er jo heller ikke til at vide hvad der er er børnefejl på de nye modeller?!

POTTER: Yamaha ser lækre ud, men er blevet MEGET dyre! Jeg er samtidig stadig heller ikke helt overbevist omkring deres EQ, som stadig får kritik for håndtering af subwoofer. Jeg ønsker et system som er forholdvis let at autokalibrere. Der er ikke tid og lyst til at nørde lyd så meget. Jeg har pt en SVS AS-EQ1 til subben, som jeg er rigtig tilfreds med. Det skulle være samme filtersystem der nu er indbygget i Audyssey 32?
Den perfekte receiver findes nok ikke, og om den kritik omkring med eq. Herunder subwoofer håndteringen af eq og dsp generelt, stadig giver udfordringer har jeg nu ikke sat mig ind i.

Jeg køre med 4 subs som har hver har deres eget eq system med hver deres egen målemikrofon som regulere på 18 parameter individuelt, mine køre så som master og slave “daisy chain” så jeg benytter ikke ikke Yamaha’en her til at justere.

Men hvad selve lyden angår, så vælger jeg helt klart Yamaha, sidst jeg købte havde jeg det meste med hjem og lytte på, 
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
jonas47 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-Juni-2010
Status: Offline
Point: 238
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonas47 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2022 kl. 16:20
Oprindeligt skrevet af K_J K_J skrev:

Jeg ville ikke satse på at der kommer en mulighed for at opgradere til HDMI 2.1 uanset model. Mig bekendt er der endnu ingen dato for denne opgradering, selvom AVM 90 er lige kommet på gaden med HDMI 2.1 indbygget.

Er det virkelig så vigtig en funktion, er det ikke bare at køre det ene signal via tvets eARC

Jeg har lige set en film, da jeg pausede filmen kunne jeg høre blæseren.
Da filmen sluttede kørte blæseren ikke mere, så den kører altså ikke konstant.
Jeg mærkede hvor varm den var begge gange, og jeg blev imponeret over hvor lidt varm den var.
Altså den er ikke kold, men luften omkring den var ikke varm, jeg skulle ligge hånden på den for at mærke at den var varm.
Min gamle Marantz var væsentlig varmere selv i tomgang, der var selv luften omkring den varmere.
Jeg vil hellere leve med en blæser der kører en gang imellem, end en forstærker der dår alt for hurtigt pga. varme som Marantzs tydeligvis gør....Jeg havde også en Marantz der stod af før min SR 6010.

Min Anthem har sparket nyt liv i min Velodyne spl 1200 ultra, og gennerelt lyder den bare langt bedre efter min mening.
Jeg har ikke det store indblik i lyd indstillinger, men jeg har da prøvet at lege lidt med det ARC og det lader til at den rammer ret godt i automode. Jeg tror man skal være virkelig nørdet for at kunne tweeke den til det bedre, eller have nogle meget specifikke præferencer.


Fedt med et uddybende svar på blæserstøj. For nu kan man klare sig fint med e-ARC, men der er større båndbredde på HDMI 2.1, og alene ideen om at købe nyt udstyr, som ikke har seneste features, herunder også til gaming, tiltaler mig ikke. Der går langt i mellem opgraderingerne herhjemme efterhånden, så beslutningen er storLOL

Jeg giver Marantz et lyt og er den helt ved siden af har Anthem i tankerneThumbs Up
Til top
jonas47 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-Juni-2010
Status: Offline
Point: 238
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonas47 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2022 kl. 16:30
POTTER: Jeg synes stadig Yamaha er udenfor budget. Man skal minimum smide 20.000,- for at få tilsvarende model til 7015. Udviklingen går simpelthen er for hurtigt til jeg vil meget over 15.000… MEN det ligner nogle lækre produkter! Vildt nok med 4 indviduelle EQ! Det ville gøre mig rundtossetLOL Jeg har så også kun en enkelt subwoofer, uden udsigt til flere
Til top
Morten HL Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-December-2019
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 59
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Morten HL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2022 kl. 09:48
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Oprindeligt skrevet af K_J K_J skrev:

Med MRX 540 kræver selvfølgelig at du kan leve med 5 kanaler og fraværet af HDMI 2.1
Det er netop det med HDMI 2.1 der holder mig tilbage fra at ville købe nyt nu. Jeg havde overvejet en Denon AVC-X8500HA (Da den har indbygget HEOS og jeg i forvejen har effektforstærker til de 2 frontkanaler der skal spille musik) eller måske en Arcam AVR31? ...Men jeg føler mig faktisk ikke sikker på at alle de HDMI 2.1 børnesygdomme man har hørt at de første serier af HDMI 2.1 recivere skulle være født med nu også er blevet fikset? ...Er der nogle der ved noget om status på det? ...Er der i dag bare fuld og problemfri HDMI 2.1 kompatibilitet i dag over hele linjen, inkl VRR, QMS osv, eller er der stadig udfordringer?


Jeg har en Denon X6700H og den fungerer uden problemer sammen med min X BOX X, inkl VRR, QMS. Den eneste ulempe ved Denon (og Marantz) er at de kun har en 8K HDMI port i de nuværende modeller. Men hvis man er hard core gamer, så anbefales at koble game konsol direkte til TV. Mangler man flere porte, så er det muligt at købe en HDMI switch, der udvider 8K HDMI portene til 3. 

Jeg skiftede selv fra en NAD T778 pga. blæserstøjen. Min Denon kan jeg sidde ved siden af uden at kunne høre nogen blæserstøj overhovedet. Jeg kan kun anbefale Denon (eller Marantz). Om du har brug for de ekstra kanaler etc. som X8500H har i forhold til f.eks. Denon X6700H eller Marantz SR8015 er en anden sag.

Jeg tror du vil blive tilfreds uanset hvilket mærke du vælger. Og i øjeblikket er det vel et spørgsmål om hvilken model man kan få fingrene i. 

Mht. nye modeller senere på året, så plejer der ikke at være den helt store forskel på de forskellige generationer. Så den del vil jeg ikke bekymre mig om. 
LG CX 65"
Denon X6700 H
Dali Rubicon 6 JE
Dali Rubicon Center
Dali Menuet
Dali Fazon Sat (6 stk.)
Dali Sub P10-DSS (2 stk.)
ATV4 2022
Shield TV 2019
X BOX X
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2022 kl. 10:13
Værd at være opmærksom på ift. Yamahas HDMI 2.1 receivere er, at de efter 1 år stadig ikke har fået alle de lovede HDMI 2.1 funktioner: https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1651125233

De siger, at det kommer, men med historikken på HDMI 2.1 receivere in mente, så kan man jo godt blive nervøs for slutresultatet.
Til top
jonas47 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-Juni-2010
Status: Offline
Point: 238
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonas47 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2022 kl. 10:26
Oprindeligt skrevet af Morten HL Morten HL skrev:

Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Oprindeligt skrevet af K_J K_J skrev:

Med MRX 540 kræver selvfølgelig at du kan leve med 5 kanaler og fraværet af HDMI 2.1
Det er netop det med HDMI 2.1 der holder mig tilbage fra at ville købe nyt nu. Jeg havde overvejet en Denon AVC-X8500HA (Da den har indbygget HEOS og jeg i forvejen har effektforstærker til de 2 frontkanaler der skal spille musik) eller måske en Arcam AVR31? ...Men jeg føler mig faktisk ikke sikker på at alle de HDMI 2.1 børnesygdomme man har hørt at de første serier af HDMI 2.1 recivere skulle være født med nu også er blevet fikset? ...Er der nogle der ved noget om status på det? ...Er der i dag bare fuld og problemfri HDMI 2.1 kompatibilitet i dag over hele linjen, inkl VRR, QMS osv, eller er der stadig udfordringer?


Jeg har en Denon X6700H og den fungerer uden problemer sammen med min X BOX X, inkl VRR, QMS. Den eneste ulempe ved Denon (og Marantz) er at de kun har en 8K HDMI port i de nuværende modeller. Men hvis man er hard core gamer, så anbefales at koble game konsol direkte til TV. Mangler man flere porte, så er det muligt at købe en HDMI switch, der udvider 8K HDMI portene til 3. 

Jeg skiftede selv fra en NAD T778 pga. blæserstøjen. Min Denon kan jeg sidde ved siden af uden at kunne høre nogen blæserstøj overhovedet. Jeg kan kun anbefale Denon (eller Marantz). Om du har brug for de ekstra kanaler etc. som X8500H har i forhold til f.eks. Denon X6700H eller Marantz SR8015 er en anden sag.

Jeg tror du vil blive tilfreds uanset hvilket mærke du vælger. Og i øjeblikket er det vel et spørgsmål om hvilken model man kan få fingrene i. 

Mht. nye modeller senere på året, så plejer der ikke at være den helt store forskel på de forskellige generationer. Så den del vil jeg ikke bekymre mig om. 

Hvordan er din oplevelse af lydkvalitet ved NAD vs Denon?
Til top
jonas47 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-Juni-2010
Status: Offline
Point: 238
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonas47 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2022 kl. 10:31
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Værd at være opmærksom på ift. Yamahas HDMI 2.1 receivere er, at de efter 1 år stadig ikke har fået alle de lovede HDMI 2.1 funktioner: https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1651125233

De siger, at det kommer, men med historikken på HDMI 2.1 receivere in mente, så kan man jo godt blive nervøs for slutresultatet.

Okay, tak for infoThumbs Up Hvis de ikke har fikset det endnu tvivler jeg på det sker, da de vel også snart kommer med nye modeller?
Til top
jonas47 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-Juni-2010
Status: Offline
Point: 238
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonas47 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2022 kl. 11:37
Er der forresten nogle som kan give et link til brugbart HDMI kabel på 8-10 m, der er klar til PS5?
I den længde koster 2.1 med eARC ret meget og ingen af dem jeg har fundet garanterer fuld båndbredde på træk over 5m. Hvad er det reelle krav? Hvis 4K kabel med HDMI 2.0 er ok for nu, vil jeg hellere købe en budgetvenlig udgave indtil 2.1 er mere mainstream og faldet i pris. 
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2022 kl. 11:53
Hvis man kan, vil jeg anbefale at gå den anden vej. Kilde > TV > AVR (Via eARC). Der kommer hurtigere billede på når der skiftes refreshrate og man er formodentlig mindre afhængig af om kablet er det sidste nye til en mio mia. AVR behøver så heller ikke have ALT det nye. eARC ser ud til at være nok. Det kan man måske finde brugt.
Til top
Morten HL Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-December-2019
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 59
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Morten HL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2022 kl. 14:08
Oprindeligt skrevet af jonas47 jonas47 skrev:

Oprindeligt skrevet af Morten HL Morten HL skrev:

Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Oprindeligt skrevet af K_J K_J skrev:

Med MRX 540 kræver selvfølgelig at du kan leve med 5 kanaler og fraværet af HDMI 2.1
Det er netop det med HDMI 2.1 der holder mig tilbage fra at ville købe nyt nu. Jeg havde overvejet en Denon AVC-X8500HA (Da den har indbygget HEOS og jeg i forvejen har effektforstærker til de 2 frontkanaler der skal spille musik) eller måske en Arcam AVR31? ...Men jeg føler mig faktisk ikke sikker på at alle de HDMI 2.1 børnesygdomme man har hørt at de første serier af HDMI 2.1 recivere skulle være født med nu også er blevet fikset? ...Er der nogle der ved noget om status på det? ...Er der i dag bare fuld og problemfri HDMI 2.1 kompatibilitet i dag over hele linjen, inkl VRR, QMS osv, eller er der stadig udfordringer?


Jeg har en Denon X6700H og den fungerer uden problemer sammen med min X BOX X, inkl VRR, QMS. Den eneste ulempe ved Denon (og Marantz) er at de kun har en 8K HDMI port i de nuværende modeller. Men hvis man er hard core gamer, så anbefales at koble game konsol direkte til TV. Mangler man flere porte, så er det muligt at købe en HDMI switch, der udvider 8K HDMI portene til 3. 

Jeg skiftede selv fra en NAD T778 pga. blæserstøjen. Min Denon kan jeg sidde ved siden af uden at kunne høre nogen blæserstøj overhovedet. Jeg kan kun anbefale Denon (eller Marantz). Om du har brug for de ekstra kanaler etc. som X8500H har i forhold til f.eks. Denon X6700H eller Marantz SR8015 er en anden sag.

Jeg tror du vil blive tilfreds uanset hvilket mærke du vælger. Og i øjeblikket er det vel et spørgsmål om hvilken model man kan få fingrene i. 

Mht. nye modeller senere på året, så plejer der ikke at være den helt store forskel på de forskellige generationer. Så den del vil jeg ikke bekymre mig om. 

Hvordan er din oplevelse af lydkvalitet ved NAD vs Denon?

Jeg havde NAD T778 i et år ca. Og var rigtig glad for den. Designet er lækkert og lyden er fantastisk. Det var primært pga. blæserstøjen at jeg skiftede den. 

Mht. Denon har jeg altid været forbeholden, da de har ry for ikke at være så gode til musik. Men efter at have lyttet til Denon X6700H i ca. 4 måneder, så er jeg blevet omvendt :) Jeg nyder musikken på den lige så meget, som jeg nød musikken med NAD receiveren. 

Mht. lyden, så er Denon nok en smule mere dynamisk end NAD, mens at NAD er lidt mere detalje rig i lyden. Men det er små forskelle i mine ører, som sikkert vil kunne justeres via EQ opsætning. Jeg har ikke fortrudt at jeg skiftede til Denon, selvom jeg altid har sværget til NAD (og Yamaha) lyden. 
LG CX 65"
Denon X6700 H
Dali Rubicon 6 JE
Dali Rubicon Center
Dali Menuet
Dali Fazon Sat (6 stk.)
Dali Sub P10-DSS (2 stk.)
ATV4 2022
Shield TV 2019
X BOX X
Til top
jonas47 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-Juni-2010
Status: Offline
Point: 238
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonas47 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2022 kl. 21:57
Morten HL: Tak for svar fra dig og alle andre. Jeg har nu lavet bestilling på Martanz 7015 og ser frem til at modtage den. Der er jo 14 dages returret, såfremt den skuffer. Tror og håber på at det bliver godt. Har faktisk ikke lyttet på ny receiver siden jeg fik min Onkyo, så spændende at se om der kan høres og mærkes en udvikling Smile

Redigeret af jonas47 - 13-Juni-2022 kl. 21:58
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2022 kl. 07:13
Oprindeligt skrevet af jonas47 jonas47 skrev:

Er der forresten nogle som kan give et link til brugbart HDMI kabel på 8-10 m, der er klar til PS5?
I den længde koster 2.1 med eARC ret meget og ingen af dem jeg har fundet garanterer fuld båndbredde på træk over 5m. Hvad er det reelle krav? Hvis 4K kabel med HDMI 2.0 er ok for nu, vil jeg hellere købe en budgetvenlig udgave indtil 2.1 er mere mainstream og faldet i pris. 

Der er flere nuancer i svaret. HDMI 2.1 båndbredde og eARC er to forskellige ting. eARC kan håndteres af mange eksisterende kabler, der har været anvendt til HDMI 2.0 enheder. Den højere båndbredde i HDMI 2.1 til f.eks. 4K 120Hz fra PlayStation 5 kræver nyt kabel.

Udfordringen med HDMI 2.1 er, at der skiftes til nyt signalsystem (såkaldt FRL), hvilket er mere følsomt for støj. I praksis betyder det, at det er meget vanskeligt at køre med kabler over 2-3 meter med mindre de er aktive, altså får tilført strøm.

Måske disse artikler kan hjælpe dig på vej:
- HDMI ARC (Audio Return Channel) og eARC forklaret: https://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1533287054
- Ny HDMI-revision tilføjer HDMI Cable Power til længere kabler: https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1654750097
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu