recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - PC lever ikke op til Windows 11 krav
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

PC lever ikke op til Windows 11 krav

 Besvar Besvar Side  <12345 6>
Forfatter
Besked
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2022 kl. 17:56
Så har jeg været i BIOS
Men kunne ikke lige se noget om TPM 2.0 og sikker opstart
Hvor skal jeg kigge?
Mit bundkort hedder ASUS Z97-AR


Redigeret af jake51 - 14-Juni-2022 kl. 18:02
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2022 kl. 19:09
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Mit bundkort hedder ASUS Z97-AR



Så vidt jeg kan se er dit bundkort ca. 8 år gammel. Alligevel er du utilfreds med, at du ikke kan opgradere til Windows 11. Når supporten til Windows 10 ophører om knap 3½ år vil dit bundkort nok være håbløst forældet.
Angående dit spørgsmål vedrørende indstillinger i BIOS vil jeg anbefale dig at se i manualen.

Flemming


Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2022 kl. 21:15
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Så har jeg været i BIOS
Men kunne ikke lige se noget om TPM 2.0 og sikker opstart
Hvor skal jeg kigge?
Mit bundkort hedder ASUS Z97-AR

Når jeg googler dit motherboard sammen med tpm er første link dette


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2022 kl. 21:32
OK, info i det link er over mit niveau
Men det er vist noget med at man skal installere noget på bundkortet
Den slags holder jeg mig langt fra
Lader det være indtil videre, tak for info
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2022 kl. 22:17
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

OK, info i det link er over mit niveau

Fra linket:
ASUS never updated that board's BIOS to support TPM 2.0

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
ASKF Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2015
Sted: Ålborg, DK
Status: Offline
Point: 239
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ASKF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2022 kl. 22:18
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

De sagde, at Win 10 blev det sidste...
I stedet tvinges mange til at købe ny computer Angry

Nej, Microsoft har aldrig kommet med en officiel udmelding om dette.

Det der blev taget til troende af journalister m.fl. var at en udvikler sagde dette på en konference. Udsagnet var fuldstændig hans eget og ikke noget han sagde på vegne af MS.

Den generelle antagelse var i øvrigt at MS ville gå over til at køre opgraderinger på samme vis som Apple gjorde med deres OSX, men der var mange gæt og MS nægtede at svare på spørgsmål om det, da der netop ikke var taget nogen endelige ledelsesbeslutninger.

Dette er den sædvanlige historie om at en løgn/usandhed kan nå at løbe jorden rundt flere gange, før sandheden får sko på.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4931
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2022 kl. 22:38
Der er godt nok meget tvivlsom information i denne tråd.

Jake51: Dit bundkort er fra Intel Core 4xxx generationen af CPU og kan maks opgraderes til TPM 1.2
Windows 11 kræver TPM 2.0 og en Intel Core 8xxx CPU.

Du kan ikke få noget for din computer hvis du sælger den, da den er for gammel.
Men hvis du synes den er hurtig nok, så er der jo ingen grund til at skifte endnu.
Det eneste du måske kan beholde ved en opgradering er kabinet og strømforsyning.

Der er igennem de seneste år fundet mange sårbarheder i CPU'erne fra Intel. Microsoft patcher dem alle og nogle gange bliver systemerne langsommere.
Men Microsoft er træt af at patche gamle CPU'er og derfor vælger de at trække en streg i sandet med Windows 11.
TPM eksisterer ikke på dit system og er kun en ekstra sikkerheds funktion i Windows 11.

Dit system kan sagtens køre Windows 11, men måske får du ikke alle CPU patches, det er lidt en gråzone.
Man skal ændre i registry, for at få Windows 11 til at installere på dit system.

Hvis jeg var dig, så ville jeg fortsætte på Windows 10 og tage stilling til at opgradere til Windows 11, når der ikke længere var support til Windows 10, hvilket er 14. oktober 2025.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
ASKF Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2015
Sted: Ålborg, DK
Status: Offline
Point: 239
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ASKF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2022 kl. 22:39
Oprindeligt skrevet af sd sd skrev:

Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af sd sd skrev:

Linux er godt for meget, men ikke for multimedia, og det er vel det de fleste bruger deres pc til.

Hvor har du dog den vildfarelse fra?😩

Flemming 

Det har jeg læst et sted. Det kan meget vel være forkert. Jeg er ved at undersøge sagen selv, med linux på en af maskinerne.

STEAM understøtter Linux[1] nu for mange spil og hvis du vil spille ældre spil, kan du bruge Lutris, som også giver adgang til dine spil på STEAM, Epic Games og GOG.


[1] Så vidt jeg har forstået har de valgt kun officielt at understøtte Ubuntu og Debian, da der ellers er alt for mange versioner som skal vedligeholdes.
Her er et link til hvordan du installerer det på Ubuntu https://linuxconfig.org/how-to-install-steam-on-ubuntu-20-04-focal-fossa-linux


Redigeret af ASKF - 14-Juni-2022 kl. 22:43
Til top
moremusic Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-November-2013
Status: Offline
Point: 568
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moremusic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2022 kl. 22:43
Oprindeligt skrevet af ASKF ASKF skrev:

Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

De sagde, at Win 10 blev det sidste...
I stedet tvinges mange til at købe ny computer Angry

Nej, Microsoft har aldrig kommet med en officiel udmelding om dette.

Det der blev taget til troende af journalister m.fl. var at en udvikler sagde dette på en konference. Udsagnet var fuldstændig hans eget og ikke noget han sagde på vegne af MS.

Den generelle antagelse var i øvrigt at MS ville gå over til at køre opgraderinger på samme vis som Apple gjorde med deres OSX, men der var mange gæt og MS nægtede at svare på spørgsmål om det, da der netop ikke var taget nogen endelige ledelsesbeslutninger.

Dette er den sædvanlige historie om at en løgn/usandhed kan nå at løbe jorden rundt flere gange, før sandheden får sko på.

Løgn/usandhed vil jeg nu ikke kalde det. MS har lavet en udtalelse på et event som er svær at tolke anderledes:
 

 Right now we're releasing Windows 10, and because Windows 10 is the last version of Windows, we're all still working on Windows 10.”


At de så har nedtonet den udmelding efterfølgende er noget andet, og det var vel de færreste der reelt troede på at det vitterligt blev den sidste version af Windows. 

Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4931
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2022 kl. 08:51
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

De sagde, at Win 10 blev det sidste...
I stedet tvinges mange til at købe ny computer Angry
De har løbende faset forskellige CPU versioner ud af Windows 10 med major upgrades.
Så selvom de ikke var skiftet til Windows 11, så kunne man godt forestille sig at noget hardware ville blive fjernet og ikke længere supporteret.
Det gjorde de med Atom CPU'erne.

Microsoft har altid tidligere supporteret deres OS i minimum 10 år.
Windows 8.1 udløber først i 2023.
Men den praksis er ændret med Windows 10 og 11. Hvor de kører i ca. 3 år fra seneste major release.
De første Windows 10 er udløbet for længst.

Kigger man på Apple, så er de godt med på deres iOS platform, med 5+ års opdateringer.
Android telefoner får sjældent mere end 3 år.

macOS er kun understøttet med de seneste 2 major versions. Og de har i snit hardware i 8 år.
MEN de ændre ting i systemerne så hurtigt og software producenterne følger med.
Så man kan ikke installere Adobe pakken på ældre macOS, selvom den ville køre.
På den måde er forbrugerne nødt til altid at opgradere.
Adobe gjorde det samme med Windows 8.1, som sagtens kan køre programmerne, men man forhindres i at installere dem.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2022 kl. 13:02
Tjah
Om tre år er alt meget hurtigere og kraftigere
Det kan nok få et RTX 3080 til at ligne en svækling Wink
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2022 kl. 19:55
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Mit bundkort hedder ASUS Z97-AR



Så vidt jeg kan se er dit bundkort ca. 8 år gammel. Alligevel er du utilfreds med, at du ikke kan opgradere til Windows 11. Når supporten til Windows 10 ophører om knap 3½ år vil dit bundkort nok være håbløst forældet.
Angående dit spørgsmål vedrørende indstillinger i BIOS vil jeg anbefale dig at se i manualen.

Flemming



Mit bundkort er snart 14 år gammelt, og jeg er mindst ligeså utilfreds. Hvad skal jeg med en ny computer når jeg har 6 kerner@4.4ghz og kan køre alt, ja altså lige bortset fra Windows 11LOL
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu