recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Stationær vs bærbar PC med RTX 3070?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Stationær vs bærbar PC med RTX 3070?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6068
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Stationær vs bærbar PC med RTX 3070?
    Sendt: 02-Juli-2022 kl. 12:51
Jeg er træt af at slæbe rundt på min gamle stationære, den vejer et ton - næsten Wink
Er der flere ulemper ved en bærbar end at grafikkortet ikke kan opgraderes?
Jeg har læst, at en bærbar støjer meget ved tung belastning som gaming
Hvad ville du gøre?
Bonusinfo: Jeg ville selvfølgelig tilslutte en ekstern skærm til en bærbar


Redigeret af jake51 - 03-Juli-2022 kl. 09:52
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2022 kl. 13:37
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Jeg er træt af at slæbe rundt på min gamle stationære, den vejer et ton - næsten Wink
Er der flere ulemper ved en bærbar end at grafikkortet ikke kan opgraderes?
Jeg har læst, at en bærbar støjer meget ved tung belastning som gaming
Hvad ville du gøre?
Bonusinfo: Jeg ville selvfølgelig tilslutte en ekstern skærm til en bærbar

Det mindre mobile 'footprint' kræver en konfiguration der bruger mindre strøm så det dermed udvikler mindre varme. En mobil chip yder derfor ikke det samme som en stationær og selv om navnet er det samme er ydelsen forskellig og ofte er selve chip-konfigurationen også en helt anden. Tager vi f.eks. alene grafikkortet, så er det ikke samme ydelse du kan regne med, selv om grafikkortet som udgangspunkt bærer "samme" navn. Den mobile version af RTX 3070 f.eks. har således 15% færre cores og 20% færre ROPS som det benytter ved i hvert fald 25% mindre clockspeed og fra 35 til 63% mindre strømforbrug, hvis man sammenligner det med desktopversionen af RTX 3070. Desktop versionen af RTX 3070 yder således i gennemsnit imellem 30 og 50% mere end den mobile version af "samme" kort (I den enkeltstående spiltitel kan desktop versionen i praksis være fra f.eks. kun 11% hurtigere i et mindre krævende spil som Resident Evil 2 til hele 81% hurtigere i et mere grafisk krævende spil som Dirt 5). Eller sagt på en anden måde, så svarer den mobile version af RTX 3070 langt mere til desktopverdenens RTX 2070 (eller et RTX 3060) end det svarer til et Desktop RTX 3070. 

Så mens fordelen ved det bærbare er at det er bæbart, er ulempen er at man så at sige betaler det dobbelte for det halve.

Nu ved jeg ikke hvad du lægger i at slæbe? Der er jo forskel på at slæbe til et LAN party og så slæbe fra computerværelse til stuen, som jeg selv gør hvis jeg ønsker at spille derinde. Så når du spørger til hvad jeg har gjort, så har jeg blot sørget for at mit kabinet har hjul, så er det for intet at regne at skifte rum, da kablerne ligger klar begge steder.

Redigeret af TBC1 - 03-Juli-2022 kl. 18:02
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6068
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2022 kl. 22:02
OK, god info
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu