recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Officiel hjemmeside om DAB-radio?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Officiel hjemmeside om DAB-radio?

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1932
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2022 kl. 21:59
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:


Det er ganske okay.
Bruger DAB i privatbilen og der er selvfølgelig steder den falder ud, eksempelvis:
Parkeringkælderen under IKEA i Åarhus.
Motorvejsunderføringen i Silkeborg.
Limfjordstunellen.
Midtbyen af Ulfborg.

Min radio er ikke verdens bedste til at skifte net (nord/syd), nogen gange skal den hjælpes lidt på vej.

Netradio bruger jeg både her ved computeren og i garagen.
Ved computeren har jeg min PiRadio, der for øvrigt er bygget i kassen fra en gammel DAB modtager
I garagen har jeg en raspberry pi med Volumio på. Her bruger jeg kun webbrugerfladen..

Stue og køkken er stadig på FM....

Klaus

I en parkeringskælder, kan man jo godt forstå, at signalet svigter... Det gør FM vel også? eller? Men i en tunnel burde der vel være forbindelse, synes jeg da...

I øvrigt noget af et projekt med at få DAB lavet om til net... Og fine, store billeder.
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2022 kl. 22:13
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

I øvrigt noget af et projekt med at få DAB lavet om til net... Og fine, store billeder.


DAB radioen var lidt besværlig - omend jeg har kort afstand til senderen. Men da de skiftede teknik, gik den helt i stå, for den var for gammel.

Men - display på den gamle DAB radio var standard 2x16 char, så det passede fint til PiRadio projektet.


Klaus


Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6965
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2022 kl. 06:15
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Lytter DAB hver dag i bilen

og hjemme netradio

Er det stabilt, når man kører? Gælder dette også MUX3?

Tunneler og pkælder virker det ikke stabilt.  

Men har ikke oplevet udfald uanset hvor jeg kører på vejnettet 

Også i Tyskland virker det perfekt.   

Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2022 kl. 08:07
Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

DAB er en død sild. Derfor er der ingen der interesserer sig for den slags. Wink


Underligt, når andelen af lyttere på DAB stiger år for årWink

Og flere lande skruer NED for DAB. Wink
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2022 kl. 08:09
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

DAB er en død sild. Derfor er der ingen der interesserer sig for den slags. Wink

Netradio er en død sild her. Min Argon iNet3+ røg af nettet, og jeg har aldrig kunnet få lortet på igen!! Og jeg GIDER ikke at rode med det mere.

Så, når jeg ind imellem ikke kan tage Radio ABC på FM, så må jeg over på DAB, hvor den går fint igennem, hvis blot jeg drejer teleskopantennen næsten ned til vandret stilling. Underligt, når man jo sender lodret, men sådan er der så meget, jeg ikke forstår mig på............

Man skal baaaaare liiiige........for at lytte til DAB. 🤣🤣
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2022 kl. 08:10
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

DAB er en død sild. Derfor er der ingen der interesserer sig for den slags. Wink

Lytter DAB hver dag i bilen

og hjemme netradio

Lytter til FM eller netradio, både hjemme og i bilen. Lydkvaliteten, og modtagelsen stinker, på DAB.
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2022 kl. 09:20
Oprindeligt skrevet af cos68 cos68 skrev:

Jeg lytter også dagligt til DAB radio både i hjemmet og i bilen.
Er helt klar over, at en del ynder at kalde det en død sild.

Men faktum er, at der satses meget på DAB i hele Europa og andre lande som Australien.
Det kan man følge lidt med i her:

http://www.worlddab.org/news

Største problem er, hvis man klemmer for mange kanaler ned på en MUX. Så bliver lydkvaliteten for ringe.


DAB er håbløs, og er for længst overhalet rent teknologisk. 
Og at udskifte FM med DAB er så hjernedødt, at det ikke kan beskrives! Hvorfor?
- Der skal 3-5 gange så mange sendere til, at opnå samme dækning som FM.
- DAB modtagerne bruger meget mere strøm, end FM-modtagere.
- I tilfælde af krig/katastrofe, vil næsten alle være i besiddelse af en FM-modtager, men meget få en DAB-modtager. Og har man en DAB-modtager, vil signaler fra nabolande ikke kunne "nå", og de vil meget hurtigere løbe tør for strøm.
- Med FM kan man næsten altid høre noget (nogle gange med støj, men stadig lyd), med DAB er der 100% stille, hvis ikke signalet er optimalt.
- FM kan modtages over hele verden.
- Ved optimale modtageforhold, er lyden bedre på FM.

En kombination af FM og streamet radio, er hvad der IMO er optimalt.

Redigeret af Flippo - 20-Juni-2022 kl. 09:21
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2022 kl. 09:49
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

DAB er en død sild. Derfor er der ingen der interesserer sig for den slags. Wink

Lytter DAB hver dag i bilen

og hjemme netradio

Lytter til FM eller netradio, både hjemme og i bilen. Lydkvaliteten, og modtagelsen stinker, på DAB.
Må være fordi DU har ringe udstyr. Både hjemme og i bilen går dabradio klart igennem og i fin kvalitet.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6965
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2022 kl. 11:11
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af cos68 cos68 skrev:

Jeg lytter også dagligt til DAB radio både i hjemmet og i bilen.
Er helt klar over, at en del ynder at kalde det en død sild.

Men faktum er, at der satses meget på DAB i hele Europa og andre lande som Australien.
Det kan man følge lidt med i her:

http://www.worlddab.org/news

Største problem er, hvis man klemmer for mange kanaler ned på en MUX. Så bliver lydkvaliteten for ringe.


DAB er håbløs, og er for længst overhalet rent teknologisk. 
Og at udskifte FM med DAB er så hjernedødt, at det ikke kan beskrives! Hvorfor?
- Der skal 3-5 gange så mange sendere til, at opnå samme dækning som FM.
- DAB modtagerne bruger meget mere strøm, end FM-modtagere.
- I tilfælde af krig/katastrofe, vil næsten alle være i besiddelse af en FM-modtager, men meget få en DAB-modtager. Og har man en DAB-modtager, vil signaler fra nabolande ikke kunne "nå", og de vil meget hurtigere løbe tør for strøm.
- Med FM kan man næsten altid høre noget (nogle gange med støj, men stadig lyd), med DAB er der 100% stille, hvis ikke signalet er optimalt.
- FM kan modtages over hele verden.
- Ved optimale modtageforhold, er lyden bedre på FM.

En kombination af FM og streamet radio, er hvad der IMO er optimalt.

Hvordan vil du lytte FM i de land der har afskaffet FM ?

Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2022 kl. 12:52
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af cos68 cos68 skrev:

Jeg lytter også dagligt til DAB radio både i hjemmet og i bilen.
Er helt klar over, at en del ynder at kalde det en død sild.

Men faktum er, at der satses meget på DAB i hele Europa og andre lande som Australien.
Det kan man følge lidt med i her:

http://www.worlddab.org/news

Største problem er, hvis man klemmer for mange kanaler ned på en MUX. Så bliver lydkvaliteten for ringe.


DAB er håbløs, og er for længst overhalet rent teknologisk. 
Og at udskifte FM med DAB er så hjernedødt, at det ikke kan beskrives! Hvorfor?
- Der skal 3-5 gange så mange sendere til, at opnå samme dækning som FM.
- DAB modtagerne bruger meget mere strøm, end FM-modtagere.
- I tilfælde af krig/katastrofe, vil næsten alle være i besiddelse af en FM-modtager, men meget få en DAB-modtager. Og har man en DAB-modtager, vil signaler fra nabolande ikke kunne "nå", og de vil meget hurtigere løbe tør for strøm.
- Med FM kan man næsten altid høre noget (nogle gange med støj, men stadig lyd), med DAB er der 100% stille, hvis ikke signalet er optimalt.
- FM kan modtages over hele verden.
- Ved optimale modtageforhold, er lyden bedre på FM.

En kombination af FM og streamet radio, er hvad der IMO er optimalt.

Hvordan vil du lytte FM i de land der har afskaffet FM ?


Det er netop idiotien i at lukke FM... Dead
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2022 kl. 12:53
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

DAB er en død sild. Derfor er der ingen der interesserer sig for den slags. Wink

Lytter DAB hver dag i bilen

og hjemme netradio

Lytter til FM eller netradio, både hjemme og i bilen. Lydkvaliteten, og modtagelsen stinker, på DAB.
Må være fordi DU har ringe udstyr. Både hjemme og i bilen går dabradio klart igennem og i fin kvalitet.

LOL LOL LOL
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2007
Status: Offline
Point: 2810
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2022 kl. 18:36
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:


Klart med alle de der "transistorradioer" med DAB der sælges.


Klaus


Lidt nysgerrig på hvorledes andelen ellers skulle stige, end ved at folk køber modtagereLOL
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu