recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > OLED TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - LG A1, B1 eller C1
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

LG A1, B1 eller C1

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
tosa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 887
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tosa Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: LG A1, B1 eller C1
    Sendt: 19-Juni-2022 kl. 11:52
Jeg kan se der er en tråd, hvor forskellen mellem B1 og C1 bliver beskrevet som hvis man spiller PS/Xbox på det, giver C1 mening. 

Jeg spiller utroligt sjældent, og hvis jeg gør, er det via computeren til min Shield TV Boks - er det så overhovedet relevant at kigge på C1?

Sagen er den, at jeg har et ældre Panasonic Plasma TV P50GT60, og overvejer om jeg snart skal skifte. Jeg så LGs OLED TV sidst jeg var i elgiganten, og var ret imponeret over billedkvaliteten. Jeg overvejer også om jeg skal gå op fra 50" til 65"

Men hvad bør jeg gå efter A1, B1, eller C1? 
- der er trods alt nogle tusinder i forskel mellem modellerne når vi snakker 65". Pt. koster C1: 11.000, B1: 8.888 og A1: 7.000 (set til 4999 i introtilbud forleden).

Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2022 kl. 13:30
B1 er et rigtigt godt køb. Det har faktisk tilpasning VRR til refreshrate, som er en god ting til spil. Og så er nyeste hdmi og billedprofilen filmmaker mode, som betyder indstillingerne står klar til brug.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2022 kl. 14:21
Oprindeligt skrevet af tosa tosa skrev:

Jeg kan se der er en tråd, hvor forskellen mellem B1 og C1 bliver beskrevet som hvis man spiller PS/Xbox på det, giver C1 mening. 

Jeg spiller utroligt sjældent, og hvis jeg gør, er det via computeren til min Shield TV Boks - er det så overhovedet relevant at kigge på C1?
[..]
Men hvad bør jeg gå efter A1, B1, eller C1? 
[Edit 20-6-2022]
Hvis du alene spiller 60 Hz streamet indhold til din NUVÆRENDE Shield model (HDMI 2.0) og ser videomateriale fra Streaming/BD/Flow-TV mv, så nej, så kan du som sådan snildt nøjes med A1, da der ikke er noget der i den forbindelse behøver HDMI 2.1 funktionerne i B1 og C1 i den forbindelse.

Hvis du derimod ville slutte din PC direkte til skærmen - og det særligt hvis du har en gaming PC i den bedre ende, så kan allerede B1 ganske glimrende opfylde den rolle og du behøver som minimum blot et B1 med HDMI 2.1 og VRR (variable refresh rate). Forskellen på B1 og C1 er at C1 er kompatibelt med VRR+LFC (Low Framerate Compensation) under 40 fps, mens B1 alene har VRR over 40 fps. Så mens du snildt kan klare dig med et B1 til en high-end gamer PC med VRR alene, da du generelt kan være sikker på (og som minimum selv styre) at du altid ligger over 40 fps ved VRR brug, så findes der også et argument for at anbefale C1 grundet dets VRR under 40 fps - som man ofte hører det gengivet i konsolkredse.

I din situation ville jeg nok selve tage et B1 som mere "fremtidssikret", mens C1 først bliver relevant hvis du tænker at X Box Series skal med i billedet på et tidspunkt. A1 kan du nøjes med, hvis du alene sigter efter videoindhold og din nuværende generation Shield setup.

Håber det giver overblik Smile
_ _ _ _ _ 

Nørd-tillæg: Shielden kan med brug af Croma-subsampling godt manipuleres til et 120 fps output (4K SDR, 1440P HDR) via dets HDMI 2.0 udgang, men hvorvidt det kan udnyttes ifbm. Geforce streaming fra din PC til din Shield og hvor vidt et A1 vil æde 120 fps signalet på sin indgang ved jeg så ikke noget om.

Redigeret af TBC1 - 20-Juni-2022 kl. 15:01
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
tosa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 887
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tosa Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2022 kl. 16:05
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

B1 er et rigtigt godt køb. Det har faktisk tilpasning VRR til refreshrate, som er en god ting til spil. Og så er nyeste hdmi og billedprofilen filmmaker mode, som betyder indstillingerne står klar til brug.

Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Hvis du alene spiller 60 Hz streamet indhold til din NUVÆRENDE Shield model (HDMI 2.0) og ser videomateriale fra Streaming/BD/Flow-TV mv, så nej, så kan du som sådan snildt nøjes med A1, da der ikke er noget der i den forbindelse behøver HDMI 2.1 funktionerne i B1 og C1 i den forbindelse.

Hvis du derimod ville slutte din PC direkte til skærmen - og det særligt hvis du har en gaming PC i den bedre ende, så kan allerede B1 ganske glimrende opfylde den rolle og du behøver som minimum blot et B1 med HDMI 2.1 og VRR (variable refresh rate). Men bruger man konsol, så er det rigtigt nok svært at anbefale andet end C1. Forskellen på B1 og C1 er at C1 har VRR+LFC (Low Framerate Compensation), mens B1 alene har VRR. Så mens du snildt kan klare dig med et B1 til en high-end gamer PC med VRR alene, da du generelt kan være sikker på (og som minimum selv styre) at du altid ligger over 40 fps ved VRR brug, så er det svært at komme uden om at anbefale minimum C1 til konsol, grundet dets LFR.

I din situation ville jeg nok selve tage et B1 som mere "fremtidssikret", mens C1 først bliver relevant hvis du tænker at konsol skal med i billedet på et tidspunkt. A1 kan du nøjes med, hvis du alene sigter efter videoindhold og din nuværende generation Shield setup.

Håber det giver overblik Smile
_ _ _ _ _ 

Nørd-tillæg: Shielden kan med brug af Croma-subsampling godt manipuleres til et 120 fps output (4K SDR, 1440P HDR) via dets HDMI 2.0 udgang, men hvorvidt det kan udnyttes ifbm. Geforce streaming fra din PC til din Shield og hvor vidt et A1 vil æde 120 fps signalet på sin indgang ved jeg så ikke noget om.

Fedt - tak for info begge to. Jeg tror jeg holder øje med B1'eren så og ser om der kan komme et godt tilbud - men ellers synes jeg faktisk 8888 er en fin pris for et 65" TV i den kvalitet. 

Jeg tvivler på, at jeg køber en konsol igen, da jeg kun meget sjældent spiller computer. En gang imellem FIFA, som man kan få til PC, og hvis der kommer et nyt GTA, kommer jeg nok også til at købe det. Men GTA er bedst med mus, og ellers kan jeg spille det via Shield'en.
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2022 kl. 16:23
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

. Men bruger man konsol, så er det rigtigt nok svært at anbefale andet end C1. Forskellen på B1 og C1 er at C1 har VRR+LFC (Low Framerate Compensation), mens B1 alene har VRR. Så mens du snildt kan klare dig med et B1 til en high-end gamer PC med VRR alene, da du generelt kan være sikker på (og som minimum selv styre) at du altid ligger over 40 fps ved VRR brug, så er det svært at komme uden om at anbefale minimum C1 til konsol, grundet dets LFR.
Du skriver "LFR" i det ene tilfælde.

At undvære LFC er det nok de fleste, der vil overleve, hvis de i stedet kunne spare adskillige tusinde kroner.

For de fleste vil det nok være den aktuelle dagspris, der afgør hvilken model, der er den mest fordelagtige for dem, med mindre du er meget kritisk, når du en sjælden gang spiller et konsolspil...
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2022 kl. 19:22
Tvivler på at B1 blir billigere, og de sidste er lige pludselg væk når de nye B2 kommer.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
tosa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 887
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tosa Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2022 kl. 20:02
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Tvivler på at B1 blir billigere, og de sidste er lige pludselg væk når de nye B2 kommer.

Du har nok ret - men jeg har lige nogle projekter i hjemmet jeg skal have klaret først, så jeg har ikke råd til B1'eren i denne eller næste måned. Så må jeg håbe den stadig er mulig at købe derefter - alternativt må jeg vente til Black Friday og se om B2'eren kan købes dér til samme pris som B1 sidste år.

B2 er da bedre/mindst lige så god som B1, ikke?
Til top
mathias1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 08-Marts-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 112
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mathias1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2022 kl. 22:52
Hvor har du set A1 til 4999? 
Til top
tosa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 887
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tosa Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2022 kl. 00:05
Jeg kan ikke huske det. Jeg troede det var her: https://www.elgiganten.dk/content/incito/DK/tilbudsavis.html?openIncito=GJN1kjWW

Men der er det B1 til 6999 - måske så jeg A1 nedsat, hvis man samtidig købte Allente TV pakke, som jeg ikke ved hvad koster.
Til top
mathias1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 08-Marts-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 112
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mathias1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2022 kl. 06:47
B1 kostede 4999, hvis man købte Allente. Desværre var det et lokalt tilbud i Ringsted, men tak for svaret :)
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (2) Tak(2)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2022 kl. 09:31
LG A1 er et 50/60Hz OLED-panel. Jeg har ikke testet det, men Korea har bekræftet, at det kan skifte til en 48Hz tilstand, når man ser film i 24fps. Det kræver dog nogle specifikke billedindstillinger.

LG B1 og C1 er begge 100/120Hz OLED-panel. De er meget ens, om end førstnævnte kun har 2x HDMI 2.1 porte. LFC (Low Framerate Compensation) til VRR er kilde-afhængigt. Det er ikke TV'et, der gør noget. Det virker naturligvis også på B1.

Der er snak om, at C1 har et mere lysstærke panel end B1, men det er jeg ikke overbevist om, er rigtigt. Det er en del panelvariation imellem selv to eksemplarer fra samme serie. Før i tiden har vi på Flatpanels f.eks. målt B-serien mere lysstærk end C-serien.

Jeg ville ikke tøve med at vælge B1 fremfor C1, hvis prisen er noget lavere. A1 har ikke HDMI 2.1 og 100/120Hz panel, og her er det ret godt dokumenteret at lysstyrken også er lidt lavere. Spiller man ikke konsol/PC-spil, så kan A1 dog være et fint kompromis. Den sælges jo ofte til meget lave priser.

PS: Vi holder ugentligt øje med priserne på OLED og andre TV-modeller i Tilbudsjagten her: https://www.flatpanels.dk/tilbudsjagten.php


Redigeret af Rasmus Larsen - 20-Juni-2022 kl. 09:50
Til top
tosa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 887
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tosa Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2022 kl. 09:45
cool, tak
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu