recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Recordere (optagere)
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvor meget fylder HD typisk (antal GB)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvor meget fylder HD typisk (antal GB)

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
janelne Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 309
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvor meget fylder HD typisk (antal GB)
    Sendt: 22-Oktober-2006 kl. 20:23

Hvor meget (mere) fylder HD, set i forhold til almindelig DVD?

Eksempelvis illustreret med et svar på, hvad 1 times HD fylder?

Til top
Ulrikwich Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 967
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2006 kl. 20:44
Det fylder faktisk ikke mere. Pga. det er komprimeret på en anden og langt mere effektiv måde er det næsten det samme.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2006 kl. 20:52

Oprindeligt skrevet af Ulrikwich Ulrikwich skrev:

Det fylder faktisk ikke mere. Pga. det er komprimeret på en anden og langt mere effektiv måde er det næsten det samme.

Det er ikke korrekt. Man skal nok regne med 3-4 gange mere, men det afhænger fuldstændig af bitraten, som TV stationerne bestemmer.

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
MichaelS Se dropdown menu
--
--
Avatar
Tidl. redaktør recordere.dk

Oprettet: 11-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2006 kl. 20:53

Det kommer an på hvilken opløsning man optager i, men HD DVD formatet angives som 75 min/15 GB altså 12 GB pr time (svarende til 4,7 GB pr time på alm DVD).

Jeg kan ikke fortælle dig med sikkerhed hvilken opløsning det er opgivet i, Cry men jeg antager det er 1920*1080.

Blu-ray fylder tilsvarende, men opgiver det ikke.

/MichaelS

mvh MichaelS
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2006 kl. 20:53

Det kan man ikke svare på entydigt

HD udtrykker udelukkende noget om hvilken opløsning materialet har - men intet om hvilken komprimeringstype eller komprimeringsgrad der benyttes. Der er ikke nogen regler for dette, og dermed heller ikke nogen mulighed for entydigt at svare på hvad 1 times HD materiale fylder.

Man kan heller ikke sige præcist hvad 1 times dvd fylder, for selvom der her kun benyttes mpeg2, så kan der også her bruges forskellige bitrates afhængig af hvor lang spilletid man ønsker at lægge på en dvd.

HD materiale kan være mange ting - og kan distribueres på mange måder. Det kan transmitteres som HDTV i mpeg2 - eller måske senere i mpeg4, det kan også blot være HD materiale der distribueres over internettet og kan være kodet i mpeg2, mpeg4, windows media video eller sågar quicktime mov - altsammen i forskellige bitrates.

 

 

 



Redigeret af spawn - 22-Oktober-2006 kl. 20:56
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Ulrikwich Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 967
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2006 kl. 20:54
Ja, men nu blev der spurgt til HD ift. DVD komprimering, og ikke TV. Jeg vil ikke gøre mig klog på hvad bitraten er på TV, men jeg er dog temmelig sikker på rigtigheden i min udtalelse når det angår DVD vs. h264...

/Ulrik
Til top
MichaelS Se dropdown menu
--
--
Avatar
Tidl. redaktør recordere.dk

Oprettet: 11-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2006 kl. 20:57

Oprindeligt skrevet af Ulrikwich Ulrikwich skrev:

Det fylder faktisk ikke mere. Pga. det er komprimeret på en anden og langt mere effektiv måde er det næsten det samme.

Det er både rigtigt og forkert. Man kan jo også komprimere i DivX og så fylder en DVD ganske meget mindre. Men det gør man ikke hvis man vil sælge kvalitet.

Pt får de en spillefilm til at fylde de ca 25 GB der er på en blu-ray skive, og 30 GB på en HD skive, der er dog lidt ekstra materiale på HD skiven.

/MichaelS

mvh MichaelS
Til top
Ulrikwich Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 967
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2006 kl. 21:05
Det er rigtig nok som der bliver beskrevet, der er mange forskellige bitrater på DVD og også for HD. Men en DVD film krypteret med h264 codec i 720p fylder ca. 4,5 GB, hvis det KUN er film med AC3 lyd.
En 40 mins TV rip af HD udsendelse i USA, fx Lost med h264 codec i 720p fylder ca. 1.1 GB...

Men det her giver da et fingerpeg af hvor meget det fylder
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2006 kl. 21:07
Oprindeligt skrevet af MichaelS MichaelS skrev:

Pt får de en spillefilm til at fylde de ca 25 GB der er på en blu-ray skive, og 30 GB på en HD skive, der er dog lidt ekstra materiale på HD skiven.

/MichaelS

Det er sandt, men det er jo ikke nogen regel for HD-DVD eller BlueRay - der kan ligeledes her komprimeres med hvilkensomhelst bitrate man måtte ønske, afhængig af hvor lang filmen er og hvor meget ekstramateriale man vil lægge på skiven. Fuldstændig som med almindelig DVD. HD-DVD og BlueRay er et udtryk for mere plads på skiven mere end et udtryk for hvormeget en times spilletid fylder. Både HD-DVD og BlueRay kan være enten 720p, 1080i eller 1080p, i den bitrate producenten vælger. At HD materiale distribueres på en HD-DVD eller BlueRay skive betyder ikke nødvendigvis at det er en bestemt opløsning (udover at det er en HD opløsning) eller en bestemt bitrate.

 

 

 

 

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2006 kl. 02:50

Oprindeligt skrevet af Ulrikwich Ulrikwich skrev:

Det er rigtig nok som der bliver beskrevet, der er mange forskellige bitrater på DVD og også for HD. Men en DVD film krypteret med h264 codec i 720p fylder ca. 4,5 GB, hvis det KUN er film med AC3 lyd. En 40 mins TV rip af HD udsendelse i USA, fx Lost med h264 codec i 720p fylder ca. 1.1 GB...

Men det her giver da et fingerpeg af hvor meget det fylder

De pågældende filer er med 99.9999% sikkerhed rips af HDTV, som er encoded til en lavere bitrate med henblik på fildeling (det tager trods alt for lang tid at downloade 30Gb...). Det siger ikke noget om bitraten på HD-DVD/Blu-Ray eller HDTV (eksempel: en transport stream fra DirecTV).

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
janelne Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 309
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2006 kl. 07:41

Tak for jeres respons! Lad mig forklare hvorfor jeg spørg' ...

En typisk HD-recorder har i dag enten 160 GB eller 250 GB harddisk. Vil disse harddisk-størrelser overhovedet være store nok, til normal brug, når HD tar' sit indtog på TV-kanalerne?

Altså ... overdrevent sagt ... Hvis 1 times HD-tv-udsendelse fylder 200GB, så vil det jo være så-som-så med anvendeligheden.

Jeg ved godt at harddisk-størrelsen med tiden vil blive større og større, og at man så "bare" må købe en ny HD-recorder til den tid, men alligevel ... så er det da rart at vide om en HD-recorder købt i dag, bare er en smule anvendelig i fremtidens HD-verden.

Til top
janelne Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 309
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2006 kl. 07:43

Øh' .... lige et dumt newbie-tillægsspørgsmål i den sammenhæng.

En recorder uden HDMI har intet at gøre i HD-verdenen, vel?

Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu